2020-02-29, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Ja du, det gick på H-vete igen...

Så jag grävde bort det kontaminerade överlagret och slängde på Salt då jag hade läst på Shroomery att det är bra. Men Kontaminationen fortsatte ändå för det och den andra boxen fick också alltmer Green Spots i substratet.

Därefter var det bara att slänga ut de båda Boxarna på Balkongen eftersom de börjat att stinka av allt mögel. Jag var i kontakt med supporten i Amsterdam men de gav mig bara standardsvaret att "jag måste följa bruksanvisningen".
Jag loosade €60 på detta, helt i onödan då smartshoppen tydligen inte hade steriliserat substratet tillräckligt länge.

Vet inte om jag kan ha haft kvar mögelsporer i lägenheten sedan mina tidigare misslyckade försök ifjol. Jag har sprejat med Anti-Bakteriellt medel i hela lägenheten sedan dess för att nu börjar jag att tröttna på allvar.

Förra helgen gick jag på jakt efter en tryckkokare i flera butiker utan att lyckas hitta någon alls.
Så nu har jag återigen försökt mig på fractional pressure cooking och inokulerat två nya burkar.

Okej synd... Gjorde du som det stod eller freestyla du? vilket som så borde du väll kunna få en refund om du är på dem.

Tryckkokare är svåra att få tag på men titta runt på loppisar alltså second hand butiker. Brukar finnas äldre versioner men det går bra. Annars kan du alltid beställa en för kanske strax under tusen lappen.
Det handlar om att hitta rätt sätt att göra allt på och kom ihåg det går alltid att vara renare.
Citera
2020-02-29, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MahicSubst.
Låter intressant. Finns det inga vac påsar som tål lite högre temp? skulle vara väldigt försiktig med tempen och köra längre tid istället kanske 2-3 timmar på max 100 inget mer. Använd en termostat.
Låt påsen kylas innan inokulering och torka av påsen med alkohol, klorin eller liknande för att vara extra försiktig. Hör gärna av dig och berätta hur det gick.

Om steg 2 menas med fuktningen så tror jag det skulle vara bäst att spawna 1:2 eller 1:3 för att få en snabb och säker mycel tillväxt och gör spawnen direkt i en plast back så är det bara att frukta när det ser bra ut. Sök runt på Monotubes och spawning.

* Ja det finns defenetivt iallafall VAC påsar som används för livsmedel/matlagning - t ex sk "sous vide". Dessa är designade för att kunna iallafall tåla 100 celcius (kokande vatten). Så tror det inte är att nojja över.

* Alright som på klassiskt vis i guess med lite extra marginal på nya experiment. Menade inget särkilt mest roligt med att samarbeta med alternativa hypoteser.

* Är förövrigt ganska pank ATM och har varken tid eller pengar att lägga på ett liknande projekt. Har bestämt mig för att vara laglydig 2-3 år framåt något sådant. Kul att spekulera dock.

/

Tekniskt sett så borde TEK:en funka och ha bra potensial. Alternativa illaluktande högkvalitetssubstrat skulle kunna hanteras med en skön "clean" känsla. Skulle säkert gå att kyla ned till prick önskad temperatur t ex över natten innan inockulering sker med t ex en akvarievärmare eller en väl noterad ugn med endast lampan igång på glänt, har dock ej koll på vilka ev stammar som kan börja föröka sig efter någon timma 90-100 celsuis.

/

(Möjligen) skulle det gå att spawna i en ny mycket större/flera nya "spawn bags" som sedan bara cuttas upp och läggas i t ex en glove box. Likt PF tek fast vakuum påse... Kan nog bli svårt att balansera fuktigheten dock, men det finns nog gott om info på proportioner av diverse medel som t ex vermiculite eller liknande som skulle kunna kopieras. Hästbajset man plockat kommer ju tyvärr variera i fuktighet men det går väl möjligen att räkna ut en uppskattning via volym/vikt. Alternativt köra bra marginal med absorbanter. Är inte proffs.

/

Grejen är jag gillar fan min ugn och matlagning ni vet, vill inte ha en liten karaktär av hästbajs i nästa lasagne liksom, känns luffigt på något sätt... Kul att få svar iallfall, fick vänta ett tag. Kanske inte alls konstigt att ingen annan fann TEK:en intressant att spekulera på. Kanske helt onödvändigt men jag har ändå någon magkänsla...
Senast redigerad av Ekorre56 2020-02-29 kl. 22:41.
Citera
2020-03-01, 08:20
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahicSubst.
Okej synd... Gjorde du som det stod eller freestyla du? vilket som så borde du väll kunna få en refund om du är på dem.

Tryckkokare är svåra att få tag på men titta runt på loppisar alltså second hand butiker. Brukar finnas äldre versioner men det går bra. Annars kan du alltid beställa en för kanske strax under tusen lappen.
Det handlar om att hitta rätt sätt att göra allt på och kom ihåg det går alltid att vara renare.

Det finns två varianter man kan göra för att fukta myceliet; att ställa ner Grow boxen i Filter påsen i ca 1 cm vatten eller att 2-3 ggr om dagen spreja med vatten.

Jag gjorde det förstnämnda enligt Bruksanvisningen men Supporten menar på att de inte är ansvariga då jag inte kontaktade de på en gång- BS. Det bästa hade varit att på en gång, kastat ut det söndermöglade Substratet på Balkongen som hade räddat Box Nr2.

Det är bara att köra på tills att det lyckas.
Citera
2020-03-01, 17:56
Medlem
Citat:
Det är bara att köra på tills att det lyckas.

Helt rätt attityd lycka till!
Citera
2020-03-10, 18:21
Medlem
knark4evers avatar
Hej alla glada!

Jag har läst en hel del i tråden men hittar inte riktigt det jag söker efter. Har aldrig tidigare provat psykedeliska droger men jag är sugen på att testa svamp. Funderar på att köpa hem en såndär growbox från typ zamnesia eller elephantos som många här gjort men jag är extremt nojjig över att dra till mig myndigheternas uppmärksamhet. Jobbar med något akademiskt och det vore katastrof för mig karriärsmässigt om jag skulle bli påkommen

Har lite frågor till er som köpt därifrån: Köpte ni bara som vanligt med kort eller betalade ni via paypal? Hur rekommenderar ni att jag ska köpa för att minimera risken?

Sen undrar jag lite över tryfflar. Är det någon här som beställt hem de där färdigodlade tryfflarna? Hur har det funkat och få hem de till Sverige?

Tacksam för svar!
Citera
2020-04-05, 21:25
Medlem
Tja! Någon som vet om det är grönt att beställa hem från Elephantos ?
Har gjort det förr men det var några år sedan.
Tack på förhand!
Citera
2020-04-05, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hel-vete
Tja! Någon som vet om det är grönt att beställa hem från Elephantos ?
Har gjort det förr men det var några år sedan.
Tack på förhand!
Ja, jag gjorde de senast för 1 månad sen. Har beställt flertal gånger senaste året.
Citera
2020-04-12, 21:24
Medlem
freeworldTVs avatar
OM(!) jag skulle köpa en growbox, går det då att enkelt(!) ta en del av myceliet och innokulera burkar med så att man kan dra i gång en odling (som man ju då kan hålla i gång i evighet). Eller tål inte growboxen att man gör så, så att det tex blir risk för mögel eller andra angrepp?
Citera
2020-04-13, 17:19
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeworldTV
OM(!) jag skulle köpa en growbox, går det då att enkelt(!) ta en del av myceliet och innokulera burkar med så att man kan dra i gång en odling (som man ju då kan hålla i gång i evighet). Eller tål inte growboxen att man gör så, så att det tex blir risk för mögel eller andra angrepp?

Förutsättningen för att odla är som flera andra användare här har påpekat: arbeta sterilt för att få ut ett sterilt result som lönar sig. Detta är lättare sagt än gjort då det är många fler Parametrar att tänka på än bara lufttillströmning.

Jag har de senaste veckorna inokulerat två burkar med rött ris, det enda som jag provat som faktiskt fungerat till Substrat. Därefter så har jag provat att Spawna ut Myceliet i de bägge burkarna i vanlig Mulljord men tillväxten verkar avstanna. Dessutom så blir det även här, lite tillhörande grönmögel som gör att jag tänker att jorden behöver steriliseras.

Note: You should always practice extreme caution when using a pressure for sterilization of nitrate-rich soil, or manure, which has the potential of creating an explosive mix.

https://www.gardeningknowhow.com/garden-how-to/soil-fertilizers/sterilizing-soil.htm
Citera
2020-04-20, 23:52
Medlem
Citat:
Förutsättningen för att odla är som flera andra användare här har påpekat: arbeta sterilt för att få ut ett sterilt result som lönar sig. Detta är lättare sagt än gjort då det är många fler Parametrar att tänka på än bara lufttillströmning.

Jag har de senaste veckorna inokulerat två burkar med rött ris, det enda som jag provat som faktiskt fungerat till Substrat. Därefter så har jag provat att Spawna ut Myceliet i de bägge burkarna i vanlig Mulljord men tillväxten verkar avstanna. Dessutom så blir det även här, lite tillhörande grönmögel som gör att jag tänker att jorden behöver steriliseras.

Note: You should always practice extreme caution when using a pressure for sterilization of nitrate-rich soil, or manure, which has the potential of creating an explosive mix.

https://www.gardeningknowhow.com/garden-how-to/soil-fertilizers/sterilizing-soil.htm

Varför spawnar du till mulljord? Vad jag hört är det ett av de svåraste att lyckas med.

Hört att brf eller wbs rekommenderas stort och sedan att spawna till antingen mer wbs
(går att misslyckas med lätt om man inte vet vad man håller på med var försiktig med extra fukt vad du än spawnar till då man inte riktigt kan vara lika steril då du även måste hålla ditt spawn vid liv)

Hört bra om coco coir också, hö kan gå bra om läser och följer bra recept men jag tror det är bökigt. Tror ko eller häst bajs även är bra om man kan acceptera att det kanske är lite "ofräscht" Vilket som just mulljord är väldigt svårt vad jag hört då det är så näringsrikt och de flesta även bara pastöriserar det. Vet ej varför men som du sa så kan det säkert smälla om man är klumpig
Senast redigerad av MahicSubst. 2020-04-20 kl. 23:58.
Citera
2020-05-16, 13:57
Medlem
bongloards avatar
Har googlat runt lite, men bara för säkerhets skull. Visst är sporeprint laglig att importera eftersom att det inte innehåller några klassade substanser? Men man kan väl ändå få husransakan eller bli kallad till rätten, fast då vinna galant eftersom att det inte innehåller något olagligt?

Asking for a friend
Citera
2020-05-19, 16:44
Medlem
Det är väl ingen idé att beställa sporer separat från ett growbox?
Tänker på bevis för förberedelse, men sånt sysslar väl inte tullen med? Om det inte handlar om exceptionella mängder dvs. Om dom av någon anledning skulle öppna paketet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in