Citat:
Ursprungligen postat av
Uniqed
Inledningsvis kan jag konstatera att jag är livrädd för sånt här, så borde förmodligen inte läsa den här tråden överhuvudtaget.
Vill bara bolla några funderingar.
När man stänger ner en stad som Wuhan med 11 miljoner människor, för en sjukdom med så "allmänna" och "vanliga" symtom som denna, är inte risken överhängande för en masspsykos? Det vill säga att folk börja känna efter och psykiskt framkalla symtom som feberkänsla och halsont/hosta?
Jag kan iallfall med säkerhet säga att om jag befunnit mig i Wuhan just nu hade jag definitivt "nojjat" fram en sjukdomskänsla hos mig själv. Jag menar det är ju symtom som alla har någon gång om året och kan identifiera sig med, tillskillnad från typ Ebola där det kommer blod ur alla kroppsöppningar, något som är betydligt svårare att psykiskt framkalla.
"Läckor" säger att så många som 100.000 är sjuka. Folkhälsomyndigheten skriver att ett prov för att säkerställa diagnos tar ca. 6 timmar. Med detta som bakgrund får man ju utgå ifrån att dessa hundratusentals diagnoser inte är officiellt gjorda, tiden för det finns väl ej? Är det då så konstigt att 100.000 i en stad med 11 miljoner invånare känner sig sjuka? Rimligtvis är väl 100.000 här i Sverige sjuka i någon typ av influensa/förkylning just nu.
Läste tidigare att drygt 2000 människor i Sverige dog i influensan för något år sedan. Det är 5 om dagen. Har Kina samma "vanliga" influensa borde det dö ca. 750 personer om dagen i den. Nu rapporteras det om 50-60 dödsfall under en månads tid i den här sjukdomen, är det så alarmerande?
Det känns först som att man skall börja oroa sig på riktigt när tusentals människor dör. Inte ens Kina skulle väl kunna hindra sådana uppgifter från att läcka?
Men som sagt, livrädd för sånt här så sitter allt jämt med ångest.
Det blir ca 66 000 dödsoffer i Wuhan om man räknar 3% dödlighet och med samma smittspridning som svininfluensan dvs 1/5 smittade.
Motssvarande siffror på Filippinerna blir 600 000 döda.
Motsvarande siffra i hela Kina blir 8,4 miljoner döda.
Det kan nog betraktas som realistisk worst case scenario. Smittspridningens omfattning och vilken vård som finns tillgänglig är osäkerhetsfaktorer. Det här baseras på tillgänglig information i utländska medier från förrgår till idag.
Bästa scenariot är att Svensk massmedias förmedling av Svenska myndigheters information stämmer och att det egentligen i praktiken knappast finns någon risk för Svenskar i Sverige. Då borde smittspridningen bli betydligt mer begränsad även i Asiatiska länder tänker jag.
Jag är lite bekymrad av att Svensk mainstream media inte ställer tuffare frågor till utländska experter om situationen utan istället förmedlar en "Allt blir bra" inställning från Svenska myndigheter som kan vara instruerade att förmedla "dagens prognos", best case scenario och information som medvetet anpassats för att inte skrämma upp folk i onödan. Jag upplever SVT som något regimtrogen. Jag upplever en misstro mot Svensk massmedia på SwebTV nivå i det här ämnet.
Om det finns realistiska andra scenarion bör även dessa presenteras.
Vad händer om Kina inte lyckas begränsa smittspridningen? Är det sak samma för Sveriges del?
Det verkar som en mer klinisk observation som förmedlas och det är bra, men jag saknar prognoser även fast jag vet att det inte är bra med onödig spekulation i ämnet. Det hade varit bättre om myndigheterna var tydliga med att dom inte vet om det är så att de inte vet. Det finns en misstro mot Svensk mainstream media även i detta ämne upptäcker jag.