2020-01-21, 22:55
Medlem
KahlanAmnells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schadow
ja hur vet du det.Följer du efter mig.Är du en Gangstalkare?

Det finns en öl som heter Corona. Så tiggaren ville nog bara släcka törsten, eftersom hen även väste och hostade tyder det ju på torr mun och hals. Så det var nog inte viruset som talade, utan desperat behov av en törstsläckare.
Citera
2020-01-21, 23:30
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Mitt föra inlägg blev visst raderat nåväl..

När inkubationstiden nu är rätt lång 7-14 dagar så tror jag snarare wet är i sverroge denna vecka än till i vår som någon skrev.

Sars var väll bra mycket långsammare än detta?
Citera
2020-01-21, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Mitt föra inlägg blev visst raderat nåväl..

När inkubationstiden nu är rätt lång 7-14 dagar så tror jag snarare wet är i sverroge denna vecka än till i vår som någon skrev.

Sars var väll bra mycket långsammare än detta?

Virus med kort inkubation tenderar att smitta mindre än de med lång, Sars normala inkubation är normalt 2-5 med i extrema fall upp till 10 dagar.

Mers-COV och detta nya virus har inkubation på 2-14 dagar.

Mers är således även dödligare än Sars.

Sars dödlighet är väl på runt 8%, Mers 35%.

Det som fattas är ett Coronavirus som muterar till mänskligt virus till människan så VIPS har vi 99% dödlighet.

Sars misstänkt från fladdermus, Mers från Kamel.
Framtiden blir spännande 😉
Senast redigerad av KLR 2020-01-21 kl. 23:42.
Citera
2020-01-21, 23:40
Medlem
svampdamps avatar
Har Island stängt ner hamnen och flygplatsen ännu?

Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
CNN har lagt ut en genomgång. Antibiotika biter inte.

Eftersom det är ett virus fungerar inte antibiotika så det är ingen överraskning för någon. Antibiotika använder du mot bakteriella infektioner. Antivirala mediciner mot virus.
Senast redigerad av svampdamp 2020-01-21 kl. 23:48.
Citera
2020-01-21, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Har Island stängt ner hamnen och flygplatsen ännu?

Eftersom det är ett virus fungerar inte antibiotika så det är ingen överraskning för någon. Antibiotika använder du mot bakteriella infektioner.

Penicillin är en antibiotika och har ingen verkan på virus.
Edit: Såg att du redigerat nu.
Citera
2020-01-21, 23:49
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Penicillin är en antibiotika och har ingen verkan på virus.
Edit: Såg att du redigerat nu.

Jag som var för snabb. Jag uppdaterade med korrekt information. Mot virus använder man bromsmediciner som stoppar/försvårar virusets förmåga att reproducera sig.
Citera
2020-01-21, 23:50
Medlem
fittas avatar
Det kommer bli en enorm spridning över hela världen efter 25:e januari.

Varför?

25:e januari firas det Kinesiska nyåret, en av världens största högtider.

Kineser från hela världen åker till Kina för att fira detta. Många från Sverige.

Februari kommer det börja bli panik i europa... många kommer dö. Samhällsfunktioner kollapsar.
Citera
2020-01-22, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag har ingen panikångest. Jag konstaterar bara att man redan har misslyckats med att begränsa smittspridningen. Viruset har redan spritts till flera städer i Kina och nu poppar fall upp i andra länder. Allt talar för att vi har att göra med ett virus som är betydligt mer smittsamt än SARS.

Även experter lutar åt att så är fallet. Hur skulle man kunna begränsa spridningen i detta läge menar du?

Jag ligger lite lågt med det du kallar panikångest tills vi vet mer. Helt avgörande blir hur stor andel som utvecklar svår sjukdom. Det vet vi inte än.

Låt mig dock påminna dig om att virus med hög dödlighet, men låg smittsamhet som SARS eller MERS utgör en mindre risk för världen än virus med hög smittsamhet men lägre dödlighet. Det kan dock räcka med att några få procent som utvecklar svår sjukdom kombinerat med hög smittsamhet för att vi ska ha ett riktigt dåligt scenario framför oss. Spanska sjukan hade en dödlighet på 2,5% bland de smittade, men orsakade en global katastrof.

Du har fel angående spanska sjukan, dödligheten var 10-20% på 500 milj drabbade alltså jämförbart med sars. Om nu detta virus smittar lättare men har lägre dödlighet än sars är det tänkbart att antalet döda motsvarar 50-100 milj i värsta fall men då är det procentuellt mkt lägre dödlighet.

Dessutom spanska sjukan dödade unga friska människor, vi har sett att amerikanen i 30 års åldern verkar ok och de som dött hittills verkar ha varit gamla och sjuka så om något är det som vanligt äldre barn och sjuka som är mest utsatta. Med andra ord inte mycket för vanliga flashbackare att oroa sig för förutom för sina sårbara nära och kära.
Citera
2020-01-22, 00:22
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trolldatan
Du har fel angående spanska sjukan, dödligheten var 10-20% på 500 milj drabbade alltså jämförbart med sars. Om nu detta virus smittar lättare men har lägre dödlighet än sars är det tänkbart att antalet döda motsvarar 50-100 milj i värsta fall men då är det procentuellt mkt lägre dödlighet.

Dessutom spanska sjukan dödade unga friska människor, vi har sett att amerikanen i 30 års åldern verkar ok och de som dött hittills verkar ha varit gamla och sjuka så om något är det som vanligt äldre barn och sjuka som är mest utsatta. Med andra ord inte mycket för vanliga flashbackare att oroa sig för förutom för sina sårbara nära och kära.

Finns olika uppgifter om dödlighet vad det gäller spanska sjukan, men 10-20% lär vara i högsta laget. Dödligheten varierade dock extremt mycket mellan länder och etniciteter. I Sverige avled ungefär 2% och nästan samtliga som smittades var unga.

Vad det gäller det nu pågående utbrottet så finns det för lite fakta än. En detalj som dock är oroväckande är att hela 15 smittade är vårdpersonal och att en av dem är allvarligt sjuk. Just detta med att vårdpersonal smittas är ett av kriterierna när WHO tar ställning till hur utbrottet ska klassas, vilket alltså sker imorgon.

Frågan är hur stort utbrottet hunnit bli? Om det redan efter några få veckor dyker upp fall i andra länder, så kan man nog förutsätta att det handlar om tusentals smittade. Det är ju inte direkt som så att en av hundra kineser reser utomlands varje vecka...
Citera
2020-01-22, 00:27
Medlem
Trolltestets avatar
1% dödlighet, och folk pratar om panik.

Have my experimental dimensional engineering accidentally landed me in 'The Chicken'-Universe?
Citera
2020-01-22, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Finns olika uppgifter om dödlighet vad det gäller spanska sjukan, men 10-20% lär vara i högsta laget. Dödligheten varierade dock extremt mycket mellan länder och etniciteter. I Sverige avled ungefär 2% och nästan samtliga som smittades var unga.

Vad det gäller det nu pågående utbrottet så finns det för lite fakta än. En detalj som dock är oroväckande är att hela 15 smittade är vårdpersonal och att en av dem är allvarligt sjuk. Just detta med att vårdpersonal smittas är ett av kriterierna när WHO tar ställning till hur utbrottet ska klassas, vilket alltså sker imorgon.

Frågan är hur stort utbrottet hunnit bli? Om det redan efter några få veckor dyker upp fall i andra länder, så kan man nog förutsätta att det handlar om tusentals smittade. Det är ju inte direkt som så att en av hundra kineser reser utomlands varje vecka...

Jag menade globalt så 2% kan mycket väl stämma när vi pratar Sverige, ja. Det är viktiga frågor som tyvärr endast tid kan avgöra, vi har sett att inkubationstiden kan vara uppemot en vecka så antingen ser vi massinsjuknanden de kommande dagarna eller så har det inte spridits särskilt mycket. Svårt att säga. Folkhälsomyndigheten har dock sagt att risken för spridning till Sverige är mycket liten.
Citera
2020-01-22, 00:32
Medlem
lolbertarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag som var för snabb. Jag uppdaterade med korrekt information. Mot virus använder man bromsmediciner som stoppar/försvårar virusets förmåga att reproducera sig.
Innebär det (teoretiskt) att alla dom hivpatienter som går på virushämmande bromsmediciner har större chans överleva? Eller kräver detta virus speciella virushämmande preparat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in