2020-01-14, 13:24
Medlem
Haddock93s avatar
Vet inte varför men har en känsla av att SD kommer börja falla lite i mätningar framöver, inget konstigt egentligen kanske med tanke på den magiska rusningen vi fått det senaste men tråkigt oavsett. Dock tror jag man kommer behålla platsen som största parti.

Det som talar för att man kanske inte faller så mycket är bomben på Östermalm. Men annars känns de som att Vänsterpartiet är vinnaren i sjukvårdsfrågan för väljare är dumma i huvudet. Den är just nu väldigt aktuell och Moderaterna/Socialdemokraterna är förlorare i frågan.
Senast redigerad av Haddock93 2020-01-14 kl. 13:35.
2020-01-14, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Du gör bara ditt parti en stor ogärning. Endast genom att erkänna misstag och ständig förbättring kan man utvecklas. Förutsatt att det är det man vill och har något i huvudet.

Diskussionen här handlar ju om vad man tror om den effekt Ekeroths Twittrande har. Det handlar ju inte om hurvida man tycker att det är rätt eller fel att Twittra på det sättet han gjort. De flesta kan nog tycka att det var fel tillfälle.

Faktum kvarstår dock: Jag tror inte att det kommer att sänka (SD). Främst eftersom uttalandet, plumpt eller inte, ligger i linje med vad (SD) faktiskt tycker. Alltså att en etnicitet som Smålänning betyder något mer än enbart att man bor i Småland. Jag är heller inte Östgöte utan Västgöte trots att jag numera bott längre tid i Östergötland än i Västergötland

Det stora är alltså att det inte är något hyckleri hos Ekeroth som avslöjas. Uppenbart hyckleri kan få mycket större opinionspåverkan oavsett vad det handlar om (typ Mona Sahlin dömd för skattefusk i det egna bolaget).

Sedan är det helt korrekt att det inte går att leva i en (SD)-bubbla. Detta eftersom det inte går att välja bort main-stream-media om man överhuvudtaget vill få Svenska nyheter.
2020-01-14, 14:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det är inte mitt parti, jag är inte medlem & definitivt ingen trogen väljare, jag är inte heller något fan av bröderna Ekeroth. DOm är ju också nu borta från ledande positioner.

Det är väl få som inte tycker att autisten Ekeroth var lite taktlös, men det är en skitbagatell i sammanhanget.

Den fråga som egentligen aktualiseras av Ekeroths inlägg är ju inte frågan om vem som är smålänning eller inte, utan den egentliga frågan som impliceras är:

Varför i helvete har dom bidrags-asyl i Sverige när dom regelbundet kan åka hem på semester till de länder dom säger sig ha tvingats fly ifrån?

Det är alldeles riktigt. Nu kan det finnas fullt rimliga svar, men frågan är motiverad.

Då frågar sig vän av ordning: Är det bra eller dåligt för en relevant diskussion runt värderingen av asylskäl (för det är den specifika frågan borde landa) ifall en välkänd SD-idiot väljer att polarisera frågan att handla om nationstillhörigheten?

För att åter landa i opinionsfrågorna blir det viktigt för ett parti som vill göra anspråk på att kunna hantera knepiga och besvärliga frågor att inte avslöja sig som inkompetenta eller uppenbart främlingsfientliga. Skall man framdeles nobba eller repatriera flyktingar får ju de (troligen nödvändiga) besluten inte misstänkas bygga på något annat än fakta.
2020-01-14, 14:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är alldeles riktigt. Nu kan det finnas fullt rimliga svar, men frågan är motiverad.

Då frågar sig vän av ordning: Är det bra eller dåligt för en relevant diskussion runt värderingen av asylskäl (för det är den specifika frågan borde landa) ifall en välkänd SD-idiot väljer att polarisera frågan att handla om nationstillhörigheten?

För att åter landa i opinionsfrågorna blir det viktigt för ett parti som vill göra anspråk på att kunna hantera knepiga och besvärliga frågor att inte avslöja sig som inkompetenta eller uppenbart främlingsfientliga. Skall man framdeles nobba eller repatriera flyktingar får ju de (troligen nödvändiga) besluten inte misstänkas bygga på något annat än fakta.
Som sagt, Ekeroth är självklart ett litet sänke. Men jag har svårt att se hur någon skall kunna sätta munkavle på honom. Han är petad från riksdagen & uttalar sig helt som privatperson.

Dock så är ju lögnen om vem som är "svenskar" numera rätt avklädd. Inte många tror längre på rapporteringen om "svenskar" som har hittat på något. Media har själv insett att man kommit till vägs ände med just den delen av propagandan. Det börjar bli kontraproduktivt, då man numera mest blir utskrattad när man talar om "svenskar" när alla vet att det inte rör sig om några svenskar.
2020-01-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Ändringsbudget går utmärkt.
Du har helt rätt och jag hade fel.

I samma stund kräver nu Aftonbladets ledarsida att Löfven backar redan i morgon i årets första partiledardebatt. Några månader till med det här krypskyttet mot regeringen och Löfven kan komma att kasta in handduken.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/xPpGKG/lofvens-ode-avgors-i-partiledardebatten
2020-01-14, 14:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Du har helt rätt och jag hade fel.

I samma stund kräver nu Aftonbladets ledarsida att Löfven backar redan i morgon i årets första partiledardebatt. Några månader till med det här krypskyttet mot regeringen och Löfven kan komma att kasta in handduken.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/xPpGKG/lofvens-ode-avgors-i-partiledardebatten
Jepp, det var ju så här som dom fällde Juholt. Skulle vara intressant att veta vem som är Mellins kandidat.
2020-01-14, 14:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Som sagt, Ekeroth är självklart ett litet sänke.

Tack för den. Vi kan hålla där i sidodebatten :-)
2020-01-14, 15:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vet inte varför men har en känsla av att SD kommer börja falla lite i mätningar framöver, inget konstigt egentligen kanske med tanke på den magiska rusningen vi fått det senaste men tråkigt oavsett. Dock tror jag man kommer behålla platsen som största parti.
Det som talar för att man kanske inte faller så mycket är bomben på Östermalm. Men annars känns de som att Vänsterpartiet är vinnaren i sjukvårdsfrågan för väljare är dumma i huvudet. Den är just nu väldigt aktuell och Moderaterna/Socialdemokraterna är förlorare i frågan.

Jag tror SD kommer plana ut ett tag i OU, men inte att de får någon större dipp; för det fylls på med händelser hela tiden nuförtiden (Som de senaste bomberna).

V blir kanske vinnare av de vanliga vänstermänniskorna i S men det är alltid den där lilla rännilen av folk som inser att sjukvårdskrisen påverkas av en drastiskt ökad invandrad befolkning, av migranter som är extremt mycket mer vårdkrävande än svenskar för de tar igen en livstids av krämpor, och att de inte fattar sjukvårdssystemet och åker till akuten för allt. Alla läser ju inte bara om akuten utan har varit där och sätt säkerhetsvakterna, de stora klanerna med hucklekvinnor som är där för en släkting som har feber. Men det är samma långsamma ökning som pågått i 14 år.

Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jag minns att det var just Hanna Vigh som introducerade begreppet sektmedlemmar om SD-människorna och på dig stämmer det löjligt bra.
SD, det sämsta och klantigaste missnöjespartiet partiet i riksdagen, med medlemmar som gång på gång beter sig som svin och trampar i klaveret har ju aldrig gjort något fel eller hur. Allt kan ursäktas och förklaras bort.
Du gör bara ditt parti en stor ogärning. Endast genom att erkänna misstag och ständig förbättring kan man utvecklas. Förutsatt att det är det man vill och har något i huvudet.

Om du är intresserad så kan du gå tillbaka och se att media först och främst inte namngav B****d och att de abrupt slutade rapportera om V**h. De fick veta om hennes medicinska historia och hörde om polisanmälan om misshandel mot en kvinna. Självfallet gjorde de inga rättningar eller tog tillbaka något men de lät det rinna ut i sanden. Ni i PK-bubblan fick ju aldrig veta något och tydligen lever ni fortfarande i TV4s narrativ. Du visar hur effektiv medias propaganda har varit.

Citat:
Jepp, det var ju så här som dom fällde Juholt. Skulle vara intressant att veta vem som är Mellins kandidat.

Ja man anar ett Juholt-drev. Hur kommer det påverka SD i opinionen om de lyckas dreva bort Löfven? Antagligen kommer SD backa för oavsett ny partiledare är det något nytt och ett hopp för gamla sossar som vill tro att S kan bli som förr.
2020-01-14, 15:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja man anar ett Juholt-drev. Hur kommer det påverka SD i opinionen om de lyckas dreva bort Löfven? Antagligen kommer SD backa för oavsett ny partiledare är det något nytt och ett hopp för gamla sossar som vill tro att S kan bli som förr.
Kanske. Men det beror lite på hur uppslitande de interna striderna blir inom sosseriet.

Kanske finns det någon kandidat som kan framstå som enande & trovärdig? Men jag kan själv inte komma på ett enda sådant namn.
2020-01-14, 15:39
Medlem
Citat:

Det beror nog på vem de ersätter Löfven med Blir det en Göran Persson kopia som börjar kalla asylbedragarna för Sociala turister så visst dǻ kan (S) öka. Frågan är hur troligt det är?

Jag tror snarare att pratet om Nazistiska rötter inte enbart handlar om taktik utan att det synsättet på (SD) är väl förankrat i partiapparaten i stort. Det betyder att det är mer sannolikt att en ny partiledare direkt tar över både Löfvens taktik och retorik när det gäller (SD). Det lär leda till ett rejält magplask...
2020-01-14, 15:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det beror nog på vem de ersätter Löfven med Blir det en Göran Persson kopia som börjar kalla asylbedragarna för Sociala turister så visst dǻ kan (S) öka. Frågan är hur troligt det är?
Jag tror snarare att pratet om Nazistiska rötter inte enbart handlar om taktik utan att det synsättet på (SD) är väl förankrat i partiapparaten i stort. Det betyder att det är mer sannolikt att en ny partiledare direkt tar över både Löfvens taktik och retorik när det gäller (SD). Det lär leda till ett rejält magplask...

Men det kan ändå bli en "smekmånad", diverse inställande reportage i stats-TV (Som ju utökats med TV4) och AB/Expressen kan få hoppet att tändas hos grå-sossarna. Långsiktigt tror jag inte heller det ändras. S går inte reformera utan nyvänstern styr och har alla höga positioner i partiet.
2020-01-14, 16:46
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Jag tror SD kommer plana ut ett tag i OU, men inte att de får någon större dipp; för det fylls på med händelser hela tiden nuförtiden (Som de senaste bomberna).

V blir kanske vinnare av de vanliga vänstermänniskorna i S men det är alltid den där lilla rännilen av folk som inser att sjukvårdskrisen påverkas av en drastiskt ökad invandrad befolkning, av migranter som är extremt mycket mer vårdkrävande än svenskar för de tar igen en livstids av krämpor, och att de inte fattar sjukvårdssystemet och åker till akuten för allt. Alla läser ju inte bara om akuten utan har varit där och sätt säkerhetsvakterna, de stora klanerna med hucklekvinnor som är där för en släkting som har feber. Men det är samma långsamma ökning som pågått i 14 år.

Du har rätt.

Fördelen SD har gentemot V är dock att man äger 2 frågor som är otroligt viktiga nämligen invandringen och kriminaliteten.

En nackdel V har, som kommer få det svårt att locka den stora massan, är sin liberala/snälla flykting och kriminalpolitik. Även Klimatalarmism, genus, HBTQ, högre skatter för allmänheten lockar nog inte heller direkt. Man är för PK för den stora massan helt enkelt. Arbetare vill idag ha lägre skatter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in