2020-01-11, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Män slår kvinnor av samma skäl som kvinnor slår män i relationer (eller för den delen kvinnor slår kvinnor i lesbiska relationer). Det finns en rad olika orsaker, men förklaringarna är könsneutrala eftersom kvinnor slår män i relationer lika ofta som vice versa – minst. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=5667721

Tyvärr har svenska feminister i årtionden spridit desinformation i frågan, vilket gör att många tror att män skulle bruka mer våld mot sin partner, och att de flesta svenskar hjärntvättas till en sexistisk (sc. misandristisk) inställning till partnervåldet. Feminister blundar för fakta och hittar därför på förklaringar till våldet i patriarkatsteorier (där matriarkatsteorier vore lika rimliga). Eftersom feminister inte utgår från fakta, kan de heller inte göra något åt och minska våldet i nära relationer.
Går inte att jämföra. Kvinnor är inte ens i närheten lika aggressiva som män. Kolla statistiken. I princip bara män.
Citera
2020-01-11, 16:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Skulle slå mig själv tills döds före jag slog en kvinna.
Citera
2020-01-11, 16:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Med tanke på att kvinnor oftast slår första slaget, så är det ett rimligt antagande.

Ja också med tanke på att män är uppväxta med att man aldrig ska slå en kvinna. Detta lärs däremot inte ut på samma sätt till kvinnor och kvinnor har oftare också psykiska svängningar eller störningar som triggar våld.

Jag är därför övertygad om att kvinnor slår män betydligt oftare än motsatsen.
Citera
2020-01-11, 16:06
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Män:
Varför slår ni flashbackmän kvinnor?
Slår ni även män dvs använder våld som universallösning?
Är det någon gång befogat att slå sin partner?

Kvinnor:
Har ni kvinnor någon gång blivit slagna, varför?
Slår ni era partners, varför?

Denne svenske manliga forskare ger sin bild, läs gärna artikeln innan ni svarar.
https://www.allas.se/samhalle/maskulinitetsforskaren-darfor-slar-man-kvinnor/146110

Jag slår inte mina kvinnor. Aldrig slagit en kvinna. Enda gången det är befogat är i en oktagon eller om en hona försöker mörda en.
Citera
2020-01-11, 16:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Skulle slå mig själv tills döds före jag slog en kvinna.

Om du hade levt med en borderline-tjej som jag gjort skulle du nog dock lära dig att du ibland måste använda våld för att kontrollera henne och avväpna henne så att hon inte kan slå dig och sig själv.
Citera
2020-01-11, 16:07
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Män:
1. Slår ej kvinnor. l de fall de blir hysteriska, uppträder barnsligt eller brister i respekt så kan jag få en hotfull uppsyn. En sträng, men ofarlig tillrättavisning är oftast vad som krävs. Sedan återgår jag till att vara en gentleman.

2. Nej. Om diskussion inte fungerar så får man kanske bli mer pragmatisk.
I regel kommer man långt med följande ordspråk: "Tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin."

3. Nej. Aldrig befogat. Kan tänka mig en extrem situation om säg en gift kvinna med barn blir påkommen att vara otrogen och hennes partner blir så arg att han inte vet vad han gör.

Är min familj hotad så skulle jag nog kunna göra vad som helst.
Senast redigerad av lakritc 2020-01-11 kl. 16:11.
Citera
2020-01-11, 16:10
Medlem
fittslems avatar
Citat:

Herregud, here we go again.

Varför slår män kvinnor - betyder inte att alla män slår kvinnor men signalerar en generell diskussion.

Varför slår ni flashbackmän kvinnor - betyder inte att alla flashbackmän kvinnor men signalerar en diskussion utifrån personligt perspektiv, det är alltså en uppmaning till de flashbackmän som har erfarenhet av att misshandla kvinnor ska delge sin berättelse.

Har du någon gång örfilat, luggat, puttat, gripit tag eller på annat sätt varit våldsam mot din partner i vredesmod? Eller har du kanske använt psykisk misshandel?
Känner du någon som har utsatt/utsätter sin partner för våld tex vän, släkting?

Ok misstolkade det du skrev. Uppfattade som att du anklagade alla män här. Vilket du inte gjorde, sorry!
Citera
2020-01-11, 16:11
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
3. Nej. Aldrig befogat. Kan tänka mig en extrem situation om säg en gift kvinna med barn blir påkommen att vara otrogen och hennes partner blir så arg att han vet vad han gör.
I en nödvärnssituation kan det vara befogat. Men att någon är otrogen är väldigt långt ifrån en sådan situation.
Citera
2020-01-11, 16:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Män:
Känner du någon som har utsatt/utsätter sin partner för våld tex vän, släkting - hur hanterar du det?

1. Det skulle jag aldrig få för mig. Det är bara idioter som brukar våld så.
2. Det skulle jag aldrig få för mig. Det är bara idioter som brukar våld så.
3. Definitivt aldrig. Det är bara idioter som brukar våld så.
4. Nej, det gör jag inte och fick jag vetskap om någon sådan idiot så skulle jag anmäla direkt oavsett hur nära vän eller släkting det är.
Citera
2020-01-11, 16:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om du hade levt med en borderline-tjej som jag gjort skulle du nog dock lära dig att du ibland måste använda våld för att kontrollera henne och avväpna henne så att hon inte kan slå dig och sig själv.

Men varför slå? Fan bara lämna den bitchen och låt psyket ta hand om henne.
Citera
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarlistan
I en nödvärnssituation kan det vara befogat. Men att någon är otrogen är väldigt långt ifrån en sådan situation.
Sett filmen "Unfaithful"? Det är inte befogat, men jag kan likväl ha förståelse för en människas handling.
Citera
Bannlyst
En gång under något tjafs så fick jag en örfil istället för resonemang, så jag gav en tillbaka.
Inget som jag tyckte om att göra men det kändes som den bästa lösningen, så de inte upprepas massa våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in