2020-01-13, 12:21
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Alt. 2 är inte alls orimligt. Främst av två anledningar:

1) Försvaret kräver mer tid för att ordentligt sätta sig in i det stora materialet.

2) Försvaret begär ytterligare utredningsåtgärder efter att först nu fått ta del av hela förundersökningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
– Jag har för avsikt att åtala honom. Bevisningen är sådan att jag förväntar mig en fällande dom, säger Åsa Hiding.

"Åtalstiden går ut på torsdag men åklagaren kommer att begära en åtalsförlängning. Förundersökningen är klar men är fortfarande ute på slutdelgivning.

– Jag hade kontakt med försvaret i fredags. De vill ha ett par veckor till på sig för att läsa det omfattande materialet. När försvaret är klara med det kommer de behöva ta ställning till om de vill ha in kompletteringar. Vi får se hur lång tid det kan ta.

Den 45-årige mannen nekar fortfarande till brott. En annan person var under en veckas tid frihetsberövad misstänkt för inblandning i mordet. Misstankarna mot den personen har avskrivits helt.
"

Provläs till kl 12.47
https://www.na.se/artikel/utredningen-snart-klar-om-hjarstamordet-innehaller-14-000-sidor-jag-har-for-avsikt-att-atala-honom

Tillägg, mer från artikeln:
"Lena Wesström, 45, hittades mördad i maj 2018. Redan från början misstänktes en 45-årig man för mordet – men han släpptes flera gånger i brist på bevis. Sedan augusti förra året har mannen suttit häktad på den högre misstankegraden.

– Jag har för avsikt att åtala honom. Bevisningen är sådan att jag förväntar mig en fällande dom, säger Åsa Hiding.

Utredningen har gått in i sitt slutskede och det är ett mycket omfattande material som slutligen kommer att presenteras för tingsrätten.

– Den färdiga utredningen ligger på runt 14 000 sidor. Det ni kommer se när ni får ta del av den är att en stor del innehåller kommunikation på sociala medier mellan de inblandade.

I bevisningen mot mannen finns även flera timmar långa inspelade telefonsamtal mellan Lena Wesström och flera andra personer.

– Det stämmer. Det finns samtal som är inspelade mellan de här personerna som ingår i förundersökningen. Jag vill i nuläget inte kommentera vad bevisningen mer består av. Det kommer jag att återkomma till när åtalet lämnas in.
"

Nu får Returpapper backa!
Citera
2020-01-13, 12:23
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:

"Åtalstiden går ut på torsdag men åklagaren kommer att begära en åtalsförlängning. Förundersökningen är klar men är fortfarande ute på slutdelgivning.

– Jag hade kontakt med försvaret i fredags. De vill ha ett par veckor till på sig för att läsa det omfattande materialet. När försvaret är klara med det kommer de behöva ta ställning till om de vill ha in kompletteringar. Vi får se hur lång tid det kan ta.

Den 45-årige mannen nekar fortfarande till brott. En annan person var under en veckas tid frihetsberövad misstänkt för inblandning i mordet. Misstankarna mot den personen har avskrivits helt.
"

Provläs till kl 12.47
https://www.na.se/artikel/utredningen-snart-klar-om-hjarstamordet-innehaller-14-000-sidor-jag-har-for-avsikt-att-atala-honom

Jag har varit pessimistisk inför ett eventuellt åtal, trott att det blir svårt att få en fällande dom, men nu känner jag mig lite mer optimistisk. Jag ser inte fram emot ett åtal. Jag vill både veta och inte veta.

Och 14 000 sidor FUP. Det undrar jag verkligen om jag kommer att läsa. (Kanske nöjer mig med dina sammanfattningar. Hoppas jag att du eller någon annan kommer att skriva...)
Citera
2020-01-13, 12:29
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Det finns ju ingenting som kan få LW tillbaka. Inte ens en instängd SD på livstid. Eller med dödsstraff. Men LW kan få upprättelse genom att någon ställs till svar för sina handlingar. Om det är SD som är skyldig så är det ett oerhört feg och liten människa vi har att göra med. En person som nu lång tid efter mordet blånekar för allt ansvar.

Vid en fällande dom där det står klart att han är skyldig har jag svårt att se hur någon som ens visste vem LW var kommer kunna stå kvar vid hans sida. Han får hoppas på HD med sina föräldrar och sina egna föräldrar samt att barnen kan förlåta honom. Det handlar nog om ensamma Geocaching-turer om han ens kan fortsätta med hobbyn.

Vem kommer vilja anställa honom i Örebro? Han kommer också missa många utav de viktigaste åren i sina barns uppväxt. Det är nog det hårdaste straffet.

Det hårdaste straffet för SD blir nog om
han måste sälja sitt älskade hus.
Så skönt för UW och barnen att slippa
honom som granne i så fall.
Och HD kan få pengarna som han är
skyldig henne.
Citera
2020-01-13, 12:36
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jag har varit pessimistisk inför ett eventuellt åtal, trott att det blir svårt att få en fällande dom, men nu känner jag mig lite mer optimistisk. Jag ser inte fram emot ett åtal. Jag vill både veta och inte veta.

Och 14 000 sidor FUP. Det undrar jag verkligen om jag kommer att läsa. (Kanske nöjer mig med dina sammanfattningar. Hoppas jag att du eller någon annan kommer att skriva...)

Ja då var det bara att vänta ytterligare 14 dagar till, och kanske en vända till.

Men det var verkligt härliga nyheter - att det blir åtal och att ÅK förväntar sig fällande dom pga av bevisen! Då finns det alltså rejäl bevisning som visar att Stefan Davidsson mördade Lena. Som så många av oss redan misstänkt.

” – Jag har för avsikt att åtala honom. Bevisningen är sådan att jag förväntar mig en fällande dom, säger Åsa Hiding.” (Ur NA.se)

Det finns inga vinnare i denna tragiska historia. Det är bara sorg och krossade familjer. Men jag gläder mig å hennes familj och vänners vägnar. Och alla de som envist stått upp för henne genom dessa 20 långa månader.
Citera
2020-01-13, 12:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det hårdaste straffet för SD blir nog om
han måste sälja sitt älskade hus.
Så skönt för UW och barnen att slippa
honom som granne i så fall.
Och HD kan få pengarna som han är
skyldig henne.

SD var nog smart nog att ta ut bolåneförsäkring. Sedan kan han bara hyra ut tills han behöver bo där igen. Han kan säkert tjäna pengar medan han sitter inne mao. Har han dessutom sparande i aktier och fonder också blir det en nätt summa att ta ut där när han kommer ut.

I Sverige är det tyvärr ingenting direkt kännbart att bli dömd för mord. SD kommer väl ut om ett decennium eller dylikt med både villa och pengar samt familj och vänner väntandes med öppna armar. Tyvärr.
Citera
2020-01-13, 12:41
Medlem
T34Panzers avatar
” – Förundersökningen innehåller 14 000 sidor där en stor del består av kommunikation på sociala medier, säger Åsa Hiding, åklagare.”

Ja då får vi äntligt svart på vitt hur illa detta varit. Den största FUP jag varit med om (största jag kan minnas att jag läst är på 6-8000 sidor)

Det blir mycket läsning men det ska jag banne mig ta mig igenom.
Citera
2020-01-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit

Tycker det låter bra och det verkar som om ÅH vill bevisa att det har förelegat en noggrann planering bakom brottet.
Det har jag alltid hävdat, vi får se. Tråkigt att det tar sådan tid, suck.
Citera
2020-01-13, 12:43
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Jag har för avsikt att åtala honom. Bevisningen är sådan att jag förväntar mig en fällande dom, säger Åsa Hiding.

"

Provläs till kl 12.47

Tillägg, mer från artikeln:
"Lena Wesström, 45, hittades mördad i maj 2018. Redan från början misstänktes en 45-årig man för mordet – men han släpptes flera gånger i brist på bevis. Sedan augusti förra året har mannen suttit häktad på den högre misstankegraden.

Utredningen har gått in i sitt slutskede och det är ett mycket omfattande material som slutligen kommer att presenteras för tingsrätten.

– Den färdiga utredningen ligger på runt 14 000 sidor. Det ni kommer se när ni får ta del av den är att en stor del innehåller kommunikation på sociala medier mellan de inblandade.

I bevisningen mot mannen finns även flera timmar långa inspelade telefonsamtal mellan Lena Wesström och flera andra personer.

– Det stämmer. Det finns samtal som är inspelade mellan de här personerna som ingår i förundersökningen. Jag vill i nuläget inte kommentera vad bevisningen mer består av. Det kommer jag att återkomma till när åtalet lämnas in.
"

Reporter Stef*n Hazian*stasiou (a)

---------------

-----------

Sammanfattning om vad som hänt för läsning online
https://issuu.com/honan6/docs/mordet_i_hj_rsta

Sammanfattning för anonym nedladdning:
www.filedropper.com/hjrstamordet

Vi som har varit säkra på detta från dag ett är inte förvånade. Tvärtom!

Det är dock skönt att man äntligen ser ett slut på detta. Stackars barn och grannar som levt med detta i över 1.5 år!

Nu kommer SD förhoppningsvis få det straff han ska ha, då han brutalt har mördat en 3-barnsmamma bara för att hon inte uppförde sig som han ville att hon skulle göra. Hoppas verkligen att han aldrig kommer ut mer.

Det ska bli otroligt intressant att läsa denna FUP.

Som alltid Honan6: STORT TACK för dina fantastiska sammanställningar!

Fler skulle vänta med att skriva tills det fanns något relevant att skriva om. Eller åtminstone vårda språket bättre, när de skriver något och sluta med den genomskinliga bitterheten (för att de är dumpade eller/och impotenta/frigida själva?).
Citera
2020-01-13, 12:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
” – Förundersökningen innehåller 14 000 sidor där en stor del består av kommunikation på sociala medier, säger Åsa Hiding, åklagare.”

Ja då får vi äntligt svart på vitt hur illa detta varit. Den största FUP jag varit med om (största jag kan minnas att jag läst är på 6-8000 sidor)

Jag tror inte att man kommer att behöva läsa alla 14 000 sidorna för att förstå hur Hiding och Gustavsson resonerar. Det borde väl gå att plita ner på ett par A4 vad som anses vara själva bevisningen.
Citera
2020-01-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Jag också.
Citera
2020-01-13, 12:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror inte att man kommer att behöva läsa alla 14 000 sidorna för att förstå hur Hiding och Gustavsson resonerar. Det borde väl gå att plita ner på ett par A4 vad som anses vara själva bevisningen.

Hennes bevisförteckning i början på FUP är nog betydligt längre än ett par sidor eller hur menar du?
Citera
2020-01-13, 12:54
Medlem
Har svårt att tro att det fup som inlämnas till TR kommer att ligga på 14 k sidor; det måste väl ändå då menas hela fu, slask inkluderad?
Annars talar väl vi något nytt rekord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in