2020-01-26, 04:49
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad hette han? Jag hittar inte när jag söker...
Dr Peter Salama. Han var epidemiolog på WHO.

https://www.who.int/news-room/detail/24-01-2020-who-mourns-passing-of-dr-peter-salama
Citera
2020-01-26, 04:50
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Har du inga planer på att lämna landet? Personligen tycker jag alla svenskar borde evakueras med minst en veckas karantän. Sedan borde man förbjuda resor till och från Kina tills att situationen är under kontroll.

Nej, jag känner mig säker där jag befinner mig och det är mycket svårt för att inte säga omöjligt att boka om resor på kort varsel under nyåret. Jag har ungefär en vecka kvar. Mest orolig över vilket bemötande jag får vid hemkomst från potentiella hysteriker som vet var jag har varit.
Citera
2020-01-26, 04:51
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tomma gator kan ju förklaras med att det är Kina. En diktatur. Ber staten folk stanna inne, stannar folk inne eller blir skjutna. Men sant svar lär vi få. Även om en diktatur så har folk i Kina tillgång till mobiler och Internet så det kommer ju läcka.

Man kan bara lugnt säga att de inte ännu har koll på situationen. Sedan återstår det att se om de ljuger om omfattningen.

Tomma gator är för att det är kinesiskt nyår. Inget konstigt med det. Alla har åkt hem till landet. Därför kommer spridningen att vara total.
Citera
2020-01-26, 04:51
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Det blir ca 66 000 dödsoffer i Wuhan om man räknar 3% dödlighet och med samma smittspridning som svininfluensan dvs 1/5 smittade.

Motssvarande siffror på Filippinerna blir 600 000 döda.

Motsvarande siffra i hela Kina blir 8,4 miljoner döda.

Det kan nog betraktas som realistisk worst case scenario. Smittspridningens omfattning och vilken vård som finns tillgänglig är osäkerhetsfaktorer. Det här baseras på tillgänglig information i utländska medier från förrgår till idag.

Bästa scenariot är att Svensk massmedias förmedling av Svenska myndigheters information stämmer och att det egentligen i praktiken knappast finns någon risk för Svenskar i Sverige. Då borde smittspridningen bli betydligt mer begränsad även i Asiatiska länder tänker jag.

Jag är lite bekymrad av att Svensk mainstream media inte ställer tuffare frågor till utländska experter om situationen utan istället förmedlar en "Allt blir bra" inställning från Svenska myndigheter som kan vara instruerade att förmedla "dagens prognos", best case scenario och information som medvetet anpassats för att inte skrämma upp folk i onödan. Jag upplever SVT som något regimtrogen. Jag upplever en misstro mot Svensk massmedia på SwebTV nivå i det här ämnet.

Om det finns realistiska andra scenarion bör även dessa presenteras.

Vad händer om Kina inte lyckas begränsa smittspridningen?
Är det sak samma för Sveriges del?

Det verkar som en mer klinisk observation som förmedlas och det är bra, men jag saknar prognoser. Det hade varit bättre om myndigheterna var tydliga med att dom inte vet om det är så att de inte vet. Det finns en misstro mot Svensk mainstream media även i detta ämne upptäcker jag.

Bra inlägg till skillnad från mycket av den dyngan man sett i den här tråden. Till dem som räknar dödligheten som [ antal döda / (antal tillfrisknade + antal döda) ] , den beräkningen skulle man göra ex-post dvs, EFTER att epidemin har slutat.
Det som talar för att de allra flesta som har insjuknat inte kommer dö är att vi helt enkelt inte ser de i de fall som rapporterats utomlands. Jag tror att exempelvis Singapore har 6 rapporterade fall för tillfället. Om vi nästa vecka skulle se att Singapore har 2-3 rapporterade dödsfall, så ska vi vara oroliga. Eftersom vi inte har några dödsfall över huvud taget i i-länder med pålitliga rapporter - så är det svårt att få en uppfattning om hur pass farligt viruset faktiskt är. Visst man kan argumentera att de fallen som rapporterats utanför Kina är så pass nya att de helt enkelt inte har hunnit avlida än. Men är det verkligen realistiskt? Några jävlar måste väl ha varit mer framskridna fall - och om dödligheten vore så hög som 50%, så skulle vi i alla fall ha sett något enstaka dödsfall vid det här laget.

Det mest realistiska, tror jag, är att viruset redan har fått väldigt stor spridning i Kina, men att de flesta fall enbart har givit mildare symptom.

Min projektion - och ni hörde det från JedanProblem först gott folk - är att dödligheten kommer visa sig vara mindre än 3%.. Min magkänsla är att när vi kommer läsa igenom tråden om ett år, när det finns ett vaccin på marknaden och spridningen är under kontroll, så kommer det ha varit några tusental bekräftade fall utanför Kina, och några tiotal dödsoffer i i-länder. 1.5% dödlighet +-1% är vad jag gissar på.
Citera
2020-01-26, 04:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Bra inlägg till skillnad från mycket av den dyngan man sett i den här tråden. Till dem som räknar dödligheten som [ antal döda / (antal tillfrisknade + antal döda) ] , den beräkningen skulle man göra ex-post dvs, EFTER att epidemin har slutat.
Det som talar för att de allra flesta som har insjuknat inte kommer dö är att vi helt enkelt inte ser de i de fall som rapporterats utomlands. Jag tror att exempelvis Singapore har 6 rapporterade fall för tillfället. Om vi nästa vecka skulle se att Singapore har 2-3 rapporterade dödsfall, så ska vi vara oroliga. Eftersom vi inte har några dödsfall över huvud taget i i-länder med pålitliga rapporter - så är det svårt att få en uppfattning om hur pass farligt viruset faktiskt är. Visst man kan argumentera att de fallen som rapporterats utanför Kina är så pass nya att de helt enkelt inte har hunnit avlida än. Men är det verkligen realistiskt? Några jävlar måste väl ha varit mer framskridna fall - och om dödligheten vore så hög som 50%, så skulle vi i alla fall ha sett något enstaka dödsfall vid det här laget.

Det mest realistiska, tror jag, är att viruset redan har fått väldigt stor spridning i Kina, men att de flesta fall enbart har givit mildare symptom.

Min projektion - och ni hörde det från JedanProblem först gott folk - är att dödligheten kommer visa sig vara mindre än 3%.. Min magkänsla är att när vi kommer läsa igenom tråden om ett år, när det finns ett vaccin på marknaden och spridningen är under kontroll, så kommer det ha varit några tusental bekräftade fall utanför Kina, och några tiotal dödsoffer i i-länder. 1.5% dödlighet +-1% är vad jag gissar på.

Lär väl knappast komma något vaccin. Gjorde ju inte det för tidigare SARS. Men annars som det verkar ligger inte dödligheten i något alarmerande. Som Ebola nivåer.

Det verkar ju också vara ett ganska snabbt förlopp, dvs folk som smittas blir sjuka ganska snabbt. De kommer därmed under karantän och kan inte för smittan vidare. Det är också positivt sett till att det inte ska bli någon stor pandemi.
Citera
2020-01-26, 05:24
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Lär väl knappast komma något vaccin. Gjorde ju inte det för tidigare SARS. Men annars som det verkar ligger inte dödligheten i något alarmerande. Som Ebola nivåer.

Det verkar ju också vara ett ganska snabbt förlopp, dvs folk som smittas blir sjuka ganska snabbt. De kommer därmed under karantän och kan inte för smittan vidare. Det är också positivt sett till att det inte ska bli någon stor pandemi.

Du verkar helt ha missat vad som har hänt på vaccinforskningsfronten sedan SARS. Det är nog rimligt att ett vaccin kan tas fram fort. Kolla in den här länken där man pratar om kapaciteten att ta fram vaccin med 'rapid response technology' . https://www.sciencealert.com/australian-scientists-asked-to-make-coronavirus-vaccine-at-unprecedented-speed

I intervjun nedan säger Dr. Keith Chappell att dom har som mål att ta fram ett vaccin och påbörja clinical trials på människor inom 16 veckor och att vaccinet ska vara redo att tas i bruk inom 6 månader.https://www.youtube.com/watch?v=HK7I86wjTUk
Citera
2020-01-26, 05:44
Medlem
Då det rapporterats att ungefär 60 personer dött nu, vet någon vad medelåldern på de avlidna är? Är det bara de äldre som går bort av smittan?
Citera
2020-01-26, 05:56
Medlem
Citat:
Du verkar helt ha missat vad som har hänt på vaccinforskningsfronten sedan SARS. Det är nog rimligt att ett vaccin kan tas fram fort. Kolla in den här länken där man pratar om kapaciteten att ta fram vaccin med 'rapid response technology' . https://www.sciencealert.com/australian-scientists-asked-to-make-coronavirus-vaccine-at-unprecedented-speed

I intervjun nedan säger Dr. Keith Chappell att dom har som mål att ta fram ett vaccin och påbörja clinical trials på människor inom 16 veckor och att vaccinet ska vara redo att tas i bruk inom 6 månader.https://www.youtube.com/watch?v=HK7I86wjTUk

Om vi antar att antalet smittade fördubblas varje vecka har hela jordens befolkning dött innan dess.
Citera
2020-01-26, 06:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Inom sex månader??? Då är det ju ingen idé längre. Då har pandemin redan dragit förbi. Dom som skulle dö har dött, och dom som överlevde är sedan länge friska.
Citera
2020-01-26, 06:21
Medlem
Grollarens avatar
Det står att de måste sluta äta vilda djur i aftonbladet.
En liten råttis pekas ut som smittkälla.

Är det inte rättvisans ironi?
Efter alla dessa år av djurplågeri i det vidriga landet Kina, så åker de på en dödlig smitta av de stackarna de har plågat så.
Ja vad säger man?
Jag är inte kristen, men somliga straffar Gud meddetsamma. Eller i alla fall i sinom tid.
Citera
2020-01-26, 06:28
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Om vi antar att antalet smittade fördubblas varje vecka har hela jordens befolkning dött innan dess.

Nja, det förutsätter väl att viruset har en mortalitet på 100 % samt att varenda människa på jordklotet blir smittad.
Citera
2020-01-26, 06:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Klart sevärd video om kinesiska myndigheternas hantering av situationen och ja, kineserna har en lång väg och gå när det gäller basala hygienritualer. Men mitt inlägg syftade mer på att belysa våra egna brister och att vara sjuk på jobbet eller gå runt snuvig bland folk. Väldigt vanligt beteende bland svenskar.

Ja varje arbetsplats har ju 1 eller fler personer som säger att de aldrig är sjuka.
De tycker att de är jätteduktiga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in