Citat:
Ursprungligen postat av
ArgusOne
Inkubationstiden är inte så mycket länge i de fall som vi hittills har hört om. Mediantiden för SARS verkar vara 5 dagar och här har vi 7-8. Det som kommer spela stor roll är hur väl Kina sätter folk i karantän de kommande veckorna.
Fast i frågan om epidemi och pandemi är skillnaden i inkubationstid om EN dag plus eller minus en totalt avgörande faktor för hela förloppet och konsekvenserna....
För att beskriva det enkelt så kan
En inkubationstid om 5 dagar respektive 6 dagar vara skillnaden om 600 000 smittas vs 10 miljoner.
Så stor är skillnaden och det är det som är det mest bekymrande idag. Inte mortaliteten utan inkubationstiden. Att förhindra smittspridning är omöjligt och när miljoner människor blir smittad kommer väldigt många att dö.. så då handlar det mer om antalet smittade som är huvudsakliga problemet snarare än hur dödligt det är.
Eftersom, låt mig förklara
1. Få smittade men hög dödlighet = bra intensivvård pga av mindre belastning på vården ( maskinerna räcker till)
2. Många smittande men mindre dödlighet = slut på vårdplatser, kaos, (slut på maskiner) många dödsfall
3. Många smittade = lång inkubationstid
4. Få smittade= kort inkubationstid
Alltså, det viktiga är inte egentligen hur dödligt viruset är, problemet sitter i att väldigt väldigt många kommer bli smittade varför det kommer dö många då vården inte räcker till. Där är problemet. Jag är inte rädd för smittan i sig, jag är rädd för att vårdplatserna är till 100% slut vid det laget.. det är ett faktum visst förstår ni att det är det som är det största problemet ?