Citat:
Aluminium folie brukar räcka om man har det tajt över men försök att använda pore tejp runtom sidorna och på luft hålet, kom ihåg att det aldrig går att vara för ren. Sterilisera alltid inokuleringssprutan med tändare och sprita helst locket/ aluminium folie så (och runt hela burken om du frågar mig)
Du kan göra en simpel men effektiv still airbox genom att vända upp och ner på en plast back och skära/borra 2 hål för dina händer. När du ska sätta igång med arbetet torkar du allt med sprit (alternativt klorin utblandat med vatten men är osäker på om det dunstar ifall du råkar få i det i substratet osv) lägg allt som ska va i boxen till arbetet på locket och sätt på lådan. Jag rekommenderar att du också har en sprayflaska som du sprayar luften i lådan med klorinvatten/alkohol.
Tryckkokare är inte ett måste men rekommenderas verkligen
Du kan göra en simpel men effektiv still airbox genom att vända upp och ner på en plast back och skära/borra 2 hål för dina händer. När du ska sätta igång med arbetet torkar du allt med sprit (alternativt klorin utblandat med vatten men är osäker på om det dunstar ifall du råkar få i det i substratet osv) lägg allt som ska va i boxen till arbetet på locket och sätt på lådan. Jag rekommenderar att du också har en sprayflaska som du sprayar luften i lådan med klorinvatten/alkohol.
Tryckkokare är inte ett måste men rekommenderas verkligen
Jag har kollat runt på väldigt många videos på Youtuben om odlingar sedan förra sommaren så helt bortkommen är jag inte. Eftersom det är ofantligt många som har kommenterat i tråden men sedan slutat får det mig att tro att också de totalt har misslyckats.
Det är för mycket jobb med att hålla på att tillverka en still air box om man nu inte vill börja langa svamp och jag har inte den tiden.
Jag läste vidare på Shroomery ett tips att ge blanka fan i att flame sterilisera spore sprutan varje gång man ska använda den! En brukare beskrev att han lyckades först då han slutade med att vara så förbaskat pedantisk med kultiveringen. Första gången kan det vara helt i sin ordning men att upprepande gånger göra så för med sig att sporerna dör bort av värmeutvecklingen.
Citat:
Går det att sterilisera burkarna i en igenknuten fryspåse och in i ugnen på 100+C några timmar? Har ingen tryckkokare än, och nu till andra batchen har jag för många för att det ska rymmas i min 10l kastrull. :P
Bara 1/6 burkar tog, väntat snart 2 mån, så ska köra g2g med myceliet jag har, gjorde en test på två småburkar förra veckan och de växer å det knakar i dem.
Bara 1/6 burkar tog, väntat snart 2 mån, så ska köra g2g med myceliet jag har, gjorde en test på två småburkar förra veckan och de växer å det knakar i dem.
2 månader är på tok för länge, därför att du efter max 3 dagar efter inoculation ska se tydliga tecken på att mycelium börjar att fläckvis bildas. Växer det inget mycelium så finns det inte heller någon näring att hämta och då är det bortkastad tid.
Nu ser jag efter tre dagar, fläckvisa ansamlingar av mycelium i mitt substrat bestående av brunt liksom vanligt långris so fingers crossed...