2019-12-22, 00:15
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahicSubst.
Aluminium folie brukar räcka om man har det tajt över men försök att använda pore tejp runtom sidorna och på luft hålet, kom ihåg att det aldrig går att vara för ren. Sterilisera alltid inokuleringssprutan med tändare och sprita helst locket/ aluminium folie så (och runt hela burken om du frågar mig)

Du kan göra en simpel men effektiv still airbox genom att vända upp och ner på en plast back och skära/borra 2 hål för dina händer. När du ska sätta igång med arbetet torkar du allt med sprit (alternativt klorin utblandat med vatten men är osäker på om det dunstar ifall du råkar få i det i substratet osv) lägg allt som ska va i boxen till arbetet på locket och sätt på lådan. Jag rekommenderar att du också har en sprayflaska som du sprayar luften i lådan med klorinvatten/alkohol.

Tryckkokare är inte ett måste men rekommenderas verkligen

Jag har kollat runt på väldigt många videos på Youtuben om odlingar sedan förra sommaren så helt bortkommen är jag inte. Eftersom det är ofantligt många som har kommenterat i tråden men sedan slutat får det mig att tro att också de totalt har misslyckats.

Det är för mycket jobb med att hålla på att tillverka en still air box om man nu inte vill börja langa svamp och jag har inte den tiden.
Jag läste vidare på Shroomery ett tips att ge blanka fan i att flame sterilisera spore sprutan varje gång man ska använda den! En brukare beskrev att han lyckades först då han slutade med att vara så förbaskat pedantisk med kultiveringen. Första gången kan det vara helt i sin ordning men att upprepande gånger göra så för med sig att sporerna dör bort av värmeutvecklingen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajs
Går det att sterilisera burkarna i en igenknuten fryspåse och in i ugnen på 100+C några timmar? Har ingen tryckkokare än, och nu till andra batchen har jag för många för att det ska rymmas i min 10l kastrull. :P
Bara 1/6 burkar tog, väntat snart 2 mån, så ska köra g2g med myceliet jag har, gjorde en test på två småburkar förra veckan och de växer å det knakar i dem.

2 månader är på tok för länge, därför att du efter max 3 dagar efter inoculation ska se tydliga tecken på att mycelium börjar att fläckvis bildas. Växer det inget mycelium så finns det inte heller någon näring att hämta och då är det bortkastad tid.

Nu ser jag efter tre dagar, fläckvisa ansamlingar av mycelium i mitt substrat bestående av brunt liksom vanligt långris so fingers crossed...
Citera
2020-01-21, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag har kollat runt på väldigt många videos på Youtuben om odlingar sedan förra sommaren så helt bortkommen är jag inte. Eftersom det är ofantligt många som har kommenterat i tråden men sedan slutat får det mig att tro att också de totalt har misslyckats.

Det är för mycket jobb med att hålla på att tillverka en still air box om man nu inte vill börja langa svamp och jag har inte den tiden.
Jag läste vidare på Shroomery ett tips att ge blanka fan i att flame sterilisera spore sprutan varje gång man ska använda den! En brukare beskrev att han lyckades först då han slutade med att vara så förbaskat pedantisk med kultiveringen. Första gången kan det vara helt i sin ordning men att upprepande gånger göra så för med sig att sporerna dör bort av värmeutvecklingen.

2 månader är på tok för länge, därför att du efter max 3 dagar efter inoculation ska se tydliga tecken på att mycelium börjar att fläckvis bildas. Växer det inget mycelium så finns det inte heller någon näring att hämta och då är det bortkastad tid.

Nu ser jag efter tre dagar, fläckvisa ansamlingar av mycelium i mitt substrat bestående av brunt liksom vanligt långris so fingers crossed...

Vet inte hur du gör men att hålla på och använda samma spruta till flera burkar under samma "session" går bra men jag skulle aldrig rekommendera någon att inokolera med samma spruta mer en kanske 4-8 burkar.
En still airbox kan bara vara en plastlåda med 2 håll i för dina händer som står upp och ner billigt och bra

(ett tips som jag kom på nu medans jag skriver är att desto mindre burkar desto snabbare kolonisering om du gjort rätt, så om jag får tycka till ska ni ha mer burkar men mindre. Mindre ägg i samma korg också. Ännu ett tips är att om burken är lite större kanske mer än 3 dl och speciellt om den är längre så kan man hälla ett mindre lager ksk en halv cm torr vermiculit i botten så suger det upp övrig fukt)

Hur gick det för dig Nochills?
Det går väldigt bra att fråga på som sagt men räkna inte på snabbast svartiden
Senast redigerad av MahicSubst. 2020-01-21 kl. 21:18.
Citera
2020-01-21, 21:15
Medlem
En väldigt bra tek som jag hört väldigt bra om och frukterna ska tydligen bli väldigt stora
https://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/5265629#Post5265629
Citera
2020-01-22, 05:48
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Vet inte hur du gör men att hålla på och använda samma spruta till flera burkar under samma "session" går bra men jag skulle aldrig rekommendera någon att inokolera med samma spruta mer en kanske 4-8 burkar.
En still airbox kan bara vara en plastlåda med 2 håll i för dina händer som står upp och ner billigt och bra

(ett tips som jag kom på nu medans jag skriver är att desto mindre burkar desto snabbare kolonisering om du gjort rätt, så om jag får tycka till ska ni ha mer burkar men mindre. Mindre ägg i samma korg också. Ännu ett tips är att om burken är lite större kanske mer än 3 dl och speciellt om den är längre så kan man hälla ett mindre lager ksk en halv cm torr vermiculit i botten så suger det upp övrig fukt)

Hur gick det för dig Nochills?
Det går väldigt bra att fråga på som sagt men räkna inte på snabbast svartiden

Tja, tyvärr så gick det helt åt pipan den här ggn också!

Jag fick till vad jag trodde var solid mycelium-bas i halva substratet men sedan så slutade det helt att växa i burkarna.
När jag skulle försiktigt banka ut innehållet, så bestod det helt och hållet av lös gegga som luktade lite skämt.

Tycker ändå att jag borde ha haft större lycka efter mina experiment men det kanske har att göra med att jag har inokulerat i köket. Mögelsporer kan trots allt stanna kvar i inomhus-luften under lång tid. Nästa gång kommer jag att inokulera ute på balkongen då det ändå är friskt vårväder utomhus.

Nej, jag har precis beställt två boxar med Golden Teacher respektive Mexican-strains ifrån en Holländsk smartshop. Dessutom med en Koh Samui Thai-spore spruta som sägs vara beständig emot kontaminationer.

Jag får väl se om leveransen fastnar i Tullen eftersom det står på Smartshoppens hemsida att de helst inte skickar till Estland där jag bor. Jag beställde förra Sommaren därifrån utan att få några problem, so fingers crossed and pray for the good.
Citera
2020-01-25, 00:38
Medlem
Citat:
Tja, tyvärr så gick det helt åt pipan den här ggn också!

Jag fick till vad jag trodde var solid mycelium-bas i halva substratet men sedan så slutade det helt att växa i burkarna.
När jag skulle försiktigt banka ut innehållet, så bestod det helt och hållet av lös gegga som luktade lite skämt.

Tycker ändå att jag borde ha haft större lycka efter mina experiment men det kanske har att göra med att jag har inokulerat i köket. Mögelsporer kan trots allt stanna kvar i inomhus-luften under lång tid. Nästa gång kommer jag att inokulera ute på balkongen då det ändå är friskt vårväder utomhus.

Nej, jag har precis beställt två boxar med Golden Teacher respektive Mexican-strains ifrån en Holländsk smartshop. Dessutom med en Koh Samui Thai-spore spruta som sägs vara beständig emot kontaminationer.

Jag får väl se om leveransen fastnar i Tullen eftersom det står på Smartshoppens hemsida att de helst inte skickar till Estland där jag bor. Jag beställde förra Sommaren därifrån utan att få några problem, so fingers crossed and pray for the good.
Det finns alltid sporer i luften, till och med i sjukhusens operationssalar.
Det handlar om att skapa en steril miljö i substratet, sina verktyg och området du jobbar i är också viktigt. Jag rekommenderar starkt en "amatör glove box" och en tryckkokare. Eftersom det gått åt skogen för dig skulle jag rekommendera att du försöker att hålla dig strikt till en guide där det finns detaljerade instruktioner också. Det är normalt att första eller andra försöket går dåligt men efter det borde man få till det kan man tycka. Lycka till med growboxarna de borde vara bra men så klart försvinner en bit av de roliga hahaha.
Citera
2020-02-01, 11:28
Medlem
Jag planerar på att beställa sporeprints från Elephantos, men är rädd att tullen ska öppna brevet.
Även fast Elephantos brev är diskreta, så är det ju ett faktum att de alla ser likadana ut, och polisen lär ju känna brevens utseende. Funderar därför på att be Elephantos handskriva en fake person som avsändare från Nederländerna, så att brevet inte ser ut som resten. Vad tror ni om det?
Citera
2020-02-02, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riese
Jag planerar på att beställa sporeprints från Elephantos, men är rädd att tullen ska öppna brevet.
Även fast Elephantos brev är diskreta, så är det ju ett faktum att de alla ser likadana ut, och polisen lär ju känna brevens utseende. Funderar därför på att be Elephantos handskriva en fake person som avsändare från Nederländerna, så att brevet inte ser ut som resten. Vad tror ni om det?

Sporer är ej olagliga. Dock kan du väl använda dig av en målvakt om du känner någon.
Citera
2020-02-06, 21:15
Medlem
Ajss avatar
Har ett gäng prints och skulle vilja utöka Sporkatalogen om någon vill byta.
Citera
2020-02-09, 18:06
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Det finns alltid sporer i luften, till och med i sjukhusens operationssalar.
Det handlar om att skapa en steril miljö i substratet, sina verktyg och området du jobbar i är också viktigt. Jag rekommenderar starkt en "amatör glove box" och en tryckkokare. Eftersom det gått åt skogen för dig skulle jag rekommendera att du försöker att hålla dig strikt till en guide där det finns detaljerade instruktioner också. Det är normalt att första eller andra försöket går dåligt men efter det borde man få till det kan man tycka. Lycka till med growboxarna de borde vara bra men så klart försvinner en bit av de roliga hahaha.

Tja igen!

Jag fick leveransen hem i mitten av veckan utan konstigheter och har satt igång med Grow-boxarna.

Men... GT-boxen visade sig från leverans har lite Trichoderma som sedan efter några dagar utvecklades till det här;

https://minfil.com/PdtepfX1n5/IMG_0007_JPG

Har kollat runt på Shroomery och det verkar vara delade meningar om substratet är kört, ifall om man gräver bort det kontaminerade lagret.

Boxen med Mex har också litegrann av Trichoderma på ytan.
Citera
2020-02-25, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorre56
Hej allihoppa.

Jag fick nyss en idé om en alternativ ny tek för att förenkla det sterila arbetet.

/

VAC TEK:

Grund idén bygger på att substrat steriliseras genom att förslutas i en VAC påse - tål 130 celsius.

Därefter läggs i vattenbad i ca 100 celsius i en timma. Svalnas av till önskad temperatur. Därefter inockuleras VAC påsen och en bit steril tejp sätts för direkt. Påsen ställs därefter i optimal temperatur för mycelium growth.

/

Vad tror ni? Alternativ sterilisering av t ex hästbajs kommer ju nu vara 100% fritt från stank. Ifall ni tror på den här så lägg gärna en hypotetisk fortsättning på steg 2. Mvh

bump
Citera
2020-02-26, 23:43
Medlem
Citat:
Tja igen!

Jag fick leveransen hem i mitten av veckan utan konstigheter och har satt igång med Grow-boxarna.

Men... GT-boxen visade sig från leverans har lite Trichoderma som sedan efter några dagar utvecklades till det här;

https://minfil.com/PdtepfX1n5/IMG_0007_JPG

Har kollat runt på Shroomery och det verkar vara delade meningar om substratet är kört, ifall om man gräver bort det kontaminerade lagret.

Boxen med Mex har också litegrann av Trichoderma på ytan.

ååh fyfan det såg inte kul ut hur gick det? jag rekommenderar att du antingen låter det vara och får ut så mycket som möjligt, undvik att sprida runt luften då du även sprider kontamineringen som kan vara kvar till framtida projekt. Jag skulle slängt den du länkade bild till då det är så pass mycket. nån liten fläck (ca 1-2 cm i diameter) kan gå att överleva med lite klorin eller liknande men då kanske man får ut max 1 mer flush det brukar sprida sig tillslut.

Citat:
Ursprungligen postat av Ekorre56
bump

Låter intressant. Finns det inga vac påsar som tål lite högre temp? skulle vara väldigt försiktig med tempen och köra längre tid istället kanske 2-3 timmar på max 100 inget mer. Använd en termostat.
Låt påsen kylas innan inokulering och torka av påsen med alkohol, klorin eller liknande för att vara extra försiktig. Hör gärna av dig och berätta hur det gick.

Om steg 2 menas med fuktningen så tror jag det skulle vara bäst att spawna 1:2 eller 1:3 för att få en snabb och säker mycel tillväxt och gör spawnen direkt i en plast back så är det bara att frukta när det ser bra ut. Sök runt på Monotubes och spawning.
Senast redigerad av MahicSubst. 2020-02-26 kl. 23:45.
Citera
2020-02-29, 18:55
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
ååh fyfan det såg inte kul ut hur gick det? jag rekommenderar att du antingen låter det vara och får ut så mycket som möjligt, undvik att sprida runt luften då du även sprider kontamineringen som kan vara kvar till framtida projekt. Jag skulle slängt den du länkade bild till då det är så pass mycket. nån liten fläck (ca 1-2 cm i diameter) kan gå att överleva med lite klorin eller liknande men då kanske man får ut max 1 mer flush det brukar sprida sig tillslut.

Ja du, det gick på H-vete igen...

Så jag grävde bort det kontaminerade överlagret och slängde på Salt då jag hade läst på Shroomery att det är bra. Men Kontaminationen fortsatte ändå för det och den andra boxen fick också alltmer Green Spots i substratet.

Därefter var det bara att slänga ut de båda Boxarna på Balkongen eftersom de börjat att stinka av allt mögel. Jag var i kontakt med supporten i Amsterdam men de gav mig bara standardsvaret att "jag måste följa bruksanvisningen".
Jag loosade €60 på detta, helt i onödan då smartshoppen tydligen inte hade steriliserat substratet tillräckligt länge.

Vet inte om jag kan ha haft kvar mögelsporer i lägenheten sedan mina tidigare misslyckade försök ifjol. Jag har sprejat med Anti-Bakteriellt medel i hela lägenheten sedan dess för att nu börjar jag att tröttna på allvar.

Förra helgen gick jag på jakt efter en tryckkokare i flera butiker utan att lyckas hitta någon alls.
Så nu har jag återigen försökt mig på fractional pressure cooking och inokulerat två nya burkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in