Citat:
Ursprungligen postat av
Rebelx
Nu spekulerar jag bara lite här, men skulle det vara möjligt för en grupp "agenter" att överrumpla en luftvärnsenhet (de är ju mobila de flesta), döda soldaterna och sedan avfyra denna mot valfritt mål?
Läste bara någon kommentar på Twitter och tanken slog mig ;
( " Brad
@goblackcar
@arawnsley
Possibly the single biggest shoot yourself in the foot moment in history. The US government gave them a propaganda opportunity of a lifetime and some kid in a missile battery ruined it spectacularly.")
Kanske lite långsökt, men finns säkert massa sådana uppdrag förplanerade i grova drag, för att utföras vid lämpliga situationer.
Lite foliehatt kanske jag är men det är inte direkt som att det skulle vara det mest otroliga som någonsin skett när det kommer till sånt.
Jag spekulerade i samma riktning igår att CIA skulle kunna vara inblandade.
Men det är väl inte direkt Ockhams rakkniv på den teorin om man säger så.
Lite för galet.
Alternativt någon subversiv grupp inom den Iranska militären som tagit saken i egna händer.
Någon skrev att det kunde vara ett attentat för att ställa Boeing i dålig dager.
Ett annat alternativ är att någon ivrig furir ville pröva sin radar, låsa siktet på något trevligt mål för att testa att grejerna är på hugget när man kanske får oväntat USA-besök. Sen slinter man lite på avtryckaren. Och vådaskottet är ett faktum. Om det nu varit två missiler på raken kanske det är aningen långsökt dock.
Allt är ju möjligt, tills motsatsen bevisats.
Dock hade väl ingen av de misstänkta gärningsmännen räknat med all denna dokumentation, mobil-filmer etc. som skulle läggas fram efter bara någon dag.