2020-01-18, 20:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Kan du nämna någon privatisering som gjort verksamheten bättre?
Postnord är väl fortfarande statiligt ägt? Alltså inte "privatiserad". Däremot bolagiserad, vilket Posten blev redan på 90-talet, om jag inte minns fel. Det stora felet var samgåendet med danska Posten, där Sverige blev blåsta, pga att danskarna redan visste att de låg väldigt långt framme när det gäller digitaliseringen och att volymerna och därmed intäkterna i Danmark skulle minska drastiskt.

En privatisering som blivit lyckad är apoteksväsendet. Innan privatiseringen fanns det alldeles för få apotek, men på tok för korta öppettider. Nu är servicenivån i regel betydligt bättre, även om vissa gnäller på att mediciner är slut etc .,men det har ofta andra orsaker än just privatiseringen.
Citera
2020-01-18, 20:58
Medlem
09GRs avatar
Skulle någon insatt kunne berätta vad som gick fel när de gick från posten till postnord? På många låter det som allt gick åt helvete över en natt.

Jag personligen har egentligen inga dåliga erfarenheter från postnord. Har skickat mycket grejer som man sålt och det har hänt en enda gång att de slarvat bort det (enligt mottagarens utsago). Får normalt paket inom 2-3 dagar.
Citera
2020-01-18, 21:02
Medlem
Agent11s avatar
Problemet är ju att skiten ses som en samhällsnytta och vi skattebetalare kommer att få punga ut.Inte första gången och inte den sista eller.
Citera
2020-01-18, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Postnord är väl fortfarande statiligt ägt? Alltså inte "privatiserad". Däremot bolagiserad, vilket Posten blev redan på 90-talet, om jag inte minns fel. Det stora felet var samgåendet med danska Posten, där Sverige blev blåsta, pga att danskarna redan visste att de låg väldigt långt framme när det gäller digitaliseringen och att volymerna och därmed intäkterna i Danmark skulle minska drastiskt.

En privatisering som blivit lyckad är apoteksväsendet. Innan privatiseringen fanns det alldeles för få apotek, men på tok för korta öppettider. Nu är servicenivån i regel betydligt bättre, även om vissa gnäller på att mediciner är slut etc .,men det har ofta andra orsaker än just privatiseringen.

Vissa verksamheter bör aldrig privatiseras utan skötas av staten. Posten är en sådan. Varför man blev det indolenta Postnord är ju bara en av många fadäser inom svensk politik, där moderaterna satt sin prägel.

I övrigt anser jag att Postnord bör gå i konkurs och inte erhålla några skattesubventioner alls. Västvärldens mest misskötta företag. Istället bör man återgå till det gamla Posten som ägdes av staten.
Citera
2020-01-18, 21:19
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Vissa verksamheter bör aldrig privatiseras utan skötas av staten. Posten är en sådan. Varför man blev det indolenta Postnord är ju bara en av många fadäser inom svensk politik, där moderaterna satt sin prägel.

I övrigt anser jag att Postnord bör gå i konkurs och inte erhålla några skattesubventioner alls. Västvärldens mest misskötta företag. Istället bör man återgå till det gamla Posten som ägdes av staten.
Ja, när jag studerade vill jag minnas att man talade om något som man kallade "naturliga monopol". På den tiden kanske postväsendet räknades dit. Och det ligger väl något i det, särskilt när det gäller övergripande infraastruktur i ett land, så att hela landet får möjlighet att överleva på samma villkor.
Citera
2020-01-18, 21:24
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 09GR
Skulle någon insatt kunne berätta vad som gick fel när de gick från posten till postnord? På många låter det som allt gick åt helvete över en natt.

Jag personligen har egentligen inga dåliga erfarenheter från postnord. Har skickat mycket grejer som man sålt och det har hänt en enda gång att de slarvat bort det (enligt mottagarens utsago). Får normalt paket inom 2-3 dagar.
Det handlar väl snarare om en successiv nedmontering av verksamheten. Från den tiden när Posten var ett statligt verk, via bolagiseringen 1994 till Postnord som bildades 2009.

Ett exempel på sämre service är nedläggningen av postkontoren och införandet av outsourcingen till dessa vedervärdiga tobakshandlare/kiosker, där man inte har någon form av seriösa möjliheter att ge en proffsig postservice.

Men man måste ju också se att teknikutvecklingen gjort att Posten varit tvungna att ändra sig på många vitala punkter. Brevolymerna är ju bara skuggan av sitt forna jag, medans paketen till privatpersoner ökar drastiskt pga e-handeln.
Citera
2020-01-18, 21:29
Medlem
Liberaler skulle säkert stormtrivas med ett samhälle där man bara delar ut post dit det är lönsamt. Alla som bor på fel plats får skylla sig själva. Och där bor förvånansvärt många! Inklusive jag själv, misstänker jag. Men jag kommer nog att sakna min post mer än Postnord. Undrar vart min post tar vägen...
Citera
2020-01-18, 21:30
Medlem
elbels avatar
Sverige liknar edison uppfinningar, testa 2000 olika sätt innan det funkar, trial and error
Citera
2020-01-18, 21:41
Medlem
mjohan84s avatar
Vi har råd, 12000 per svensk i överskott

Vi är ett rikt land, vi behöver satsningar
Citera
2020-01-18, 21:49
Medlem
PostMord.

Alla paket som har försvunnit för mig har gjort så genom PostNords försorg.

Nej, vi behöver inte det företaget.
Citera
2020-01-18, 22:05
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Enkel match för Postnord att gå med plus, bara höj avgiften för alla utlandspaket ( som vanligt även inom EU) till 150:-, en miljon paket ger då 150 miljoner, bara poff sådär.

En enorm mängd brev och paket varje dag, måste vara tröttsamt att hålla på, folk bor på så konstiga ställen med, varför inte lägga allt i en hög och låta folk själva få leta fram sina försändelser ur högen?
Förstår inte varför man håller portot så heligt. Mycket minde brevmängd idag jämflrt med för 20 år sen.

Höj portot med 5 kronor per brev och sen minsk att man får post två gånger i veckan istället för varje dag. Om något ska fram snabbt väljer man inte brev, utan skickar med nån typ av expressleverans eller digitalt. Så finns inget ide att stressa fram brev till mottagare.

Två enkla saker att göra för att ta ner kostnaderna ordentligt.
Citera
2020-01-18, 22:15
Medlem
Hoppas skiten kånkar så kanske man återförstatliga. Inte ett skit blev bättre av att Timbro och nyliberlismen fått sina drömmar om att sälja ut all det senaste 30 åren, tvärtom. PostNord är skit. SJ suger. Apoteken suger. och så vidare. Att leverera brev och andra grundläggande samhällstjänster ska i första hand inte ha ekonomi och vinstdrift som nummer ett på listan, utan helt enkelt att sköta sitt åtagande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in