2020-01-27, 22:18
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag vet att jag flyger till Hong Kong på 12 - 14 timmar.

Att man flyger till Bejing på drygt 8 timmar.

Att tro att avstånd år 2020 är något som skyddar är inget annat än naivt. Det var det globala resandet som möjliggjorde spridningen av Spanska sjukan 1920. Idag är spridningshastigheten satt på turbo o jett hastighet.

Sverige har också nu en annan boende miljö för stora grupper. Något som visat sig i fall de senaste åren av tex TBC.

Ursäkta mig - men varför utmana ödet och flyga dit?

De som kommer hit från Kina (just nu) genomgår prover och isolering tills testerna är klara och ger svar. Dvs de som uppvisar symptom på pandemin eller vad man nu kallar den. Det finns otal artiklar m det i media om du har lyft blicken ifrån tangentbordet ditt ...

Så tagga ner!
Citera
2020-01-27, 22:20
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
OT: Jag önskar min var det också men efter soppan med den falska officeren måste jag erkänna att den fått sig en törn. Hur många fler femtekolonnare lyckats nästla sig in där och på andra myndigheter och institutioner?

Det är upp till dig vad du kritiskt klarar utav att ta till dig utan att bli hysterisk.
Citera
2020-01-27, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Patients in Virginia and Michigan test negative for coronavirus

CDC official: No clear evidence Wuhan coronavirus can spread before people show symptoms

UK government asks Britons who returned from Wuhan in past 14 days to 'self-isolate'

https://edition.cnn.com/asia/live-news/coronavirus-outbreak-01-27-20-intl-hnk/index.html

Verkar inte sprida sig särskilt agressivt utanför Kina just nu.

Kan inte uteslutas att det fortfarande sprider sig på milda, odetektbara nivåer (vilket inte är bra om det fortfarande är i rullning). Experter inifrån Kina menar att spektrumet för symptom är allt ifrån banal förkylning till lunginflammation och dödsfall.
Citera
2020-01-27, 22:24
Medlem
Sunimods avatar
En fundering

Viruset påstås komma från en fisk/djur marknad.
Därifrån ska viruset spridits.

Men kineser tillagar ju sin mat och då förstörs virus vanligen.
Värre hade varit om man serverar köttet rått men i Kina är det ju tillagat.

Varför hade det då spridit sig till tusentals?
Alltså motsvarande de som slarvar med att skära upp rå kyckling på samma skärbräda som man skär upp sallad på sedan.

Jag har varit en hel del i Kina och alltid serverats väl tillagad mat och knappast rå.

Hur hänger detta ihop?
Jag får inte ihop det.
Citera
2020-01-27, 22:25
Medlem
https://sverigesradio.se/sida/tabla.aspx?programid=132

En svensk professor i mikrobiologi säger att han hoppas att det uppstår kontroller på flygplatser. Säger det i slutet av intervjun !
Citera
2020-01-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Inkubationstiden är inte så mycket länge i de fall som vi hittills har hört om. Mediantiden för SARS verkar vara 5 dagar och här har vi 7-8. Det som kommer spela stor roll är hur väl Kina sätter folk i karantän de kommande veckorna.

Fast i frågan om epidemi och pandemi är skillnaden i inkubationstid om EN dag plus eller minus en totalt avgörande faktor för hela förloppet och konsekvenserna....

För att beskriva det enkelt så kan
En inkubationstid om 5 dagar respektive 6 dagar vara skillnaden om 600 000 smittas vs 10 miljoner.

Så stor är skillnaden och det är det som är det mest bekymrande idag. Inte mortaliteten utan inkubationstiden. Att förhindra smittspridning är omöjligt och när miljoner människor blir smittad kommer väldigt många att dö.. så då handlar det mer om antalet smittade som är huvudsakliga problemet snarare än hur dödligt det är.

Eftersom, låt mig förklara

1. Få smittade men hög dödlighet = bra intensivvård pga av mindre belastning på vården ( maskinerna räcker till)

2. Många smittande men mindre dödlighet = slut på vårdplatser, kaos, (slut på maskiner) många dödsfall

3. Många smittade = lång inkubationstid

4. Få smittade= kort inkubationstid

Alltså, det viktiga är inte egentligen hur dödligt viruset är, problemet sitter i att väldigt väldigt många kommer bli smittade varför det kommer dö många då vården inte räcker till. Där är problemet. Jag är inte rädd för smittan i sig, jag är rädd för att vårdplatserna är till 100% slut vid det laget.. det är ett faktum visst förstår ni att det är det som är det största problemet ?
Citera
2020-01-27, 22:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Riktigt intressant inlägg. Tackar för det. Så när kollapsar Sverige enligt dina beräkningar?

Vi har ju inte haft det första bekräftade fallet i Sverige än, så det är lite vanskligt att räkna på. Men låt oss gissa på att det upptäcks på torsdag, vilket jag gissade på igår.

Då får man första dödsfallet i Sverige runt torsdag 6/2.

Detta med explosivt pandemiska virus är nästan matematik, och har alltid varit detta under utbrotten genom århundraden. Något skydd finns inte, och spridningen går inte att hindra så länge R0 ligger en bit över 1. I detta fall verkar det ligga på ca 3 och viruset sprids genom luften. Så det är illa.

Det som tillslut hindrar utbrottet är när i princip alla har varit smittade, och 3-5% av befolkningen har dött. I min modell inträffar detta i Sverige den 13:e mars 2020.

Vi har en intressant vårvinter framför oss...
Citera
2020-01-27, 22:28
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
OK. Så det kan vara så att det inte alls kommer något vaccin snart utan att du bara är lite förstoppad?
Ja vem vet... Du lär ju få se ganska snart...
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
En fundering

Alltså motsvarande de som slarvar med att skära upp rå kyckling på samma skärbräda som man skär upp sallad på sedan.

Jag har varit en hel del i Kina och alltid serverats väl tillagad mat och knappast rå.

Hur hänger detta ihop?
Jag får inte ihop det.

Min personliga uppfattning är att det spridits av något av de alla vilda djuren som säljs på marknaden. De har i sin tur troligtvis fått det av en plammård eller en fladdermus, precis som man tror att SARS-utbrottet startade 2002.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Ursäkta mig - men varför utmana ödet och flyga dit?

De som kommer hit från Kina (just nu) genomgår prover och isolering tills testerna är klara och ger svar. Dvs de som uppvisar symptom på pandemin eller vad man nu kallar den. Det finns otal artiklar m det i media om du har lyft blicken ifrån tangentbordet ditt ...

Så tagga ner!

Detta var en kommentar till att det som händer, det händer långt borta. O att det tar lång tid innan det når hit.

Det är meningslöst o farligt att tro att avstånd är ett större hinder numera.

Jag har ställt in alla resor till Asien fram till September o sedan får man se hur det ser ut. Jag har mitt sista utlandsmöte i nästa vecka o sedan kommer jag hålla mig borta från folkmassor tills läget är under kontroll o man blivit vaccinerad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vi har ju inte haft det första bekräftade fallet i Sverige än, så det är lite vanskligt att räkna på. Men låt oss gissa på att det upptäcks på torsdag, vilket jag gissade på igår.

Då får man första dödsfallet i Sverige runt torsdag 6/2.

Detta med explosivt pandemiska virus är nästan matematik, och har alltid varit detta under utbrotten genom århundraden. Något skydd finns inte, och spridningen går inte att hindra så länge R0 ligger en bit över 1. I detta fall verkar det ligga på ca 3 och viruset sprids genom luften. Så det är illa.

Det som tillslut hindrar utbrottet är när i princip alla har varit smittade, och 3-5% av befolkningen har dött. I min modell inträffar detta i Sverige den 13:e mars 2020.

Vi har en intressant vårvinter framför oss...

Hoppas verkligen det inträffar.

Förresten, hade varit super om du ville dela med dig av ditt Excel-dokument. Hade varit intressant att kika på.
Citera
2020-01-27, 22:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
En fundering

Hur hänger detta ihop?
Jag får inte ihop det.

Det florerar filmer som påstås vara kineser som äter levande råttungar eller möss, äter levande grodor med mera. Lägg därtill hygienen på matmarknaden, livsmedel på marken, på golvet och pengar hanteras med livsmedel om vartannat.

Folk hostar och nyser, livsmedel ligger helt öppet i trängseln, folk vrider och vänder på det som erbjuds.

Stor risk att viruset överförs innan de ens har kommit hem till spisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in