2020-01-19, 03:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Och då lutar de skyskrapor man ser bort ifrån betraktaren alltså?
Något ja men kurvaturen är 1 grad på 11 mil så det är normalt mindre än du kan se med blotta ögat. Dock även om dom inte lutade så skulle det vara längre upp till toppen än till botten av en skyskrapa om du står på marken så att saker försvinner bakom horisonten har ingenting med att vi inte kan se hur långt som helst att göra för då skulle husen försvinna uppifrån och ner och inte tvärtom.
Citera
2020-01-19, 09:13
Medlem
dragkejdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
.
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
.
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
.

Då ni tre har blivit ertappade att svart på vitt säga emot ersjälva, men ändå vägrar erkänna det bevisar att ni är för oärliga att diskutera med. Hejdå.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Åh herregud ännu en.

Gravitationen verkar som en kraft på objekt, annars skulle de inte börja röra sig.

Men innan vi går dit skulle jag vilja att du presenterar något som stödjer den platta jorden. En karta som funkar, eller kanske dokumentation av kanten/ostkupan?

Varsågod att börja.

Jorden är observerbart platt.

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Har gas en egen vilja?

Varför fungerar inte den officiella förklaringen med att gravitationen håller atmosfären på plats - enligt dig?

Den officiella förklaringen säger att gas behöver en behållare för att skapa tryck.
Citera
2020-01-19, 09:15
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Och då lutar de skyskrapor man ser bort ifrån betraktaren alltså?

Definitivt gör de det men du ser inte det. Däremot kan du mäta fenomenet på de extremt långa broar vi har. Om du mäter pelarna på Akashi Kaikyō Bridge så kommer du att se att det är en liten skillnad på botten och toppen. Nu behöver man inte tänka på att mäta in just det måttet, det räcker gott och väl att bygga i lod men jag skulle kunna tro att man använder uträknade mått för att kontrollera att man gjort rätt.
Citera
2020-01-19, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragkejda
Den officiella förklaringen säger att gas behöver en behållare för att skapa tryck.

Nej det säger den inte. Bara en area.
Citera
2020-01-19, 11:29
Medlem
Jazzils avatar
Hur kommer det sig att väldigt många användare som är plattskallar här på forumet skriver allt miles och inte i meter, kilometer eller mil?

Är inte det väldigt anmärkningsvärt?
Citera
2020-01-19, 11:51
Medlem
Citat:
Mycket möjligt det är fel. Har inte tänkt på det vidare men hörde det av Dubay tror jag och antog han hade bra koll på det..
Men jag fastnar mest vid böjt vatten och att vi kan se för långt i denna fråga.

Dubay har inte koll på ett skit.
Han har skrivit boken "200 proofs..." men den innehåller inte ett enda bevis. Boken består uteslutande av falska påståenden, rena lögner och upprepningar.

Samtliga av de 200 "bevisen" är debunkade sedan länge.

Citat:
Men jag fastnar mest vid böjt vatten ...

Lust att utveckla? Tillhör du dem som tror att vatten har någon slags inneboende kunskap om platthet? Hur i hela världen funkar det?

Vi har massor med observationer som tydligt visar att vatten inte alltid är "platt", vi har allt från vattendroppar till konkreta mätningar som visar att stora vattenytor är krökta.
Citera
2020-01-19, 12:02
Medlem
Citat:
Jorden är observerbart platt.

Nej det är den inte.
Det du tolkar som platt kan lika gärna vara en sfär med en stor radie.

Men om du släpper dina subjektiva upplevelser och i stället objektivt mäter jordens yta så observerar vi att den inte är platt.

Citat:

Nej det säger inte den officiella förklaringen.
Den officiella förklaringen säger att luft har en tyngd (nedåtriktad kraft) och att den tyngden/kraften mät per area är samma sak som tryck.

Påstår du att luft inte har en tyngd?
Citera
2020-01-19, 12:03
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Hur kommer det sig att väldigt många användare som är plattskallar här på forumet skriver allt miles och inte i meter, kilometer eller mil?

Är inte det väldigt anmärkningsvärt?

För att alla platskallevideos på tuben är i imperial och de har inte förmågan att räkna om det till meter. ScimanDan hade ett helt avsnitt om just denna bristande förmåga.

Flyghöjd brukar jag inte räkna om eftersom jag inte bryr mig att skriva om andra plan än U2. Det är lite speciellt.
Citera
2020-01-19, 12:04
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Mycket möjligt det är fel. Har inte tänkt på det vidare men hörde det av Dubay tror jag och antog han hade bra koll på det..
Men jag fastnar mest vid böjt vatten och att vi kan se för långt i denna fråga.

Jtolan media1 flyger rätt mkt privat och är utrustad med infraröd zoom kamera.

Han lyckas varje flygning debunka rund jord då han kan se ex vis objekt 500 miles bort där kurvaturen skulle blockerat vid ex vis 200 miles.

Han validerar sina positioner mha gps positionering varje gång.

Räcker som bevis för mig. Jorden kan omöjligt vara rund då han upprepade gånger lyckas med sina experiment.
Citera
2020-01-19, 12:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Enligt globmodellen så döljer kurvan objekt men samma kurva är inte synlig vid observation av samma objekt men från en högre höjd. Kurvan är det sämsta alternativet för länkad bild.

https://www.google.com/search?q=lake+pontchartrain+soundly&rlz=1C1RLNS_sv SE884SE884&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi6 y7Wdj4vnAhWB2aYKHdGpC5QQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1366&bi h=625&safe=active&ssui=on#imgrc=ywPxXrB9d2L8QM:
Det är ju helt enligt gobmodellen att horisonten är längre bort från högre höjd.
Om jorden vore platt skulle det inte det ingen horisont.
Citera
2020-01-19, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Jtolan media1 flyger rätt mkt privat och är utrustad med infraröd zoom kamera.

Han lyckas varje flygning debunka rund jord då han kan se ex vis objekt 500 miles bort där kurvaturen skulle blockerat vid ex vis 200 miles.

Han validerar sina positioner mha gps positionering varje gång.

Räcker som bevis för mig. Jorden kan omöjligt vara rund då han upprepade gånger lyckas med sina experiment.

Hmmm... GPS använder sig av den sfäriska referensmodellen WGS84 - det du påstår är "500 miles" är ett avstånd som är framräknat mha av WGS84.

Om jorden är platt så är WGS84 en felaktig modell och följaktligen så är dina "500 miles" ett felaktigt avstånd. Och tvärtom: Om GPS stämmer med verkligheten så är jorden en sfär.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-01-19 kl. 12:19.
Citera
2020-01-19, 12:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Då har du bara en effekt, ingen verkan. Ett fenomen utan förklaring.
Precis, ett naturligt fenomen som bevisats existera och betets sig på ett konsekvent sätt så att vi kan förutspå hur den fungerar. Jämför till exempel med blixtnedslag, det var ju bevisat redan för människorna på stenåldern att fenomenet existerar, även om man inte kunde förklara orsaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in