Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Inizio står inte högt i kurs hos mig och jag tycker denna undersökning avviker lite för mycket från andra undersökningar nyligen. Tråden gäller i alla fall SD och jag tycker att siffran 19,5% känns rätt. Enligt min uppfattning minskar också Sossarna, smekmånaden är redan slut, men 27,1% "känns" något lågt. För Sossarna blir det i framtiden mycket svårt att mobilisera folket i dom främmande zonerna. Jag spår också att Busch-Thors tak ligger strax under 9,9%, låt säga 9,5% men hon gör det bra.
Det händer mycket nu som borde gynna SD, IS-familjesnack varje dag.
Centerpartiets ökning kan jag inte förklara. Det borde inte finnas mer att suga upp från L. Moderaternas fortsatta tapp är gåtfullt. Hanif Bali gör ett stort valarbete men tydligen gynnar hans hårda slit SD....

...
OK. Tja, jag har stor respekt för Inizio, baserat på följande:
I valet 2014 när Inizio ännu inte börjat publicera mätningar så gjorde de en testkörning av sin kalibrering genom att applicera den på VALU.
Helt kaxigt sa Inizio innan valresultatet kommit att VALU:s 10,5 för SD egentligen kommer att bli 12,5, samt att 4,0 för F! egentligen kommer att sluta på 3,3. De fick helt rätt på F! och bara -0,4 fel på SD. Inizios snittavvikelse per parti blev bara 0,59%.
I valet 2018 som var Inizios riktiga premiär så blev rangordningen i träffsäkerhet som följer (siffran avser sammanräknad avvikelse för samtliga partier):
1) SVT VALU valdag 8,4%
2) Inizio 9,6%
3) TV4 Sifo valdag 10,0%
4) Sifo 11,3%
5) Ipsos 14,4%
6) Skop 14,6%
7) Demoskop 15,7%
8) Novus 16,9%
9) Sentio 17,9%
10) YouGov 22,4%
De enda som kunde tävla i samma liga som Inizio var alltså de som mätte på valdagen. Det finns inget annat institut som både har lyckats pricka hyfsat rätt på SD två val i rad OCH samtidigt haft lägst medelavvikelse på 7klövern. Andra institut har historiskt antingen varit bra på SD och kassa på allt annat, eller vice versa. Respect Inizio’s authoritah!