• 5
  • 6
2020-01-12, 11:17
Medlem
Cineastens avatar
[quote=Musselin|69899250]
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Empatin har dessvärre en tendens att försämras med tiden i den typen av yrken. Man blir luttrad helt enkelt. Du kan ju dessutom råka ut för traumatiska händelser som får dig ur balans både vad gäller förmågan till empati och förnuft. Varför tror du människor som utsätts för tortyr, som deltar i krig eller blir mobbade under mycket lång tid kan bli personlighetsstörda, empatistörda och hatiska eller rentav psykiskt sjuka?

svar

Du är inte riktigt frisk i huvudet. Och denna mobberska har väl inte utsatts för tortyr eller krig. Man kan inte försvara ett sådant beteende.
Stäng igen bara din jävla fitta. Läs vad jag skrev istället för att vräka ur dig dynga. Ingen har försvarat kränkande betéende gentemot patienter. Uppenbarligen begrep du inte innebörden av vad jag skrev så du kan bara dra åt helvete.
Citera
2020-01-12, 11:52
Medlem
Citat:
Det finns ingen som försvarar det betéendet och om du tror att jag gör det så bör du läsa mitt inlägg igen.

Problemet med FB är att medlemmarna här har en otrolig förmåga att döma alldeles för snabbt och en enorm vilja att agera pöbel. Det är farligt. Låt domstolarna göra sitt och låt rättvisan ha sin gång.

Har idioten dömts så är det bra så. Hon lär knappast få en ny anställning.

Det värsta är ju att hon fick en ny anställning, vet inte om hon är sjukskriven eller fått sparken från det nya jobbet?

Du skrev samtidigt att alla pratar skit om varandra om sina patienter, anhöriga , invandrare, ungdomar med m.m.

Jag har inte varit med om att de kränker patienterna på psyk som du säger. Då skulle jag anmäla läkarna, psykologerna, undersköterskorna, sjuksköterskorna m.m

Men nog om det nu...
Citera
2020-01-12, 12:00
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Det värsta är ju att hon fick en ny anställning, vet inte om hon är sjukskriven eller fått sparken från det nya jobbet?

Du skrev samtidigt att alla pratar skit om varandra om sina patienter, anhöriga , invandrare, ungdomar med m.m.

Jag har inte varit med om att de kränker patienterna på psyk som du säger. Då skulle jag anmäla läkarna, psykologerna, undersköterskorna, sjuksköterskorna m.m

Men nog om det nu...
Alla pratar inte skit men det är väldigt vanligt eftersom idioter bland patienter och anhöriga är vanligt förekommande.

Men det är stor skillnad på att säga att en patient el anhörig är en idiot eller en jobbig jävel och att fotografera och förnedra densamme. Det är inte ens på samma spelplan.

Har jag sagt att personalen på psyk kränker patienter?

Ärligt. Tror du att det är möjligt att gå igenom ett helt arbetsliv där man möter stissiga pundare, anhöriga besserwissers, koleriska patienter som litar mer på vad de läst på nätet än på läkaren de träffar irl, obstinata idioter som vägrar lyssna etc utan att en enda gång beklaga sig för kollegor eller egna anhöriga?

Vårdpersonal ska vara empatisk och professionell men vi är inte robotar och precis som att snutar, plitar och andra ruttnar då och då är inte konstigt alls. Men det är fortfarande INTE okej att förnedra patienter.

Jag tror inte jag har mött en enda vårdanställd som har sagt att det är okej trots att jag såklart har mött anställda som faktiskt betett sig jävligt illa gentemot patienter.

Du kanske syftar på att alla pratar skit om invandrare od här på FB? Titta runt lite så är det ett ständigt tjatande om blattejävlar, parasiter hit och bidragstagare dit.
Senast redigerad av Cineasten 2020-01-12 kl. 12:19.
Citera
2020-01-12, 12:13
Medlem
Citat:
Alla pratar inte skit men det är väldigt vanligt eftersom idioter bland patienter och anhöriga är vanligt förekommande.

Men det är stor skillnad på att säga att en patient el anhörig är en idiot eller en jobbig jävel och att fotografera och förnedra densamme. Det är inte ens på samma spelplan.

Har jag sagt att personalen på psyk kränker patienter?

Ärligt. Tror du att det är möjligt att gå igenom ett helt arbetsliv där man möter stissiga pundare, anhöriga besserwissers, koleriska patienter som litar mer på vad de läst på nätet än på läkaren de träffar irl, obstinata idioter som vägrar lyssna eyc utan att en enda gång beklaga sig för kollegor eller egna anhöriga?

Vårdpersonal ska vara empatisl och professionell men vi är inte robotar och precis som att snutar, plitar och andra ruttnar då och då är inte konstigt alls. Men det är fortfarande INTE okej att förnedra patienter.

Jag tror inte jag har mött en enda vårdanställd som har sagt att det är okej trots att jag såklart har mött anställda som faktiskt betett sig jävligt illa gentemot patienter.

Du kanske syftar på att alla pratar skit om invandrare od här på FB? Titta runt lite så är det ett ständigt tjatande om blattejävlar, parasiter hit och bidragstagare dit.

Det är nog lite missförstånd här. Jag skrev förut att man får prata med kollegor m.m och inte att det ska gå ut över boende, patienter ...vi verkar ju tycka det båda två.

Har också mött vårdpersonal som inte har tålamod med patienter och heller ingen kunskap om tex demenssjukdomar och de ska bort från vården.
Citera
2020-01-12, 12:30
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Det är nog lite missförstånd här. Jag skrev förut att man får prata med kollegor m.m och inte att det ska gå ut över boende, patienter ...vi verkar ju tycka det båda två.

Har också mött vårdpersonal som inte har tålamod med patienter och heller ingen kunskap om tex demenssjukdomar och de ska bort från vården.

Utan kunskap om demenssjukdomar bör man inte få arbeta inom demensvården, det är riktigt. Tyvärr fungerar det inte så. Det är ett tungt, slitsamt, otacksamt, dåligt avlönat arbete så få personer med rätt kompetens söker sig dit eller orkar stanna länge.

Arbetsgivarna är desperata efter människor som kan tänka sig göra jobbet om än halvdant, så de anställer vilka klappmongon som helst. Resultatet blir därefter.

Alla ni som klagar på hemsk och värdelös vårdpersonal borde söka anställning inom äldreomsorgen och se hur länge ni står ut.
Jag tror inte ens ni kan föreställa er hur slitsamt det är och det är för att ni saknar nödvändig empati. Ni kan helt enkelt inte leva er in i hur det är.

Empati i sig är inte lösningen på hur man får vården att fungera. Det handlar mer om att förhålla sig professionell i sin yrkesutövning.
Balans är viktigt. För lite empati är förödande för patienten, för mycket empati är tveklöst förödande för den anställde då denne bränner ut sig själv. Balans som sagt.

Har alla i den här tråden som spyr galla över vårdpersonal den balans som krävs för att utöva "bajstorkarnas" arbete?

Ni brukar ju på ett nedlåtande sätt kalla oss för bajstorkare o.d. Klarar ni av att göra det vi gör?
Citera
2020-01-12, 14:06
Medlem
fleshrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Vi måste värna våra gamla och dementa. De är försvarslösa. Vi kan inte ha samvetslös personal som ska sköta omvårdnaden av våra dementa.
Nej men samtidigt vill ingen höja skatten och ge en vettig lön till uskorna i vården. Betala skitlön och få skitpersonal...
Citera
2020-01-12, 14:12
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fleshripper
Nej men samtidigt vill ingen höja skatten och ge en vettig lön till uskorna i vården. Betala skitlön och få skitpersonal...
Så är det.
Citera
2020-02-10, 09:08
Medlem
B 3749-19
Datum för dom är 2020-02-20 kl. 11.00.
Citera
2020-02-10, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
https://www.expressen.se/gt/skotersk...jobbar-vidare/

"Undersköterskan döms nu till 50 dagsböter. Hon ska också betala skadestånd till kvinnan på 5000 kronor i kränkning."

”Detta särskilt eftersom målsäganden på grund av sjukdom haft svårigheter att värja sin personliga integritet”, skriver tingsrätten i sin dom.

"I personalens snapchat-grupp på demensboendet i Göteborg spreds filmer och häcklande omdömen om svårt dementa.

En kvinna fotades då hon hade tagit på sig lager på lager med trosor. En annan fick ett öknamn kopplat till urin och frågades ut framför kameran om sina för länge sedan döda föräldrar.
"

”Jävla tanti”

”Så rolig pratar i nattmössan delux”, löd några av kommentarerna där den av undersköterskorna skrev ut den filmade dementa kvinnans öknamn, anspelande på urin.

Undersköterskan förlorade sitt jobb men fick ett nytt i grannkommunen, bättre betalt dessutom. Hon jobbar numera i Partille.

Nån som vet mer om det hela eller vet vem undersköterskan är? Nån som sitter på handlingarna i Göteborgs tingsrätt?

Sånt här gör mig skogstokig!!
Går inte att sjunka lägre än ge sig på gamla/barn/djur/förståndshandikappade. Folk som gör det borde förpassas till en öde ö så vi slapp ha dem i samhället!!
Citera
2020-02-24, 10:36
Medlem
Hovrätten fastställer tingsrättens domslut

Den bevisning som förekommit i hovrätten föranleder inte hovrätten att göra någon annan bedömning än den som tingsrätten har gjort i fråga om skuld. Linnéa Wandeby ska således dömas för kränkande fotografering.

När det gäller straffvärdet anser hovrätten att det är försvårande att gärningen har begåtts mot en person som är dement och som därmed haft svårt att värja sig. Till det kommer att Linnéa Wandeby hade till uppgift att vårda Lizzie Sunnergren. Det har emellertid varit fråga om en mycket kort filmsekvens och hovrätten ansluter sig till tingsrättens bedömning att gärningens straffvärde motsvarar 60 dagsböter. Varje dagsbot ska bestämmas till 50 kr. Linnéa Wandeby har orsakats visst men på grund av att hon avskedades men inte i så hög grad att det ska beaktas vid straffmätningen.

Tingsrättens dom ska således inte ändras i fråga om påföljd.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in