Citat:
Ursprungligen postat av
SgtPepper_hej
Jag vet inte hur just denna luftvärnspjäs fungerar men jag har svårt att föreställa mig ett luftvärnssystem som automatiskt avfyrar sina vapen. Det finns liksom ingen situation jag kan komma att tänka pådär detta vore användbart. Eventuellt kan kanske diverse robotförsvarssystem vara mer automatiserade då det troligtvis är enklare att skilja sådana mål från flygplan.
Annars är nackdelarna med ett sådant system flera, de jag kan komma på på rak arm är:
1. Du riskerar att skjuta på egna eller civila mål. (Vilket jag antar du tänker kunde vara det som hänt i detta fall)
2. Du riskerar att skjuta på mindre värdefulla fiendemål.
3. Du har svårare att samordna eldgivning, t.ex. i syfte att spara ammunition eller överraska fienden.
Har ingen koll som sagt men tycker också det borde dåligt att ha ett helautomatiskt luftvärnssystem. Ändå fördelen jag kommer på är om det är fullständigt krig och man vet att det kommer en flygdivision mot en. Men jag gissar på att systemet är sådant att målet låser sig och man sedan manuellt trycker av missilen. Finner det mest troligt.
Citat:
Detta låter mer troligt. Jag skulle gissa att denna händelse beror på den mänskliga faktorn. Under stark press och krigshot, troligtvis med dålig information. Kanske utskickade med kort varsel. Kanske dåligt samband mellan enheterna där denna enhet tappat sambandet och därför följer någon plan-B order som kanske ger större frihet till plutonchefen eller liknande. Kanske i kombination med värnpliktiga och oerfarna befäl.
Detta är givetvis rena spekulationer på dåligt informationsunderlag och förhoppningsvis genomförs en ordentlig undersökning, men det kanske man inte ska hoppas på i detta fall. Insatserna är höga.
En annan sak som jag kom tänka på att man kan ha misstagit flygplanet för en amerikansk drönare. Eftersom flygplatser brukar vara ett bra mål som hämndattacker, eller invasioner osv, så var kanske överordnande vid just denna försvarsställning ännu mer på spänn. Därav också att man var så snabb att avfyra missilerna mot det "främmande målet". Har inte Iran tidigare skjutit ner en amerikansk drönare?
Citat:
Ursprungligen postat av
vichy6
Om planet hade eller inte hade ”fungerande ljus” på vilket sätt är det isf viktigt? I videon tycker jag mig iaf se att det tycks finnas styrförmåga. Det har inte gått i spinn.
Nu förstår jag inte riktigt vad vi diskuterar. Det jag menade var bara att bilden inte fångar upp ljusen från flygplanet på filmen. Sen är det inte super relevant.