2020-01-10, 12:13
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Visst, men då var det väl mera att Margaret hade förälskat sig i en man som hon enligt den tidens konvenans inte kunde gifta sig med, eftersom han var ofrälse (min mor förväxlar gärna denne officer Peter Townsend med Pete Townshend från The Who) Utåt förblev väl Margaret relativt lojal mot sin syster drottningen? Jag tror inte att systrarna stod och grälade öppet i media om saken.

Att de inte fick gifta sig berodde nog mer på att han var gift sedan tidigare
Citera
2020-01-10, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Hon levde väl inte direkt som drottningen ansåg att man skulle göra och dessutom var det väl rätt allmänt känt att hon stod i skuggan av systern.

Självmordsförsök och rejält med kröka också dessutom

Ja, men det var mest efter att hon hade "tvingats" till ett ståndsmässigt äktenskap - och det var journalisterna som snackade och spekulerade. Margaret själv stod inte och konfronterade drottningen, gav aggressiva tv-intervjuer eller postade inlägg där hon skällde ut kungahuset.
Citera
2020-01-10, 12:19
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ja, men det var mest efter att hon hade "tvingats" till ett ståndsmässigt äktenskap - och det var journalisterna som snackade och spekulerade. Margaret själv stod inte och konfronterade drottningen, gav aggressiva tv-intervjuer eller postade inlägg där hon skällde ut kungahuset.

Det har du rätt i, men samtidigt så
Gjorde ju margeret kanske inte som Elizabeth bad henne direkt... googla händelsen när hon var i USA t ex för att be om nödlånen
Citera
2020-01-10, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Det har du rätt i, men samtidigt så
Gjorde ju margeret kanske inte som Elizabeth bad henne direkt... googla händelsen när hon var i USA t ex för att be om nödlånen

Kanske, men jag tänker egentligen mest på lägen när det är barn eller barnbarn till regenten som är oense. Det är ju mänskligt att döma troligen minst tio år till dess William blir kung, och i nuläget sitter både Will och Harry ekonomiskt i knät på Charles. Killarna är snart 40 men försörjs via pappa, jag kan tänka mig att det ökar på spänningarna i situationen. Victorias barn var ganska ofta oense om sina roller i familjen och annat, trots att de alla var väl försörjda, men det stannade utanför den tidens medier.
Senast redigerad av HepCat-X 2020-01-10 kl. 12:59.
Citera
2020-01-10, 13:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Kanske, men jag tänker egentligen mest på lägen när det är barn eller barnbarn till regenten som är oense. Det är ju mänskligt att döma troligen minst tio år till dess William blir kung, och i nuläget sitter både Will och Harry ekonomiskt i knät på Charles. Killarna är snart 40 men försörjs via pappa, jag kan tänka mig att det ökar på spänningarna i situationen. Victorias barn var ganska ofta oense om sina roller i familjen och annat, trots att de alla var väl försörjda, men det stannade utanför den tidens medier.

Inte bara det. Charles är över 70, försörjs i sin tur via Elizabeth och sitter i knäet på henne...

Sådant här visar ju, att det är bäst för ALLA - även de kungliga själva - att de få monarkier som fortfarande finns kvar i den civiliserade världen läggs ned...
Citera
2020-01-10, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Inte bara det. Charles är över 70, försörjs i sin tur via Elizabeth och sitter i knäet på henne...

Sådant här visar ju, att det är bäst för ALLA - även de kungliga själva - att de få monarkier som fortfarande finns kvar i den civiliserade världen läggs ned...

Det är ingen tvekan om att det har varit prövande för Charles också med hans extremt långa tid i väntrummet... Han är uppenbart begåvad och samhällsintresserad, men han har fått vänta hela sitt vuxna liv på en tron som aldrig tycks bli ledig.

Charles har dock, vad jag förstår, ett betydande eget apanage, det har inte de yngre medlemmarna av kungahuset.

Det var enklare på den tiden då kungar relativt ofta stupade i krig (eller rent av avrättades genom sina fiender) och drottningar dog i barnsäng eller andra sjukdomar innan de fyllt fyrtio.
Senast redigerad av HepCat-X 2020-01-10 kl. 13:29.
Citera
2020-01-10, 13:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är ingen tvekan om att det har varit prövande för Charles också med hans extremt långa tid i väntrummet... Han är uppenbart begåvad och samhällsintresserad, men han har fått vänta hela sitt vuxna liv på en tron som aldrig tycks bli ledig.

Charles har dock, vad jag förstår, ett betydande eget apanage, det har inte de yngre medlemmarna av kungahuset.

Ja, det måste vara jobbigt att gå genom hela livet och bli pensionär, utan att få ta upp det arbete som man har skolats till, och som är det enda som man kan (och får) utföra... Skulle kunna få vem som helst att ta till flaskan, faktiskt - kanske förklarar varför hans näsa är så röd och svullen jämt..?

Jaså, det visste jag inte. Är det alltid monarken plus kronprinsen (eller kronprinsessan om söner saknas) som har egna apanage i Storbritannien? Men inte arvprinsen (för stunden William)? Det har väl inte "vår" Victoria? Utan det är väl Kungen som fördelar hela det apanage som han får, på de olika familjemedlemmarna, efter sitt godtycke. Eller har jag fel där..?
Citera
2020-01-10, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det måste vara jobbigt att gå genom hela livet och bli pensionär, utan att få ta upp det arbete som man har skolats till, och som är det enda som man kan (och får) utföra... Skulle kunna få vem som helst att ta till flaskan, faktiskt - kanske förklarar varför hans näsa är så röd och svullen jämt..?

Jaså, det visste jag inte. Är det alltid monarken plus kronprinsen (eller kronprinsessan om söner saknas) som har egna apanage i Storbritannien? Men inte arvprinsen (för stunden William)? Det har väl inte "vår" Victoria? Utan det är väl Kungen som fördelar hela det apanage som han får, på de olika familjemedlemmarna, efter sitt godtycke. Eller har jag fel där..?

Jo, vad jag vet har Charles ett eget apanage som drottningen och hennes stab inte råder över, till skillnad från hans söner, men det är inget jag har forskat igenom i detalj. Charles är ju formellt prins av Wales medan hans söner är hertigar, formellt inte prinsar.

Det har varit en del infekterat bråk på Meghans talk-sida på engelska wikipedia, eftersom amerikaner rutinmässigt kallar henne för "princess Meghan" medan en del britter håller fast vid att hon som ingift är Duchess of Sussex men ingalunda någon prinsessa om man ska vara noga: "klistra inte era Disneytermer på henne, och på vårt kungahus, här i artikeln!" Meghan själv titulerar sig förstås prinsessa, t ex på Archies födelseattest när hon ska ange sitt "yrke", men det är nog inte officiellt hennes titel.
Senast redigerad av HepCat-X 2020-01-10 kl. 13:43.
Citera
2020-01-10, 14:16
Medlem
Spyrrans avatar
På tal om er diskussion om inkomster. Nu finns det lite olika inkomster. Varierar mellan kungligheterna. För prins Harry (som tråden handlar om), så finns det två. 95% av hans inkomster kommer från pappa. Han är bland annat duke of Cornwall, så han har en privat inkomst från duchy of Cornwall. Det är oklart exakt hur mycket Harry fick förra året, men cirka två miljoner pund enligt uppgifter. William ska tydligen ha fått lite mer. Om/när Charles blir kung, så blir William duke of Cornwall och tar över den här inkomsten. 5% av Harrys inkomster kommer från Sovereign Grant. Dessa uppgifter kommer från brittisk press.

Paret bor ju i Frogmore House. Renoveringskostnaderna på 2,4 miljoner pund kommer från sovereign grant. Tror inte den summan räknas in i de där 5%. Men SG ska täcka vissa andra kostnader också, vad jag förstår.

Det spekuleras i att Harry nu kan förlora pengar från Charles, om Harry och Meghan får som de vill. Hur det blir med inkomster från duchy of cornwall när brorsan tar över det, det är oklart.
Senast redigerad av Spyrran 2020-01-10 kl. 14:34.
Citera
2020-01-10, 14:34
Medlem
Här åker Harry och Meghan ut från Madame Tussauds - i alla fall plockas deras vaxfigurer bort från kungafamiljegruppen.

Det var snabba ryck.

https://edition.cnn.com/style/article/duke-duchess-sussex-madame-tussauds-removal/index.html
Citera
2020-01-10, 18:16
Medlem
Citat:
Här åker Harry och Meghan ut från Madame Tussauds - i alla fall plockas deras vaxfigurer bort från kungafamiljegruppen.

Det var snabba ryck.

https://edition.cnn.com/style/article/duke-duchess-sussex-madame-tussauds-removal/index.html

Ja det va verkligen snabba ryck där.
Citera
2020-01-10, 22:04
Medlem
Mikeyjamess avatar
Är avstigningen från kungafamiljen detsamma som abdikering? Och kan Meghan återgå till skådespelandet igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in