Citat:
Ursprungligen postat av
greta75
Skämtet var mycket roligt och skulle enkelt funka som en line i en stand-up show, helst utfört av någon med ursprung från regionen, tex ovan nämnde Özz.
Att Ekeroth skriver det till sina nazzeföljare samma dag som olyckan sker får folk att spy. Och orutinerat, media måste fylla sina sidor med innehåll och blir glada för att det serveras SD-snask.
Men någon större enskild påverkan i opinionen får det inte, tror jag. Men det får inte komma mer skit på ett tag.
En Skåning blir inte en Norrlänning bara för att denne flyttar sin bosättning till Norrland.
Tillämpa t.ex. ett klassiskt vetenskapligt trick som
reductio ad absurdum på detta.
För ett tag sedan var jag ute på en längre flygresa, där flygplanen som jag flög i under en, ibland mycket kort, period befann mig på olika länders territorium, vilket därmed även jag gjorde.
Inte blir jag Azerbaijan bara för att jag råkar befinna mig på Azerbaijanskt territorium under några minuter?
Jag mellanlandade och befann mig ett par dagar i Singapore. Inte blir jag singaporian bara för att jag råkar bo där ett kort tag?
Jag har under flera år bott i Österrike, inte fan är jag österrikare…
Begreppen Skåning, Norrlänning, Smålänning, och Svensk innefattar ohyggligt mycket mer än var man för tillfället råkar ha sin bosättning. Det handlar om såväl
etniska
som kulturella rötter.
Hur svårt skall detta vara att förstå.
Att påpeka en sådan självklarhet skulle kunna påverka SD's väljarstöd negativt ser jag som helt orimligt. Snarare tvärtom, jag tror det finns en ökad längtan till klarspråk efter decennier av
doublespeak.