2020-01-12, 13:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sofia är inte alls accepterad i de breda lagren. Och jag tror att det har börjat sjunka in hos henne själv också, nu.

Jodå, jag kan se att Meghan är vacker. (Även om jag misstänker att mycket är om-opererat.) Men prinsar, kungar och furstar har alltid haft vackra - men olämpliga - kvinnor som älskarinnor. De har inte gift sig med dem. Har de ändå prompt velat gifta sig, så har de fått avstå från sina titlar och sin plats i tronföljden. Som Kung Edward t.ex., när han gifte sig med den två gånger frånskilda Wallis Simpson.

(Sedan kan man tycka att det ibland har varit för hårt. Som vår prins Lennart t.ex., vars första fru det inte var något fel på alls - hon dög inte åt Gustav V endast för att hon var borgerlig och inte adlig eller kunglig. Tror det var något liknande med Prins Sigvards första fru. Carl Johans fru däremot var väl också en äldre skådespelerska?)

Annars hade ju ett s.k. morganatiskt äktenskap kunnat vara en lösning för Harry och Meghan - jag vet att det har tillämpats i Storbritannien tidigare i historien i alla fall. Då blir paret gifta på riktigt, och barnen blir födda inom äktenskap - men frun får inga kungliga titlar, och barnen får ingen arvsrätt till tronen, och inga titlar. Handlar även om arvsrätt till gods och liknande - förmögenhet som gått i arv i många generationer och inte är faderns "egen".

Jo men det där tänket hör till svunna tider. Prins Bertil är ett ytterligare exempel. Förr var det arrangerade äktenskap mellan kungligheter. Numera är det inte det. Victoria tog sin Daniel som exempel. Förr skulle hon tvingats gifta sig med någon utländsk prins. Vare sig hon ville det eller ej.

Harry och Meghan verkar ju på riktigt älska varann. Harry är ju född och uppväxt som prins så tror inte han är någon toffel. Han vet att säga ifrån och han gör just detta nu ihop med sin kärlek.
Citera
2020-01-12, 13:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast jag säger som om "vår" Sofia (fast hon - alltså Sofia - är hundra gånger sämre än Meghan), och Mette-Marit i Norge, att Meghan själv borde ha förstått att hon inte var lämplig som prinsessa (eller hertiginna, eller vad hon nu är). Frånskild, amerikanska, negerblod, skådespelerska... Det är inte en kravbeskrivning på en prinsessa i ett europeiskt kungahus! Kanske hade hon drabbats av hybris p.g.a. sina framgångar som skådespelerska, men skådespeleri är ju inget som ger status i ett kungahus, eller bland gammal adel. Skådespelare ses som gycklare, ungefär. Man kan ha dem som hovnarrar, och ha mycket nöje av dem i den rollen - men man gifter sig inte med dem, och ger dem inte kungliga eller adliga titlar, och representationsplikter... Man låter dem inte föda ens arvingar, och särskilt inte arvingar som kommer att stå nära tronen i tronföljden...

Förstår faktiskt inte hur Harry, som vuxit upp som prins och borde ha fått alla de här värderingarna med modersmjölken, kunde göra ett sådant misstag? Och tro att det skulle gå bra..?
Jag begriper inte vad du har emot Sofia?? Boo fucking hoo, hon var med i en dokusåpa för massor med år sedan när hon var ung och naiv Vem bryr sig? Hon är en fin tjej, vacker och ödmjuk, och hon är en bra tjej, bra för Carl Philip. (Vem skulle han annars ihop med? Sin livvakt eller?)

Jag kan hålla med om att Mette-Marit inte är något bra prinsess-ämne. Hon har alldeles för mycket i bagaget för att någonsin kunde vara det! Hon är ingen kunglighet i mina ögon, hon är en Rimi-kassörska eller av liknande standard.

Om Meghan: Många "kråkor" har ju sagt sen dag 1 att Megan är en strävare, en social climber, som bara är ute efter uppmärksamhet och status.
Jag antar att kråkorna fick rätt till slut. Helt Fel person för Harry. Som tur är så har vi William och Kate!
Och nu är jag så trött på press om Harry och Meghan att jag tycker att de bara kan DRA nu, dra till Canada - så kan vi fokusera på William och Kate igen.

Meghan har ju nu bekräftat allas fördomar om henne. Det här med att använda sonen som slagträ i debatten är rent vidrigt. Hon verkar inte ens bry sig om att försöka rädda Harrys status, hon bryr sig bara om sin egen.

Jag förstår verkligen att engelsmännen, särskilt rojalisterna, är rosenrasande.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-01-12 kl. 13:19.
Citera
2020-01-12, 13:28
Medlem
Harry har nog aldrig trivts i sin roll. Säkert svårt märkt av kungahusets avigsidor, som ledde till hans mammas förtida död. Nu när han skapat sig en egen unit med fru och barn går beskyddarinstinkten igång. Han vill inte att Archie ska bli ett nytt offer att slaktas inför offentligheten.
Jag tror att detta är början på nåt nytt, som kommer att sprida sig till de andra kungahusen. Det har redan skett i vårt till viss del. Och se även vad som hände i Norge, Aris självmord kommer att skapa efterdyningar på nästa generation som ska ta över.
Avskaffa monarkin, det är inte rätt att barn tvingas in i ett ofritt liv, inlåsta i en guldbur under ständig övervakning. Så medeltid! Idag har barn helt andra rättigheter att få välja vad de vill göra med sina liv. När arvsprinsessan Estelle föddes kände jag en sorg när jag såg hennes framtid framför mig. Snacka om en sofistikerad form av barnmisshandel!
Senast redigerad av Artefakta 2020-01-12 kl. 13:33.
Citera
2020-01-12, 13:34
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Kanske, men jag tänker egentligen mest på lägen när det är barn eller barnbarn till regenten som är oense. Det är ju mänskligt att döma troligen minst tio år till dess William blir kung, och i nuläget sitter både Will och Harry ekonomiskt i knät på Charles. Killarna är snart 40 men försörjs via pappa, jag kan tänka mig att det ökar på spänningarna i situationen. Victorias barn var ganska ofta oense om sina roller i familjen och annat, trots att de alla var väl försörjda, men det stannade utanför den tidens medier.

Det är säkert så, men de har väl ärvt Diana ? Dessutom är väl dianas släkt rätt täta

Sedan är väl England så att Harry skulle kunna dra in en hel deg på skvallerpress om han så önskar
Citera
2020-01-12, 13:38
Medlem
Lao Tzus avatar
Skräcken sprider sig nu att Meghan kommer att kalla kungahuset för sexistiska rasister i en ocensurerad intervju
Citat:
ROYAL RACE ROW Fears Meghan Markle and Prince Harry may call Royals RACIST in ‘no-holds barred’ interview

The Times reports that royal courtiers fear Meghan would brand members of the family “racist and sexist

https://www.thesun.co.uk/news/10720890/meghan-markle-royals-racist-interview/
Senast redigerad av Lao Tzu 2020-01-12 kl. 13:40.
Citera
2020-01-12, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Skräcken sprider sig nu att Meghan kommer att kalla kungahuset för sexistiska rasister i en ocensurerad intervju

Larvigt i så fall, alla vet att Elizabeth verkligen kom väl överens med paret Obama som personer.

Elizabeth avskyr rasism sedan krigsåren, inte minst mot svarta, det är omvittnat från många håll.
Citera
2020-01-12, 15:21
Medlem
Det ryktas nu om att vistelsen i Kanada beror på att Meghan fick en nervous breakdown. Varför gjorde de inte som det svenska kungahuset gjorde med Chris, Madeleines otrogna husband, som aldrig fick nån kunglig titel? På hans egen begäran om jag minns rätt.
Citera
2020-01-12, 15:49
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Larvigt i så fall, alla vet att Elizabeth verkligen kom väl överens med paret Obama som personer.

Elizabeth avskyr rasism sedan krigsåren, inte minst mot svarta, det är omvittnat från många håll.
Alla är nog inte tvärsäkra på detta. Det finns bilder från hennes ungdom där hon hitlerhälsar. Ränderna går aldrig ur sägs det-men vad vet jag?
Citat:
Images allegedly showing a young Queen Elizabeth II giving a Nazi salute in the early 1930s

https://www.abc.net.au/news/2015-07-18/buckingham-palace-slams-images-of-queens-nazi-salute/6630346
Senast redigerad av Lao Tzu 2020-01-12 kl. 16:39.
Citera
2020-01-12, 16:59
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Man måste förstå att Meghan vill fly UK eftersom hon utsatts för tabloidernas rasism ända sedan hon, oavsett titel, blev den egentliga prinsessan. Hon lämnas ingen ro. Hennes osjälviska insatser har omvandlat det engelska kungahuset till en modern ekovänlig feministinspirerad institution och hennes välgörenhetsarbete som många gånger lämnat henne utmattad har uppmärksammats överallt på vår planet. Hennes skönhet och personlighet har gjort att Kate Middleton och framlidna prinsessan Diana hamnat helt i bakgrunden och detta ses inte med blida ögon av vissa i pressen. Drottningen ser henne som en värdig efterträdare och Archie som den bäste tronarvingen trots alla etniska diskussioner.

Brittiska pressen har Meghan blivit noggrant förberedd på, det är naturligtvis en viktig del av den utbildning hon fick i sin framtida roll som prinsessa innan det gick vidare till giftermål. Kungahuset har naturligtvis sett till att hon blev en del av denna. Meghan tog alltför hårt på det och valde att fega ur istället för att bära huvudet högt och värdigt som en prinsessa ska göra. Hon blev säkert trött på alltihop. Inget hon ska ha credit för tycker jag.
Citera
2020-01-12, 17:03
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Det är säkert så, men de har väl ärvt Diana ? Dessutom är väl dianas släkt rätt täta

Sedan är väl England så att Harry skulle kunna dra in en hel deg på skvallerpress om han så önskar
Megan är väl inte barskrapad hon heller?
Citera
2020-01-12, 17:18
Medlem
Citat:
Alla är nog inte tvärsäkra på detta. Det finns bilder från hennes ungdom där hon hitlerhälsar. Ränderna går aldrig ur sägs det-men vad vet jag?

Det var på skoj hemma i trädgården, långt innan Hitler hade erövrat platsen som 1900-talets ondaste man. (Nej, nästan ingen tänkte på allvar 1933 att "nu är det stora kriget och judeutrotningen snart här!").

Jag har sett studenter i ett karnevalståg som stimmade runt och svängde med dolkar och knivar medan en del av dem ropade "Allahu Akbar!". Det var på Lundakarnevalen 2002, i det stora karnevalståget, mindre än ett år efter 11 september. Hade dessa studenter gått med i al-Qaida? Nej, i princip alla som såg det (dvs hela stan och många tillresta) förstod att de skojade med den klyschiga bild av islam - "alla muslimer är presumtiva terrorister" - som hade börjat spridas efter 9/11.

Gesterna av nazi-hälsning på de där bilderna är en liknande lek, dessutom privat, och ljusår från något ställningstagande för Hitler.
Citera
2020-01-12, 17:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det ryktas nu om att vistelsen i Kanada beror på att Meghan fick en nervous breakdown. Varför gjorde de inte som det svenska kungahuset gjorde med Chris, Madeleines otrogna husband, som aldrig fick nån kunglig titel? På hans egen begäran om jag minns rätt.

De är så jävla pissnödiga där i England. Allt ska vara enligt etiketterna. De tror nog ärligt att prinsessor bara skiter rosor. Därav kanske inte så konstigt att Meghan fick nog och behöver en liten paus från allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in