2019-02-20, 09:35
  #80425
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tanken är väl att väljare som ogillar unionen som sådan också är mer benägna att strunta i att rösta. Det skulle då drabba (SD) och kanske (S)? Det är väl inte orimligt att den trenden fortsätter?

När det gäller (MP) vet jag inte men det är möjligt att deras väljare, alltså urbana och lätt naiva medelklass människor som uppskattar mat och kultur från andra länder, är mer benägna att rösta.

Det finns väl knappast någon risk för kränkning på Flashback? Folk som är känsliga för kritik har väl flytt i panik för länge sedan?

Hoppas att de tar hänsyn till tidigare röstbenägenhet när de gör prognoser. Jag har åtminstone inte hört talas om något institut som inte gör det för val där valdeltagandet är så lågt som 50%.

Jag tror som jag skrev ovan att både MP och L klarar sig kvar i EU-parlamentet med ett nödrop pga sitt höga valdeltagande.

Finns vad jag vet inte någon opinionsundersökning inför EU-valet som tar hänsyn till valdeltagandet där, men jag kan ha fel.
2019-02-20, 09:54
  #80426
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror som jag skrev ovan att både MP och L klarar sig kvar i EU-parlamentet med ett nödrop pga sitt höga valdeltagande.

Finns vad jag vet inte någon opinionsundersökning inför EU-valet som tar hänsyn till valdeltagandet där, men jag kan ha fel.
Småpartier, även de som inte sitter i riksdagen, brukar gå bra i EU-valet.
F¡ finns det dock inget hopp för längre, även med maximal utdelning så kan de som mest få ca en procent.
2019-02-20, 10:19
  #80427
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
En påminnelse och en kommentar:

- även om det är spännande med varje enskild undersökning så är det ingen större idé att analysera den alltför mycket. För analyser passar poll of polls mycket bättre. Idag släpptes TV4's poll of polls om man vill ha en färsk. http://omni.se/a/yvq1Kg

- Kom ihåg att MP brukar gå fint i EU-valet. Folk tänker säkert att de är lämpliga att sprida Sveriges fina miljöarbete till resten av Europa och globalt. Samtidigt tror jag SD har lite svårare i detta val, motiverar det inte mer för jag vill inte kränka någon här i onödan.

Kan tänka mig att MP och S som kappvändarparti vill visa EU hur man höjer alla skatter på bränslen och på el för att bekosta sin sjuka integrationspolitik.

Jag "tror" att SD går starkt i EU-valet även om många tycker det känns meningslöst att lämna soffan.
2019-02-20, 11:41
  #80428
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Verkar som att EU parlamentet gör egna opinionsmätningar. Den senaste var visst 18:e februari och redovisas i Politico:



Utanför spärren blir L, Fi, och PP. När det gäller (L) får de 3.75%. De måste svettas hos Liberalerna nu. När det gäller (SD) så tycker jag siffran är oväntat hög. Deras väljare har väl traditionellt inte brytt sig om EU valet? Mätfel eller förändring?


Källa https://www.politico.eu/2019-european-elections/sweden/

S känns ganska överskattade i den mätningen. Det skulle innebära deras bästa EU-val någonsin. De har inte fått över 25 % sedan 1999 och deras väljare brukar inte vara särskilt intresserade av EU-valet. Tror man kan dra bort några procent där, och lägga på V, C och MP.
Även M känns överskattade, de brukar också gå dåligt i EU-valet. Tror KD kan ta någon procent där.
SD är lite svårare att bedöma, men kanske har de en chans att ta några väljare som fegade ur i höstas? Partier som fokuserar tydligare på ett område brukar i allmänhet gå bättre i EU-valet. Vi såg MP förra valet, PP och Junilistan innan det, osv. V och MP har historiskt sett gjort bra EU-val. Nu har dock MP slutat vara emot EU.
2019-02-20, 12:48
  #80429
Medlem
Fizzbacks avatar
Aftonbladets senaste mätning
SD + KD + M = 46.2%
S + V + C = 46%
MP och L ute.
2019-02-20, 20:38
  #80430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Verkar som att EU parlamentet gör egna opinionsmätningar. Den senaste var visst 18:e februari och redovisas i Politico:


Utanför spärren blir L, Fi, och PP. När det gäller (L) får de 3.75%. De måste svettas hos Liberalerna nu. När det gäller (SD) så tycker jag siffran är oväntat hög. Deras väljare har väl traditionellt inte brytt sig om EU valet? Mätfel eller förändring?


Källa https://www.politico.eu/2019-european-elections/sweden/

Verkar lovande prognos att SD skulle få in 4 ledamöter i EU. De har några bra sådana att skicka dit.

Trots att SD var skeptiska till EU, kommer röstdeltagandet bli stort. Man tycker att intentionen att förändra inifrån unionen är bättre än att inte ha något inflytande alls utifrån.
2019-02-20, 20:43
  #80431
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Aftonbladets senaste mätning
SD + KD + M = 46.2%
S + V + C = 46%
MP och L ute.

Är den ny?
2019-02-20, 20:55
  #80432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Aftonbladet/Inizio februari

V: 9,2 % (-0,5)
S: 27,1 % (-1,1)
MP: 3,4 % (-0,4)
KD: 9,0 % (+0,7)
C: 9,7 % (+1,4)
L: 2,7 % (-0,5)
M: 17,7 % (-1,3)
SD: 19,5 % (+1,1)
Övriga: 1,9 % (+0,7)
S+MP+C+L: 42,9 (-0,6)
SD+M+KD: 46,2 (+0,5)

Starkt upp för SD och KD, utförsbacke för S, L och MP fortsätter störtdyka från redan usla nivåer.

Enda jobbiga är att C ökar +1,4 till hisnande 9,7. Så jävla vidrigt.

Inizio står inte högt i kurs hos mig och jag tycker denna undersökning avviker lite för mycket från andra undersökningar nyligen. Tråden gäller i alla fall SD och jag tycker att siffran 19,5% känns rätt. Enligt min uppfattning minskar också Sossarna, smekmånaden är redan slut, men 27,1% "känns" något lågt. För Sossarna blir det i framtiden mycket svårt att mobilisera folket i dom främmande zonerna. Jag spår också att Busch-Thors tak ligger strax under 9,9%, låt säga 9,5% men hon gör det bra.
Det händer mycket nu som borde gynna SD, IS-familjesnack varje dag.
Centerpartiets ökning kan jag inte förklara. Det borde inte finnas mer att suga upp från L. Moderaternas fortsatta tapp är gåtfullt. Hanif Bali gör ett stort valarbete men tydligen gynnar hans hårda slit SD.... ...
2019-02-20, 20:57
  #80433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Aftonbladets senaste mätning
SD + KD + M = 46.2%
S + V + C = 46%
MP och L ute.
M+KD+C=33.61
S+V+MP=42.25
SD=19.36
Att blanda ihop SD med M och KD blir bara dumt.
2019-02-21, 08:43
  #80434
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
M+KD+C=33.61
S+V+MP=42.25
SD=19.36
Att blanda ihop SD med M och KD blir bara dumt.

Nej, tvärtom är det fel att räkna med MP då de inte skulle komma in i riksdagen enligt Aftonbladet/Inizio.

Poängen som gjordes är att det blågula blocket (M+SD+KD) nu skulle få egen majoritet i riksdagen eftersom de är större än det rödgröna blocket (V+C+S). Huruvida de skulle utnyttja detta för att bilda regering efter ett nyval är en annan sak.

Dock har det rödgröna blocket fortfarande ett litet övertag övet det blågula blocket i den poll of polls som finns på www.val.digital (176 mot 173 mandat). Det beror på de två äldsta undersökningarna, Ipsos från 23/1 och Skop från 24/1, som ger högre siffror åt det rödgröna blocket. Jag skulle tro att det blågula blocket får egen majoritet även i poll of polls när siffrorna för Ipsos och Skop uppdaterats, vilket borde ske denna vecka.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2019-02-21 kl. 08:46.
2019-02-21, 19:10
  #80435
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Inizio står inte högt i kurs hos mig och jag tycker denna undersökning avviker lite för mycket från andra undersökningar nyligen. Tråden gäller i alla fall SD och jag tycker att siffran 19,5% känns rätt. Enligt min uppfattning minskar också Sossarna, smekmånaden är redan slut, men 27,1% "känns" något lågt. För Sossarna blir det i framtiden mycket svårt att mobilisera folket i dom främmande zonerna. Jag spår också att Busch-Thors tak ligger strax under 9,9%, låt säga 9,5% men hon gör det bra.
Det händer mycket nu som borde gynna SD, IS-familjesnack varje dag.
Centerpartiets ökning kan jag inte förklara. Det borde inte finnas mer att suga upp från L. Moderaternas fortsatta tapp är gåtfullt. Hanif Bali gör ett stort valarbete men tydligen gynnar hans hårda slit SD.... ...
OK. Tja, jag har stor respekt för Inizio, baserat på följande:

I valet 2014 när Inizio ännu inte börjat publicera mätningar så gjorde de en testkörning av sin kalibrering genom att applicera den på VALU. Helt kaxigt sa Inizio innan valresultatet kommit att VALU:s 10,5 för SD egentligen kommer att bli 12,5, samt att 4,0 för F! egentligen kommer att sluta på 3,3. De fick helt rätt på F! och bara -0,4 fel på SD. Inizios snittavvikelse per parti blev bara 0,59%.

I valet 2018 som var Inizios riktiga premiär så blev rangordningen i träffsäkerhet som följer (siffran avser sammanräknad avvikelse för samtliga partier):

1) SVT VALU valdag 8,4%
2) Inizio 9,6%
3) TV4 Sifo valdag 10,0%
4) Sifo 11,3%
5) Ipsos 14,4%
6) Skop 14,6%
7) Demoskop 15,7%
8) Novus 16,9%
9) Sentio 17,9%
10) YouGov 22,4%

De enda som kunde tävla i samma liga som Inizio var alltså de som mätte på valdagen. Det finns inget annat institut som både har lyckats pricka hyfsat rätt på SD två val i rad OCH samtidigt haft lägst medelavvikelse på 7klövern. Andra institut har historiskt antingen varit bra på SD och kassa på allt annat, eller vice versa. Respect Inizio’s authoritah!
2019-02-21, 21:12
  #80436
Moderator
v50s avatar
SD får 19,0% (+1) i DN/Ipsos februarimätning utförd mellan 7-20/2, mätningen jämförs med förra månadens mätning.

https://www.dn.se/nyheter/politik/dnipsos-storsta-stodet-for-kd-pa-over-16-ar/
__________________
Senast redigerad av v50 2019-02-21 kl. 21:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in