2020-01-07, 16:37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Inget vakuum betyder friktion. Då stannar de snurrande bollarna. Slut på globjordsmodellen.
Nej med det extremt låga tryck som råder i rymden så stannar inga bollar om vi inte pratar om biljontals år dvs långt längre än universums ålder.
Citera
2020-01-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
För att om jorden vore platt så kan solen aldrig komma närmare jordytan än ca 6000 km. Det är höjden till solen man får om man använder Erastotenes tillämpad på en platt jord. 6000 km. För att solen ska kunna lysa uppåt i cockpiten så måste Wolfie flyga på en höjd som är högre än solen. Väldigt enkel geometri. Har du flugit? Tror du planet flög högre än solen? Om man kunde flyga upp till solen med ett flygplan borde inte en massa tillbud uppstått med plan som kraschar in i den?
Har du antagit var solen befinner sig på en platt jord? Skulle antagandet möjligen kunna gynna din globjordsmodell?

Det råder ganska bra vakuum i rymden. Jag har inte påstått något annat. Du tycker om att hitta på saker. Som att någon säger något de aldrig sagt. Har inte din mamma sagt att det är fult att ljuga? Du kanske inte har någon mamma. Kanske det som är ditt problem. Men det finns friktion i rymden. Det finns partiklar i den. Några vätejoner här, några vätejoner där. Var och varannan natt kan man se stjärnfall. Det utgör friktion. Ingen bestrider det. Och vi kan se konsekvenserna av denna friktion; alla planeters omloppsbanor är elliptiska. Hade det inte funnits någon friktion alls hade alla planeternas banor varit så gott som perfekt cirkulära. Men varje gång en planet träffas av något så ändras dess banhastighet något. Och banan blir något mer elliptisk. Dock behöver inte dessa nedslag betyda att alla planeter saktar ner. Nedslagen kan ske på en sida av planeten som innebär att deras banhastighet ökar. Och därmed behöver vi inte oroa oss för att trilla ner i solen i någon närmare framtid.[/quote]

Finns det friktion i rymden? Hur vet du?
Citera
2020-01-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej med det extremt låga tryck som råder i rymden så stannar inga bollar om vi inte pratar om biljontals år dvs långt längre än universums ålder.
Skulle du gå in på en betygsatt laboration och skapa ett extremt lågt tryck bredvid ett atmosfärs tryck utan barriär?
Citera
2020-01-07, 17:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Skulle du gå in på en betygsatt laboration och skapa ett extremt lågt tryck bredvid ett atmosfärs tryck utan barriär?
Nej men det finns inte heller någonstans i atmosfären där 1 bar plötsligt övergår i rymdens extremt låga tryck heller utan det är en gradvis övergång under sammanlagt tusentals mil innan man är nere på rymdens låga tryck så att skapa en bars tryck bredvid rymdtryck är inte relevant över huvud taget.
Att du skulle kunna skapa en bar bredvid 0,000000000001 bar alldeles intill varandra i en behållare är det ingen som påstår.
Senast redigerad av Jonas1968 2020-01-07 kl. 17:15.
Citera
2020-01-07, 17:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragkejda
RostingHink påstod att gravitation är en kraft.
Enligt Einstein och ConnyKlasson är gravitation inte är en kraft.
Alltså är påståendet falskt.
Vilket är irrelevant eftersom gravitationen fungerar och kan mätas som en kraft på jorden.

Citat:
Och när de inte visar en rotation på 15 grader i timmen?
Då används den på fel sätt eller är trasig.

Citat:
Båda kräver konstant manuell korrigering när de inte visar "rätt".
Det är snarare att det är mer praktisk om den justeras så att nedåt är mot jorden mitt.

Citat:
Utan en behållare skulle det inte finnas någon luft att andas då gas vill fylla ut det tillgängliga (oändliga)utrymmet.
Gas vill ingenting. Gas har massa, alltså dras det mot andra massor. Så länge ingen annan kraft (vakuum är ingen kraft) påverkar så stannar den i jordens gravitationsfält.

Citat:
Det beror på relativ densitet.
Då skulle inte folk flyta i luft i Vomit Comet, när den är i fritt fall.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2020-01-07 kl. 17:26.
Citera
2020-01-07, 17:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Inget vakuum betyder friktion. Då stannar de snurrande bollarna. Slut på globjordsmodellen.
Troligtvis. Vi får se hur länge det dröjer.
Om jorden krockar med en molekyl vart tusende år så tar det ju lite tid.
Citera
2020-01-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej men det finns inte heller någonstans i atmosfären där 1 bar plötsligt övergår i rymdens extremt låga tryck heller utan det är en gradvis övergång under sammanlagt tusentals mil innan man är nere på rymdens låga tryck så att skapa en bars tryck bredvid rymdtryck är inte relevant över huvud taget.
Att du skulle kunna skapa en bar bredvid 0,000000000001 bar alldeles intill varandra i en behållare är det ingen som påstår.
Skulle du gå in på en betygsatt laboration och skapa en tryckgradient från en bar till 0,000000000001 bar bredvid varandra?
Citera
2020-01-07, 17:47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Skulle du gå in på en betygsatt laboration och skapa en tryckgradient från en bar till 0,000000000001 bar bredvid varandra?
Det är väl ointressant för dig om du inte vet om laborationens sker i verkligheten?

Annars kan du lätt gör själv, genom att vifta med handen i luften. Trycket blir högre på ena sidan av handen än på den andra sidan, utan barriär. Använd en ljuslåga för att observera tryckskillnaden.

Eller ta en barometer med dig i en hiss du får nog en större tryckskillnad än 0,000000000001 bar. Gör mätningarna utomhus, så att inte ventilationssystem eller annat påverkar tryckmätaren.
Citera
2020-01-07, 17:50
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
En rörelse är inte nödvändigtvis en rotation, du har blivit lärd att det är det.

Är en rotation en rörelse? Ja eller nej? Hur kan du bli dummare och dummare med varje inlägg?

Citat:
Du ser ett ljus på himlen som snurrar, det är allt. De övriga antaganden som du gör att ett resultat av vad du blivit lärd vad som händer i bilden. Bilden visar inte roterande fysisk himlakropp med vädersystem, det händer i din förprogrammerade fantasi.

Nej, jag ser vad jag ser. Jag har en hjärna som tyder vad jag ser. Jag ser verkligheten. Synd att du inte tror på verkligheten. Det måst vara väldigt svårt att vara du. Så lättlurad, så obegåvad.

Citat:
Bilderna visar olika ljustyrka, det är allt. Resten antar du baserat på något blivit lärd.

Vad jag, och du, ser är ljus av samma karaktär som har samma ljuskälla som ursprung. Det ena är svagare för att det är reflekterat. Men se ser ändå väldigt lika ut. Ni plattskallar försöker alltid påstå att månljus är något helt annat än solljus. Bevisligen är det inte det.

Citat:
Alla dessa mätningar är inte möjliga utan att innan göra antagandet om att de är ljus på avstånd.
Du har via din programmering ingen nyfikenhet kvar. Du vet vad du ser innan du ser det.

Vi har lyxen att ha vetskap från barndomen. Men vi är programmerade till nyfikenhet. Trots att vi vet vad stjärnorna är så vill vi ta reda på det igen för egen del. Samma med planeterna och månen. Vi vet att Jupiter och Saturnus har egna månar som går i omloppsbana kring de. Men att se det med egna ögon genom teleskop är en känsla som inte går att slå. Dock har vi inte lyxen att se saker ingen annan sett längre så få av oss får känna det Galileo måste känt när han blev först med att se Jupiters månar.
Vi kan alla observera att det vi lärt oss är absolut sant. Bevisen finns överallt om man har lite egen nyfikenhet att forska. Du har ingen nyfikenhet. Tragiskt. Delar av din hjärna verkar helt saknas.

Citat:
Du har studerat himlen mycket säger du, och analyserat vad du ser. Men trots detta kan du inte se att samtliga stjärnor är av ungefär likadan storlek. Ja, när man ser på dem med blotta ögat förefaller de att vara av likadan storlek, vilket inte är möjligt med tanke på hur många de är. Du tror trots detta uppenbara på allt som du blivit lärd.

Nej, de är inte av samma storlek. Det kan man klart och tydligt se genom teleskop. Och genom teleskop dyker även stjärnor upp som man inte kan se med blotta ögat. Första gången jag tittade på natthimlen med ett teleskop, det var en simpel kikare faktiskt, så blev jag vimmelkantig! Yr! Mängden stjärnor jag plötsligt kunde se var så enorm och skönheten överbelastade mina sinnen. Stjärnor över allt! Inga två likadana! Olika färger, olika storlekar, olika ljusstyrka! Så de är alla olika. Och jag har sett det med mina egna ögon. Tragiskt att du inte fått uppleva något i ditt torra, kalla liv.

Citat:
Jag förstår att du inte förstår.

Nej, jag förstår inte hur du kan motsätta dig sanningar som är lika självklara som 1 + 2 = 3. "Ingen nyfikenhet" säger du om mig. En person utan nyfikenhet ställer aldrig några frågor. Jag har ställt mängder med frågor till dig. Du svarar aldrig för du kan inte. Och du ställer aldrig några frågor. Du bara slänger ur dig rena lögner som om de vore sanning. Du är den fantasilösa. Du är den som inte har någon nyfikenhet. Det är du som inte har något intresse att lära dig något om din omgivning. Du är inte intresserad av sanning. Du är inte intresserad av verkligheten kring dig. Allt du säger indikerar att något är allvarligt trasigt inom dig. Vi vill alla veta vad. Det är nyfikenhet. Morbid nyfikenhet men ändå nyfikenhet. Så säg inte att jag inte har någon.
Citera
2020-01-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Troligtvis. Vi får se hur länge det dröjer.
Om jorden krockar med en molekyl vart tusende år så tar det ju lite tid.
Detta är typisk argument för globjorden. Tidsspannet och avstånden ska vara så långa och stora att man inte kan greppa det, individen ska känna sig opåverkad av skeendet tids och avståndsmässigt. Om en miljard år har jorden saktat ned med 1km/h pga av fiktiv friktion i ett fiktivt extremt lågt tryck(vakuum) osv. Nu heter det inte längre vakuum utan extremt lågt tryck, förut vad det att vakuum inte var just vakuum.

Nedan är ett exempel på denna propaganda som globjorden kör med. Carl Sagan, ett namn inom globjordspropaganda som bl a TV program i USA beskrivande dessa lögner, upprepar millions, billions, trillions. Allt spekulation, dock mycket underhållande.

https://www.youtube.com/watch?v=HZmafy_v8g8&t=86s
Citera
2020-01-07, 17:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Varför ställer du samma fråga igen som jag redan svarat på? Självklart existerar inte 1 bar bredvid 0,000000000001 utan hundratals mil emellan som i atmosfären.
Citat:
Detta är typisk argument för globjorden. Tidsspannet och avstånden ska vara så långa och stora att man inte kan greppa det, individen ska känna sig opåverkad av skeendet tids och avståndsmässigt. Om en miljard år har jorden saktat ned med 1km/h pga av fiktiv friktion i ett fiktivt extremt lågt tryck(vakuum) osv. Nu heter det inte längre vakuum utan extremt lågt tryck, förut vad det att vakuum inte var just vakuum.

Nedan är ett exempel på denna propaganda som globjorden kör med. Carl Sagan, ett namn inom globjordspropaganda som bl a TV program i USA beskrivande dessa lögner, upprepar millions, billions, trillions. Allt spekulation, dock mycket underhållande.

https://www.youtube.com/watch?v=HZmafy_v8g8&t=86s
Vakuum blandas tyvärr ihop med absolut vakuum här. Ett absolut vakuum innebär absolut tomrum och existerar bara i teorin. Vakuum i vardagligt språk är ett kraftigt sänkt tryck. Dock inte absolut tomrum.
Senast redigerad av Jonas1968 2020-01-07 kl. 18:03.
Citera
2020-01-07, 18:01
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Har du antagit var solen befinner sig på en platt jord? Skulle antagandet möjligen kunna gynna din globjordsmodell?

Nej, jag gör antagandet att jorden är platt. Gör man det och använder mätningar av Erastotenes och andra så får man med enkel trigonometri en höjd till solen. Men som en direkt följd av antagandet att jorden är platt så får jag direkt bevis för att jorden inte kan vara platt. För vore den det trots en liten och närbelägen sol så kan solen aldrig komma närmare horisonten än 22 grader. Det skulle aldrig bli natt. Det skulle alltid vara dag. Vi skulle alltid se moln upplysta av solen och vi skulle aldrig se solen gå ner under horisonten och vi skulle aldrig se solen lysa upp moln underifrån. Men ändå:

https://imgur.com/a/cE0tt

Citat:
Finns det friktion i rymden? Hur vet du?

Jag har sett det. Stjärnfall. Meteorer. Norrsken. När ett objekt krockar med ett annat objekt, resulterar det i friktion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in