2020-01-13, 07:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om det skulle vara så att det blir ett frisläppande av MGM i veckan vad kommer att ske med förundersökningen? Får vi ta del av den?

Nej.
Bara när det blir åtal.
Citera
2020-01-13, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej.
Bara när det blir åtal.
Tack för svar... var en korkad fråga av mig (säger det själv innan någon annan gör det)!

Det är många ?-tecken som inte blir till !-tecken om det inte blir åtal!
Citera
2020-01-13, 08:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tack för svar... var en korkad fråga av mig (säger det själv innan någon annan gör det)!

Det är många ?-tecken som inte blir till !-tecken om det inte blir åtal!

Jag försöker tänka logiskt.
Det finns väl ingen som helst anledning till att åklagaren skulle delge SD och försvaret hela utredningen för ingenting. Att hon nu har lämnat förundersökningen till slutdelgivning till dem, betyder att det blir ett åtal. Det är det enda logiska i mina ögon.

Om hon skulle lämna ut alla uppgifter de har nu, alla bevis och SD inte blir åtalad, då har man ju förstört mycket inför ett eventuellt framtida åtal.

Det är klart att det blir ett åtal.
Hon har ju också sagt att de anser sig snart klara med förundersökningen.
Det tyder tillsammans med det andra att hon vet vad hon har.
Annars skulle hon begära ytterligare tid eller släppa SD.

Om 3 dagar får vi veta om det blir ytterligare åtalsförlängning eller om det blir ett åtal.
Mitt tips; 2 veckor till för försvaret att läsa in sig på.
Sedan åtal har lagts fram brukar det dröja ytterligare någon tid till rättegång.
Senast redigerad av notknapparen 2020-01-13 kl. 08:08.
Citera
2020-01-13, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag försöker tänka logiskt.
Det finns väl ingen som helst anledning till att åklagaren skulle delge SD och försvaret hela utredningen för ingenting. Att hon nu har lämnat förundersökningen till slutdelgivning till dem, betyder att det blir ett åtal. Det är det enda logiska i mina ögon.

Om hon skulle lämna ut alla uppgifter de har nu, alla bevis och SD inte blir åtalad, då har man ju förstört mycket inför ett eventuellt framtida åtal.

Det är klart att det blir ett åtal.
Hon har ju också sagt att de anser sig snart klara med förundersökningen.
Det tyder tillsammans med det andra att hon vet vad hon har.
Annars skulle hon begära ytterligare tid eller släppa SD.

Om 3 dagar får vi veta om det blir ytterligare åtalsförlängning eller om det blir ett åtal.
Mitt tips; 2 veckor till för försvaret att läsa in sig på.
Sedan åtal har lagts fram brukar det dröja ytterligare någon tid till rättegång.
Jag funderade nog på om FUP blir till allmän beskådan innan GM blir dömd och allt är klart.
Citera
2020-01-13, 08:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag funderade nog på om FUP blir till allmän beskådan innan GM blir dömd och allt är klart.

Aha, missuppfattade dig.
Ja, så snart åtalet är lagt så kan vi få tal del av FU.

Den kommer nog att bli så omfattande att vi inte hinner läsa in oss särskilt väl innan rättegången. Det kommer ändå att underlätta om vi får möjlighet att följa den via media.

Flera uppmärksammade rättegångar har haft online rapportering från media.
Vi kan ju alltid hoppas på det.
Citera
2020-01-13, 11:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

FUP blir tillgängligt för oss när åtal väcks. Om vi har tur blir det på torsdag och vi kan läsa hela helgen.
Citera
2020-01-13, 11:10
Medlem
Snor-Johans avatar
För att gå händelserna lite i förväg så referas till den flera ggr tidigare nämnde Lottas mördare Martin Jonsson.

Citat:
Lottas mördare på permission – familjen fick inte veta någonting
Martin Jonsson, 35, dömdes till 18 års fängelse för mordet på Lotta Rudholm.
Nu har han fått permission att gå och fika.
– Men vi fick inget veta innan. Det är så dåligt, säger Lotta Rudholms syster Camilla.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lottas-mordare-pa-permission-familjen-fick-inte-veta-nagonting/

Jonsson har en diger historia av våldsdåd bakom sig. Bla, dom på 8 år för grov misshandel där BO dog på sjukhuset en månad senare. Vill peka på att Jonsson beviljades permission ca, 2 år efter dom. Låt vara lufthåls.

Om SD fälls för mordet på Lena Wesström kommer han med säkerhet beviljas permission för gott uppförande under 2022 så han kan börja planera för sitt "nya" liv. SD kommer med säkerhet vara en mönsterfånge.

Vad jag vill peka på är att rokskärringar exploaterar våldsdåd genom att lura anhöriga med tjat om att Lenas Wesström kommer få upprättelse i.o.m. dom fallit då det inte existerar i juridiken utan bara i deras huvuden.

Fallet Wesström är stor tragik som bör få oss att ödmjukt reflektera över livets förgänglighet.

Den enda upprättelse som Lena Wesström kan få är att vi alla tar lärdom av hennes sagolika liv. Det vill jag understryka att det verkligen det var. Som Lenas liv var kan också ett liv vara. Kanske var hennes liv vackrare än våra blir.

Som tillägg bör nämnas att Martin Jonsson dömdes till livstid i Tr och HovR tidsbestämde straffet till 18 år.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-01-13 kl. 11:48.
Citera
2020-01-13, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
För att gå händelserna lite i förväg så referas till den flera ggr tidigare nämnde Lottas mördare Martin Jonsson.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lottas-mordare-pa-permission-familjen-fick-inte-veta-nagonting/

Jonsson har en diger historia av våldsdåd bakom sig. Bla, dom på 8 år för grov misshandel där BO dog på sjukhuset en månad senare. Vill peka på att Jonsson beviljades permission ca, 2 år efter dom. Låt vara lufthåls.

Om SD fälls för mordet på Lena Wesström kommer han med säkerhet beviljas permission för gott uppförande under 2022 så han kan börja planera för sitt "nya" liv. SD kommer med säkerhet vara en mönsterfånge.

Vad jag vill peka på är att rokskärringar exploaterar våldsdåd genom att lura anhöriga med tjat om att Lenas Wesström kommer få upprättelse i.o.m. att GM döms då det inte existerar varken verkligheten eller i juridiken.

Den enda upprättelse som Lena Wesström kan få är att vi alla tar lärdom av hennes sagolika liv.

Som tillägg bör nämnas att Martin Jonsson dömdes till livstid i Tr och HovR tidsbestämde straffet till 18 år.

Det finns ju ingenting som kan få LW tillbaka. Inte ens en instängd SD på livstid. Eller med dödsstraff. Men LW kan få upprättelse genom att någon ställs till svar för sina handlingar. Om det är SD som är skyldig så är det ett oerhört feg och liten människa vi har att göra med. En person som nu lång tid efter mordet blånekar för allt ansvar.

Vid en fällande dom där det står klart att han är skyldig har jag svårt att se hur någon som ens visste vem LW var kommer kunna stå kvar vid hans sida. Han får hoppas på HD med sina föräldrar och sina egna föräldrar samt att barnen kan förlåta honom. Det handlar nog om ensamma Geocaching-turer om han ens kan fortsätta med hobbyn.

Vem kommer vilja anställa honom i Örebro? Han kommer också missa många utav de viktigaste åren i sina barns uppväxt. Det är nog det hårdaste straffet.
Citera
2020-01-13, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
FUP blir tillgängligt för oss när åtal väcks. Om vi har tur blir det på torsdag och vi kan läsa hela helgen.

Ska bli intressant å se om TR tänker jävlas å bara erbjuder den i pappersformat eller om dom släpper den digitalt.

Om det nu blir åtal, vilket ju allt ändå tyder på nu.
Citera
2020-01-13, 11:42
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Det finns ju ingenting som kan få LW tillbaka. Inte ens en instängd SD på livstid. Eller med dödsstraff. Men LW kan få upprättelse genom att någon ställs till svar för sina handlingar. Om det är SD som är skyldig så är det ett oerhört feg och liten människa vi har att göra med. En person som nu lång tid efter mordet blånekar för allt ansvar.

Vid en fällande dom där det står klart att han är skyldig har jag svårt att se hur någon som ens visste vem LW var kommer kunna stå kvar vid hans sida. Han får hoppas på HD med sina föräldrar och sina egna föräldrar samt att barnen kan förlåta honom. Det handlar nog om ensamma Geocaching-turer om han ens kan fortsätta med hobbyn.

Vem kommer vilja anställa honom i Örebro? Han kommer också missa många utav de viktigaste åren i sina barns uppväxt. Det är nog det hårdaste straffet.
Instämmer.
Om du med feghet menar att han inte erkänner vad som läggs honom till last håller jag med dig. Det gick åt H-E bakom planket så det är bara ta ansvar för gäringen. Är det han så skulle han genast ringt 112 och anmält händelsen. SDs ljug under flera år för sina barns mamma visar väl på att han inte är en man som är mogen ta ansvar för sina handlingar.

Om du med feghet menar att han slog ihjäl Lena vet jag inte om jag håller med dig då mordet inte var en planerad handling - tror jag.

Något som vidrörts är att det skulle plussa på straffet att han ljugit eller att han hållit dig undan så påverkar inte det straffet. Men naturligtvis hans trovärdighet.
Citera
2020-01-13, 11:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof

Du skulle nog bli förvånad över hur en del av samhället och allmänheten gör mördaren till ett offer också eller åtminstone förstår varför gärningen skedde.

Allt beror på vilka BO och GM är. I det här fallet med SD märker du redan i tråden att meningarna är delade om huruvida han dödade av ont uppsåt eller om han inte såg en annan utväg och/eller råkade slå ihjäl henne i vredesmod vid ett av deras bråk d.v.s dråp eller vållande till annans död.
Senast redigerad av Rosamund 2020-01-13 kl. 11:50.
Citera
2020-01-13, 11:59
Medlem
Honan6s avatar
– Jag har för avsikt att åtala honom. Bevisningen är sådan att jag förväntar mig en fällande dom, säger Åsa Hiding.

"Åtalstiden går ut på torsdag men åklagaren kommer att begära en åtalsförlängning. Förundersökningen är klar men är fortfarande ute på slutdelgivning.

– Jag hade kontakt med försvaret i fredags. De vill ha ett par veckor till på sig för att läsa det omfattande materialet. När försvaret är klara med det kommer de behöva ta ställning till om de vill ha in kompletteringar. Vi får se hur lång tid det kan ta.

Den 45-årige mannen nekar fortfarande till brott. En annan person var under en veckas tid frihetsberövad misstänkt för inblandning i mordet. Misstankarna mot den personen har avskrivits helt.
"

Provläs till kl 12.47
https://www.na.se/artikel/utredningen-snart-klar-om-hjarstamordet-innehaller-14-000-sidor-jag-har-for-avsikt-att-atala-honom

Tillägg, mer från artikeln:
"Lena Wesström, 45, hittades mördad i maj 2018. Redan från början misstänktes en 45-årig man för mordet – men han släpptes flera gånger i brist på bevis. Sedan augusti förra året har mannen suttit häktad på den högre misstankegraden.

– Jag har för avsikt att åtala honom. Bevisningen är sådan att jag förväntar mig en fällande dom, säger Åsa Hiding.

Utredningen har gått in i sitt slutskede och det är ett mycket omfattande material som slutligen kommer att presenteras för tingsrätten.

– Den färdiga utredningen ligger på runt 14 000 sidor. Det ni kommer se när ni får ta del av den är att en stor del innehåller kommunikation på sociala medier mellan de inblandade.

I bevisningen mot mannen finns även flera timmar långa inspelade telefonsamtal mellan Lena Wesström och flera andra personer.

– Det stämmer. Det finns samtal som är inspelade mellan de här personerna som ingår i förundersökningen. Jag vill i nuläget inte kommentera vad bevisningen mer består av. Det kommer jag att återkomma till när åtalet lämnas in.
"

Reporter Stef*n Hazian*stasiou (a)

---------------

-----------

Sammanfattning om vad som hänt för läsning online
https://issuu.com/honan6/docs/mordet_i_hj_rsta

Sammanfattning för anonym nedladdning:
www.filedropper.com/hjrstamordet
Senast redigerad av Honan6 2020-01-13 kl. 12:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in