Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 12:22
Medlem
Jag läser i flertalet trådar om att Iran "inte träffade ett skit" när de lanserade raketer mot baserna i Irak.
Syftar man på attacken som skedde den 8e Januari eller någon annan?

För enligt bilden så träffade Iran rätt mitt i prick.

https://twitter.com/carlbildt?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7 Ctwgr%5Eauthor

Missar jag något?
Senast redigerad av Juggenaut 2020-01-10 kl. 12:25.
Citera
2020-01-10, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Jag förstår inte. Iran sköt ner planet, ok.

Vad ville de skjuta istället? Vad trodde de att de sköt på?

Brukar USAs stridsplan åka över där i området? Åker Amerikanska plan upp från samma flygplats? Åker de i samma höjd och våglängd som resten av passagerarplan gör?

Vem trodde, iranierna som skjöt, skulle komma nerifrån flygplatsen upp mot himlen?
Kanske dom var oroliga för Israel och F-35? Eller USA F-22
Citera
2020-01-10, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Haha, nej aldrig. Ni överdriver faran nåt helt enormt i denna tråd.

Jag tror som dig, du är ju mest säker nu.

Inget land vill skjuta ner ännu ett passagerarplan!

Alla är alerta på sina arb.uppgifter så även alla på flygplatsen.
Citera
2020-01-10, 12:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SgtPepper_hej
Ok. Intressant!
Vet du hur pass duktig den är på att identifiera och välja vilka mål den ska skjuta på? Eller skjuter den på allt?

Jag kan tänka mig att det kan vara användbart om man helt vill spärra luftrummet efter att ha förlorat alla egna flygfarkoster i området.

Detta lär ju dock i sådana fall vara något man tar till relativt sent i en ren krigssituation som någon slags nödåtgärd, annars kan jag inte se varför man inte kan sätta en gubbe bakom spakarna.

Hur som helst, rätta mig om jag har fel, är det troligtvis inte aktuellt i det här fallet. De lär inte släppa lös ett sådant automatiskt luftvärnssystem i närheten av en aktiv civil flygplats. Om de gjort det är det ju betydligt värre än att någon gjort bort sig på någon lägre nivå.

Det är lite svårt att tro att iranierna väntat sig ngt särskilt massivt bombanfall efter att de själva rullat några gamla raketer över gränsen till Irak. Och ringt i förväg o varnat. Och att de skulle sätta skarpa vapen i händerna på nån så nära flygplatsen. Åtminstone inte utan skarpa order att inte skjuta. På särskilt plan som lämnar den egna flygplatsen.

Det är möjligen om planet färdats nedsläckt och nån gröngöling vart helt uppjagad.

Det var väl en garnison där, de måste ju i alla händelser veta ungefär vad som hänt. Snart.

Sen undrar man då kanske om vad det är för missiler som inte genast sänker ett trafikplan, om det är tänkt att sänka ett attack- o. stridsplan, eller hur de väljer att missilen ska detonera mot objektet. Hade det där varit ett bombplan så hade man ju då delvis misslyckats med att ta ner det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Jag läser i flertalet trådar om att Iran "inte träffade ett skit" när du lanserade raketer mot baserna i Irak.
Syftar man på attacken som skedde den 8e Januari eller någon annan?

För enligt bilden så träffade Iran rätt mitt i prick.

https://twitter.com/carlbildt?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7 Ctwgr%5Eauthor

Missar jag något?
Dom träffade, dom hade inte skjutit om dom inte trodde dom skulle träffa, men alla USA kramare vill raljera som vanligt eftersom dom inte kan diskutera
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Har ocksa funderat i dom banorna. Vem sjutton vill resa dit under dessa tider?
Vilka bolag flyger fortfarande pa Teheran?

Iran air har direktflyg till och från sverige, både ARN och GOT så våra stackars asylanter kan åka dit på semester.
Citera
2020-01-10, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är lite svårt att tro att iranierna väntat sig ngt särskilt massivt bombanfall efter att de själva rullat några gamla raketer över gränsen till Irak. Och ringt i förväg o varnat. Och att de skulle sätta skarpa vapen i händerna på nån så nära flygplatsen. Åtminstone inte utan skarpa order att inte skjuta. På särskilt plan som lämnar den egna flygplatsen.

Det är möjligen om planet färdats nedsläckt och nån gröngöling vart helt uppjagad.

Det var väl en garnison där, de måste ju i alla händelser veta ungefär vad som hänt. Snart.

Sen undrar man då kanske om vad det är för missiler som inte genast sänker ett trafikplan, om det är tänkt att sänka ett attack- o. stridsplan, eller hur de väljer att missilen ska detonera mot objektet. Hade det där varit ett bombplan så hade man ju då delvis misslyckats med att ta ner det.
Garnison ja, en hemlig raketbas
Citera
2020-01-10, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Missilen drivs av en raketmotor som likt en nyårsraket har en rejäl flamma efter sig. Ett passageraflygplan drivs av jetmotorer utan efterbrännskammare som inte avger några flammor.

På långt avstånd kan passagerarflygplan vara helt omöjliga att se beroende på hur många lampor dom har tända medan flamman från en raketmotor syns långt och tydligt.

Bra info där. Låter helt rimligt.
Citera
2020-01-10, 12:26
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Så allt skrivande om detta ska då handla om att filmen är falsk? Kanske dags att sluta prata om den om det inte tillför något?

Nej, varför har du fått för dig det? Det vore mer intressant att reda ut detaljer som platser, tider, antal missiler etc. Uppgifterna spretar ganska friskt. 1-3 missiler har vi hört hittills. Varifrån de skickats kan man ju luska ut med tider, väderstreck mm.
Citera
2020-01-10, 12:32
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nej, varför har du fått för dig det? Det vore mer intressant att reda ut detaljer som platser, tider, antal missiler etc. Uppgifterna spretar ganska friskt. 1-3 missiler har vi hört hittills. Varifrån de skickats kan man ju luska ut med tider, väderstreck mm.
Ok.
Citera
2020-01-10, 12:34
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ok. Nu finns ju koordinaterna angivna i tråden. Filmen är analyserad. Avstånd har det räknas på etc.
Citera
2020-01-10, 12:35
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

En sak som jag undrar (och tydligen andra också) är varför man i videon inte ser att planet fattar eld vid träffen. Jag har dock inte sett särskilt många videos på plan bli nerskjutna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in