Citat:
Ursprungligen postat av
singularitet
Det blir ca 66 000 dödsoffer i Wuhan om man räknar 3% dödlighet och med samma smittspridning som svininfluensan dvs 1/5 smittade.
Motssvarande siffror på Filippinerna blir 600 000 döda.
Motsvarande siffra i hela Kina blir 8,4 miljoner döda.
Det kan nog betraktas som realistisk worst case scenario. Smittspridningens omfattning och vilken vård som finns tillgänglig är osäkerhetsfaktorer. Det här baseras på tillgänglig information i utländska medier från förrgår till idag.
Bästa scenariot är att Svensk massmedias förmedling av Svenska myndigheters information stämmer och att det egentligen i praktiken knappast finns någon risk för Svenskar i Sverige. Då borde smittspridningen bli betydligt mer begränsad även i Asiatiska länder tänker jag.
Jag är lite bekymrad av att Svensk mainstream media inte ställer tuffare frågor till utländska experter om situationen utan istället förmedlar en "Allt blir bra" inställning från Svenska myndigheter som kan vara instruerade att förmedla "dagens prognos", best case scenario och information som medvetet anpassats för att inte skrämma upp folk i onödan. Jag upplever SVT som något regimtrogen. Jag upplever en misstro mot Svensk massmedia på SwebTV nivå i det här ämnet.
Om det finns realistiska andra scenarion bör även dessa presenteras.
Vad händer om Kina inte lyckas begränsa smittspridningen? Är det sak samma för Sveriges del?
Det verkar som en mer klinisk observation som förmedlas och det är bra, men jag saknar prognoser. Det hade varit bättre om myndigheterna var tydliga med att dom inte vet om det är så att de inte vet. Det finns en misstro mot Svensk mainstream media även i detta ämne upptäcker jag.
Bra inlägg till skillnad från mycket av den dyngan man sett i den här tråden. Till dem som räknar dödligheten som [ antal döda / (antal tillfrisknade + antal döda) ] , den beräkningen skulle man göra ex-post dvs, EFTER att epidemin har slutat.
Det som talar för att de allra flesta som har insjuknat inte kommer dö är att vi helt enkelt inte ser de i de fall som rapporterats utomlands. Jag tror att exempelvis Singapore har 6 rapporterade fall för tillfället. Om vi nästa vecka skulle se att Singapore har 2-3 rapporterade dödsfall,
då så ska vi vara oroliga. Eftersom vi inte har några dödsfall över huvud taget i i-länder med pålitliga rapporter - så är det svårt att få en uppfattning om hur pass farligt viruset faktiskt är. Visst man kan argumentera att de fallen som rapporterats utanför Kina är så pass nya att de helt enkelt inte har hunnit avlida än. Men är det verkligen realistiskt? Några jävlar måste väl ha varit mer framskridna fall - och om dödligheten vore så hög som 50%, så skulle vi i alla fall ha sett något enstaka dödsfall vid det här laget.
Det mest realistiska, tror jag, är att viruset redan har fått väldigt stor spridning i Kina, men att de flesta fall enbart har givit mildare symptom.
Min projektion - och ni hörde det från
JedanProblem först gott folk - är att dödligheten kommer visa sig vara mindre än 3%.. Min magkänsla är att när vi kommer läsa igenom tråden om ett år, när det finns ett vaccin på marknaden och spridningen är under kontroll, så kommer det ha varit några tusental bekräftade fall utanför Kina, och några tiotal dödsoffer i i-länder. 1.5% dödlighet +-1% är vad jag gissar på.