2012-07-18, 23:50
Medlem
lilZer0s avatar
Hittade ingen Kantbroking, inte mycket svamp alls så tiden kanske ej är inne än då.... Någon som har plockat denna förut som har tips på var man hittar den i Sverige? Antar att stall/travbanor är de bästa ställena i Sverige, eller finns de även på gräsmattor i här som de gör i andra länder?

Endast plockat kantareller, flugsvamp, champinjoner och toppslätsskivlingar förut.

Förresten, någon här som prövat Professor Fanaticus extraktionsmetod? Tänkt odla mycelium av Kantbroking i sk. "Liquid Culture", torka mycelumet och extrahera med metanol... ?
Citera
2012-07-19, 16:07
Medlem
Undrar lite om hur man får tag i ett sporavtryck..
1. Man måste alltså ha en psilocybe cubensis (det jag vill odla eftersom det sägs vara lättast) svamp?

Jag läste också på http://wiki.magiskamolekyler.org/Odling_av_Psilocybe_cubensis
att efter man skapat sporavtrycket så lägger man svampen att torka tillsammans med dom andra.
2. Betyder det att svampen måste vara färsk när man ska skapa sporavtrycket?
11. Är svampen fortfarande potent att äta efter man använt den till att skapa ett sporavtryck?
3. Hur svårt är det få tag i det?

4. Eller måste man köpa en färdig spor spruta/sporavtryck för första odlingen?
5. Så kan man använda egna färska svampar sen att skapa fler sporavtryck med?

6. En färsk svamp är olagligt köpa?
7. Men om jag förstått rätt så är det lagligt köpa ett sporavtryck?
8. Sporspruta ska också vara lagligt att köpa?
9. Fast läste också att folk som beställer detta utomlands får det fastnat i tullen iallafall?

10. När man placerar svamp hatten på foliet.. ska man trycka/platta den lite grann eller ska man placera den ner lätt som en fjäder? svamp hattar e lah inte helt platta? så det är ju bara kanterna av undersidan som touchar foliet om man inte trycker lite?
Senast redigerad av 88kalleanka88 2012-07-19 kl. 16:19.
Citera
2012-07-19, 17:37
Medlem
iq800s avatar
någon som har hört ifall någon har åkt dit för att beställa growbox på senaste tiden? Tänkte beställa några till! men nojjar lite. Kan ingen komma med lite lugnande ord
Citera
2012-07-19, 22:54
Medlem
lilZer0s avatar
Uppdatering angående letandet av Kantbroking (Panaeolus Subbalteatus)!
Var idag ute och hittade ett ställe med hästbajs blandat med spån/träflisor, som tydligen är det habitat Kantbrokingen föredrar och där förväxlingsrisken är minst. I vilket fall som helst, här kommer lite bilder på de första jag tog upp (de växte i klunga/ring):
Kantboking #1
Kantboking #2
Kantboking #3
Gruppbild av några få

På min ort har det varit kallt, målnigt och regnigt i ca 10 dagar i sträck förutom igår och idag då det varit rätt stark sol -> dessa få Kantbrokingar som växte på öppen mark var således väldigt torra på utsidan, eller kanske bara brända... Även rätt små till storleken, kan bero på att underlaget var grus/gräs med ganska tunt (2-3 cm) lager hästbajs/klumpar med spån..

Men helt säker på min sak var jag ändå inte eftersom jag aldrig plockat denna svamp tidigare och vad jag läst så ska man då göra sporavtryck -> är de kolsvarta är det rätt, allt annat är fel. Här kommer även bild på sporavtrycket som ännu bara legat ca 6-9 timmar:
Sporavtryck på Panaeolus Subbalteatus

Så det ser ju att vara rätt tycker jag i alla fall ! happy, happy !
Citera
2012-07-19, 23:05
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilZer0
Uppdatering angående letandet av Kantbroking (Panaeolus Subbalteatus)!
Var idag ute och hittade ett ställe med hästbajs blandat med spån/träflisor, som tydligen är det habitat Kantbrokingen föredrar och där förväxlingsrisken är minst. I vilket fall som helst, här kommer lite bilder på de första jag tog upp (de växte i klunga/ring):
Kantboking #1
Kantboking #2
Kantboking #3
Gruppbild av några få

På min ort har det varit kallt, målnigt och regnigt i ca 10 dagar i sträck förutom igår och idag då det varit rätt stark sol -> dessa få Kantbrokingar som växte på öppen mark var således väldigt torra på utsidan, eller kanske bara brända... Även rätt små till storleken, kan bero på att underlaget var grus/gräs med ganska tunt (2-3 cm) lager hästbajs/klumpar med spån..

Men helt säker på min sak var jag ändå inte eftersom jag aldrig plockat denna svamp tidigare och vad jag läst så ska man då göra sporavtryck -> är de kolsvarta är det rätt, allt annat är fel. Här kommer även bild på sporavtrycket som ännu bara legat ca 6-9 timmar:
Sporavtryck på Panaeolus Subbalteatus

Så det ser ju att vara rätt tycker jag i alla fall ! happy, happy !

Vill inte göra dig besviken men av vad jag kunnat tyda från bilder är det där fel svamp, jämför själv:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Panaeolus.subbalteatus.2.jpg
Citera
2012-07-20, 00:37
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Vill inte göra dig besviken men av vad jag kunnat tyda från bilder är det där fel svamp, jämför själv:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Panaeolus.subbalteatus.2.jpg
Ja, jag har kollat bilder både innan och efter, läst identifikationstrådar osv..

Kantbrokingen kan se ut på många olika sätt, vad de alla har gemensamt dock är de kännetecken som finns här.
Förutom att de var väldigt små (vilket förmodligen beror på det tunna substrat de växte på) så stämmer allt in. Dessutom kan du ju jämföra med förväxlingsarter som växer på hästbajs blandat med spån/träflisor, för att vara 100% säker.
Citera
2012-07-20, 00:44
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ja, jag har kollat bilder både innan och efter, läst identifikationstrådar osv..

Kantbrokingen kan se ut på många olika sätt, vad de alla har gemensamt dock är de kännetecken som finns här.
Förutom att de var väldigt små (vilket förmodligen beror på det tunna substrat de växte på) så stämmer allt in. Dessutom kan du ju jämföra med förväxlingsarter som växer på hästbajs blandat med spån/träflisor, för att vara 100% säker.

Visst, det är ju trots allt du som ska peta i dig dom till slut. Kan bara säga att jag aldrig skulle identifiera dem som kantbroking, hittar inte en enda bild på åtskilliga sidor på google "Panaeolus cinctulus" som liknar dina svampar. Det som skär sig för mig är den knottriga ytan på hattarna som jag inte hittar hos någon.
Citera
2012-07-20, 00:58
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Visst, det är ju trots allt du som ska peta i dig dom till slut. Kan bara säga att jag aldrig skulle identifiera dem som kantbroking, hittar inte en enda bild på åtskilliga sidor på google "Panaeolus cinctulus" som liknar dina svampar. Det som skär sig för mig är den knottriga ytan på hattarna som jag inte hittar hos någon.
Har suttit och kollat igenom bilder extra nu eftersom jag ändå trots 100% säkerhet blev smått nojjig..

Hittade en sida med 2 olika bilder på samma art där den "knottriga" typen finns med: http://www.mushroomjohn.org/hawaii1.htm
Scrolla ner till Panaeolus Subbalteatus (Fig. 7).

edit: Kollar även bakgrunden på (Fig. 7) bilden, mer spån/träflisor än hästbajs <- precis som i det habitat jag hittade mina i. Så ut och leta för faen !

edit2: Som jag förstått det blir de knottriga med åldern.
Senast redigerad av lilZer0 2012-07-20 kl. 01:08.
Citera
2012-07-20, 09:48
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Har suttit och kollat igenom bilder extra nu eftersom jag ändå trots 100% säkerhet blev smått nojjig..

Hittade en sida med 2 olika bilder på samma art där den "knottriga" typen finns med: http://www.mushroomjohn.org/hawaii1.htm
Scrolla ner till Panaeolus Subbalteatus (Fig. 7).

edit: Kollar även bakgrunden på (Fig. 7) bilden, mer spån/träflisor än hästbajs <- precis som i det habitat jag hittade mina i. Så ut och leta för faen !

edit2: Som jag förstått det blir de knottriga med åldern.

Ja du, då verkar det ju faktiskt vara rätt! Skumt bara att inte fler bilder på google visade en "vuxen" svamp.

Du får rapportera här när du testat.
Citera
2012-07-20, 11:15
Medlem
Mystiqes avatar
tjena.

Min värme filter är trasig och jag har inte funnit någon affär som säljer dem än (fortfarande sommar) och värmefläkt/mini element är ej passande pga får inte plats i utrymmet.

Så jag fundera en doppvärmare för akvarie, har ni någon erfarenhet om den funkar bra?

tacksam för svar.

mvh M

edit..ska först köra stealthodling men senare har jag tänkt köra stor odling i lådpack, därför undra om ni som har erfarenhet om doppvämare både i chassi (eller små utrymme) eller lådpack (stora utrymme).

mvh M

edit..

Hittad den här värmematta

samt den här doppvärmare

era synpunkter?
Senast redigerad av Mystiqe 2012-07-20 kl. 11:41.
Citera
2012-07-20, 12:46
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Du får rapportera här när du testat.
Jadå!

En del av idén att kolla efter andra sorters psilocybinsvampar var av intresset att odla dem, då toppisar ska vara väldigt svåra att odla på grund av de kalla temperaturer de gillar.. Men iaf, har nu på morgonen startat en "Liquid Culture" och väntar på att resten av svampen ska torka så extraheringen kan börja.

En annan del av idén var lätt tillgänglighet och billigt.
Citera
2012-07-20, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88kalleanka88
Undrar lite om hur man får tag i ett sporavtryck..
1. Man måste alltså ha en psilocybe cubensis (det jag vill odla eftersom det sägs vara lättast) svamp?

Jag läste också på http://wiki.magiskamolekyler.org/Odling_av_Psilocybe_cubensis
att efter man skapat sporavtrycket så lägger man svampen att torka tillsammans med dom andra.
2. Betyder det att svampen måste vara färsk när man ska skapa sporavtrycket?
11. Är svampen fortfarande potent att äta efter man använt den till att skapa ett sporavtryck?
3. Hur svårt är det få tag i det?

4. Eller måste man köpa en färdig spor spruta/sporavtryck för första odlingen?
5. Så kan man använda egna färska svampar sen att skapa fler sporavtryck med?

6. En färsk svamp är olagligt köpa?
7. Men om jag förstått rätt så är det lagligt köpa ett sporavtryck? Varför?
8. Sporspruta ska också vara lagligt att köpa? Varför?
9. Fast läste också att folk som beställer detta utomlands får det fastnat i tullen iallafall?

10. När man placerar svamp hatten på foliet.. ska man trycka/platta den lite grann eller ska man placera den ner lätt som en fjäder? svamp hattar e lah inte helt platta? så det är ju bara kanterna av undersidan som touchar foliet om man inte trycker lite?

Om någon kan svara frågorna ovan (behöver inte vara alla, svara så många du kan!) så vore de skit shysst!

Har 2 mer lätta frågor för nån med erfarenhet:
12. Måste burken man har substratet i under koloniseringen vara en viss form?
13. Måste burken man använder under caseing vara en viss form?

Och sen är jag osäker hur man gör med substratet råg (rye)..
Läste hära: http://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/3039921..

Vad jag förstår så häller man in råg i glas burk och fyller med vatten så de
är 130% vatten jämfört med råget. Sen låter man de stå i 24 timmar så att de rensar bakterier.
Sen häller man allt in i en sil och skakar av allt vatten.
Sen så sätter på vatten i en kastrull o värmer upp det så att efter 45
minuter börjar det att sjuda? Eller menar dom att det ska sjuda i 45 minuter?
"3. I pour out the water and fill and shake and pour that out. Put in a pot and
the water is ready to simmer for 45 min. During the
simmer is when the water is added to the grain."
Efter det så blandar man det sjudande vattnet i burken med råget?
Fast sen står detta: "4. Simmer the grain and then rinse with water. I like to pour 6 gallons
threw the grain. (no reason for 6 it?s just a me thing)
The grain is ready to be put into jars and PCd."
Så nu är jag helt förvirrad ännu mer vad man ska göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in