2020-01-11, 15:41
Medlem
Lavas avatar
Män:
Varför slår ni flashbackmän kvinnor?
Slår ni även män dvs använder våld som universallösning?
Är det någon gång befogat att slå sin partner?
Känner du någon som har utsatt/utsätter sin partner för våld tex vän, släkting - hur hanterar du det?

Kvinnor:
Har ni kvinnor någon gång blivit slagna, varför?
Slår ni era partners, varför?
Känner du någon som har utsatt/utsätter sin partner för våld tex vän, släkting - hur hanterar du det?

Denne svenske manliga forskare ger sin bild, läs gärna artikeln innan ni svarar.
https://www.allas.se/samhalle/maskulinitetsforskaren-darfor-slar-man-kvinnor/146110

Citat:
"– Frågar man dem själva är det ofta utifrån en känsla av vanmakt och frustration och att de i princip har blivit drivna till det av kvinnan. De känner sig trängda och kan inte uttrycka sig på något annat sätt. Tittar man på det utifrån så handlar det ofta om att upprätthålla makten och bestämmanderätten i en relation. Att mannen vill att kvinnan ska bete sig på ett visst sätt, det kan handla om svartsjuka. Och då är våld det sista redskapet man har för att kunna skapa kontroll."

TIPS:
https://www.nck.uu.se/
Senast redigerad av Lava 2020-01-11 kl. 16:16.
Citera
2020-01-11, 15:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Män:

Kvinnor:

Denne svenske manliga forskare ger sin bild, läs gärna artikeln innan ni svarar.
https://www.allas.se/samhalle/maskulinitetsforskaren-darfor-slar-man-kvinnor/146110

Det gör jag inte.
Citera
2020-01-11, 15:45
Medlem
Bum1s avatar
Varför skulle vi göra det? Då blir det ju ännu svårare att ha trevligt hemma.
Citera
2020-01-11, 15:54
Medlem
Citat:
Män:

Kvinnor:

Trodde merparten av männen på fb var incels.
Citera
2020-01-11, 15:55
Medlem
Det är tur för kvinnan att de värsta flashbackmännen inte har några fruar. En hel del har inte ens kvinnliga vänner. En del har inga vänner alls.
Citera
2020-01-11, 15:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
De som gör det kanske gör det i självförsvar efter att kvinnan har attackerat.
Citera
2020-01-11, 15:58
Medlem
Citat:
Män:

??? Jag gör det inte?

Citat:

Nej. Det finns så klart tänkbara scenarion där jag skulle slå män, t.ex. vid självförsvar eller om de hotar någon av mina närmaste.

Citat:

Kanske i självförsvar? Jag har faktiskt varit i ett par förhållanden där tjejen har lappat till mig, men jag slog inte tillbaka då jag ändå inte upplevde att jag verkligen var fysiskt hotad. Tumregeln är nog annars att man ska undvika förhållanden där man skulle kunna bli frestad att slå sin partner. Jag är rätt säker på att ett sådan förhållande av naturliga skäl inte är de bästa. Jag har varit ihop med min nuvarande sambo i 11 år och aldrig känt minsta drift att lappa till henne. Hade hon lyckats fresta mig till det, oavsett på vilket sätt det nu hon nu skulle ha lyckats med det, så tvivlar jag på att jag hade fortsatt vara tillsammans med henne.

Oavsett om det nu finns någon gång då det skulle vara befogat att slå sin partner, så vore det märkligt om det skulle kunna ske flera gånger. Har man verkligen fått skäl till det, så finns det nog rimligtvis även skäl till att sluta vara tillsammans.

Edit: Ah, just det, läste artikeln först nu. Ingenting nytt där, men då jag själv inte har de tendenserna, så har jag inget personligt att tillägga kring det. De har ju snarare problem med sig själva än att det handlar om specifika händelser i deras förhållande.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-01-11 kl. 16:03. Anledning: Edit
Citera
2020-01-11, 16:01
Medlem
Grisbrottarens avatar
Män slår kvinnor av samma skäl som kvinnor slår män i relationer (eller för den delen kvinnor slår kvinnor i lesbiska relationer). Det finns en rad olika orsaker, men förklaringarna är könsneutrala eftersom kvinnor slår män i relationer lika ofta som vice versa – minst.
Citat:
Ursprungligen postat av Statsradion
New research from the Sahlgrenska Academy in Gothenburg shows that men are just as often, or maybe even more often, victims of domestic violence in relationships.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=5667721

Tyvärr har svenska feminister i årtionden spridit desinformation i frågan, vilket gör att många tror att män skulle bruka mer våld mot sin partner, och att de flesta svenskar hjärntvättas till en sexistisk (sc. misandristisk) inställning till partnervåldet. Feminister blundar för fakta och hittar därför på förklaringar till våldet i patriarkatsteorier (där matriarkatsteorier vore lika rimliga). Eftersom feminister inte utgår från fakta, kan de heller inte göra något åt och minska våldet i nära relationer.
Citera
2020-01-11, 16:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
??? Jag gör det inte?

Nej. Det finns så klart tänkbara scenarion där jag skulle slå män, t.ex. vid självförsvar eller om de hotar någon av mina närmaste.

Kanske i självförsvar? Jag har faktiskt varit i ett par förhållanden där tjejen har lappat till mig, men jag slog inte tillbaka då jag ändå inte upplevde att jag verkligen var fysiskt hotad. Tumregeln är nog annars att man ska undvika förhållanden där man skulle kunna bli frestad att slå sin partner. Jag är rätt säker på att ett sådan förhållande av naturliga skäl inte är det bästa. Jag har varit ihop med min nuvarande sambo i 11 år och aldrig känt minsta drift att lappa till henne. Hade hon lyckats fresta mig till det, oavsett på vilket sätt det nu hon nu skulle ha lyckats med det, så tvivlar jag på att jag hade fortsatt vara tillsammans med henne.

Oavsett om det nu finns någon gång då det skulle vara befogat att slå sin partner, så vore det märkligt om det skulle kunna ske flera gånger. Har man verkligen fått skäl till det, så finns det nog rimligtvis även skäl till att sluta vara tillsammans.

Jo precis så är det, om det finns skäl att använda våld i t.ex. självförsvar är det mest vettiga att avsluta relationen efter det. Själv har jag dock levt med en borderline-tjej i många år som var våldsam och som jag ändå kände ett ansvar för.
Citera
2020-01-11, 16:03
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De som gör det kanske gör det i självförsvar efter att kvinnan har attackerat.
Med tanke på att kvinnor oftast slår första slaget, så är det ett rimligt antagande.
Citera
2020-01-11, 16:03
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Trodde merparten av männen på fb var incels.

Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Flashback är Sveriges största forum med flera hundra tusen användare.

I runda slängar så säger du att några hundra tusen Svenska män i Sverige slår sina fruar.

Min fråga, vad fan har du rökt?

- Case closed, släng denna trolltråd

Herregud, here we go again.

Varför slår män kvinnor - betyder inte att alla män slår kvinnor men signalerar en generell diskussion.

Varför slår ni flashbackmän kvinnor - betyder inte att alla flashbackmän slår kvinnor men signalerar en diskussion utifrån personligt perspektiv, det är alltså en uppmaning till de flashbackmän som har erfarenhet av att misshandla kvinnor ska delge sin berättelse.

Har du någon gång örfilat, luggat, puttat, gripit tag eller på annat sätt varit våldsam mot din partner i vredesmod? Eller har du kanske använt psykisk misshandel?
Känner du någon som har utsatt/utsätter sin partner för våld tex vän, släkting?
Senast redigerad av Lava 2020-01-11 kl. 16:07.
Citera
2020-01-11, 16:04
Medlem
knarkarlistans avatar
Nej, jag har inte slagit någon kvinna.
Nej, inte det heller.
Nödvärn är ok enligt lagboken.

Hur vanligt är det egentligen? Under 2018 så var 7160 misstänkta för misshandel mot en kvinna de har/haft en nära relation med. Det blir typ 0,15% av alla män. Säg att mörkertalet är 90% och då landar det på 1,5%.

Tror du att flashbackmän är överrepresenterade? Tror inte jag, det är svårt att slå något de inte har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in