2020-01-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Har du själv slutat slå din kvinna?

Är du svagbegåvad - eller? Du har ju en länk till källa i inlägget du själv svarar på
Fradgan! Vet att du inte har det lätt så ska förklara: Jag menar en artikel från brå eller något annat med vetenskaplig tyngd i. Gärna heller ingen bullshitartikel från 2002, gjord i Irland där de inte ens har grundläggande rättigheter för kvinnor.
Citera
2020-01-11, 16:30
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Modesty, hänvisa Frange och Grisbrottaren till Uppsala Universitet och NCK för färsk svensk forskning istället för utländsk från år 2002.
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Fradgan! Vet att du inte har det lätt så ska förklara: Jag menar en artikel från brå eller något annat med vetenskaplig tyngd i. Gärna heller ingen bullshitartikel från 2002, gjord i Irland där de inte ens har grundläggande rättigheter för kvinnor.

Som sagt - nu har ni fått tre olika källor. Frågor på det?

Bonusfråga - varför blåljuger ni Flashbackkvinnor så mycket så fort ni blir motbevisade, och tar till diverse känsloargument och personangrepp i brist på faktiska argument?
Citera
2020-01-11, 16:32
Medlem
Citat:
Nej, ännu inga källor. Länka specifik källa och ange sidonummer.
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Detta är typiskt kvinnligt resonemang, att stanna som vårdare istället för partner.
Skulle du utsätta dig för liknande igen, att vara vårdare istället för partner?

Nej jag skulle inte göra det igen men jag har förståelse för de psykologiska bindningarna.
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja vad ska man säga. Älskade du henne? och professionell hjälp gav skit. Professionell hjälp kan tyvärr inte bota allt och det suger rejält.

Ja jag älskade henne extremt djupt trots allt.
Citera
2020-01-11, 16:33
Medlem
franges avatar
Citat:
Nej, ännu inga källor. Länka specifik källa och ange sidonummer.

Titta i tråden istället för att spela dum som en obstinat treåring som inte får som den vill.
Citera
2020-01-11, 16:37
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Män:
Varför slår ni flashbackmän kvinnor?
Slår ni även män dvs använder våld som universallösning?
Är det någon gång befogat att slå sin partner?
Känner du någon som har utsatt/utsätter sin partner för våld tex vän, släkting - hur hanterar du det?

Kvinnor:
Har ni kvinnor någon gång blivit slagna, varför?
Slår ni era partners, varför?
Är det någon gång befogat att slå sin partner?
Känner du någon som har utsatt/utsätter sin partner för våld tex vän, släkting - hur hanterar du det?

Denne svenske manliga forskare ger sin bild, läs gärna artikeln innan ni svarar.
https://www.allas.se/samhalle/maskulinitetsforskaren-darfor-slar-man-kvinnor/146110

TIPS:
https://www.nck.uu.se/

Ja, jag har blivit slagen. Ofta i stora gräl som varit relaterade till missbruk och inte särskilt logiska. Oftast relaterat till svartsjuka från min partners håll, eller helt enkelt någon form av snedtändning.

Ja, det har jag gjort med samma partner som utsatt mig, när han varit våldsam har jag slagit tillbaka.

Nej, det är aldrig befogat. Men det är sällan logik det här handlar om. När människor exempelvis är i aktivt missbruk blir de inte rationella alltid. När två personer är i en relation där båda också har psykiatriska diagnoser så blir det inte rationella konflikter. Jag tror just det klassiska misshandelsscenariot där mannen har full kontroll över kvinnan baserat på enbart svartsjuka och kontrollbehov i allmänhet, är relativt sett ovanliga om man jämför med destruktiva relationer där båda deltar i någon slags psykisk misshandel av varandra som blir fysisk. Här är dock det ena könet oftast fysiskt starkare, vilket får ofta större konsekvenser rent fysiskt.

Ja, jag känner andra som utsatts för våld. Jag rekommenderade dem att flytta hem till mig och avbryta relationen under tiden.
Citera
2020-01-11, 16:37
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Gärna heller ingen bullshitartikel från 2002, gjord i Irland där de inte ens har grundläggande rättigheter för kvinnor.
Och så börjar tramsandet…

Studien från Irland år 2002 är en s.k. metastudie (googla!) där alltså ett urval av studier gjorda över hela världen vägts samman för en heltäckande bild av frågan. Det är alltså en rad studier från andra länder än Irland som använts.
Metastudien har beställts och levererats till Irlands hälsodepartement, så du gör dig bara löjlig när du kallar den "artikel".
Feministiska organisationer fick chans att kritisera studien. Den enda invändning de kom med var att urvalet av studier inte varit heltäckande, men de kunde inte komma med en enda studie de tyckte skulle ha vägts in. (Hint om orsaken: Det finns inga seriösa studier som visar något annat än att poartnervåldet är könsneutralt, eftersom det är så verkligheten ser ut.

Inte grundläggande rättigheter för kvinnor på Irland?
Nu visar du din desperation lite väl tydligt, va.
Citera
2020-01-11, 16:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja vad ska man säga. Älskade du henne? och professionell hjälp gav skit. Professionell hjälp kan tyvärr inte bota allt och det suger rejält.

Hon ville nog inte ens bli botad, hon var bra på att använda manipulation för att få som hon ville i olika sammanhang.Men hade också genuint goda sidor. Svårt att se vad som är vad ibland, speciellt för den som saknar erfarenhet av detta och är naiv, eller för den som är förblindad av kärlek.
Citera
2020-01-11, 16:40
Medlem
Citat:

Bonusfråga - varför blåljuger ni Flashbackkvinnor så mycket så fort ni blir motbevisade, och tar till diverse känsloargument och personangrepp i brist på faktiska argument?
Män står i princip för allt grövre våld. Den farligaste platsen för en kvinna är hemmet pga en närstående MAN. Den farligaste platsen för en man är utomhus pga en annan MAN.
https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html
Citera
2020-01-11, 16:42
Medlem
franges avatar
Citat:
Män står i princip för allt grövre våld. Den farligaste platsen för en kvinna är hemmet pga en närstående MAN. Den farligaste platsen för en man är utomhus pga en annan MAN.
https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html

Och nu hade du ingenting att komma med så då börjar du flytta målstolparna för att försöka få det att passa in i ditt narrativ istället?
Citera
2020-01-11, 16:46
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja också med tanke på att män är uppväxta med att man aldrig ska slå en kvinna. Detta lärs däremot inte ut på samma sätt till kvinnor och kvinnor har oftare också psykiska svängningar eller störningar som triggar våld.

Jag är därför övertygad om att kvinnor slår män betydligt oftare än motsatsen.
nDet är faktiskt så illa att kvinnor lärs (läs: indoktrineras) av populärkulturen att det är fritt fram för kvinnor att misshandla den man de älskar. Den bild som förmedlas av kvinnors våld i filmer och TV-serier är den att:
– När kvinnor slår män så är det en ömhetsbetygelse och framställs som bevis på att hon verkligen älskar honom.
– När kvinnor slår män är det mannens fel, oftast för att han svikit eller ljugit för henne och våldet framställs som rimligt straff.
– Män tar inte skada av kvinnors våld mot män, utan mannen bara ruskar lite på sig så är allting bra igen, oavsett hur grovt kvinnan slagit.

En scen ur filmen "Love and other drugs illustrerar de tre punkterna ovan:
https://www.youtube.com/watch?v=J0mhr2acd_I

Det är genom sådana här scener i populärkulturen som unga kvinnor (som blir feminister) får sin bild av hur partnervåldet ser ut, och inte genom vetenskapliga studier, som säger något helt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in