2020-01-19, 00:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Alltså hejda hästarna nu, det är ingen Ledin sång det här..

Flat earth brukar leda till att folk inte lika lätt kan förneka att det finns nån sorts skapare/design.
Och lever då således med mer "gudsfruktan".

Och "plasmakupan" som de i operation fish bowl försökte spränga sönder tyder på det.
Wernher von brauns gravsten tyder på det.

Att Walt Disney var djupt involverad i NASA tyder på, ja vad tycker ni det tyder på?

Att människan inte lyckats borra längre än 8 miles ner tyder på att den här bilden med skorpan, manteln och kärnan är ba hittepå.

Ja vi är misslyckad som art när folk som tror vi bor på en glob täckt av vattenmassor inte kan förklara hur vatten böjer sig runt den. I äkta vetenskapsanda ska de kunna bevisa det om och om igen.
Bevisa jordgloben så blir det nog ett slut på detta. Gravitation. Då får ni bevisa gravitation också. Gör det å byt plats med N De grass Tyson då han inte kan det.

Att folk i satsningar som Big Think sitter och säger att när en båt försvinner ur synfältet åker över jordens kurva är ett bevis för globen. Men när jag tar fram en superzoom kamera och zoomar in den igen. Hela båten, tyder det på. att dom ljög. Och jorden är iaf plattare än vad dom sänger.

Att horisonten alltid reser sig till ögonhöjd hur högt upp du än flyger. Hade det varit en glob hade man ständigt behövt titta ner mer och mer.

Att flygplan flyger mot den atmosfär som rör sig med jorden. Att flygplan flyger med den. Och de båda tar lika lång tid.
Om atmosfären inte rör sig med globen så borde en helikopter kunna lyfta, vänta och landa nån annanstans.

Admiral Byrds tv framträdande? Samt hans död ett år efter och då! Antarctic tready mellan länder som hatar varandra. Det kanske dom inte gör då?

Jaja. Några av alla punkter som framkallar frågetecken.
Jag hoppas dom inte lurat oss alla. Men bevisa jordgloben utan massa skolsvammel som alla hört. För jag vet det ni vet, men har liten tilltro till det.

Tror du att det är sanningen som står i bibeln?
Citera
2020-01-19, 00:50
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Satelliter skickas upp och ligger i omloppsbana i många år. Dom skulle få slut på bränsle om dom hela tiden måste köra med motorerna för att hålla sig upp likt ett flygplan. Inga flygplan flyger i 10 år utan att gå ner för att tanka.
Dom flesta satelliter ligger på geostationär omloppsbana. Skulle inte funka på en platt, stationär jord.

Jag vet inte vilken teknik som används och har inte skickat upp en satellit jag kan följa så jag vet inte jag. Jag har också lärt mig det du skriver. Och för att man lärt sig detta genom böcker och illustrationer samt serietidningar tycker jag detta hör hemma i en tråd som handlar om utbildning/skolor/teckning el nåt.
Citera
2020-01-19, 00:51
Medlem
Dofternas avatar
Fattar inte det här? Jag uppfattar jorden som rak. Är det samma sak som att uppfatta jorden som platt?
Citera
2020-01-19, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tror du att det är sanningen som står i bibeln?

Nja vissa delar kanske som är de mer filosofiska styckena.
Citera
2020-01-19, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du påstår alltså saker du inte vet nåt om. Ok, bra att slå fast detta redan nu i början av din vistelse i tråden.

Ja precis. Och du påstår saker du upplevt och varit med att sjösätta?
Citera
2020-01-19, 01:18
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Alltså lägre än molnen på en platt jord? Så lågt att man alltså skulle kunna krocka med den med med ett vanligt flygplan?

Aha var det platt jord saken gällde ... just det plattjordare tror att solen befinner sig innanför jordskivan.
Citera
2020-01-19, 01:24
Medlem
Flammarions avatar
Är jag den enda som insett att jorden är platt i en krökt rumtid?
(Ej flat earth)
Det följer samma relativitetsteoretiska logik nämligen som att en planetbana följer en rät linje i krökt rumtid.
Ingen som tänkt på det?
Jorden är platt.
Citera
2020-01-19, 02:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Att horisonten alltid reser sig till ögonhöjd hur högt upp du än flyger. Hade det varit en glob hade man ständigt behövt titta ner mer och mer.
Horisonten reser sig inte alls till ögonhöjd. På den höjd där passagerarplan flyger är den redan lägre ner jämfört med om du står på marken.
Citera
2020-01-19, 02:37
Medlem
Citat:
Horisonten reser sig inte alls till ögonhöjd. På den höjd där passagerarplan flyger är den redan lägre ner jämfört med om du står på marken.

Mycket möjligt det är fel. Har inte tänkt på det vidare men hörde det av Dubay tror jag och antog han hade bra koll på det..
Men jag fastnar mest vid böjt vatten och att vi kan se för långt i denna fråga.
Citera
2020-01-19, 02:38
Medlem
Visst är den platt. Jag hade en kusin (frid över hans minne) som seglade över kanten och försvann.
Citera
2020-01-19, 02:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Mycket möjligt det är fel. Har inte tänkt på det vidare men hörde det av Dubay tror jag och antog han hade bra koll på det..
Men jag fastnar mest vid böjt vatten och att vi kan se för långt i denna fråga.
Skulle inte lita mycket på Dubay. Finns massor med Youtubeklipp som filmats från flygplan och på nästan alla syns det tydligt att horisonten ligger lägre i förhållande till planets vingspetsar när planet är på 10-11 km höjd jämfört med när det är på låg höjd.
Vi kan inte se hur långt som helst över t ex havet därför att saker döljs bakom horisonten men det har knappast med avståndet egentligen att göra för då skulle vi ju se kortare och kortare över havet desto längre upp vi kommer. Dessutom försvinner t ex skyskrapor nerifrån och upp och det är ju länge till toppen av en skyskrapa jämfört med botten om du står någon mil bort och betraktar den över vattnet.
Tycker det är helt naturligt att vatten dras mot jordens masscentrum och därför hamnar jämt över den runda jorden. Vatten har ju ingen egen egenskap att lägga sig plant utan dras ner av gravitationen.
Citera
2020-01-19, 03:04
Medlem
Citat:
Skulle inte lita mycket på Dubay. Finns massor med Youtubeklipp som filmats från flygplan och på nästan alla syns det tydligt att horisonten ligger lägre i förhållande till planets vingspetsar när planet är på 10-11 km höjd jämfört med när det är på låg höjd.
Vi kan inte se hur långt som helst över t ex havet därför att saker döljs bakom horisonten men det har knappast med avståndet egentligen att göra för då skulle vi ju se kortare och kortare över havet desto längre upp vi kommer. Dessutom försvinner t ex skyskrapor nerifrån och upp och det är ju länge till toppen av en skyskrapa jämfört med botten om du står någon mil bort och betraktar den över vattnet.
Tycker det är helt naturligt att vatten dras mot jordens masscentrum och därför hamnar jämt över den runda jorden. Vatten har ju ingen egen egenskap att lägga sig plant utan dras ner av gravitationen.

Och då lutar de skyskrapor man ser bort ifrån betraktaren alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in