Citat:
Hur fungerar dessa luftvärnssystem, framförallt då 9K330 Tor aka SA-15 Gauntlet, är de automatisk inställda och skjuter iväg robotar på eget bevåg eller måste man manuellt avfyra? Om den skjuter automatisk, vad är det den går efter då? Har ingen nämnvärd koll på luftvärnssystem.
Jag vet inte hur just denna luftvärnspjäs fungerar men jag har svårt att föreställa mig ett luftvärnssystem som automatiskt avfyrar sina vapen. Det finns liksom ingen situation jag kan komma att tänka pådär detta vore användbart. Eventuellt kan kanske diverse robotförsvarssystem vara mer automatiserade då det troligtvis är enklare att skilja sådana mål från flygplan.
Annars är nackdelarna med ett sådant system flera, de jag kan komma på på rak arm är:
1. Du riskerar att skjuta på egna eller civila mål. (Vilket jag antar du tänker kunde vara det som hänt i detta fall)
2. Du riskerar att skjuta på mindre värdefulla fiendemål.
3. Du har svårare att samordna eldgivning, t.ex. i syfte att spara ammunition eller överraska fienden.
Citat:
Kan det vara så att man har glömt av att sänka beredskapen på just denna SA-15 Gauntlet samt personalen har haft en lista på flyg som ankommer och avgår på Imam Khomeini International Airport. I och med att alla är spända efter raketattackerna mot baserna i Irak så plötsligt dyker det upp främmande mål i luftvärnssystemet man checkar avgångslistan och ser att inget plan skall lyfta då pga att UIA 752 är försenat. Man handlar snabbt och avfyrar två(?) raketer mot det låsta målet. Resten är historia.
Detta låter mer troligt. Jag skulle gissa att denna händelse beror på den mänskliga faktorn. Under stark press och krigshot, troligtvis med dålig information. Kanske utskickade med kort varsel. Kanske dåligt samband mellan enheterna där denna enhet tappat sambandet och därför följer någon plan-B order som kanske ger större frihet till plutonchefen eller liknande. Kanske i kombination med värnpliktiga och oerfarna befäl.
Detta är givetvis rena spekulationer på dåligt informationsunderlag och förhoppningsvis genomförs en ordentlig undersökning, men det kanske man inte ska hoppas på i detta fall. Insatserna är höga.