2020-01-14, 17:11
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kanske. Men det beror lite på hur uppslitande de interna striderna blir inom sosseriet.

Kanske finns det någon kandidat som kan framstå som enande & trovärdig? Men jag kan själv inte komma på ett enda sådant namn.
Bästa resultat för SD vore ju om en sådan som Karl-Petter"den fete" Thorwaldsson (avgående LO) blev S nye efter Löfven. En inte lika fullt så dum politiker, men väl en aggressiv och osympatisk SD-hatare som aldrig drar sig för en lögn om det gagnar Partiet.
Jackpot dessutom om Alice Teodorescu kunde ersätta Tuffe Uffe för Moderaterna. Hon skulle driva M mer högerut (nåja), hon är populär så M skulle öka. Och är intelligent, något som är ovanligt idag bland politikerna. Sammantaget skulle SD kunna ta ett ytterligare myrsteg åt en verkningsfullare politik - och öka i populäritet.
2020-01-14, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men det kan ändå bli en "smekmånad", diverse inställande reportage i stats-TV (Som ju utökats med TV4) och AB/Expressen kan få hoppet att tändas hos grå-sossarna. Långsiktigt tror jag inte heller det ändras. S går inte reformera utan nyvänstern styr och har alla höga positioner i partiet.

Känns som att ett realistiskt scenario är att S pyspunka fortsätter men tillräckligt långsamt för att S ska kunna vänta till kongressen 2021 då man kastar in Shekarabi, vräker på med smink och valfläsk och hoppas på det bästa i valet.
2020-01-14, 17:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Bästa resultat för SD vore ju om en sådan som Karl-Petter"den fete" Thorwaldsson (avgående LO) blev S nye efter Löfven. En inte lika fullt så dum politiker, men väl en aggressiv och osympatisk SD-hatare som aldrig drar sig för en lögn om det gagnar Partiet.
Jackpot dessutom om Alice Teodorescu kunde ersätta Tuffe Uffe för Moderaterna. Hon skulle driva M mer högerut (nåja), hon är populär så M skulle öka. Och är intelligent, något som är ovanligt idag bland politikerna. Sammantaget skulle SD kunna ta ett ytterligare myrsteg åt en verkningsfullare politik - och öka i populäritet.

Ygeman vore också ett kap för SD i OU. Eller hon som var utrikesminister som avgick. Den bästa av dem alla vore Mona Sahlin. Då skulle SD få 5 % sossar till.
2020-01-14, 17:31
Medlem
Bergakungens avatar
För tillfället har SD taktpinnen vad gäller frågor runt invandringen, att man uppfattas ha fördelar på andra områden är en följd av invandringsfrågan (mest därför att den överbelastar trygghetssystemen utan att bidra till statskassan), inte att man har en himla genomtänkt politik.

Utgångspunkten för vanligt folk är ju att när invandringsfrågan blir löst, så blir allt bra igen, det säger ju till och med SD. Alltså är man extremt sårbar inför risken att övriga partier (i alla fall några) gör något (lagom) drastiskt på detta område.

Om någon invänder att det bara verkar vara SD som har en invandringshindrande linje tänker jag inte säga emot, i alla fall inte just nu.
2020-01-14, 18:40
Medlem
Vi har onekligen en välfärdskris och det är skickligt gjort av V och M att utnyttja detta för att göra politiska vinster. Dock hamrar vänsterdebattörer hela tiden som försvar att förhållandena i Stockholm skulle bero på M-styret.

SD förlorar inget på dessa Jonas i Valfisken manövrer....enda effekten tror jag blir att ytterligare 0.5% lämnar passiva S för en vandring vänsterut. Och ju mer sossarna sänks desto större är SD, som troligen går mot en avmattning i opinionen, men det är ett långsamt fall. SD:s totala uppgång har alltid varfit lite ryckig och det var skotten i Malmö mot en mamma med bebis som blev en utlösande faktor till den senaste tidens uppgång. Höll på att skriva skotten i Sarajevo som utlöste 1:a världskriget.

Jag har tjatat mycket om framgångsfaktorer, nuvarande skjutningar är för svaga, sprängningarna tog bättre, ja det är tragiskt att detta skall vara "positiva" händelser. Nu är det mycket viktigt att SD försöker knyta samman det uppenbara att välfärdskrisen till stor del är orsakad av migrationskrisen, man måste ständigt påminna folket om detta. Dom kommande opinionsundersökningarna blir mycket intressanta. SD har en stor chans att trots en liten nedgång ändå behålla sin position som största parti.
2020-01-14, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi har onekligen en välfärdskris och det är skickligt gjort av V och M att utnyttja detta för att göra politiska vinster. Dock hamrar vänsterdebattörer hela tiden som försvar att förhållandena i Stockholm skulle bero på M-styret.

Har tidigare påtalat flera gånger i tråden, -"ifall SD skall kunna omsätta sina goda siffror i OM till ett extraval, då ligger bollen hos V"!
Givetvis finns även möjligheten att Löfven dansar efter Jonas pipa och C+L får nog, men då är givetvis likväl V boven i dramat!

Är övertygad om att Jonas senaste piruetter ger 3-4 % extra i OM, på bekostnad av sossarna.
Men 13-14 % i OM för V kan mycket väl räcka för att utmana Löfven vid ett extraval???
2020-01-14, 20:49
Medlem
Haddock93s avatar
Någon som vet om Sifos mätperiod inkluderar Östermalm?
2020-01-14, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Någon som vet om Sifos mätperiod inkluderar Östermalm?

Det kan vi vara så gott som helt säkra på eftersom Sifos normala standard är att mäta från måndagen veckan före publiceringen till torsdagen dagen före publiceringen. Har vi riktig tur gör de dock om specialaren från januari förra året då de bara mätte de fyra dagarna från måndag till torsdag före fredagens publicering, vilket skulle vara perfekt timing med Östermalm som ju skedde natten mot måndagen.
Senast redigerad av UrgleGru 2020-01-14 kl. 21:08.
2020-01-14, 21:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har tidigare påtalat flera gånger i tråden, -"ifall SD skall kunna omsätta sina goda siffror i OM till ett extraval, då ligger bollen hos V"!
Givetvis finns även möjligheten att Löfven dansar efter Jonas pipa och C+L får nog, men då är givetvis likväl V boven i dramat!
Är övertygad om att Jonas senaste piruetter ger 3-4 % extra i OM, på bekostnad av sossarna.
Men 13-14 % i OM för V kan mycket väl räcka för att utmana Löfven vid ett extraval???

Om inte SD ökar i procentenheter så blir de relativt större om de vänsterliberala blir mer jämnstora; så hoppas V ökar på S bekostnad. Helst skall S hamna i ett L-läge. Att de saknar egen nisch. Vänstersossar till V, klimatintresserade till MP, högersossar till M och arbetare, invandringskritiker och gammelsossar till SD. Vad blir S nisch? Kulturmarxistisk HBTQ/antirasism/identitetspolitik har redan V, MP och C. Arbetarpolitik har redan SD.
2020-01-14, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Jag tror väl ändå inte att V når 13%, enligt min mening är taket 11,5% men att dom tar från sossarna kan vi säkert utgå ifrån alla vi som skriver här i tråden. Jona (s) i valfiskens buk går en sorts balansgång där han pressar regeringen men han är nog inte ute för att fälla den. Beträffande SD så har Oscar Sjöstedt idag sagt att SD stöder M:s krav om mer pengar till rättsväsende och kommuner/landsting. SD:s egen hållning innebär ännu mer pengar än vad M föreslår. Sossarna ger nog med sig och gör en justering i form av tilläggsbudget bara för att undvika regeringskris. Sossarna förnedras av flera politiska krafter nu och det måste märkas i opinionsundersökningarna. Jag tror att SD håller ställningarna väl men dom bör trumma på hårdare med kritik mot den svaga regeringen.
2020-01-14, 22:33
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Skämtet var mycket roligt och skulle enkelt funka som en line i en stand-up show, helst utfört av någon med ursprung från regionen, tex ovan nämnde Özz.

Att Ekeroth skriver det till sina nazzeföljare samma dag som olyckan sker får folk att spy. Och orutinerat, media måste fylla sina sidor med innehåll och blir glada för att det serveras SD-snask.

Men någon större enskild påverkan i opinionen får det inte, tror jag. Men det får inte komma mer skit på ett tag.
En Skåning blir inte en Norrlänning bara för att denne flyttar sin bosättning till Norrland.

Tillämpa t.ex. ett klassiskt vetenskapligt trick som reductio ad absurdum på detta.
För ett tag sedan var jag ute på en längre flygresa, där flygplanen som jag flög i under en, ibland mycket kort, period befann mig på olika länders territorium, vilket därmed även jag gjorde.

Inte blir jag Azerbaijan bara för att jag råkar befinna mig på Azerbaijanskt territorium under några minuter?

Jag mellanlandade och befann mig ett par dagar i Singapore. Inte blir jag singaporian bara för att jag råkar bo där ett kort tag?

Jag har under flera år bott i Österrike, inte fan är jag österrikare…

Begreppen Skåning, Norrlänning, Smålänning, och Svensk innefattar ohyggligt mycket mer än var man för tillfället råkar ha sin bosättning. Det handlar om såväl etniska som kulturella rötter.
Hur svårt skall detta vara att förstå.

Att påpeka en sådan självklarhet skulle kunna påverka SD's väljarstöd negativt ser jag som helt orimligt. Snarare tvärtom, jag tror det finns en ökad längtan till klarspråk efter decennier av doublespeak.
Senast redigerad av vanartad 2020-01-14 kl. 22:39.
2020-01-15, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror väl ändå inte att V når 13%, enligt min mening är taket 11,5% men att dom tar från sossarna kan vi säkert utgå ifrån alla vi som skriver här i tråden. Jona (s) i valfiskens buk går en sorts balansgång där han pressar regeringen men han är nog inte ute för att fälla den. Beträffande SD så har Oscar Sjöstedt idag sagt att SD stöder M:s krav om mer pengar till rättsväsende och kommuner/landsting. SD:s egen hållning innebär ännu mer pengar än vad M föreslår. Sossarna ger nog med sig och gör en justering i form av tilläggsbudget bara för att undvika regeringskris. Sossarna förnedras av flera politiska krafter nu och det måste märkas i opinionsundersökningarna. Jag tror att SD håller ställningarna väl men dom bör trumma på hårdare med kritik mot den svaga regeringen.

Jag påstår inte garanterat att skutt uppåt för V till 13-14 % i OM skulle innebära ett extraval.
Däremot finns garanterat möjligheten eller chansen Jonas utmanar sossarna i ett sånt läge.

Vad som hänt de senaste 50 eller 100 åren saknar egentligen helt relevans med olika partiers sympatier, då vi idag ser ett helt annat politiskt landskap.
Menar t.ex. att sossarna helt har devalverat sin trovärdighet, genom sitt regeringssamarbete med MP!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in