Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 12:08
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Kollade Twitter, men hittade inget om området. Var låg det troligt avfyrningsområdet? Vore intressant om någon kunde fixa fram en ungefärlig plats.

Alltså jag klickade på någon länk igår till Twitter som lades upp här men jag minns inte vad det var för länk. Kan man se vad man har kollat på twitter?(kan inte skiten men skapade ett konto för att se vad folk skrev på den tweeten) annars så finns den någonstans i tråden
Citera
2020-01-10, 12:08
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chatroulette
intressant att Iran plötsligt välkomnar amerikanska utredare....mitt tips är att dom blir kidnappade/tillfångatagna om dom sätter sin fot i Iran.
Har ocksa funderat i dom banorna. Vem sjutton vill resa dit under dessa tider?
Vilka bolag flyger fortfarande pa Teheran?
Citera
2020-01-10, 12:10
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ingen risk. Ljudet av avfyrningen behöver också 10-12 sekunder på sig att väcka vår mobilman.

Vet inte hur långt bort från avfyrningsplatsen han stod, men troligtvis stod han minst 3km bort. Då borde det tagit cirka 8s för honom att höra det. Då är det märkligt att man inte hör det på filmen.

I den där filmen jag länkade tidigare så låter det ju visserligen en del, men det kanske inte alls låter så i verkligheten? Någon som vet hur pass mycket avfyrningen låter i realiteten?
Citera
2020-01-10, 12:11
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
Finns det någon namnlista på dom omkomna svenskarna? Kan väl inte vara hemligt?

*=i

01. M*tra Ahmady SWE 19731223 Järfälla SWE
02. Mahd* Emam* Seyyed SWE 19590322 Sollentuna SWE
03. Mahd* Taj*k SWE 19990717 Stockholm SWE
04. Rah*meh Kateb* AFG 19991221 Farsta SWE (flög med främlingspass?)
05. Em*l L*ndberg SWE 20120812 SWE
06. Er*k L*ndberg SWE 20100112 SWE
07. M*kael Alexander L*ndberg SWE 19790413 Åkersberga SWE
08. Raheleh L*ndberg SWE 19820915 Åkersberga SWE
09. Al*reza Norouz* SWE 20010328 Varekil SWE
10. Mehd* Mohammad* SWE 19990927 Huskvarna AFG
11. Mahd* Reza* SWE 20000106 Tenhult AFG
12. Hossa*n Reza*e AFG 19991029 Tyresö AFG
13. Ze*nolabed*n Saadat AFG 20001121 Uppsala AFG
14. Shahram Taj*k AFG 19980412 Gävle AFG

*=a
15. *zad*h Kav*h IRN 19790201 Upplands Väsby IRN
16. Si*v*sh M*ghsoudlouest*r*b*di IRN 19760904 Upplands Väsby IRN
17. P*ri* M*ghsoudlouest*r*b*di IRN 20049823 Upplands Väsby IRN
Citera
2020-01-10, 12:12
Medlem
Jag förstår inte. Iran sköt ner planet, ok.

Vad ville de skjuta istället? Vad trodde de att de sköt på?

Brukar USAs stridsplan åka över där i området? Åker Amerikanska plan upp från samma flygplats? Åker de i samma höjd och våglängd som resten av passagerarplan gör?

Vem trodde, iranierna som skjöt, skulle komma nerifrån flygplatsen upp mot himlen?
Citera
2020-01-10, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven

Nu förstår jag inte riktigt vad vi diskuterar. Det jag menade var bara att bilden inte fångar upp ljusen från flygplanet på filmen. Sen är det inte super relevant.

Är det inte lite märkligt att man ser missilen som en ljus punkt som rör sig mot målet/planet dessutom.
Citera
2020-01-10, 12:13
Medlem
schvanss avatar
Det kan nog inte vara USA man vet ju hur araberna flyger sina flygplan sen 9/11
Citera
2020-01-10, 12:17
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet

Brukar USAs stridsplan åka över där i området? Åker Amerikanska plan upp från samma flygplats? Åker de i samma höjd och våglängd som resten av passagerarplan gör?

Vem trodde, iranierna som skjöt, skulle komma nerifrån flygplatsen upp mot himlen?

Iran har i princip attackerat två länder med missiler och de väntade sig nog en motattack även om det nu verkar ha varit missiler vars avsikt var att träffa en sandhög så det var ingen riktig attack men de kanske tror på vad vänstermedia skriver om Trump och att han är en galning som skulle ge igen direkt. Det finns de som bor i iran som säger att hela landet inte sov den natten för de trodde usa skulle attackera dem
Citera
2020-01-10, 12:18
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Är det inte lite märkligt att man ser missilen som en ljus punkt som rör sig mot målet/planet dessutom.

Missilen drivs av en raketmotor som likt en nyårsraket har en rejäl flamma efter sig. Ett passageraflygplan drivs av jetmotorer utan efterbrännskammare som inte avger några flammor.

På långt avstånd kan passagerarflygplan vara helt omöjliga att se beroende på hur många lampor dom har tända medan flamman från en raketmotor syns långt och tydligt.
Citera
2020-01-10, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zzzzz99999
Är det totalt uteslutet att en transponder kan hackas att sända fel id eller ingen alls ??
Radartransponder är svårt men ADS-B är lätt
Citera
2020-01-10, 12:20
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vet inte hur långt bort från avfyrningsplatsen han stod, men troligtvis stod han minst 3km bort. Då borde det tagit cirka 8s för honom att höra det. Då är det märkligt att man inte hör det på filmen.

I den där filmen jag länkade tidigare så låter det ju visserligen en del, men det kanske inte alls låter så i verkligheten? Någon som vet hur pass mycket avfyrningen låter i realiteten?

Så allt skrivande om detta ska då handla om att filmen är falsk? Kanske dags att sluta prata om den om det inte tillför något?
Citera
2020-01-10, 12:21
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet

Just nu verkar den rådande teorin i tråden vara att Iran var på helspänn och väntade amerikanska attacker. De råkade av misstag skjuta på fel plan. Sen varför vet vi inte. Orsakerna som nämnts:

1. Hackad mjukvara.
2. Israeliskt flyg i luftrummet.
3. Brist i kommunikationsleden hos Iran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in