Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 11:51
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Här har vi nog boven i dramat:

https://www.youtube.com/watch?v=k9Y5DT4oPpc

https://en.wikipedia.org/wiki/Tor_missile_system

Ser ut att vara samma del som det postats bilder på av missilen.

https://sputniknews.com/russia/2007020760358702/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nu verkar de ha räknat lite mer på det men du kan läsa själv

9 second delay in sound. About 3km or 2 miles. Assuming the phone is looking up at about 50degrees, he is recording 1.9km away over ground and the aircraft was at 2.3km altitude. Having the recorders location would help verify lots of things here.

Verkar orimligt. Nog för att planet var på ~2400 möh men flygplatsen (och således marken) var redan på ~1000 möh.

Vinkeln är irrelevant eftersom det i princip följer pythagoras och vinkeln ändras bara utifrån hur väl vi preciserar tiden från träff->man hör träff.
Citera
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Låter som en vettig analys. Planet var de facto en timme försenat ( oklart varför). Kan iofs bero på ”no show” också.

Jag såg förut denna, vet inte direkt hur säker källa det är:

http://avherald.com/h?article=4d1aea51&opt=0

Iran's states news agency IRNA reports 147 occupants were Irani citizens, 32 occupants were citizens of other countries (editorial note: this is 3 people more than the official passenger and crew count released by CAO).
Citera
2020-01-10, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Tack, mycket intressant info!

Ja, precis och lägg till sanktioner mot Iran också. Tycker ändå kameran är hyfsat bra ändå.

Har bara sett videon igår och räknade inte på ljudet. Därav frågan.

Men din teori stämmer säkert i och med kamerabilden i mörkt ljus blir väldigt mycket sämre, lägg till en mobilkamera och inte den senaste så blir det väldigt svårt att fånga upp flygplansljusen. Måste ju vara väldigt starkt ljus för att fångas på mobilkameran.

Det stora problemet i filmen är dock att det finns en ljuskälla uppe till vänster i den, detta göra att förmågan att fånga ljus i övriga filmen blir mycket sämre. Man skulle kunna ta originalfilmen och ändra på ljusstyrkan i de svarta områdena för att få fram mer detaljer...
Citera
2020-01-10, 11:52
Medlem
SgtPepper_hejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Rysska Pantsir är typ hel automatiskt om man så vill.

Ok. Intressant!
Vet du hur pass duktig den är på att identifiera och välja vilka mål den ska skjuta på? Eller skjuter den på allt?

Jag kan tänka mig att det kan vara användbart om man helt vill spärra luftrummet efter att ha förlorat alla egna flygfarkoster i området.

Detta lär ju dock i sådana fall vara något man tar till relativt sent i en ren krigssituation som någon slags nödåtgärd, annars kan jag inte se varför man inte kan sätta en gubbe bakom spakarna.

Hur som helst, rätta mig om jag har fel, är det troligtvis inte aktuellt i det här fallet. De lär inte släppa lös ett sådant automatiskt luftvärnssystem i närheten av en aktiv civil flygplats. Om de gjort det är det ju betydligt värre än att någon gjort bort sig på någon lägre nivå.
Citera
2020-01-10, 11:57
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
- Två No-Shows

Händer ofta att folk inte kliver på och man får vänta medan bagaget plockas ur.

- Planet verkar flyga utan lysen

Han står på en ljust plats med en gatlampa mellan sig och flygplanet. Filmar med en mobiltelefon. Naturligtvis kommer inte kameran plocka upp de svaga ljuset från flygplanet.

- Rykten om Israeliska jet strax innan

Vart har du sett dessa rykten? Och hur vet man att ett okänt flygplan är från Israel?

- Två missilier avlossas

Den här stärker väl nästa punkt. En missil skjuts iväg. Kanske missar eller träffar delar av planet som inte brinner så bra. Luftvärnsrobot är ingen exakt teknik.

- Killen som bara råkar fånga en missil på film

Han kanske hör/ser den första och plockar upp telefonen för att filma om något mer händer. Är exakt vad jag skulle gjort.

Finns ingen substans alls för någon konspiration

Rykten om de israeliska planen finns länge bak i tråden. Jag vet inte om det ä bekräftat att två missiler skjutits, det har ryktats om det. Att en skulle missa ett sådant stort mål som inte flyger särskilt fort är mindre troligt. Dessutom borde man då hittat den nu.

Han som filmar kan ha hört avfyrandet som i sk. cold fire låter en del. Min estimering som jag dragit ur röven är att missilen avfyrats cirka 4 sekunder innan videon börjar. Vilket bör vara cirka 4km från planet. Han kan ha hört det och varit snabb med kameran.

Påpekar att jag använt ord som rykten, obekräftat och foliehattsteori, så att ingen tror att det är min officiella hållning.
Citera
2020-01-10, 11:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Tack, mycket intressant info!

Ja, precis och lägg till sanktioner mot Iran också. Tycker ändå kameran är hyfsat bra ändå.

Har bara sett videon igår och räknade inte på ljudet. Därav frågan.

Men din teori stämmer säkert i och med kamerabilden i mörkt ljus blir väldigt mycket sämre, lägg till en mobilkamera och inte den senaste så blir det väldigt svårt att fånga upp flygplansljusen. Måste ju vara väldigt starkt ljus för att fångas på mobilkameran.

Man måste kanske också fråga sig om kameran kan fånga upp ngt alls av detalj på två kilometers avstånd. Flyter inte detaljer ut till små små gryn?

Vilken tidpunkt var det? Det har sagts att planet lyfte 06:20 eller så lokal tid. Ljusnar det då? Inte för att det kanske spelar roll för kvalitén.
Citera
2020-01-10, 12:00
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SgtPepper_hej
Jag vet inte hur just denna luftvärnspjäs fungerar men jag har svårt att föreställa mig ett luftvärnssystem som automatiskt avfyrar sina vapen. Det finns liksom ingen situation jag kan komma att tänka pådär detta vore användbart. Eventuellt kan kanske diverse robotförsvarssystem vara mer automatiserade då det troligtvis är enklare att skilja sådana mål från flygplan.

Annars är nackdelarna med ett sådant system flera, de jag kan komma på på rak arm är:
1. Du riskerar att skjuta på egna eller civila mål. (Vilket jag antar du tänker kunde vara det som hänt i detta fall)
2. Du riskerar att skjuta på mindre värdefulla fiendemål.
3. Du har svårare att samordna eldgivning, t.ex. i syfte att spara ammunition eller överraska fienden.

Har ingen koll som sagt men tycker också det borde dåligt att ha ett helautomatiskt luftvärnssystem. Ändå fördelen jag kommer på är om det är fullständigt krig och man vet att det kommer en flygdivision mot en. Men jag gissar på att systemet är sådant att målet låser sig och man sedan manuellt trycker av missilen. Finner det mest troligt.

Citat:
Detta låter mer troligt. Jag skulle gissa att denna händelse beror på den mänskliga faktorn. Under stark press och krigshot, troligtvis med dålig information. Kanske utskickade med kort varsel. Kanske dåligt samband mellan enheterna där denna enhet tappat sambandet och därför följer någon plan-B order som kanske ger större frihet till plutonchefen eller liknande. Kanske i kombination med värnpliktiga och oerfarna befäl.

Detta är givetvis rena spekulationer på dåligt informationsunderlag och förhoppningsvis genomförs en ordentlig undersökning, men det kanske man inte ska hoppas på i detta fall. Insatserna är höga.

En annan sak som jag kom tänka på att man kan ha misstagit flygplanet för en amerikansk drönare. Eftersom flygplatser brukar vara ett bra mål som hämndattacker, eller invasioner osv, så var kanske överordnande vid just denna försvarsställning ännu mer på spänn. Därav också att man var så snabb att avfyra missilerna mot det "främmande målet". Har inte Iran tidigare skjutit ner en amerikansk drönare?

Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Om planet hade eller inte hade ”fungerande ljus” på vilket sätt är det isf viktigt? I videon tycker jag mig iaf se att det tycks finnas styrförmåga. Det har inte gått i spinn.

Nu förstår jag inte riktigt vad vi diskuterar. Det jag menade var bara att bilden inte fångar upp ljusen från flygplanet på filmen. Sen är det inte super relevant.
Citera
2020-01-10, 12:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Rykten om de israeliska planen finns länge bak i tråden. Jag vet inte om det ä bekräftat att två missiler skjutits, det har ryktats om det. Att en skulle missa ett sådant stort mål som inte flyger särskilt fort är mindre troligt. Dessutom borde man då hittat den nu.

Han som filmar kan ha hört avfyrandet som i sk. cold fire låter en del. Min estimering som jag dragit ur röven är att missilen avfyrats cirka 4 sekunder innan videon börjar. Vilket bör vara cirka 4km från planet. Han kan ha hört det och varit snabb med kameran.

Påpekar att jag använt ord som rykten, obekräftat och foliehattsteori, så att ingen tror att det är min officiella hållning.

Ingen risk. Ljudet av avfyrningen behöver också 10-12 sekunder på sig att väcka vår mobilman.
Citera
2020-01-10, 12:03
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Läste inatt om flera som hört tre smällar.

Hittat ytterligare en snubbe som nämner tre raketer.

https://twitter.com/ShirkhodaH/status/1215570905075720193

Kanske nån här kan översätta bättre än google?

Då fick han till svar:

Ja sådant där kommer leda till halshuggning på torget.
Tala sanning i Iran om vad som har hänt på riktigt finns det bara ett straff för i demokratiska Iran.
Lite som i Sverige man får absolut inte prata, skriva eller kritisera saker över hur det är på riktigt.
Då kommer de "goda" människorna fram och säger ajabaja och kallar en för fula ord.
Ja Sverige är lite som Iran med andra ord.
Citera
2020-01-10, 12:04
Medlem
intressant att Iran plötsligt välkomnar amerikanska utredare....mitt tips är att dom blir kidnappade/tillfångatagna om dom sätter sin fot i Iran.
Citera
2020-01-10, 12:06
Medlem
Är det totalt uteslutet att en transponder kan hackas att sända fel id eller ingen alls ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in