2020-01-24, 05:16
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Haha, ja.

Själv handlar jag på ICA ibland. Hade handlat mer på ICA om den patetiskt låga bonusen på 1,25% hade dragits av när man drar kortet och betalar, dvs. omedelbart. Fast då kanske det blir för uppenbart för kunderna hur löjligt låg rabatten faktiskt är?

Det ser ju absolut mer ut när man får kupongerna. Men jag får kanske en 25 kr varannan månad max. Så bonusen försvinner för mig nu... Men spelar ju ingen roll egentligen för den är så liten. Därför det är så korkat av Ica att göra sina kunder så förbannade för ingenting.
Citera
2020-01-24, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Den 1:a februari ändrar Ica sitt nuvarande bonussystem på så sätt att bonuspoäng "fryser inne" vid varje månadsskifte om man inte kommit upp i 2000poäng, dvs handlat för 2000kr. Tidigare har bonuspoängen följt med och man har fått sina 25kr oavsett om det tagit en månad, tre eller fem att tjäna ihop dom.

Ica menar att det nya systemet kommer gynna fler, vilket jag inte kan begripa.

Vad anser ni?

Jag bryr mig inte så mycket om 25kr, men känner självklart att jag blir blåst. Det är ju inte så ett jag tror att olika bonusar man får på olika ställen beror på generell generositet, självklart är det inbakat i priset man betalar.

Aftonbladet har skrivit om saken: https://www.aftonbladet.se/minekonom...tt-bonussystem

Känner dig blåst?
Du betalar ju för i helvete inte för att ha kortet

Hade du betalt för något medlemskap så hade det vart en annan grej men allt med ICA kortet är ju gratis så vad fan spelar det för roll?
Citera
2020-01-24, 07:04
Medlem
Personligen handlar jag alltid på Ica (eller City Gross), men från och med första februari tänkte jag att jag kan solidariskt handla på någon annan affär. För mig är 25kr obetydligt, men för några år sedan när man pluggade så var det alltid trevligt de få gånger man fick hem 25kr extra i månaden.
Citera
2020-01-24, 07:07
Medlem
welcometorealitys avatar
Haha jag läste om bonus systemet. då tänkte jag att tur att man inte har ett ICA kort.
Citera
2020-01-24, 07:40
Medlem
Ointressant med bonussystem egentligen. Funderar man på någon femtiolapp i bonus vid val av mataffär har man konstiga prioriteringar. Man handlar väl där utbudet är bra, där butiken välplanerad och inte minst placerad i närheten av boendet.
Och gränsen 2000 kr, handlar man för mindre än 2000 kr ska man väl inte ha någon bonus? Bonussystem brukar generellt vara något som storkonsumenter och stamkunder får ta del av. Ser man ICA's bonus som dåligt är det väl bara att handla någon annanstans, jag kan inte se att det är ett problem.
Senast redigerad av Erty0192 2020-01-24 kl. 07:43.
Citera
2020-01-24, 07:50
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Varför skulle stora familjer helt plötsligt välja Ica? Även som du handlar för 9999 kr varje månad så förlorar du ju 1999 poäng.

Mer poäng och mer rabatt än konkurrenterna för de som handlar mest? Har man familj och handlar mycket så är det ju mer värt det.

Och varför förlorar du 1999 poäng när du behåller poängen ifall du handlar över 2000kr?
Citera
2020-01-24, 07:55
Medlem
Bästa sättet att visa sitt missnöje är väl att handla någon annanstans.
Fö så är alla bonussystem av ondo, det ska ge ett sken av att du ”tjänar” på att handla just där men du betalar ändå i slutändan.
Citera
2020-01-24, 07:56
Medlem
HVIT.s avatar
Tramssystem med en liten tramsbelöning. ICA är jävligt överskattat. Willys har lika bra varor till ett bättre pris. CityGross kör med en 10%-rabatt i slutet av varje månad. Där finns också fint svenskt kött och färsk fisk- och skaldjursdisk. Handlar man för en tusing så får man 100 kr rabatt. ICA är överskattat som sagt.
Citera
2020-01-24, 07:57
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Personligen handlar jag alltid på Ica (eller City Gross), men från och med första februari tänkte jag att jag kan solidariskt handla på någon annan affär. För mig är 25kr obetydligt, men för några år sedan när man pluggade så var det alltid trevligt de få gånger man fick hem 25kr extra i månaden.

Samma här. Har inget alls egentligt behov av bonusen men det kommer vara en principsak att inte handla alls på ICA på åtminstone några månader nu för att markera. Om många nog bojkottar så kommer det märkas och de tvingas reagera.

Det drabbar ju faktiskt de som behöver den lilla bonusen mest. Tänker främst på pensionärer och studenter som även om de handlar allt på ICA kanske inte kommer upp i 2000 i månaden i matinköp. Pissigt att deras bonuspoäng ska nollas var månad.
Citera
2020-01-24, 07:59
Medlem
laxkaviars avatar
Precis när de inser att NETTO är på väg ifrån Sverige
Citera
2020-01-24, 08:00
Medlem
trazkes avatar
Bonus skall självklart ges till lojala kunder. Hela syftet faller ju platt om man delar ut bonus till höger och vänster utan motprestation.

Helt rätt att dom lojala kunderna får högre bonus på bekostnad av kunder som handlar runt.
Citera
2020-01-24, 08:07
Medlem
Kasst system. Jag kommer över dessa 2000 så mig drabbar det inte, men jag kommer hädanefter endast handla på ICA om det är riktigt bra rabatter. I annat fall kommer Willys få majoriteten av mina matslantar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in