2020-01-26, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutinte800
Nej, ingenting tyder på att det ligger döda kineser hejvilt här och var på gator och torg... Återigen försök att bedöma trovärdigheten i era källor... Att det ska vara så svårt...

Ja, BBC journalisten är äkta och gatorna är mycket riktigt tomma vilket förstås visar på att situationen är allvarlig. Han är däremot inte i Wuhan utan i Hubei, samma provins som Wuhan. Det räcker med den trovärdiga informationen för att inse allvaret, ni behöver inte falla för varenda hittepå och fantasier kära ni.
Det är heller inte långsökt att de som dör i regionen nu inte blir behandlade som vanligt, tack vare rädslan att smittas så kastas liken ut från huset så fort det går,,, rätt ut på gatan bara oavsett dödsorsak
så skulle nog jag också gjort,,
Citera
2020-01-26, 03:48
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
Ja snälla gör det ,,, vilka siffror anser du fattas för att ekvationen ska gå att lösa.
100 st smittade och 38 dör 38% dödlighet dvs 62% chans att överleva eller kan du någon annan formel?

Ok då.
För att veta hur stor dödlighet en sjukdom har så räknar man med antal döda och antal tillfrisknande.
Ni här tar 40 döda delar på 1200 smittade och får 3%.
Vad händer om alla smittade dör? Ni räknar med att de kommer att klara sig genom sjukdomen vilket ni INTE kan veta.
Man vet INTE hur stor dödligheten är om man inte vet hur många som har tillfrisknat. Och just nu finns inga siffror på det.
Jag vet att de flesta här har aldrig varit innanför en högskola men fan det är enkel matte.

Roligt att du kallar dig professor...
Citera
2020-01-26, 03:52
Avslutad
Citat:
Ja snälla gör det ,,, vilka siffror anser du fattas för att ekvationen ska gå att lösa.
100 st smittade och 38 dör 38% dödlighet dvs 62% chans att överleva eller kan du någon annan formel?
Hur kan du veta hur många som smittats? Omöjligt. Det enda du har är siffrorna på fall som bekräftats. Förmodligen hårt drabbade människor som söker hjälp. Alla andra? Vissa kanske knappt får symptom.

Du kan aldrig i detta skede ens spekulera i dödligheten, men den som högst 50 döda på 1000 smittade enligt siffrorna vi har. Förmodligen extremt mycket lägre.

Edit: Sen kan det så klart vara helt omvänt som kommentaren ovan min är inne på. Den är dock lite mer pessimistisk än min.
Senast redigerad av fiskoega 2020-01-26 kl. 03:56.
Citera
2020-01-26, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Ok då.
För att veta hur stor dödlighet en sjukdom har så räknar man med antal döda och antal tillfrisknande.
Ni här tar 40 döda delar på 1200 smittade och får 3%.
Vad händer om alla smittade dör? Ni räknar med att de kommer att klara sig genom sjukdomen vilket ni INTE kan veta.
Man vet INTE hur stor dödligheten är om man inte vet hur många som har tillfrisknat. Och just nu finns inga siffror på det.
Jag vet att de flesta här har aldrig varit innanför en högskola men fan det är enkel matte.

Roligt att du kallar dig professor...
Ja och du har fortfarande fel, har man x antal sjuka och x antal döda kan man räkna ut dödligheten, tur att du inte kallar dig för professor för högskolepoäng har du inga
Citera
2020-01-26, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Hur kan du veta hur många som smittats? Omöjligt. Det enda du har är siffrorna på fall som bekräftats. Förmodligen hårt drabbade människor som söker hjälp. Alla andra? Vissa kanske knappt får symptom.

Du kan aldrig i detta skede ens spekulera i dödligheten, men den som högst 50 döda på 1000 smittade enligt siffrorna vi har. Förmodligen extremt mycket lägre.
Nu går jag och sover för det finns tydligen bara barn här nu,
Buenos perukstockar akta er för termiter
Citera
2020-01-26, 04:00
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniqed
Inledningsvis kan jag konstatera att jag är livrädd för sånt här, så borde förmodligen inte läsa den här tråden överhuvudtaget.

Vill bara bolla några funderingar.

När man stänger ner en stad som Wuhan med 11 miljoner människor, för en sjukdom med så "allmänna" och "vanliga" symtom som denna, är inte risken överhängande för en masspsykos? Det vill säga att folk börja känna efter och psykiskt framkalla symtom som feberkänsla och halsont/hosta?
Jag kan iallfall med säkerhet säga att om jag befunnit mig i Wuhan just nu hade jag definitivt "nojjat" fram en sjukdomskänsla hos mig själv. Jag menar det är ju symtom som alla har någon gång om året och kan identifiera sig med, tillskillnad från typ Ebola där det kommer blod ur alla kroppsöppningar, något som är betydligt svårare att psykiskt framkalla.

"Läckor" säger att så många som 100.000 är sjuka. Folkhälsomyndigheten skriver att ett prov för att säkerställa diagnos tar ca. 6 timmar. Med detta som bakgrund får man ju utgå ifrån att dessa hundratusentals diagnoser inte är officiellt gjorda, tiden för det finns väl ej? Är det då så konstigt att 100.000 i en stad med 11 miljoner invånare känner sig sjuka? Rimligtvis är väl 100.000 här i Sverige sjuka i någon typ av influensa/förkylning just nu.

Läste tidigare att drygt 2000 människor i Sverige dog i influensan för något år sedan. Det är 5 om dagen. Har Kina samma "vanliga" influensa borde det dö ca. 750 personer om dagen i den. Nu rapporteras det om 50-60 dödsfall under en månads tid i den här sjukdomen, är det så alarmerande?

Det känns först som att man skall börja oroa sig på riktigt när tusentals människor dör. Inte ens Kina skulle väl kunna hindra sådana uppgifter från att läcka?

Men som sagt, livrädd för sånt här så sitter allt jämt med ångest.

Det blir ca 66 000 dödsoffer i Wuhan om man räknar 3% dödlighet och med samma smittspridning som svininfluensan dvs 1/5 smittade.

Motssvarande siffror på Filippinerna blir 600 000 döda.

Motsvarande siffra i hela Kina blir 8,4 miljoner döda.

Det kan nog betraktas som realistisk worst case scenario. Smittspridningens omfattning och vilken vård som finns tillgänglig är osäkerhetsfaktorer. Det här baseras på tillgänglig information i utländska medier från förrgår till idag.

Bästa scenariot är att Svensk massmedias förmedling av Svenska myndigheters information stämmer och att det egentligen i praktiken knappast finns någon risk för Svenskar i Sverige. Då borde smittspridningen bli betydligt mer begränsad även i Asiatiska länder tänker jag.

Jag är lite bekymrad av att Svensk mainstream media inte ställer tuffare frågor till utländska experter om situationen utan istället förmedlar en "Allt blir bra" inställning från Svenska myndigheter som kan vara instruerade att förmedla "dagens prognos", best case scenario och information som medvetet anpassats för att inte skrämma upp folk i onödan. Jag upplever SVT som något regimtrogen. Jag upplever en misstro mot Svensk massmedia på SwebTV nivå i det här ämnet.

Om det finns realistiska andra scenarion bör även dessa presenteras.

Vad händer om Kina inte lyckas begränsa smittspridningen?
Är det sak samma för Sveriges del?

Det verkar som en mer klinisk observation som förmedlas och det är bra, men jag saknar prognoser även fast jag vet att det inte är bra med onödig spekulation i ämnet. Det hade varit bättre om myndigheterna var tydliga med att dom inte vet om det är så att de inte vet. Det finns en misstro mot Svensk mainstream media även i detta ämne upptäcker jag.
Senast redigerad av singularitet 2020-01-26 kl. 04:33.
Citera
2020-01-26, 04:01
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ja och du har fortfarande fel, har man x antal sjuka och x antal döda kan man räkna ut dödligheten, tur att du inte kallar dig för professor för högskolepoäng har du inga

Så. 1000 människor har ebola. 1 dör och då är det enligt dig 0.1% att dö även om 999 har ebola fortfarande.
Jag försökte förklara men inser nu att du inte ens varit i en gymnasium heller.
Tyvärr kan inte förklara på dummare sätt än så.
Ta en matte kurs. Börja med lågstadiet först.
Lycka till professorn!
Citera
2020-01-26, 04:08
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Var det därför WHO's ledare dog häromdagen? Visste det var något skumt där. Han dog av "hjärtattack" (vanligaste dödsorsaken för mördade politiska motståndare) i fredags.
Vad hette han? Jag hittar inte när jag söker...
Citera
2020-01-26, 04:11
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Så. 1000 människor har ebola. 1 dör och då är det enligt dig 0.1% att dö även om 999 har ebola fortfarande.
Jag försökte förklara men inser nu att du inte ens varit i en gymnasium heller.
Tyvärr kan inte förklara på dummare sätt än så.
Ta en matte kurs. Börja med lågstadiet först.
Lycka till professorn!

Ingen annan har ju dött så för tillfället är dödligheten på 0,1%.
Citera
2020-01-26, 04:16
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
det stämmer, men jag vill inte ringa och väcka dom. Jag återkommer.

Hört något mer? Vore intressant att veta vad flygplanet släppte ner över staden!
Citera
2020-01-26, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Mod borde skämmas över hur de har låtit den här tråden spåra ur. Den ligger för bövelen under "medicin och hälsa" och i sin tur "vetenskap & humaniora". Jag betonar: VETENSKAP. Preppers som tipsar om brunnsborrning, religiösa galenpannor som pratar om färgen på fullmånen eller konspirationsteoretiker som övertygar varandra om biologiska stridsmedel hör inte hemma här! Tråden har blivit en jävla översvämmad pissränna av svammel och länkar till sociala media.

Jag är själv i Kina nu så ämnet intresserar mig särskilt, men här går det ju inte sålla i sörjan längre.

Har du inga planer på att lämna landet? Personligen tycker jag alla svenskar borde evakueras med minst en veckas karantän. Sedan borde man förbjuda resor till och från Kina tills att situationen är under kontroll.
Citera
2020-01-26, 04:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
På tal om kritiskt tänkande: uppgifterna från den kinesiska staten kan knappast stämma. Har sett flera genomgångar av kinesiska videosnuttar som laddats upp på sociala medier som analyserats: där kan man se döda kineser ligga ute på gatorna och personal med nya hazmatdräkter som hämtar dem. Man har även översatt skyltar och texter på ambulanser och samma grej händer utanför Wuhan. BBC-journalisten som åkt in i Wuhan har visat upp hur gatorna är helt tomma. Knappast fejk. Givetvis har den kinesiska staten försökt sopa problemet under mattan. Hur många har dött? Jag läste precis en intressant artikel i The Telegraph om hur en kvinna som misstänks ha dött av viruset blivit avskriven som död i influensa och man pressade familjen att kremera omgående. Hur stort är mörkertalet?

Jag tror att flera tusen har dött och att många fler är smittade. Vi lär få svar inom de närmaste veckorna då mer och mer läcker ut från Kina.

Nu senast pekas bamburåttan ut som en möjlig källa.

Tomma gator kan ju förklaras med att det är Kina. En diktatur. Ber staten folk stanna inne, stannar folk inne eller blir skjutna. Men sant svar lär vi få. Även om en diktatur så har folk i Kina tillgång till mobiler och Internet så det kommer ju läcka.

Man kan bara lugnt säga att de inte ännu har koll på situationen. Sedan återstår det att se om de ljuger om omfattningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in