2019-12-02, 12:22
Medlem
Hej! Någon som nyligen beställt growkit eller dylikt från zamnesia? Några problem med tull eller liknande?
Citera
2019-12-07, 07:30
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Nej, svampsporer är osynliga eller mikroskopiskt små för det blotta ögat så den klara vätskan är ingenting som du ska hänga upp dig på.

Jag har precis öppnat på min lilla glasburk efter 10 dagar och den karaktäristiska svamplukten slog emot mig. Detta då jag inockulerade extremt lite den här gången genom vanlig aluminium-folie och jag har redan slösat bort halva sporsprutorna på ingenting.
Myceliumet är långt ifrån koloniserat i burken men jag orkar inte vänta 2 veckor till på detta.

Strainen är: Albino A+ och jag körde grain-to-grain med ansiktsmask och rengjorda gummihandskar substratet till tre plastbyttor med varsitt lock. Jag har insett vad jag hittills gjort för fel i processen; för mycket vatten då det knappt behövs något för att blanda substratet.

Det har gått åt h-vete med den där odlingen som jag pysslat med; cobweb, green mold och yellow bacteria growth suck....

Jag gissar på att jag inte har steriliserat burkarna tillräckligt länge, minst 90 minuter då mycelium tillväxten oftast har stannat helt av.

Nu har jag återigen inokulerat några burkar och fungerar detta inte efter några veckor så får jag gå tillbaka till ruta 1 med grow kits.
Senast redigerad av Nochills 2019-12-07 kl. 07:47.
Citera
2019-12-07, 19:35
Medlem
Citat:
Det har gått åt h-vete med den där odlingen som jag pysslat med; cobweb, green mold och yellow bacteria growth suck....

Jag gissar på att jag inte har steriliserat burkarna tillräckligt länge, minst 90 minuter då mycelium tillväxten oftast har stannat helt av.

Nu har jag återigen inokulerat några burkar och fungerar detta inte efter några veckor så får jag gå tillbaka till ruta 1 med grow kits.

Om jag förstår det rätt så öppnade du burkarna och satt dem i frukt förhållande när burkarna var långt ifrån helt koloniserade? isf är detta det första felet du gör.

Tänk såhär vad händer om du lägger blöt mat framme i ett fuktigt rum?

Låt burkarna ta sin tid med koloniseringen så har du större chans på lyckad framgång. Använder du en still air box? spritar du alla verktyg och arbetsytor? tryckkokare elr inte? allt spelar sin roll tänk dig att dem kommersiella svamp odlarna i Holland har renare arbetsförhållanden än på sjukhusens operationssalar.
Citera
2019-12-08, 16:02
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahicSubst.
Om jag förstår det rätt så öppnade du burkarna och satt dem i frukt förhållande när burkarna var långt ifrån helt koloniserade? isf är detta det första felet du gör.

Tänk såhär vad händer om du lägger blöt mat framme i ett fuktigt rum?

Låt burkarna ta sin tid med koloniseringen så har du större chans på lyckad framgång. Använder du en still air box? spritar du alla verktyg och arbetsytor? tryckkokare elr inte? allt spelar sin roll tänk dig att dem kommersiella svamp odlarna i Holland har renare arbetsförhållanden än på sjukhusens operationssalar.

Nej, jag har varken tryckkokare eller någon komplicerad still air box tillhands, ska man verkligen behöva det för produktion i en liten skala?(!)
Visst fattar jag det här med att fuktighet kan slå dåligt mot substratet och ja, jag spritar där jag anser att det behövs.

Jag har bara två glasburkar med metall-foile över som jag har lagt in i två, små genomskinliga plastbyttor med varsitt, litet hål i locket för gasutväxlingen.

Kanske borde jag ha skruvat på metallocken på burkarna så att substratet inte utsätts för mikroskopiska orenheter i luften?
Citera
2019-12-13, 21:53
Medlem
Lysyras avatar
Någon som vet var man kan köpa glasburkar som fungerar bra till BRF-kakor? D.v.s. runda glasburkar på 300ml som inte smalnar av vid locket. Har letat runt lite utan lycka. Hittar bara på Amazon men känner inte för att betala 300kr inkl frakt för sex stycken glasburkar.
Citera
2019-12-14, 07:52
Avslutad
Förstår att detta har frågats förut men orkar inte gå igenom varje sida. Luktar det någonting att odla inomhus eller ej?
Citera
2019-12-14, 13:39
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Förstår att detta har frågats förut men orkar inte gå igenom varje sida. Luktar det någonting att odla inomhus eller ej?
Nej, det känns inte på lukten.
Citera
2019-12-16, 16:31
Medlem
Citat:
Nej, jag har varken tryckkokare eller någon komplicerad still air box tillhands, ska man verkligen behöva det för produktion i en liten skala?(!)
Visst fattar jag det här med att fuktighet kan slå dåligt mot substratet och ja, jag spritar där jag anser att det behövs.

Jag har bara två glasburkar med metall-foile över som jag har lagt in i två, små genomskinliga plastbyttor med varsitt, litet hål i locket för gasutväxlingen.

Kanske borde jag ha skruvat på metallocken på burkarna så att substratet inte utsätts för mikroskopiska orenheter i luften?

Aluminium folie brukar räcka om man har det tajt över men försök att använda pore tejp runtom sidorna och på luft hålet, kom ihåg att det aldrig går att vara för ren. Sterilisera alltid inokuleringssprutan med tändare och sprita helst locket/ aluminium folie så (och runt hela burken om du frågar mig)

Du kan göra en simpel men effektiv still airbox genom att vända upp och ner på en plast back och skära/borra 2 hål för dina händer. När du ska sätta igång med arbetet torkar du allt med sprit (alternativt klorin utblandat med vatten men är osäker på om det dunstar ifall du råkar få i det i substratet osv) lägg allt som ska va i boxen till arbetet på locket och sätt på lådan. Jag rekommenderar att du också har en sprayflaska som du sprayar luften i lådan med klorinvatten/alkohol.

Tryckkokare är inte ett måste men rekommenderas verkligen

Du får gärna fråga mer och jag kommer svara så gott jag kan men räkna inte med snabba svar.

Väldigt bra guide: http://wiki.magiskamolekyler.org/Odling_av_Psilocybe_cubensis
Pedagogisk och simpel video guide
https://www.youtube.com/watch?v=ZHJQrsZFQdE
https://www.youtube.com/watch?v=a-wEPM1wpZQ
https://www.youtube.com/watch?v=zGQok-UnyJE
Senast redigerad av MahicSubst. 2019-12-16 kl. 16:34.
Citera
2019-12-16, 16:56
Medlem
Ajss avatar
Går det att sterilisera burkarna i en igenknuten fryspåse och in i ugnen på 100+C några timmar? Har ingen tryckkokare än, och nu till andra batchen har jag för många för att det ska rymmas i min 10l kastrull. :P
Bara 1/6 burkar tog, väntat snart 2 mån, så ska köra g2g med myceliet jag har, gjorde en test på två småburkar förra veckan och de växer å det knakar i dem.
Citera
2019-12-17, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajs
Går det att sterilisera burkarna i en igenknuten fryspåse och in i ugnen på 100+C några timmar? Har ingen tryckkokare än, och nu till andra batchen har jag för många för att det ska rymmas i min 10l kastrull. :P
Bara 1/6 burkar tog, väntat snart 2 mån, så ska köra g2g med myceliet jag har, gjorde en test på två småburkar förra veckan och de växer å det knakar i dem.

2 månader känns lite mycket men kan bli så ibland, hur stora var burkarna och kan nåt ha försämrat livsförhållanden för mycelet?

Fryspåsar smälter nog men stekpåsar kan gå men skynda dig med tiden mellan ditt "sterila utrymme" och ugnen eller om du tar ut det med sterila grytlappar/liknande medan substratet fortfarande är varmt.
Men min slutsats efter lite läsande på shroomery är att det är en mycket större risk att köra med ugnen så rekommenderar att du gör fler omgångar med kastrullen.

För er som har svårt att klara av detta med odling osv.
Läs på mer, som en vis fb:are sa en gång mer arbete in = mer lön ut (Alltså mer framgång)
Jag rekommenderar att ni också börjar med brf cakes (länkade brf för dummies längre upp jätte bra för nybörjare) eller någon enklare tek då ni oftast ändå kommer ha en lärkurva framför er om ni ej hållit på med detta förut.
Sist men inte minst VAR STERILA, sedan MER STERILA och till sist ÄNNU MER STERILA.

Edit: ditt sporeprint kan också vart dåligt händer ibland. om du vill så kan du göra egna prints av de frukter du får ut.
Citera
2019-12-21, 13:55
Avslutad
hallå ! tänkte kolla ifall det finns någon här som vet ifall det finns sånna här plastburkar (https://www.elephantos.com/sv/smart-shop/mushroom-cultivation/mushroom-grow-supplies/plastburk.html) att beställa eller köpa någonstans i sverige?

för vissa av er verkar det väldigt enkelt att ta reda på sånt, men för mig är det inte lika lätt.. :P verkar riktigt dålig på att hitta det jag söker på internet.. vore otroligt tacksam för lite hjälp med att hitta dessa burkar.
Citera
2019-12-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linusbjorne
hallå ! tänkte kolla ifall det finns någon här som vet ifall det finns sånna här plastburkar (https://www.elephantos.com/sv/smart-shop/mushroom-cultivation/mushroom-grow-supplies/plastburk.html) att beställa eller köpa någonstans i sverige?

för vissa av er verkar det väldigt enkelt att ta reda på sånt, men för mig är det inte lika lätt.. :P verkar riktigt dålig på att hitta det jag söker på internet.. vore otroligt tacksam för lite hjälp med att hitta dessa burkar.

Vad ska du ha dem till? du kommer inte kunna sterilisera dessa burkar i tryckkokare eller kastrull, om du tänker göra g2g så går det väl.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in