Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 11:34
Medlem
SgtPepper_hejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Hur fungerar dessa luftvärnssystem, framförallt då 9K330 Tor aka SA-15 Gauntlet, är de automatisk inställda och skjuter iväg robotar på eget bevåg eller måste man manuellt avfyra? Om den skjuter automatisk, vad är det den går efter då? Har ingen nämnvärd koll på luftvärnssystem.

Jag vet inte hur just denna luftvärnspjäs fungerar men jag har svårt att föreställa mig ett luftvärnssystem som automatiskt avfyrar sina vapen. Det finns liksom ingen situation jag kan komma att tänka pådär detta vore användbart. Eventuellt kan kanske diverse robotförsvarssystem vara mer automatiserade då det troligtvis är enklare att skilja sådana mål från flygplan.

Annars är nackdelarna med ett sådant system flera, de jag kan komma på på rak arm är:
1. Du riskerar att skjuta på egna eller civila mål. (Vilket jag antar du tänker kunde vara det som hänt i detta fall)
2. Du riskerar att skjuta på mindre värdefulla fiendemål.
3. Du har svårare att samordna eldgivning, t.ex. i syfte att spara ammunition eller överraska fienden.

Citat:
Kan det vara så att man har glömt av att sänka beredskapen på just denna SA-15 Gauntlet samt personalen har haft en lista på flyg som ankommer och avgår på Imam Khomeini International Airport. I och med att alla är spända efter raketattackerna mot baserna i Irak så plötsligt dyker det upp främmande mål i luftvärnssystemet man checkar avgångslistan och ser att inget plan skall lyfta då pga att UIA 752 är försenat. Man handlar snabbt och avfyrar två(?) raketer mot det låsta målet. Resten är historia.

Detta låter mer troligt. Jag skulle gissa att denna händelse beror på den mänskliga faktorn. Under stark press och krigshot, troligtvis med dålig information. Kanske utskickade med kort varsel. Kanske dåligt samband mellan enheterna där denna enhet tappat sambandet och därför följer någon plan-B order som kanske ger större frihet till plutonchefen eller liknande. Kanske i kombination med värnpliktiga och oerfarna befäl.

Detta är givetvis rena spekulationer på dåligt informationsunderlag och förhoppningsvis genomförs en ordentlig undersökning, men det kanske man inte ska hoppas på i detta fall. Insatserna är höga.
Citera
2020-01-10, 11:35
Medlem
undra varför ingen överlevde? känner man själva smällen i backen eller blir det bara svart? svårt att föreställa sig
Citera
2020-01-10, 11:36
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Tack, mycket intressant info!

Ja, precis och lägg till sanktioner mot Iran också. Tycker ändå kameran är hyfsat bra ändå.

Har bara sett videon igår och räknade inte på ljudet. Därav frågan.

Men din teori stämmer säkert i och med kamerabilden i mörkt ljus blir väldigt mycket sämre, lägg till en mobilkamera och inte den senaste så blir det väldigt svårt att fånga upp flygplansljusen. Måste ju vara väldigt starkt ljus för att fångas på mobilkameran.
Om planet hade eller inte hade ”fungerande ljus” på vilket sätt är det isf viktigt? I videon tycker jag mig iaf se att det tycks finnas styrförmåga. Det har inte gått i spinn.
Citera
2020-01-10, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SgtPepper_hej
Jag vet inte hur just denna luftvärnspjäs fungerar men jag har svårt att föreställa mig ett luftvärnssystem som automatiskt avfyrar sina vapen. Det finns liksom ingen situation jag kan komma att tänka pådär detta vore användbart. Eventuellt kan kanske diverse robotförsvarssystem vara mer automatiserade då det troligtvis är enklare att skilja sådana mål från flygplan.

Annars är nackdelarna med ett sådant system flera, de jag kan komma på på rak arm är:
1. Du riskerar att skjuta på egna eller civila mål. (Vilket jag antar du tänker kunde vara det som hänt i detta fall)
2. Du riskerar att skjuta på mindre värdefulla fiendemål.
3. Du har svårare att samordna eldgivning, t.ex. i syfte att spara ammunition eller överraska fienden.

Detta låter mer troligt. Jag skulle gissa att denna händelse beror på den mänskliga faktorn. Under stark press och krigshot, troligtvis med dålig information. Kanske utskickade med kort varsel. Kanske dåligt samband mellan enheterna där denna enhet tappat sambandet och därför följer någon plan-B order som kanske ger större frihet till plutonchefen eller liknande. Kanske i kombination med värnpliktiga och oerfarna befäl.

Detta är givetvis rena spekulationer på dåligt informationsunderlag och förhoppningsvis genomförs en ordentlig undersökning, men det kanske man inte ska hoppas på i detta fall. Insatserna är höga.

Rysska Pantsir är typ hel automatiskt om man så vill.
Citera
2020-01-10, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
undra varför ingen överlevde? känner man själva smällen i backen eller blir det bara svart? svårt att föreställa sig

[ironi]Undrar varför ingen överlever att köra med motorcykel 200km/h rakt in i en bergvägg? [/ironi]

Många levde nog fram till dess att flygplanet slog ned i backen med nosen först, då blev allt bara svart...
Citera
2020-01-10, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Där jag såg filmen först, någon som hade lagt upp den på Twitter flera timmar innan media snappade upp den så hade någon räknat ut att ljudet kom 12 sekunder efter träffen och då skulle planet befunnit sig på 2.4 km höjd och raketen avfyrades 3 km bort eller om kameramannen befann sig 3 km bort från platsen där raketen(missilen)avfyrades. De försökte verifiera äktheten i videon och då hittade de området där filmaren befann sig och trolig plats från vart den avfyrades och det fanns något militärt område där.

Edit: länk https://mobile.twitter.com/NarimanGharib/status/1215334836937928705?s=07

Nu verkar de ha räknat lite mer på det men du kan läsa själv

9 second delay in sound. About 3km or 2 miles. Assuming the phone is looking up at about 50degrees, he is recording 1.9km away over ground and the aircraft was at 2.3km altitude. Having the recorders location would help verify lots of things here.

Hörs det fler smällar än själva detonationen i planet?
Undrar väl mest vem som står och filmar i mörkret rakt upp i luften. Är det bara en slump?

Sista GPS punkten för planet innan transpondern la av:

https://www.google.com/maps/place/35°29'07.5%22N+50°57'34.9%22E/@35.464342,50.9267521,12.09z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d35.485428!4d50.95968 2

Radien = R från den punkten på marken där fotografen står kan man räkna ut med Pythagoras.

R blir ca 3 km beroende på om det är 12 sek fördröjning mellan ljud och ljus, vilket jag får det till ungefär.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-01-10 kl. 12:02.
Citera
2020-01-10, 11:40
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Där jag såg filmen först, någon som hade lagt upp den på Twitter flera timmar innan media snappade upp den så hade någon räknat ut att ljudet kom 12 sekunder efter träffen och då skulle planet befunnit sig på 2.4 km höjd och raketen avfyrades 3 km bort eller om kameramannen befann sig 3 km bort från platsen där raketen(missilen)avfyrades. De försökte verifiera äktheten i videon och då hittade de området där filmaren befann sig och trolig plats från vart den avfyrades och det fanns något militärt område där.

Edit: länk https://mobile.twitter.com/NarimanGharib/status/1215334836937928705?s=07

Nu verkar de ha räknat lite mer på det men du kan läsa själv

9 second delay in sound. About 3km or 2 miles. Assuming the phone is looking up at about 50degrees, he is recording 1.9km away over ground and the aircraft was at 2.3km altitude. Having the recorders location would help verify lots of things here.

Kollade Twitter, men hittade inget om området. Var låg det troligt avfyrningsområdet? Vore intressant om någon kunde fixa fram en ungefärlig plats.
Citera
2020-01-10, 11:44
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Är det bara jag som tycker att den där svarta lådan inte ser ut som en svart låda på presskonferensen?

https://www.expressen.se/nyheter/allt-fler-lander-overens-planet-skots-ned-av-missil/

Nu menar jag så klart inte den där trälådan 😂 utan innehållet även om man inte ser så bra på bilderna. Från bilder från kraschplatsen så såg man iaf en och den såg ut som en svart låda (orangeröd) och den var lite sotig på ovansidan men den i lådan ser helt svart ut och inte samma form. När journalisten som Expressen har går fram mot den så stänger dom locket lite surt

Jo jag såg den där "svarta lådan" och skrattade lite för mig själv.
De här muslimblivna tror tydligen att det finns de som går på denna föreställning.
Ja en och annan vänsterbliven kanske sväljer betet iofs.

Vi såg bilder rätt tidigt på dessa svarta lådor och de såg då inte så värst skadade ut.
Jag förstod rätt så snabbt att de inte skulle vara i samma skick speciellt länge.

De tidiga bilderna och främst de tidiga filmerna från nedslagsplatsen såg mera ut som
att ett flertal människor körde "grab and go" runtom hela området.
Jag har letat febrilt nu efter efter en av dessa mobilfilmer där man ser en civilklädd man
rotar efter papper som samlas i vanlig genomskinlig påse.
Såg ut att var sedlar och pass som samlades in!

Måste de anhöriga till terroroffren själva nu åka ner till Teheran för köpa deras tillhörigheter som
nu kommer säljas på de lokala loppmarknaderna till helgen?
Citera
2020-01-10, 11:44
Medlem
Finns det någon namnlista på dom omkomna svenskarna? Kan väl inte vara hemligt?
Citera
2020-01-10, 11:46
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja, den visar ganska tydligt vad som sker. Men om jag själv ska dra på mig foliehatten så finns det en del faktorer som visserligen inte verkar vara bekräftade ännu som jag regerar på när de alla sätts i ett sammanhang.

- Två No-Shows
- Planet verkar flyga utan lysen
- Rykten om Israeliska jet strax innan
- Två missilier avlossas
- Killen som bara råkar fånga en missil på film

- Achraf, wacha doin?
- Just out looking for missiles.

Inte särskilt väl underbyggd konspirationsteori, men om allt stämmer och att snubben som filmar bara råkar vara israel, så hade min foliehattsradar blinkat megarött.

- Två No-Shows

Händer ofta att folk inte kliver på och man får vänta medan bagaget plockas ur.

- Planet verkar flyga utan lysen

Han står på en ljust plats med en gatlampa mellan sig och flygplanet. Filmar med en mobiltelefon. Naturligtvis kommer inte kameran plocka upp de svaga ljuset från flygplanet.

- Rykten om Israeliska jet strax innan

Vart har du sett dessa rykten? Och hur vet man att ett okänt flygplan är från Israel?

- Två missilier avlossas

Den här stärker väl nästa punkt. En missil skjuts iväg. Kanske missar eller träffar delar av planet som inte brinner så bra. Luftvärnsrobot är ingen exakt teknik.

- Killen som bara råkar fånga en missil på film

Han kanske hör/ser den första och plockar upp telefonen för att filma om något mer händer. Är exakt vad jag skulle gjort.

Finns ingen substans alls för någon konspiration
Citera
2020-01-10, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Kollade Twitter, men hittade inget om området. Var låg det troligt avfyrningsområdet? Vore intressant om någon kunde fixa fram en ungefärlig plats.

Här, enligt rykten på byn.

https://www.google.com/maps/place/35%C2%B033'19.3%22N+50%C2%B054'18.7%22E/@35.5576406,50.9021245,1408m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d35.55536 23!4d50.9051985

Edit; tas med en skopa salt. Kanske bara där basen är.

Och filmen på robot nr 2 filmades väl från minecraft-husen 6km söderut.
Senast redigerad av Kattfarssas 2020-01-10 kl. 11:59.
Citera
2020-01-10, 11:50
Medlem
LjusetsFamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude
Det är ju två saker man vill ha svar på:

1. Var det en "vanlig" flygolycka eller blev planet nedskjutet?
Min magkänsla sade att det nog ändå var en olycka och jag argumenterade för det. Nu har det framkommit information som gör att jag numer också tror att det blev nedskjutet. En video som visar vad som ser ut som någon sorts raket och sedan flertalet källor från olika länder som säger att så var fallet. Detta fanns inte kort inpå kraschen.

Men sedan kommer den andra funderingen...

2. Hur kunde det hända?
Detta är minst sagt intressant och förundrande. Jag tror verkligen inte att de medvetet skjutit ned planet. Vad tjänar de på det liksom? Så gott som alla passagerare var iranier eller hade sitt ursprung i landet. Det finns inget som tyder på att de vill skylla det hela på USA vilket skulle kunna vara ett motiv annars.

Nej, det var då en olyckshändelse. Där kvarstår då mina argument och funderingar från tidigare. Jag kan inte se ett rimligt scenario där de misstar detta plan för ett amerikanskt sådant. Jag har ingen direkt kunskap om vare sig aktuella vapensystem eller flygindustrin men all logik går emot detta. Är detta ett "world first" då? Tidigare nedskjutningar av civila plan skiljer sig alltså markant från detta då det är landets egna armé som bombar ner det i direkt anslutning till landets flygplats. Har det kanske hänt i krigstid innan? Oavsett så måste extremt mycket ha gått fel i väldigt många steg. Så pass att något liknande tidigare inte verkar ha hänt. Det bästa för Iran vore nog bara att lägga sig platt och erkänna. I alla fall med tanke på att de nu säger att de ska lämna över svarta lådor och samarbeta med Boeing bl.a. Det lär väl inte gå att mörka detta då?

Iran har knappast stärkt sina aktier för rollen som USA:s mardrömsmotståndare i ett öppet krig. USA dödar deras högsta general. De lovar att de ska hämnas men detta består av ett helt tandlöst anfall som de förvarnar om och där ingen ens verkar ha skadats. De materiella skadorna beskrivs t.o.m. som små. Allt tyder på att Iran egentligen inte ville skada någon över huvud taget med tanke på målen för missilerna (enligt rapporter träffades byggnader där bara material förvarades och det verkar som om det var dessa de siktade på). Själva kablar de i.o.f.s. ut att de dödat 80 amerikanska "krigare" och kanske var det målet? Att lura i sin egna befolkning att de är att räkna med. Oavsett så verkar de sedan avsluta anfallet med att storstilat skjuta ned ett fullt civilt flygplan med landets egna medborgare, troligtvis av misstag! Ja, USA lär verkligen ha förstått att det här är ett land man inte jävlas med...

Just det faktum att Irans "hämnd" var så jäkla uddlös gör det hela än mer oförståeligt. Med tanke på dess utformning borde knappast Iran ha väntat sig någon omedelbar, stenhård motattack. Att i ett sådant läge genomlida ett totalhaveri av denna dignitet rimmar illa. För det lär knappast ha varit en fjunig värnpliktig som tog beslutet av skjuta ned planet.

Exakt så är det, men det verkar inte alla irankramare anse. Iran har enligt dom satt sig i en oerhört stor respekt världen över för man har visat att man kan fjutta iväg lite missiler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in