2019-07-01, 20:36
Medlem
PsychoChillers avatar
The Man with the Iron Fists (2012)

Det märks att RZA gillar martial arts-rullar: klanstrider eller flamboyanta badguys, you name it och The Man with the Iron Fists har det förmodligen. Dessutom är koreografin okej och vapnen är många och rätt tuffa. Men som helhet håller det inte, historien är ett hafsverk och expositionen är meningslös, det är bara en uppradning av nya coola karaktärer och klaner ända in till slutet utan ens ett försök på barnpoolsdjup. Och RZA är lika karismatisk som en huggkubbe. Tur då att Russell Crowe gör karriärens bästa roll men det räddar tyvärr inte filmen. 2/5.
Citera
2019-07-02, 00:09
Medlem
bombaccis avatar
The magnificent seven (1960).

En mexikansk by blir utpressad av ett banditgäng ledda av Eli walich (Den fule i den onde, den goda och den fule). Några av mexikanerna åker till en närliggande stad där de får ett gott intryck av Criss (yul brynner) som går med på att hjälpa dem och ska anlita sex män till. Det är några hårdingar som steve mqueen och chales bronson.

Dessa lär upp mexikanarna och tillsammans tar de upp kampen.
En jätte bra western. Bronson och Brynner är två som jag gillar i dessa typer av filmer. Synd att Brynner aldrig spelade med Clintan.

Filmen får 7/10
Senast redigerad av bombacci 2019-07-02 kl. 00:14.
Citera
2019-07-02, 00:27
Medlem
Geomeisters avatar
Kingsman: The Golden Circle och året var 2017
https://www.imdb.com/title/tt4649466...=nm_flmg_act_9

När jag såg föregångaren hade jag ingen aning om vad det var. Jag tyckte den kändes "sådär" i starten, men en bit in tyckte jag filmen växte och växte. En modern film som tog tillvara på allt det moderna på rätt sätt. Jag tyckte den var riktigt bra.

Den här filmen känns ordentligt påkostad. Det är effekter hela tiden och välgjorda slagsmål flera gånger om. Kända namn dyker upp hela tiden. Både skådespelare och Elton John (skådespelaren som är huvudrollen är numera även huvudroll i nya Elton John-filmen). Det är även en hel sekvens med kända svenska skådespelare!

Handlingen är i princip som en James Bond-film, dom långa actioninslagen likaså och diverse tekniska grejer. Det skulle inte förvåna mig om denna serie försöker fånga en yngre publik på samma sätt som Bond-serien fångat generation efter generation. Detaljerna är många, en del udda moment och slagsmålen känns som något ut Quentin Tarantinos Kill Bill.

Trots allt fångade denna film bara marginellt intresse hos mig. Det är många olika platser, snygga grafiska moment och skådespelare jag normalt gillar (dom underutnyttjas som tusan... Samtliga skulle kunna prestera bättre). Handlingen känns så stereotypisk och det som görs för att fånga yngre tittare lockar inte alls. Humorn bidrar inte med så mycket. Utan genuin charm, hjärta och en stark handling spelar inte alla effekter så stor roll.

Dessutom är filmen på tok för lång för sitt eget bästa. Om man vill se denna rekommenderar jag att se till att första filmen ligger färskt i minnet. Jag måste ändå ge filmen att dom varit ambitösa och på många sätt försökt göra en lyckad efterföljare, men för min del lyckades det sisådär. Det här är ingen film jag spontant rekommenderar, men den är väl okej för vad den är.

Betyg?

Citera
2019-07-02, 01:01
Medlem
Pet Sematary (2019)

Nyinflyttad familj upptäcker en djurkyrkogård på deras mark. Dottern bekantar sig med vänlig granngubbe men olyckan är snart framme, samtidigt som familjefadern varnas av en vålnad...

Den här skräckfilmen har det mesta - mystik, demoner, väsen m.m. Tycker speciellt en scen är mästerlig:

Har också några frågor som gärna får bli besvarade:

Tack på förhand...

Betyg: 3+/ 5
Citera
2019-07-02, 01:26
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Pet Sematary 2
Även om ettan är bättre så har man lyckats åstadkomma en bra uppföljare.
Citera
2019-07-02, 03:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The outcast (1954). Farlig mark.

En ung man återvänder till sin byggd, och finner att farmen han borde ha fått ärva tagits över av hans farbror.

Ärligt talat så känner jag mig lurad, det här var en riktigt trälig western, även om det var fint foto, och faktiskt i färg.

Det hjälper inte, 2-/5, man kunde tro att det var modern film, så trist var den.
Citera
2019-07-02, 08:20
Bannlyst
Black Panther (2018)

Jag tycker filmen var helt okej, inte något jag hade intresse för, filmen var stundtals tråkig och händelsefattig. Jag ville i alla fall se klart filmen.

5/10
Citera
2019-07-02, 08:24
Medlem
hugTracersbutts avatar
Eyeball eller Gatti rossi in un labirinto di vetro - Hade inga större förväntningar på denna giallo. Men filmen var bättre än väntat. Ett gäng amerikaner turistar i Spanien och åker tillsammans runt i en turistbuss för att besöka olika attraktioner. Samtidigt blir de förföljda av en galning som skär ut vänstra ögat på tjejerna. Det känns inte helt seriöst (de fortsätter liksom turista fast de blir förföljda av en mördare - till deras försvar så är polisen inblandad redan efter första mordet, hehe); tar man bara inte filmen på för stort allvar så är den ganska kul och lite spännande. En smått charmig film från mitten av 70-talet; att den utspelar sig på det årtiondet och att de filmar många olika platser är ett plus. Musiken var väl helt okej, dock inte lika bra som i vissa filmer av samma genre. Rekommenderar om man är ute efter lite mer lättsam form av giallo. 6/10.
Citera
2019-07-02, 10:52
Bannlyst
Emoji Movie

Filmen var okej och lite charmig. Den är inte så omtyckt jag vet, men så dålig var inte filmen. Inte helt humorbefriat.

4/10
Citera
2019-07-02, 11:53
Medlem
jay.simpsons avatar
The Aristocrats

Bland Aladdin, Djungelboken och Lejonkungen är aristocrats mer bortglömd.

Citat:
Ursprungligen postat av moviezine.se
I Paris har en snäll, rik, men lite virrig gammal tant testamenterat allt hon äger till sin älskade katt Duchess och hennes tre kattungar, Toulouse, Marie och Berlioz. Det gör hennes girige betjänt Edgar grön av avundsjuka. När han har försökt på sig på den ultimata kattnappningen blir det upp till vildkatten Thomas O`Malley och hans coola gäng med jazzkatter att komma till undsättning.

Filmen förtjänar mer kärlek en stark trea från mig. Lyssna noga på vildkattens röst samma röstskådis gör pappa Baloo i djungelboken Originalet inte med svensk tal. Passar familjer med yngre barn antagonisten är inte lika skrämmande som antagonisten i Aladdin, snövit och Lejonkungen. Fascinerande hur Disney kan skapa så sympatiska animerade djur. Drag av både människa och djur.

Tänk vilken humor som tilläts på 70-talet Dumbo blev full tillsammans med Timothy och farbror Waldo i aristocats. Marinerad i vitt vin

https://youtu.be/lBS_RU6kkIw
Senast redigerad av jay.simpson 2019-07-02 kl. 11:59.
Citera
2019-07-02, 11:56
Medlem
Ambelains avatar
"Crazy Rich Asians" - (2018)
https://www.imdb.com/title/tt3104988/

---

Om det är filmer som är gjorda För, och Av, den kinesiska biopubliken, som man är intresserad av, så är detta något av ett skolboksexempel.

För jag tror nog inte att det kan finnas så många som inte är kineser som ärligt kan säga att de uppskattade (eller på riktigt förstod) denna filmen.

Men, i takt med att Kina växer sig allt större och starkare så kommer vi i väst också att börja få tillgång till kinesisk populärkultur.
Konstigt vore väl annars, med tanke på de kinesiska ambitionerna att bli världens nya Superstormakt über alles.

Problemet är ju bara att den kinesiska kulturen är så vansinnigt väsensskild från den västerländska.
Det som kineserna beundrar, ser upp till, vill efterlikna och ser som fullkomligt normalt - det är allt annat än normalt i Väst.

"Crazy Rich Asians" är ett sådant exempel.
Filmen handlar om superrika kineser - som gör saker som bara superrika kan göra.

Visst finns det filmer om rika, och om rikedom även i väst.
Men ... de enda exempel på sådan här "Blind Beundran, och acceptans, för Galen Rikedomsslöseri" det kan man ju bara hitta i djupt ironiska komedier.
I västerländsk film ska rikedom mest visas upp som "kulisser"
Aldrig som självändamål.

Egentligen går det inte att ärligt recensera "Crazy Rick Asians" eftersom den är så Dålig.

Skådespelarna (Oxford-engelsktalande kineser) kan antingen inte skådespela, eller så är manus, och regissör, så slarviga att det bara bli obegripligt.

Men, handlingen - i korthet - kretsar kring en superduperförmögen exilkinesisk kinesisk familj från Singapore.
Sonen i familjen träffar en kvinnlig kinesisk ekonomiprofessor och blir förälskad.
Hon vet inte att han är sagolikt rik och närmast kunglig.

Men de blir tillsammans och han bjuder henne att följa med till Singapore, för att träffa rika familjen och släkten.
Den första insikten om att han i själva verket är Rik kommer på flygplanet - där han har beställt First Class, en Svit ombord på ett flygplan.

Och sen så går allt utför.
Sonens mamma hatar kvinnan, eftersom hon inte är från en viktig, känd och rik familj.
Hälften av släkten börjat motarbeta henne.

Hon är inte från viktig känd, rik familj.
Vilket är det enda kineserna bryr sig om.

Pengar, pengar, pengar.
Lyx och överdåd.
Kända viktiga familjer.

Alla beundrar.

Ett "uppfriskande" element var iaf att filmen "komiska alibi" inte var - som så ofta i västerländsk film - en mindre attraktiv manlig lustigkurre.
Här var det istället en kvinnlig - mycket mindre attraktiv - tjock kvinna.

---

Filmen var bara så dålig.
Allt handlade om hur bra det var att vara superrik, och att alla beundrar och respekterar en om man är rik och kommer från en rik och viktig familj.

---

Betyg

1 av ... en miljon miljarder.
Citera
2019-07-02, 12:30
Bannlyst
Prevenge (2017)

Ondskefull och otäck där har ni två ord jag kan beskriva filmen med.
Jag ville titta bort i filmen ibland. Den var otäck, det var i blandning av komedi, men rolig var inte filmen det minsta. Jag kan se den. Bara en ond kvinna. Mycket bra film och en mycket bra spelat. Denna filmen får ett bra betyg.

9/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in