2020-01-19, 16:51
  #805
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasse
Fast det är ju den danska sidan som blöder pengar
Pengar är inte allt jag vill ha hem saker jag köpt och betalt för.
Citera
2020-01-19, 17:27
  #806
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Så går det när ett företag kvoterar in blattar utan bakrundskontroll som stjäl paket och folk som handlar mycket och ofta hellre går över till DHL och Chenker.
Kan även tala om av egen erfarenhet att postengången i Danmark fungerar alldeles utmärkt det är först när paketen kommer till sverige som det blir problem.
Jobbar faktiskt på ett av våra stora E-Handels företag och stölderna från Postnords personal är helt sjuka. Deras förklaring är att "Jag måste nog ha lämnat paketet på fel ställe". Samma chaufför hela tiden som gjorde fel. Vi gick över till ett annat fraktbolag och stölderna minskade avsevärt men däremot var leveranstiderna längre.
Citera
2020-01-19, 17:35
  #807
Bannlyst
Yes död åt postnord! alla borde beställa hem ett par billiga grejer från aliexpress så det tullas och sen inte betala straffavgiften så det måste skickas tillbaka så skyndar vi på postnords död lite.
Citera
2020-01-19, 17:40
  #808
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jobbar faktiskt på ett av våra stora E-Handels företag och stölderna från Postnords personal är helt sjuka. Deras förklaring är att "Jag måste nog ha lämnat paketet på fel ställe". Samma chaufför hela tiden som gjorde fel. Vi gick över till ett annat fraktbolag och stölderna minskade avsevärt men däremot var leveranstiderna längre.
Som i mitt eget fall vilket stör mig som fan då jag sysslar med maskiner och verktyg till dessa det kan vara saker som inte är större än ett cigarettpaket men kostar ett par tusen kronor som har försvunnit och det har hänt nu de senaste två åren tidigare var det inga problem med svensk posthantering.
Och när man skall rekommendera så hamnar man i en telefonkö där ingen på postnord vill ta sitt ansvar.
Citera
2020-01-19, 18:05
  #809
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Vad då dåligt för danska.
Som jag skrev av egen erfarenhet så är det aldrig problem med den danska posten.
Och jag handlar yrkesmässigt både ifrån Danmark Tyskland Österrike mf.


Citat:
Ursprungligen postat av 09GR
Skulle någon insatt kunne berätta vad som gick fel när de gick från posten till postnord? På många låter det som allt gick åt helvete över en natt.

Jag personligen har egentligen inga dåliga erfarenheter från postnord. Har skickat mycket grejer som man sålt och det har hänt en enda gång att de slarvat bort det (enligt mottagarens utsago). Får normalt paket inom 2-3 dagar.
Det är flera saker som samverkar till den dåliga situation vi har idag.

Kortfattat:
Posten fungerade tidigare ok i Sverige (det var ingen kassako men fungerande).

I och med att aliansen (med Maud O i spetsen) var så kåta på att sälja ut allt som var statligt struntade man helt i rim och reson. Anledningen till att de slogs ihop har jag för mig var en dröm om nordiskt enhetlighet i logistisk samverkan.

Hursomhelst. Problemet var affärens utformning. Svenska delen i ländernas postverksamhet hade ca 70% av omsättningen, ändå ansåg Maud att det var ok att danskarna fick 40% av aktierna. Nu kanske du tänker, ja men vi har ju ändå mer än 50%, men hör och häpna. Maud (och Aliansen) gick av någon underlig anledning med på att ge danskarna 50% av rösterna i styrelsen.

Nu till sak. Den danska delen går med brakförlust (ca 2 miljarder back har jag för mig). Det finns flera anledningar till danskarnas kostnader, kanske den mest provocerande anledningen är danskanställdas gräddfil (som Maud ansåg ok att följa med i sammanslagningen): tex 3års betald lön utan att behöva arbeta vid uppsägning. De danska villkoren ihop med att danska styrelsen såklart inte röstar för någon form av reform som påverkar den danska delen negativt gör det väldigt svårt att reformera organisation och göra den mer kostnadseffektiv.

Kontentan är att den svenska delen måste göra besparingar för att betala för den danska delen. Danskarna skrattar bara och hoppas situationen varar så länge som möjligt.

För övrigt samtycker jag med tidigare talare i tråden. Maud borde få alla tillgångar beslagtagna och få straffarbete resten av livet. Tvi för häxan!
__________________
Senast redigerad av maniacman 2020-01-19 kl. 18:08.
Citera
2020-01-19, 18:06
  #810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Postnord är det enda företag som har brevutdelning i hela Sverige. Är nog svår att ersätta direkt.
Staten ska sköta all viktig infrastruktur som postutdelning mm. Den här privatiseringshysterin måste få ett slut. UT UR EU-diktaturen!
Citera
2020-01-19, 18:11
  #811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Staten ska sköta all viktig infrastruktur som postutdelning mm. Den här privatiseringshysterin måste få ett slut. UT UR EU-diktaturen!
Postnord är statligt, om än via bolag.
Citera
2020-01-19, 18:16
  #812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Postnord är det enda företag som har brevutdelning i hela Sverige. Är nog svår att ersätta direkt.
Bring gör samma jobb med annan post och skulle säkert bli glada av extra inkomster. Bring skulle säkert göra samma jobb som Postnord gör för en bråkdel av kostnaden. Varför underhålla Postnord med höga porto och statsbidrag av skattemedel?
Citera
2020-01-19, 18:17
  #813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Postnord är statligt, om än via bolag.
Jo men man har släppt in privata aktörer söm skär russinen ur kakan. Det är naturligtvis rent vansinne.
UT UR EU-diktaturen.
Citera
2020-01-19, 18:19
  #814
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Bring gör samma jobb med annan post och skulle säkert bli glada av extra inkomster. Bring skulle säkert göra samma jobb som Postnord gör för en bråkdel av kostnaden. Varför underhålla Postnord med höga porto och statsbidrag av skattemedel?
Inklusive glesbygdsutdelning av brev?
Citera
2020-01-19, 18:21
  #815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Jo men man har släppt in privata aktörer söm skär russinen ur kakan. Det är naturligtvis rent vansinne.
UT UR EU-diktaturen.

Vilket inte gör Postnord mindre statligt. För övrigt är det i Danmark som Postnord går riktigt dåligt.
Citera
2020-01-19, 18:23
  #816
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Jo men man har släppt in privata aktörer söm skär russinen ur kakan. Det är naturligtvis rent vansinne.
UT UR EU-diktaturen.
Vad jag vet så delar Bring ut företagspost för en bråkdel av vad Postnord vill ha.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inklusive glesbygdsutdelning av brev?
Ja även där, vissa brevlådor bor ju på landet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in