Citat:
Ursprungligen postat av
Ajs
Går det att sterilisera burkarna i en igenknuten fryspåse och in i ugnen på 100+C några timmar? Har ingen tryckkokare än, och nu till andra batchen har jag för många för att det ska rymmas i min 10l kastrull. :P
Bara 1/6 burkar tog, väntat snart 2 mån, så ska köra g2g med myceliet jag har, gjorde en test på två småburkar förra veckan och de växer å det knakar i dem.
2 månader känns lite mycket men kan bli så ibland, hur stora var burkarna och kan nåt ha försämrat livsförhållanden för mycelet?
Fryspåsar smälter nog men stekpåsar kan gå men skynda dig med tiden mellan ditt "sterila utrymme" och ugnen eller om du tar ut det med sterila grytlappar/liknande medan substratet fortfarande är varmt.
Men min slutsats efter lite läsande på shroomery är att det är en mycket större risk att köra med ugnen så rekommenderar att du gör fler omgångar med kastrullen.
För er som har svårt att klara av detta med odling osv.
Läs på mer, som en vis fb:are sa en gång mer arbete in = mer lön ut (Alltså mer framgång)
Jag rekommenderar att ni också börjar med brf cakes (länkade brf för dummies längre upp jätte bra för nybörjare) eller någon enklare tek då ni oftast ändå kommer ha en lärkurva framför er om ni ej hållit på med detta förut.
Sist men inte minst VAR STERILA, sedan MER STERILA och till sist ÄNNU MER STERILA.
Edit: ditt sporeprint kan också vart dåligt händer ibland. om du vill så kan du göra egna prints av de frukter du får ut.