2020-01-11, 16:13
Medlem
Aldrig blivit slagen och heller inte slagit någon man jag haft relation med.

För mig så är det aldrig befogat med våld, varken fysiskt eller psykiskt.
Citera
2020-01-11, 16:14
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om du hade levt med en borderline-tjej som jag gjort skulle du nog dock lära dig att du ibland måste använda våld för att kontrollera henne och avväpna henne så att hon inte kan slå dig och sig själv.

Jag vet att många kvinnor använder både psykiskt och fysiskt våld mot män, både i relationer och utanför, inte minst kvinnor med mental ohälsa (det brukar inte vara de mest balanserade personerna som använder olika sorters våldsuttryck) så jag kan förstå det du antyder.
Det jag inte kan förstå är varför man stannar i en destruktiv relation som tvingar en att bete sig på ett sätt som är primitivt och främmande, som tar fram ens värsta sidor? Hur stod du ut med din egen spegelbild?
Citera
2020-01-11, 16:16
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Går inte att jämföra. Kvinnor är inte ens i närheten lika aggressiva som män. Kolla statistiken. I princip bara män.
Jag har förstås "kollat statistiken" från de senaste 50 årens forskning i frågan och alla studier som gjorts visar samma resultat, nämligen att kvinnor misshandlar sin partner lika frekvent och lika grovt som män – minst.

Har du möjligen blivit lurad av feministisk propaganda?

Citat:
The results of the studies show that, over the last year, women are either more likely than men to inflict physical violence (as shown by 8 out of 12 studies) or equally likely (as shown by 3 of the 12 studies); only one study showed a different pattern to this.
https://pdfs.semanticscholar.org/772f/2b5c9f5441376108657ec3bb0e46b0ed8f0f.pdf
Citera
2020-01-11, 16:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men varför slå? Fan bara lämna den bitchen och låt psyket ta hand om henne.

Slå är det knappast frågan om då men någon form av våld krävs för att avväpna en kvinna med psykbryt som hotar att slå sig själv om du avlägsnar dig. Jag har varit med om att hon slagit sig själv i huvudet med en stor sten, då kan jag inte bara låta henne göra det.
Citera
2020-01-11, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jag har förstås "kollat statistiken" från de senaste 50 årens forskning i frågan och alla studier som gjorts visar samma resultat, nämligen att kvinnor misshandlar sin partner lika frekvent och lika grovt som män – minst.

Har du möjligen blivit lurad av feministisk propaganda?

https://pdfs.semanticscholar.org/772f/2b5c9f5441376108657ec3bb0e46b0ed8f0f.pdf
Källa på det? Hur många dödsfall och anmälningar kontra män?
Citera
2020-01-11, 16:19
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Trams.
Har du själv slutat slå din kvinna?
Citat:
Är du svagbegåvad - eller? Du har ju en länk till källa i inlägget du själv svarar på
Citera
2020-01-11, 16:20
Medlem
Citat:

Herregud, here we go again.

Varför slår män kvinnor - betyder inte att alla män slår kvinnor men signalerar en generell diskussion.

Varför slår ni flashbackmän kvinnor - betyder inte att alla flashbackmän slår kvinnor men signalerar en diskussion utifrån personligt perspektiv, det är alltså en uppmaning till de flashbackmän som har erfarenhet av att misshandla kvinnor ska delge sin berättelse.

Har du någon gång örfilat, luggat, puttat, gripit tag eller på annat sätt varit våldsam mot din partner i vredesmod? Eller har du kanske använt psykisk misshandel?
Känner du någon som har utsatt/utsätter sin partner för våld tex vän, släkting?
Ingen som vill kalla sig man slår en kvinna!
Citera
2020-01-11, 16:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag vet att många kvinnor använder både psykiskt och fysiskt våld mot män, både i relationer och utanför, inte minst kvinnor med mental ohälsa (det brukar inte vara de mest balanserade personerna som använder olika sorters våldsuttryck) så jag kan förstå det du antyder.
Det jag inte kan förstå är varför man stannar i en destruktiv relation som tvingar en att bete sig på ett sätt som är primitivt och främmande, som tar fram ens värsta sidor? Hur stod du ut med din egen spegelbild?

Det är bra frågor, hur står man ut. Jag var yngre, oerfaren och älskade henne djupt och kände stort ansvar för henne trots hennes psykbryt. Borderline-tjejer kan också vara otroligt älskvärda och det kan ta år innan de här sidorna kommer fram, de är extremt duktiga på manipulation också.

En gång efter att jag ringt 112 kom ambulans och de tog mig och henne avsides för att prata med oss båda separat och de insåg snabbt läget och rådde mig att lämna henne. Ett orimligt besked till mig då, hon skulle dö om jag inte tog ansvar för henne.
Citera
2020-01-11, 16:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Slå är det knappast frågan om då men någon form av våld krävs för att avväpna en kvinna med psykbryt som hotar att slå sig själv om du avlägsnar dig. Jag har varit med om att hon slagit sig själv i huvudet med en stor sten, då kan jag inte bara låta henne göra det.

Ok. Ja då är det såklart berättigat. Lite våld för att det inte ska bli till att personen gör sig själv eller andra illa. Men sedan bör det ju vara direkt till psyket. Man kan ju inte ordna till på eget vis. Personer som uppvisar våld på det sättet behöver professionell hjälp.
Citera
2020-01-11, 16:22
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Män slår kvinnor av samma skäl som kvinnor slår män i relationer (eller för den delen kvinnor slår kvinnor i lesbiska relationer). Det finns en rad olika orsaker, men förklaringarna är könsneutrala eftersom kvinnor slår män i relationer lika ofta som vice versa – minst. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=5667721

Tyvärr har svenska feminister i årtionden spridit desinformation i frågan, vilket gör att många tror att män skulle bruka mer våld mot sin partner, och att de flesta svenskar hjärntvättas till en sexistisk (sc. misandristisk) inställning till partnervåldet. Feminister blundar för fakta och hittar därför på förklaringar till våldet i patriarkatsteorier (där matriarkatsteorier vore lika rimliga). Eftersom feminister inte utgår från fakta, kan de heller inte göra något åt och minska våldet i nära relationer.

Här har du färskare nyansering på den artikeln, råder dig att läsa den gällande hur mäns och kvinnors våldstendenser skiljer sig åt:
https://www.nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/vald-i-nara-relationer/mans-utsatthet-for-vald-i-nara-relationer/
Citera
2020-01-11, 16:26
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Du har fått två källor redan. Varför tramsar du?

Kvinnor gör ca. 85% av anmälningarna om partnervåld enligt BRÅ:s officiella statistik, trots att män blir misshandlade lika ofta och grovt alltså. Men det ligger förstås ingen motsättning mellan skillnaden i anmälningsbenägenhet och den jämna fördelningen av våldsutövningen.

Du får förresten en tredje källa, nämligen den i sociologiska kretsar välkända Dunedin-studien:
Citat:
Ursprungligen postat av Dunedin
About 27 percent of women and 34 percent of men among the Dunedin study members reported they had been physically abused by their partner. About 37 percent of women and 22 percent of men said they had perpetrated the violence.
https://www.ncjrs.gov/pdffiles1/170018.pdf
Senast redigerad av Grisbrottaren 2020-01-11 kl. 16:31.
Citera
2020-01-11, 16:27
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Det är bra frågor, hur står man ut. Jag var yngre, oerfaren och älskade henne djupt och kände stort ansvar för henne trots hennes psykbryt. Ett orimligt besked till mig då, hon skulle dö om jag inte tog ansvar för henne.

Detta är typiskt kvinnligt resonemang, att stanna som vårdare istället för partner.
Skulle du utsätta dig för liknande igen, att vara vårdare istället för partner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in