Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-09, 21:21
  #2401
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Så det är pilotens fel att iransk militär skjuter ner det civila flygplan han kör? Också så är det väl Trumps fel och alla andra personer du ogillar. Väx upp.


Nja tyvärr har hen lite rätt, kaptenen har möjlighet att vägra starta om det ej är säkert, tex med explosiver i lasten eller om planet ej känns säkert. Eller väder och andra saker. Kaptenen har sista ordet.
Citera
2020-01-09, 21:21
  #2402
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Som de flesta redan spekulerat så är det Iran som skjutit ner planet enligt Presidenten i Canada. Snälla kan inte alla bara gå in och bomba sönder Iran nu? Snälla.

Bomba Iran? Varför ska Iran bombas? Kan ingen hjälpa folket stå upp mot Mullorna istället? Mullorna är ännu starkare nu när Soleimani är ute ur bilden (en av få människor som faktiskt kunde hota dem).
Citera
2020-01-09, 21:21
  #2403
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
här är ena iaf.
Tydligen cvr enligt cornelia

https://cdn.isna.ir/d/2020/01/08/4/6...=1578480283831

Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Någon la ut nån länk till en sida med en massa bilder över olycksplatsen och på nån bild så såg man en orange/röd mackapär. Den är inte riktigt lådformad om du inte sett någon förr

Tack.

Planet var fulltankat och lådorna ser rätt sveda ut MEN, det som talar mot att datan skulle ha varit skadat pga värmen är att det är ganska mycket färg kvar så det kan inte ha varit allt för mycket värme runt omkring för då hade lådorna varit helt kolsvarta. Kollade och lådorna ska klara drygt 1100 grader i en timme. Flygbränslet brinner med en temp på mellan 800-1500 grader och planet verkade inte riktigt ha gått rakt ner i backen. Så tekniskt sätt borde lådorna ha klarat sig. Så det enda jag kan tänka mig är att lådorna blivit perforerade (ett litet hål räcker) för att värmen ska förstöra innehållet.

Om de nu ens blivit skadade och Iran blåljuger (vilket jag tror)
Citera
2020-01-09, 21:21
  #2404
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Ny information från CNN:
USA visste om att planet var nedskjutet redan igår morse, dvs bara timmar efter händelsen. Men man ville ta sig ordentlig tid och verifiera all data och säkerställa detta, innan man gick ut med det.
Citera
2020-01-09, 21:21
  #2405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limefox
Nu har det kommit en ny video där man ser hur planet blir nedskjutet av missilen: https://www.nytimes.com/2020/01/09/v...e-missile.html
Videon är känd men NYT har bekräftat videon delvis:

”The Times verified the location of the video with the last known location of the plane’s transponder.”
Citera
2020-01-09, 21:22
  #2406
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej, jag tycker inte det. Den stora nyheten ikväll är ju att det är bekräftat att Iran sköt ner planet. Det är händelsen. Och ingen har sagt något om man vet om det var ett misstag eller inte. Kanadas premiärminister sa att "det kan ha varit av misstag". Han fick också frågan om han trodde det kunde ha varit avsiktligt. Hans svar var "vi vet inte i nuläget. Ett givet svar, och så är det ju.

varför öppnar då Akuellt i vinjetten med
"Iran sköt ner det ukrainska planet av misstag", och liksom betonar de fetade orden?

I morse så var det "källor" i Kanadas säkerhetstjänst samt i flera andra säkerhetstjänster runt om i världen stensäkra på att det var ett tekniskt fel. Så fort det kan vända eller så är det inte då pålitliga källor
Citera
2020-01-09, 21:22
  #2407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ny information från CNN:
USA visste om att planet var nedskjutet redan igår morse, dvs bara timmar efter händelsen. Men man ville ta sig ordentlig tid och verifiera all data och säkerställa detta, innan man gick ut med det.
Plus att man sannolikt ville ge Iran god tid att göra det väldigt svårt för sig. Och det har sannerligen slagit in.
Citera
2020-01-09, 21:23
  #2408
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ingenstans har jag skrivit att det avfyrats automatiskt. Lägg ned.

Nej men du har skrivit att det skulle vara automatiskt, och det är fel. Det satt en militär och tryckte på knappen som skjut ner planet.

Du verkar ej kunna bidra med något nyttigt i tråden som lämna gärna, om du ej vill fortsätta framstå som idiot.
Citera
2020-01-09, 21:23
  #2409
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vilka är möjligheterna att det rör sig om en privataktion med ett överkomligt portabelt vapen? Eller privataktion av lite rubbad officer gone rogue?

Vilka är möjligheterna att det är ett misstag, att skjuta ner ett bjärt lysande flygplan på väg från stadens trafikflygplats? Vilka möjligheter att avbryta hade enheten efter att missilen avfyrats?

De fynd som gjorts (fotats) av delar till 9K330 verkar vara autentiska. Bilderna har samma markyta, årstid, ljusförhållanden samt infrastruktur (diken) som finns i området. Därför talar det för ett lite större mer komplext short range system.

Rent tekniskt är det fullt möjligt att en så kallad MANPAD (litet portabet vapen) skulle kunnat ge detta resultat. Dessa kan hanteras av många efter en väldigt kort introduktion till vapnet. De är gjorda så.

Men det finns som sagt andra indikatorer som pekar mot 9K330Tor M1, SA15 eller vad man nu vill kalla det.
Citera
2020-01-09, 21:23
  #2410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
The aircraft is believed to have been struck by a Russia-built Tor-M1 surface-to-air missile system, known to NATO as Gauntlet, the three officials, who were not authorized to speak publicly on the matter, told Newsweek.

Var är alla i tråden som igår var så oerhört säkra på att inte planet hade skjutits ner av misstag?

Det är fortfarande inte klart, att man tror att något har hänt betyder inte att det har det.
Det är klart möjligt men jag tror helt ärligt inte detta har hänt. Vi får se.
Citera
2020-01-09, 21:24
  #2411
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Så det är pilotens fel att iransk militär skjuter ner det civila flygplan han kör? Också så är det väl Trumps fel och alla andra personer du ogillar. Väx upp.

Allvarligt, hur normalt är det att flyga kommersiellt mitt under ett rådande "krig". Personligen skulle jag tycka det var helidiotiskt.

Jag är nog äldre än dig lillfisen
Citera
2020-01-09, 21:24
  #2412
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag tror det är rätt svårt att träffa det planet i mörker med en bazooka. Men jag har aldrig testat. Ser man videon på träffen så syns inte ens planet, pga mörkret.

Planet borde haft positionsljusen på, om inte det är ngt vi inte känner till. Att flyga nedsläckt kan ju verka klokt, just för att undvika spontana attacker, men det verkar ju dumt i annat avseende.

Det finns väl ground-to-air-grejer som är målsökande el i alla fall styrbara med laser odyl.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback