2020-01-11, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Däremot menar försvaret att det numer, oavsett generation, står klart för var och en att dagens mobiltelefoner är utrustade med kameror.

Tror inte alls att det är så. Att målsäganden skulle ha den vetskapen håller jag för uteslutet.
Citera
2020-01-11, 14:05
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Hemtjänsten Sävedalen är så nära jag kommer. Kan det stämma?
Finns en med rätt namn skriven i Sävedalen också.

Hemska människa. Undrar om hon skulle vårda sin mor på samma sätt.

Hoppas hennes dåd blir kända inom vården.
Citera
2020-01-11, 14:25
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Visst, man kan ju vilja straffa en sån här idiot med evig arbetslöshet.

Å andra sidan: Det är inte direkt så att det står en lång kö av dugliga undersköterskor och rullar kepsen utanför industrigrinden varje morgon i hopp om en daglön. Bristen är skriaande.

Kan ju säga att vården nog klarar sig utan henne på livstid. Hur hade du känt om det var din mamma som hängts ut, eller du själv.
Citera
2020-01-11, 14:31
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Håller med, har själv arbetat på avdelning för dementa, och det har hänt precis samma sak på den avdelningen i praktiken som detta handlar om, den dåvarande chefen struntade fullkomligt i detta faktiskt, typ ett jaha vad ska jag göra åt det... 2 personer som filmade med privat telefon och tog med sig hem för att visa sin familj. så vad man får och inte får göra är väldigt godtyckligt från chef till chef, som skiter fullständigt i sekretesslagar mm. Finns även de som slagit ( Smällt till på händer och armar )dementa knuffat dem trots konstaterad fallrisk gapat kränkt mm.. tyvärr ser det så ut, folk tar jobb för att de inte kan något annat de blir anställda har de otur så någon reagerar och anmäler så flyttas de bara om till en annan avdelning. och kan fortsätta! en anställd tvångsmatade en av de dementa, gav ögondroppar som skadade näthinnan dvs man peta in pipetten i ögat .. personen fick ta hissen 2 våningar upp till en annan avdelning och har vad jag förstått få fortsätta där.. de som filmade fick inte ens tillsägelse .. så tja antar det är så här det ser ut på demens boenden när man anställer kreti å pleti.

Känner igen det mesta du skriver från arbetsplatser jag arbetat på inom äldrevård. Dock inte filmandet. Där jag arbetar nu får vi inte ha mobil, är dock inte inom samma kategori, jag arbetar inte längre med dementa, men har svårt att se att någon där jag är skulle bryta mot reglerna.

Oavsett borde man inse att man inte under några omständigheter filmar eller tar bilder om det inte är människor som är friska och kan anses ta fullt ansvar själva för de besluten. Och ens egen kamera/mobil hör inte hemma i några sammanhang som har med vårdtagare att göra.
Citera
2020-01-11, 15:40
Medlem
edit: raderat.
Senast redigerad av mangalam 2020-01-11 kl. 15:43.
Citera
2020-01-11, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det är förstås för jävligt att de anställda uttrycker sig så om sina vårdtagare men det där är inget unikt. Hur låter den genomsnittlige flashbackaren när denne pratar om alkisar, knarkare, psykiskt sjuka, dementa, arbetslösa, bidragstagare, förtidspensionärer, invandrare osv? Det är parasit hit, idiot dit som gäller.

Öknamn od är förstås inte rätt (och foton i syfte att håna sjuka är aldrig rätt) men någonstans behöver människor få släppa ut frustrationerna, ventilera åsikter etc.

Överallt, i alla yrken där man arbetar med människor, skvallras det, snackas skit och idiotförklaras patienter ,kunder, gäster etc. Vad säger vårdare, psykologer och psykiater om psykpatienter tror ni? Vad tror ni poliser säger om brottsoffer, gärningsmän, misstänkta gm, strålkärringar som ringer och anmäler all möjlig skit? Hur tror ni folk inom begravningsbranschen, räddningstjänsten, ambulansen, rättsmedicin osv låter sinsemellan? Människor har en grov humor och jargong för att stå ut med sin arbetsvardag. Men det finns förstås gränser.

Ett problem av flera är att empatin stryker på foten med tiden.Den här typen av yrken skapar mycketfrustration, bitterhet, dålig motivation mm. Eftersom det aldrig hjälper att gå till sin chef har deten tendens att gå ut överarbetskamrater och patienter/kunder/gäster. Det är förjävligt men människor fungerar tyvärr så. Och det är inte så enkelt att skaffa sig ett nytt arbete när man ruttnar på sin nuvarande arbetsplats så folk som vantrivs stannar kvar av bekvämlighet.

Det råder dock inget tvivel om att den som beter sig illa mot försvarslösa patienter od ska granskas hårt och eventuellt avskedas.

Är du på riktigt, nog för att jag vet att det finns empatilösa personer...blir ärligt talat förskräckt att de är sååå många här på Flashb. ...bara kolla runt i olika trådar

Är man frustrerad så får man gå därifrån ett ögonblick o ta några djupa andetag.

Empatin finns kvar hela livet , den försvinner inte och inte heller minskar den . Du kanske fungerar så, men säg inte att Människor fungerar på det sättet, för detta som hänt är inte mänskligt!
Citera
2020-01-11, 16:09
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Kan ju säga att vården nog klarar sig utan henne på livstid. Hur hade du känt om det var din mamma som hängts ut, eller du själv.

Jag tycker att hon är olämplig och inte bör arbeta inom omsorgen.

Jag menar bara att många arbetsgivare inom vård och omsorg kanske väljer att inte gräva så djupt i en behörig sökandes bakgrund, hon fick väl till och med det nya jobbet innan dom hade fallit.
Citera
2020-01-11, 16:22
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag tycker att hon är olämplig och inte bör arbeta inom omsorgen.

Jag menar bara att många arbetsgivare inom vård och omsorg kanske väljer att inte gräva så djupt i en behörig sökandes bakgrund, hon fick väl till och med det nya jobbet innan dom hade fallit.

Nej, så är det. Ibland kan det vara en fördel när man har en taskig bakgrund på andra sätt. alla är inte olämpliga inom vården bara för att de tex suttit inne, sysslat med droger tidigare eller varit långtidssjukskrivna.
Citera
2020-01-11, 18:02
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Är du på riktigt, nog för att jag vet att det finns empatilösa personer...blir ärligt talat förskräckt att de är sååå många här på Flashb. ...bara kolla runt i olika trådar

Är man frustrerad så får man gå därifrån ett ögonblick o ta några djupa andetag.

Empatin finns kvar hela livet , den försvinner inte och inte heller minskar den . Du kanske fungerar så, men säg inte att Människor fungerar på det sättet, för detta som hänt är inte mänskligt!
Nej jag är en robot.

Jo det fungerar så. Empatin har dessvärre en tendens att försämras med tiden i den typen av yrken. Man blir luttrad helt enkelt. Du kan ju dessutom råka ut för traumatiska händelser som får dig ur balans både vad gäller förmågan till empati och förnuft. Varför tror du människor som utsätts för tortyr, som deltar i krig eller blir mobbade under mycket lång tid kan bli personlighetsstörda, empatistörda och hatiska eller rentav psykiskt sjuka?

Det betyder ju inte att alla erfarna sjuksköterskor, läkare, uskor, poliser etc blir empatilösa psykopater eller sadister men med tiden brukar de bli något mindre känsliga, får ett hårdare skal etc. Det är skyddsmekanismer för att stå ut med yrket.

Den som tar åt sig för mycket av det som händer i jobbet, som hela tiden känner med vartenda patient och anhörig kommer förbränna sig själv fullständigt. Men det innebär inte att det får passera gränsen heller. Det hör till sunt förnuft att man inte fotograferar och kränker patienter. Du lär dock hitta få sjukvårdsanställda som aldrig någonsin sagt om patienter eller anhöriga "vilka jävla idioter" eller "men fy fan vilken gnällig jävla gubbe/kärring". Det är mänskligt att känna så då vissa patienter och anhöriga verkligen är klockrena idioter. Det betyder ju inte att man får behandla dem illa för det eller hänga ut dem på något sätt.

Samma saker lär sägas av lärare om eleverna och deras föräldrar. Det är en del av hur vi människor fungerar.

Tror du verkligen att alla inom vårdande yrken, serviceyrken etc har 100% empati med alla de möter precis hela tiden? Ingen människa lär klara det.
Senast redigerad av Cineasten 2020-01-11 kl. 18:09.
Citera
2020-01-12, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Nej jag är en robot.

Jo det fungerar så. Empatin har dessvärre en tendens att försämras med tiden i den typen av yrken. Man blir luttrad helt enkelt. Du kan ju dessutom råka ut för traumatiska händelser som får dig ur balans både vad gäller förmågan till empati och förnuft. Varför tror du människor som utsätts för tortyr, som deltar i krig eller blir mobbade under mycket lång tid kan bli personlighetsstörda, empatistörda och hatiska eller rentav psykiskt sjuka?

Det betyder ju inte att alla erfarna sjuksköterskor, läkare, uskor, poliser etc blir empatilösa psykopater eller sadister men med tiden brukar de bli något mindre känsliga, får ett hårdare skal etc. Det är skyddsmekanismer för att stå ut med yrket.

Den som tar åt sig för mycket av det som händer i jobbet, som hela tiden känner med vartenda patient och anhörig kommer förbränna sig själv fullständigt. Men det innebär inte att det får passera gränsen heller. Det hör till sunt förnuft att man inte fotograferar och kränker patienter. Du lär dock hitta få sjukvårdsanställda som aldrig någonsin sagt om patienter eller anhöriga "vilka jävla idioter" eller "men fy fan vilken gnällig jävla gubbe/kärring". Det är mänskligt att känna så då vissa patienter och anhöriga verkligen är klockrena idioter. Det betyder ju inte att man får behandla dem illa för det eller hänga ut dem på något sätt.

Samma saker lär sägas av lärare om eleverna och deras föräldrar. Det är en del av hur vi människor fungerar.

Tror du verkligen att alla inom vårdande yrken, serviceyrken etc har 100% empati med alla de möter precis hela tiden? Ingen människa lär klara det.

Jag tänker på denna unga kvinna som arbetade med dementa och kränker dessa , fotograferar och spelar in videos !
Att människor som blir torterade m.m. kan bli empatistörda , hatiska etc. kan jag förstå. Det är bara att hoppas på att de får hjälp med sina trauman och kan återfå sin empatiska förmåga igen.

Denna unga kvinna har som sagt kränkt de dementa m.m och då hör hon inte hemma i vårdyrket.

Om någon behöver bli av med sin frustration så får man ta det med sina kollegor och INTE kränka de dementa!
Jag vet att ALLA inom vårdyrket inte har 100 procent empati eller tålamod. Däremot är det fint när man ser vårdpersonal med empati trots att de arbetat 45 år i yrket.
Citera
2020-01-12, 10:19
Medlem
Musselins avatar
[quote=Cineasten|69892552]
Empatin har dessvärre en tendens att försämras med tiden i den typen av yrken. Man blir luttrad helt enkelt. Du kan ju dessutom råka ut för traumatiska händelser som får dig ur balans både vad gäller förmågan till empati och förnuft. Varför tror du människor som utsätts för tortyr, som deltar i krig eller blir mobbade under mycket lång tid kan bli personlighetsstörda, empatistörda och hatiska eller rentav psykiskt sjuka?

svar

Du är inte riktigt frisk i huvudet. Och denna mobberska har väl inte utsatts för tortyr eller krig. Man kan inte försvara ett sådant beteende.
Citera
2020-01-12, 11:15
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag tänker på denna unga kvinna som arbetade med dementa och kränker dessa , fotograferar och spelar in videos !
Att människor som blir torterade m.m. kan bli empatistörda , hatiska etc. kan jag förstå. Det är bara att hoppas på att de får hjälp med sina trauman och kan återfå sin empatiska förmåga igen.

Denna unga kvinna har som sagt kränkt de dementa m.m och då hör hon inte hemma i vårdyrket.

Om någon behöver bli av med sin frustration så får man ta det med sina kollegor och INTE kränka de dementa!
Jag vet att ALLA inom vårdyrket inte har 100 procent empati eller tålamod. Däremot är det fint när man ser vårdpersonal med empati trots att de arbetat 45 år i yrket.
Det finns ingen som försvarar det betéendet och om du tror att jag gör det så bör du läsa mitt inlägg igen.

Problemet med FB är att medlemmarna här har en otrolig förmåga att döma alldeles för snabbt och en enorm vilja att agera pöbel. Det är farligt. Låt domstolarna göra sitt och låt rättvisan ha sin gång.

Har idioten dömts så är det bra så. Hon lär knappast få en ny anställning.
Senast redigerad av Cineasten 2020-01-12 kl. 11:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in