Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-10, 21:09
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Nu spekulerar jag bara lite här, men skulle det vara möjligt för en grupp "agenter" att överrumpla en luftvärnsenhet (de är ju mobila de flesta), döda soldaterna och sedan avfyra denna mot valfritt mål?

Illvilliga grupper finns såklart i Iran.

Men, förutom att lyckas med övertagandet ska man klara att använda systemet vilket troligen inte är troligt. Man måste kunna oiperera hela vagnen med spaningsaradar och eldledningsradar.
Det är möjligt, men inte troligt.

Titta på en bild av SA-15 på nätet och se om du bedömer att det verkar troligt med ett övertagande av en sån vagn.
Citera
2020-01-10, 21:10
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Fick ett tips av vän med kontakter i Irak, grundtanken var att sänka amerikanska Boeing som haft stora problem m 737 och tappat försäljning iom tidigare krascher. Ska forska vidare.

Låter väldigt trovärdigt. Så man offrade sina egna landsmän för det? Snacka om Mossadfasoner.
Citera
2020-01-10, 21:10
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Det är ju inte ovanligt att en tredje pilot är med som en del av sin träning, antingen för den aktuella flygplanstypen eller för flygbolaget. Piloten kan ju även följa med som dödvikt, exempelvis om han ska flyga ett annat plan från en viss stad dagen därpå. Det kan finnas flera olika anledningar.
Sant, bra tänkt där men han är inte i officiell tjänst.
Citera
2020-01-10, 21:11
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Illvilliga grupper finns såklart i Iran.

Men, förutom att lyckas med övertagandet ska man klara att använda systemet vilket troligen inte är troligt. Man måste kunna oiperera hela vagnen med spaningsaradar och eldledningsradar.
Det är möjligt, men inte troligt.

Titta på en bild av SA-15 på nätet och se om du bedömer att det verkar troligt med ett övertagande av en sån vagn.

Syftade mer på typ spec-ops liknande typer, mossad whatever.
Citera
2020-01-10, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
https://twitter.com/ibra_lebanon/sta...399205376?s=20

En lång film till. En minut i brand på avstånd.
Bra musik också.
Rätt uppenbart att planet sköts ner vid Parand, gör en skarp högersväng och glider ner i backen. Det verkar ha varit en utdragen process och passagerarna måste ha tyvärr genomlidit en rejäl dödsångest. Fyfan!
Citera
2020-01-10, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Sant, bra tänkt där men han är inte i officiell tjänst.

Förstår inte riktigt. Är han på plats för träningssyfte räknas han helt klart som en pilot i tjänst. Utveckla gärna om jag missförstod.
Citera
2020-01-10, 21:15
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Fick ett tips av vän med kontakter i Irak, grundtanken var att sänka amerikanska Boeing som haft stora problem m 737 och tappat försäljning iom tidigare krascher. Ska forska vidare.

Sådana ideer verkar förekomma vid många krasher och händelser. Har fått ett antal meddelanden genom åren här på fb med ideer runt krasher där ngn fått ”insiderinfo” om speciella händelser runt olyckor.
Gemensamt är att det nästan alltid gått visa att det var en ren olycka och konspirationsteorierna kunde avskrivas. Jag kan inte säga att det är fel men jag skulle inte satsa pengar på den teorin.

Huvuddelen av de ombord har ju anknytning till Iran, även om de har svenskt ellr canadensiskt pass.
Tänker någon att Iran mördar >100 av sina egna för att hoppas att det drabbar Boeing ?
Isf skulle dert redan vara en rejäl flopp då det inte återstår speciellt mångfa i världen som inte tror det var en nedskjutning.
Citera
2020-01-10, 21:20
Avstängd
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Så planet var inte helt utslaget efter det första angreppet, var det också en andra missil som träffade?

Det är vad jag tror, bara min spekulation här i tråden dock. Ett plan helt utan någon som helst kontroll (och utan autopilot) kommer ganska snart att bli instabilt och krascha ner i backen. Speciellt om det är skadat efter en explosion. Så det är knappast en chans att det skulle glida 16 km från en höjd av 2400 meter.

De stackars piloterna har troligtvis kämpat med planet så gott de har kunnat, innan lågorna tog över helt.
Citera
2020-01-10, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Rätt uppenbart att planet sköts ner vid Parand, gör en skarp högersväng och glider ner i backen. Det verkar ha varit en utdragen process och passagerarna måste ha tyvärr genomlidit en rejäl dödsångest. Fyfan!

Ja fy fan. Långa minuter. Inte på så hög höjd att de blivit bedövade av hypoxi heller.
Citera
2020-01-10, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Nu spekulerar jag bara lite här, men skulle det vara möjligt för en grupp "agenter" att överrumpla en luftvärnsenhet (de är ju mobila de flesta), döda soldaterna och sedan avfyra denna mot valfritt mål?

Läste bara någon kommentar på Twitter och tanken slog mig ;
( " Brad
@goblackcar
@arawnsley
Possibly the single biggest shoot yourself in the foot moment in history. The US government gave them a propaganda opportunity of a lifetime and some kid in a missile battery ruined it spectacularly.")

Kanske lite långsökt, men finns säkert massa sådana uppdrag förplanerade i grova drag, för att utföras vid lämpliga situationer.
Lite foliehatt kanske jag är men det är inte direkt som att det skulle vara det mest otroliga som någonsin skett när det kommer till sånt.

Jag spekulerade i samma riktning igår att CIA skulle kunna vara inblandade.
Men det är väl inte direkt Ockhams rakkniv på den teorin om man säger så.
Lite för galet.

Alternativt någon subversiv grupp inom den Iranska militären som tagit saken i egna händer.

Någon skrev att det kunde vara ett attentat för att ställa Boeing i dålig dager.

Ett annat alternativ är att någon ivrig furir ville pröva sin radar, låsa siktet på något trevligt mål för att testa att grejerna är på hugget när man kanske får oväntat USA-besök. Sen slinter man lite på avtryckaren. Och vådaskottet är ett faktum. Om det nu varit två missiler på raken kanske det är aningen långsökt dock.

Allt är ju möjligt, tills motsatsen bevisats.

Dock hade väl ingen av de misstänkta gärningsmännen räknat med all denna dokumentation, mobil-filmer etc. som skulle läggas fram efter bara någon dag.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-01-10 kl. 21:27.
Citera
2020-01-10, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är vad jag tror, bara min spekulation här i tråden dock. Ett plan helt utan någon som helst kontroll (och utan autopilot) kommer ganska snart att bli instabilt och krascha ner i backen. Speciellt om det är skadat efter en explosion. Så det är knappast en chans att det skulle glida 16 km från en höjd av 2400 meter.

De stackars piloterna har troligtvis kämpat med planet så gott de har kunnat, innan lågorna tog över helt.

Tror piloterna blev passagerare direkt vid smällen.
Citera
2020-01-10, 21:24
Medlem
Lonnrots avatar
Här en ny video. Obs att denna och åtm. en tidigare kommer via Iran Newsroom.

https://twitter.com/Iran_NewsRoom/st...311245313?s=20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in