Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
När Charles blir kung kommer Harrys bror William att bli prins av Wales. Inkomsterna från Duchy of Cornwall kommer då att tillfalla William, eftersom de är öronmärkta för prinsen av Wales försörjning. Just som du skriver.
William kommer sannolikt inte att försörja sin bror eftersom han har en egen familj att ta hand om.
Som kung förväntas Charles försörja sina båda söner, på samma sätt som hans mor försörjt sina barn genom livet.
Den enda som har egen försörjning är som jag förstår det är regentens äldsta barn.
När William blir kung kommer hans äldsta barn, George, att ta över titeln prins av Wales och också the Duchy of Cornwall.
Jag kan tänka mig att detta mycket väl kan sluta med att Harry blir utkastad/bryter med sin familj. Det går inte att både äta kakan och ha den kvar, som han och hans fru uppenbarligen tänkt göra.
Harry är bara den sjätte i tronföljden och inte oersättlig för kungahuset. På sikt riskerar hans agerande monarkins legitimitet och det gör att resten av familjen ( läs Charles, William och Elisabeth) kommer att tvingas agera stenhårt i samråd med Westminster. Eftersom paret planerar att delvis bosätta sig i Kanada är deras flytt även en angelägenhet för den kanadensiska regeringen.
Duchy of Cornwall har ingenting med Prince of Wales-titeln att göra. Av tradition så ärver monarkens äldsta son titeln Duke of Cornwall, och får då duchy av Cornwall på köpet. Men Duchy of Cornwall ges till personen som blir Duke of Cornwall, det är inte kopplat till titeln Prince of Wales. Det hade faktiskt kunnat bli så att drottningen hade skippat utnämningen av titeln prins av Wales, då den titeln inte ges per automatik. Då hade Charles "bara" varit Duke of Cornwall, men ändå fått inkomster från Duchy of Cornwall. Så du får försöka skilja lite på titlarna, och vad Duchy of Cornwall egentligen innebär.
Nu är det känt sedan länge att särskilt prins Charles vill "banta" kungafamiljen. Vilket innebär en minskning av antalet arbetande kungligheter som får apanage etc. Men planen har tydligen varit att Prins Charles (och hans fru), prins William, prins Harry samt deras fruar och barn ska fortsätta vara arbetande kungligheter. Däremot ska prins Charles' syskon, syskonbarn etc inte räknas dit. Så en brytning med kungafamiljen av det skälet, känns som en kraftig överreaktion. Officiellt sett så är det inte anledningen till varför Harry och Meghan gör som de gör.
För övrigt spekuleras det i att Harry och Meghan kommer att klara sig ändå. Dels genom eget kapital (Meghan tjänade pengar på skådespeleriet, Harry har ärvt pengar från sin mamma och drottningmodern, och kan eventuellt ha annat sparat kapital osv). Dels kommer de troligen kunna tjäna rejält med pengar den dagen de får lov att tjäna egna pengar.
Finns fler som har egen försörjning, utöver regentens äldsta barn. Prins Andrew får exempelvis navy pension (militärpension). Visst får han pengar utöver det också, men just pensionen är hans privata, personliga inkomst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag antar att de som har inkomster från sina hertigdömen måste göra NÅGONTING för det, eller..? Typ besöka platserna några gånger om året, klippa band och förläna dem kunglig glans..?
Finns bara två som ger inkomst. Duchy of Cornwall (ges till monarkens äldsta son. Det kan inte ges till en kvinnlig tronföljare eller liknande). Samt Duchy of Lancaster som ges till monarken. De behöver inte jobba för pengarna, som att besöka platser och klippa band. Det handlar snarare om en samling av mark, egendomar och tillgångar som ger inkomster.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jaså minsann, det visste inte jag. Jag trodde att Drottningen hade den makten ensam. Men titlarna har väl Drottningen ensam makten över? Och de hör väl ihop med successionsordningen - i alla fall delvis, så att t.ex. kronprinsen alltid är Prince of Wales?
Jag blir lite nyfiken förresten: hur kan du veta så mycket om det brittiska kungahuset..?
Jag råkar vara intresserad av brittiska kungafamiljen. Vilket gör att jag är ganska påläst. Drottningen har egentligen bara makten att bestämma över titlar och liknande. Hon bestämmer inte över successionsordningen. Precis som i Sverige, kungen styr inte över den.