Citat:
Ursprungligen postat av
SgtPepper_hej
Ok. Intressant!
Vet du hur pass duktig den är på att identifiera och välja vilka mål den ska skjuta på? Eller skjuter den på allt?
Jag kan tänka mig att det kan vara användbart om man helt vill spärra luftrummet efter att ha förlorat alla egna flygfarkoster i området.
Detta lär ju dock i sådana fall vara något man tar till relativt sent i en ren krigssituation som någon slags nödåtgärd, annars kan jag inte se varför man inte kan sätta en gubbe bakom spakarna.
Hur som helst, rätta mig om jag har fel, är det troligtvis inte aktuellt i det här fallet. De lär inte släppa lös ett sådant automatiskt luftvärnssystem i närheten av en aktiv civil flygplats. Om de gjort det är det ju betydligt värre än att någon gjort bort sig på någon lägre nivå.
Det är lite svårt att tro att iranierna väntat sig ngt särskilt massivt bombanfall efter att de själva rullat några gamla raketer över gränsen till Irak. Och ringt i förväg o varnat. Och att de skulle sätta skarpa vapen i händerna på nån så nära flygplatsen. Åtminstone inte utan skarpa order att inte skjuta. På särskilt plan som lämnar den egna flygplatsen.
Det är möjligen om planet färdats nedsläckt och nån gröngöling vart helt uppjagad.
Det var väl en garnison där, de måste ju i alla händelser veta ungefär vad som hänt. Snart.
Sen undrar man då kanske om vad det är för missiler som inte genast sänker ett trafikplan, om det är tänkt att sänka ett attack- o. stridsplan, eller hur de väljer att missilen ska detonera mot objektet. Hade det där varit ett bombplan så hade man ju då delvis misslyckats med att ta ner det.