2019-09-24, 10:37
Medlem
Ratis avatar
Kör på detta receptet. Fast jag hade älgfärs istället för nötfärs, och tillsatte ca ½dl rött vin.
https://www.tasteline.com/recept/chili-con-carne-7/
Citera
2020-01-17, 17:16
Medlem
Pestoleras avatar
Chili con carne en bortglömd rätt, eller fel.

Står och avnjuter en kall och finkokar en ccc, Köttfärs hem/välgjord köttbuljong, lök vit/gul, tomat, finhackad gustafskorv samt tillhörande kryddor, tillsätter bönorna efter en timme.
Hur gör ni denna delikatèss ? Finns ju en del varianter men attans vad gott det är. Höll på att glömma de färska champinjonerna, men nu e dom i grytan.
Senast redigerad av Pestolera 2020-01-17 kl. 17:24. Anledning: tillägg till text
Citera
2020-01-17, 17:19
Bannlyst
Är väl bara mixa köttfärs och vita bönor? Vill man lyxa till det kan man tillsätta gul-lök/vitlök, salt och peppar och servera med icke klibbigt ris, klarar även den mest inbitna ungkarlen.

Ja gott är det, det håller jag med om. Mättande också!
Citera
2020-01-17, 17:21
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Den här är enkel att fixa och en av dom bästa jag fixat med köttfärs.
https://www.youtube.com/watch?v=nuuS_uBpRd4

Och den här med älgkött blev riktigt bra också.
https://www.tasteline.com/recept/kristins-algchili/
Citera
2020-01-17, 17:22
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Fusk-chili, no offense, kan vara mycket gott det också.

Men jag föredrar högrev+Corona, många timmar och många öl därimellan och en jävla massa chili.

Körven låter dock lite udda att pytsa ner.
Citera
2020-01-17, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anus.Dos.Deminos

Men jag föredrar högrev+Corona, många timmar och många öl därimellan och en jävla massa chili.

En kryddig korv går an likt en välsvarvad chorizo i mindre bitar. Vi söker utöka den djupa tonen i rätten. Högrev är att ta i skulle jag vilja påstå och för torrt. I sådana fall en blandning.. Habanero och rökt chili är ett krav min goda vän.
Citera
2020-01-17, 17:26
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestolera
Står och avnjuter en kall och finkokar en ccc, Köttfärs hem/välgjord köttbuljong, lök vit/gul, tomat, finhackad gustafskorv samt tillhörande kryddor, tillsätter bönorna efter en timme.
Hur gör ni denna delikatèss ? Finns ju en del varianter men attans vad gott det är.

Haha, en svensk klassiker?

CCC gör man på högrev eller bringa. Bönor är inte orginal, men ska vara röda om något. Antar du inte glömde chilin?

Personligen har jag lite kummin i samt gärna chipotle.
Citera
2020-01-17, 17:27
Medlem
Pestoleras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anus.Dos.Deminos

Såklart lite udda men gustavskorv e så jävla gott, i Mexicolandet och även i delar av latrinamerika blandar man färsen med starka korvar typ choriso, men fan det blir mkt med chilin oxå.
Citera
2020-01-17, 17:41
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Halvtimmes stekt färsk chorizo är säkert gott att blanda i, dvs tömma skinnet och steka på det finfina innehållet tills det blir små svarta prickar, mmm mmmm mm mm
Citera
2020-01-17, 17:45
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid
Vi hörde efter med Longhorn en gång eftersom deras är så jävla god, tydligen har de i lite mörk choklad i sin vilket ger en extra smak...vi har sen provat det själv och det har smakat gott...
Berättade vad jag skulle laga på Cajsa Varg och ville göra den med choklad. Blev rekommenderad en mörk variant, men grytan blev så jäkla besk så det var oätligt enligt vårt tycke. Hemskt! Var chokladen för mörk/bitter tro eller vad f..n gick fel?
Citera
2020-01-17, 17:54
Medlem
Cosmic Kids avatar
Hur mycket choklad hade du i?
Citera
2020-01-17, 19:23
Medlem
ArgusOnes avatar
Choklad? Någon måste ha skämtat med er? Kaffe i extremt små doser har man hört om dock. Det gör faktiskt en skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in