2020-01-27, 22:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Kanske dags att flytta till landsstället på Gotland, lite folk, svåråtkomligt.
I fall du har ett, så förbered din exil under närmaste dagarna. Skulle jag gärna göra, men inte innan det är bekräftat.
Citera
2020-01-27, 22:05
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Skulle säga precis tvärt om. Vetenskapen talar för det.

Ett virus med så lång inkubationstid är helt klart bekymmersamt. Skillnaden mellan alla smittor och dess hantering fram till idag är en viktig och avgörande faktor- nämligen tid från smittad till första symtom.

Med så lång inkubationstid så kommer det ta år innan detta är över så vaccin är enda sättet att få stopp på det här, alternativt att viruset alltjämt försvagas så som många forskare nu hoppas på

Inkubationstiden är inte så mycket länge i de fall som vi hittills har hört om. Mediantiden för SARS verkar vara 5 dagar och här har vi 7-8. Det som kommer spela stor roll är hur väl Kina sätter folk i karantän de kommande veckorna.
Citera
2020-01-27, 22:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag räknade lite på detta (Excel) och satte in ökningtalet 1.45 ggr per dag, vilket verkar stämma ungefär både på smittade och döda.

Det blir nästan matematiskt exakt (skrämmande!) om man räknar på dessa datum exempelvis:
- Första dödsfall i Wuhan
- Nuvarande antal bekräftat smittade i Wuhan och dödstal i Wuhan
- Första smittade i Peking
- Nuvarande antal bekräftat smittade i Peking och dagens första dödsfall i Peking
- Första smittade utanför Kina
- Nuvarande antal bekräftat smittade utanför Kina

Dag för dag stämmer siffrorna med skrämmande korrekthet. Man får exempelvis fram att första dödsfall kan väntas utanför Kina (dvs USA/Kanada/Thailand) ca 30/1.

Man kan också se att Wuhan kollapsar som samhälle någon gång 15/2, då var 3:e är smittad och drygt 100.000 av stadens 10 miljoner invånare har dött.

Världen utanför Kina ligger ca 14 dagar efter Wuhan i antal fall (naturligtvis är det mycket lägre andel av världens befolkning, så vi kollasar inte i början av mars...).

Men månadsskiftet februari/mars så kommer vi ändå att ha ca 3 miljoner bekräftat smittade utanför Kina, och runt 100.000 döda.

Jag är rätt säker på att myndigheterna i alla länder räknar så här men inte kan publicera detta, tänk paniken det skulle innebära. Men man förstår nu Kinas extrema åtgärder bättre.
Citera
2020-01-27, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Inte alls, men bara en magkänsla..

OK. Så det kan vara så att det inte alls kommer något vaccin snart utan att du bara är lite förstoppad?
Citera
2020-01-27, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina

Se det och förstå att numera kan Wang verka öppet, glöm allt er skrivande om hur smutsiga alla Kineser är.

https://youtu.be/905jWbfmDnU
ok nu skall vi glömma hur smutsiga och ohygieniska kineserna är.

För bövelen det e ju pga den vidriga hygienen sjukdommen hsr startat och utbretts.

Vidrigt!!
Citera
2020-01-27, 22:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vi befinner oss i ”Medicin och Hälsa”, om ”vaccin” i en pandemitråd är off topic undrar jag vad som är relevant överhuvudtaget? Eftersom det inte ens existerar ett vaccin än känns det ganska efterblivet att redan nu hävda att ett kommande vaccin inte fungerar (vilket är vad dessa youtubeskadade träskallar jiddrar om).

Frågar du mig så har jag hela tiden varit tydlig med att jag avvaktar så länge jag kan, men till slut tar även jag nålen om det är det enda som står mellan mig och en eventuell kista. Den som redan idag förkastar vaccin utan att veta hur situationen ser ut om en vecka, månad eller längre måste avfärdas som kroniskt efterbliven.

Ungefär lika efterblivet som att påstå att ett vaccin kommer att vara säkert och verksamt, det finns inte än.

Och det är just där(fetade) det skär sig, alla är inte övertygade om vacciners förträfflighet, den diskussionen hör väl knappast hemma här, i synnerhet inte när det inte finns något aktuellt vaccin att förhålla sig till?
Citera
2020-01-27, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ungefär lika efterblivet som att påstå att ett vaccin kommer att vara säkert och verksamt, det finns inte än.

Och det är just där(fetade) det skär sig, alla är inte övertygade om vacciners förträfflighet, den diskussionen hör väl knappast hemma här, i synnerhet inte när det inte finns något aktuellt vaccin att förhålla sig till?

Dom talar om vaccin mot detta virus tar minst ett år att få fram. Men vem skall egentligen vaccinera sig mot viruset är mer frågan. Inte friska människor som klarar av ett virus det verkar onödigt med det man vet i dagsläget. Hur står det till med länderna utanför Kina och där man då har flera fall av sjuka personer i detta virus? Ingen uppdatering på det än? Länderna börjar i alla fall evakuera sina medborgare ut från smitthärden och tar hem dom.

Citat:
France, Japan, the US and Spain are all attempting to evacuate citizens stranded in China.
https://www.theguardian.com/world/live/2020/jan/27/coronavirus-china-death-toll-climbs-to-80-with-more-than-2700-cases-live-updates
Senast redigerad av Browser 2020-01-27 kl. 22:14.
Citera
2020-01-27, 22:14
Medlem
ArgusOnes avatar
Patients in Virginia and Michigan test negative for coronavirus

CDC official: No clear evidence Wuhan coronavirus can spread before people show symptoms

UK government asks Britons who returned from Wuhan in past 14 days to 'self-isolate'

https://edition.cnn.com/asia/live-news/coronavirus-outbreak-01-27-20-intl-hnk/index.html

Verkar inte sprida sig särskilt agressivt utanför Kina just nu.
Citera
2020-01-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag räknade lite på detta (Excel) och satte in ökningtalet 1.45 ggr per dag, vilket verkar stämma ungefär både på smittade och döda.

Det blir nästan matematiskt exakt (skrämmande!) om man räknar på dessa datum exempelvis:
- Första dödsfall i Wuhan
- Nuvarande antal bekräftat smittade i Wuhan och dödstal i Wuhan
- Första smittade i Peking
- Nuvarande antal bekräftat smittade i Peking och dagens första dödsfall i Peking
- Första smittade utanför Kina
- Nuvarande antal bekräftat smittade utanför Kina

Dag för dag stämmer siffrorna med skrämmande korrekthet. Man får exempelvis fram att första dödsfall kan väntas utanför Kina (dvs USA/Kanada/Thailand) ca 30/1.

Man kan också se att Wuhan kollapsar som samhälle någon gång 15/2, då var 3:e är smittad och drygt 100.000 av stadens 10 miljoner invånare har dött.

Världen utanför Kina ligger ca 14 dagar efter Wuhan i antal fall (naturligtvis är det mycket lägre andel av världens befolkning, så vi kollasar inte i början av mars...).

Men månadsskiftet februari/mars så kommer vi ändå att ha ca 3 miljoner bekräftat smittade utanför Kina, och runt 100.000 döda.

Jag är rätt säker på att myndigheterna i alla länder räknar så här men inte kan publicera detta, tänk paniken det skulle innebära. Men man förstår nu Kinas extrema åtgärder bättre.

Riktigt intressant inlägg. Tackar för det. Så när kollapsar Sverige enligt dina beräkningar?
Citera
2020-01-27, 22:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Dom talar om vaccin mot detta virus tar minst ett år att få fram. Men vem skall egentligen vaccinera sig mot viruset är mer frågan. Inte friska människor som klarar av ett virus det verkar onödigt med det man vet i dagsläget. Hur står det till med länderna utanför Kina och där man då har flera fall av sjuka personer i detta virus? Ingen uppdatering på det än? Länderna börjar i alla fall evakuera sina medborgare ut från smitthärden och tar hem dom.

Exakt

Ytterligare ett argument för att skjuta den diskussionen på framtiden, helst i en annan tråd.

Just nu finns inget vaccin såvitt vi känner till, det är vad vi har att förhålla oss till. Ingen i nuläget blir hjälp av vaccin.
Citera
2020-01-27, 22:16
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Jag påstår inte att ett vaccin kommer att vara säkert, men så länge vaccinet inte dödar mig är det en chansing att föredra. Om andra tycker annorlunda så är det fine, men de ska fan inte tjata in det som en allmän sanning så att riktigt svagsinta kan skaffa sig en edgy åsikt att glida omkring med.

Innan någon hakar upp sig och ska börja förklara vad jag ”inte vet”: jag står inte först i kön för vaccin, det krävs svenska dödsfall för att jag ska fundera på saken. Jag har heller inte panik, vilket mina tidigare inlägg i tråden klargör men medveten dumhet i allmändebatten får mitt blod att koka.
Citera
2020-01-27, 22:17
Medlem
Känns det inte som det ebbat ut lite nu ? Verkar inte bli någon spridning utanför Kina, tycker det borde skett b0de i usa och Thailand nu isåfall, inte mycket snack om nya importfall heller. Häromdagen trodde jag detta skulle bli mycket större än sars, nu vet jag inte längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in