Citat:
Ursprungligen postat av
dack
Vad då dåligt för danska.
Som jag skrev av egen erfarenhet så är det aldrig problem med den danska posten.
Och jag handlar yrkesmässigt både ifrån Danmark Tyskland Österrike mf.
Citat:
Ursprungligen postat av
09GR
Skulle någon insatt kunne berätta vad som gick fel när de gick från posten till postnord? På många låter det som allt gick åt helvete över en natt.
Jag personligen har egentligen inga dåliga erfarenheter från postnord. Har skickat mycket grejer som man sålt och det har hänt en enda gång att de slarvat bort det (enligt mottagarens utsago). Får normalt paket inom 2-3 dagar.
Det är flera saker som samverkar till den dåliga situation vi har idag.
Kortfattat:
Posten fungerade tidigare ok i Sverige (det var ingen kassako men fungerande).
I och med att aliansen (med Maud O i spetsen) var så kåta på att sälja ut allt som var statligt struntade man helt i rim och reson. Anledningen till att de slogs ihop har jag för mig var en dröm om nordiskt enhetlighet i logistisk samverkan.
Hursomhelst. Problemet var affärens utformning. Svenska delen i ländernas postverksamhet hade ca 70% av omsättningen, ändå ansåg Maud att det var ok att danskarna fick 40% av aktierna. Nu kanske du tänker, ja men vi har ju ändå mer än 50%, men hör och häpna. Maud (och Aliansen) gick av någon underlig anledning med på att ge danskarna 50% av rösterna i styrelsen.
Nu till sak. Den danska delen går med brakförlust (ca 2 miljarder back har jag för mig). Det finns flera anledningar till danskarnas kostnader, kanske den mest provocerande anledningen är danskanställdas gräddfil (som Maud ansåg ok att följa med i sammanslagningen): tex 3års betald lön utan att behöva arbeta vid uppsägning. De danska villkoren ihop med att danska styrelsen såklart inte röstar för någon form av reform som påverkar den danska delen negativt gör det väldigt svårt att reformera organisation och göra den mer kostnadseffektiv.
Kontentan är att den svenska delen måste göra besparingar för att betala för den danska delen. Danskarna skrattar bara och hoppas situationen varar så länge som möjligt.
För övrigt samtycker jag med tidigare talare i tråden. Maud borde få alla tillgångar beslagtagna och få straffarbete resten av livet. Tvi för häxan!