Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja, det måste vara jobbigt att gå genom hela livet och bli pensionär, utan att få ta upp det arbete som man har skolats till, och som är det enda som man kan (och får) utföra... Skulle kunna få vem som helst att ta till flaskan, faktiskt - kanske förklarar varför hans näsa är så röd och svullen jämt..?
Jaså, det visste jag inte. Är det alltid monarken plus kronprinsen (eller kronprinsessan om söner saknas) som har egna apanage i Storbritannien? Men inte arvprinsen (för stunden William)? Det har väl inte "vår" Victoria? Utan det är väl Kungen som fördelar hela det apanage som han får, på de olika familjemedlemmarna, efter sitt godtycke. Eller har jag fel där..?
Jo, vad jag vet har Charles ett eget apanage som drottningen och hennes stab inte råder över, till skillnad från hans söner, men det är inget jag har forskat igenom i detalj. Charles är ju formellt prins av Wales medan hans söner är hertigar, formellt inte prinsar.
Det har varit en del infekterat bråk på Meghans talk-sida på engelska wikipedia, eftersom amerikaner rutinmässigt kallar henne för "princess Meghan" medan en del britter håller fast vid att hon som ingift är
Duchess of Sussex men ingalunda någon prinsessa om man ska vara noga: "klistra inte era Disneytermer på henne, och på vårt kungahus, här i artikeln!"

Meghan själv titulerar sig förstås prinsessa, t ex på Archies födelseattest när hon ska ange sitt "yrke", men det är nog inte officiellt hennes titel.