Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-11, 16:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Sedan får man anta att stridsspetsen som penetrerade planet torde ha exploderat. Missilspetsen på bilden ser ut att vara en blindgångare. Bilden bevisar i sig, som du säger, ingenting.

Det vi ser på bild påstås vara målsökaren, sitter i noskonen, stridsdelen sitter mitt på roboten.

Roboten penetrerar inte målet, splitter i stridsdelen gör det när stridsdelen detonerar bredvid målet.

Målsökaren ramlar av och landar på backen.

Så är det förklarat, finns det anledning att betvivla, i så fall, varför?
Citera
2020-01-11, 16:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
According to an early assessment, the Ukrainian plane was erroneously identified as an incoming cruise missile, which resulted in the tragedy. Air-defense units received a warning that cruise missiles had been fired at the country and stayed on high alert at the time of the incident, Hajizadeh stated.

Källa: https://www.rt.com/news/478011-irgc-...guilt-downing/
Kryssningsmissil:
These missiles have a range of over 1,000 kilometres (620 mi) and fly at about 800 kilometres per hour (500 mph).

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Cruise_missile
Boeing 737:
Boeing 737 Takeoff Speed: 250 km/h

Källa: http://www.aerospaceweb.org/question...ce/q0088.shtml
Den officiella versionen är att vi ska tro att radarsystemen misstagit en Boeing 737 som stiger (låg hastighet, stigande höjd) från en flygplats med en inkommande kryssningsmissil (hög hastighet, stabil eller sjunkande höjd). Enbart idioter köper den förklaringen.

Citat:
Air-defense units received a warning that cruise missiles had been fired at the country

Och vart tog de missiler man varnade för vägen?

EDIT; Missilvarning är en riktigt usel lögn.
Senast redigerad av OY 2020-01-11 kl. 16:45.
Citera
2020-01-11, 16:42
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det är ingen stridsspets[Warhead].
Sprängladdningen sitter bakom den delen.
ä
Nosen är en passiv radarmottagare som tar emot radarsignaler som reflekterats på målet och kommer från eldledningsradarn

Ok. Tack för upplysningen.

Ser de så här oskadda ut även då missilen har exploderat? Anser du att en bild på denna del liggande på marken utgör "bevis" att den måste varit inblandad i nedskjutningen?
Citera
2020-01-11, 16:45
Medlem
Vindpinads avatar
USA's äventyrslystnad och världspoliskomplex i kombination med religiösa nojiga semiter bakom spakarna på gamla sovjetiska luftvärnsvapen är ingen bra kombo alls. Kan se en bild framför mig hur oorganiserat och hetsigt det måste ha varit inne i kontrollrummet. Alla skriker i mun på varandra och pekar mot skyn att dom ska knulla deras mammor, jag svär.

Har inte TOR ett identifieringsystem? Eller är allt som flyger in i radarbilden ett legitimt mål?
Citera
2020-01-11, 16:46
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och vart tog de missiler man varnade för vägen?
Tehran ligger mitt i Iran. Om kryssningsmissiler skjuts mot Iran kommer dom inte helt plötsligt att dyka upp på radar mitt i landet.
Citera
2020-01-11, 16:47
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det vi ser på bild påstås vara målsökaren, sitter i noskonen, stridsdelen sitter mitt på roboten.

Roboten penetrerar inte målet, splitter i stridsdelen gör det när stridsdelen detonerar bredvid målet.

Målsökaren ramlar av och landar på backen.

Så är det förklarat, finns det anledning att betvivla, i så fall, varför?

Lite OT kanske men dessa vapen använder inte riktad sprängverkan (RSV) utan de briserar bredvid flygplanet och arbetar med tryckvåg och splitter. Min far som var kapten i flygvapnet sade att denna typ av vapen kan "skära av" ett stridsflygplan på mitten.

I detta fall så kan inte just det ske utifrån att flygplanet är så stort, men om man avlossar två robotar mot målet så lär man komma upp i 100% verkan.
Citera
2020-01-11, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
USA's äventyrslystnad och världspoliskomplex i kombination med religiösa nojiga semiter bakom spakarna på gamla sovjetiska luftvärnsvapen är ingen bra kombo alls. Kan se en bild framför mig hur oorganiserat och hetsigt det måste ha varit inne i kontrollrummet. Alla skriker i mun på varandra och pekar mot skyn att dom ska knulla deras mammor, jag svär.

Har inte TOR ett identifieringsystem? Eller är allt som flyger in i radarbilden ett legitimt mål?

Borde inte flightradar ha visat att det var ett passagerarplan?
Konstigt nog flyger man över Teheran även idag.
Citera
2020-01-11, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad

Tor har ett slags video system - där man ser målet och ser den egna raketen - det är en svartvit skärm - med vita prickar.

När man väl trycker på "start" knappen . så dras det iväg ett styck missil - som ca 20 sekunder efteråt drar iväg missil numero 2 mot exakt samma mål.
Citera
2020-01-11, 16:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Tehran ligger mitt i Iran. Om kryssningsmissiler skjuts mot Iran kommer dom inte helt plötsligt att dyka upp på radar mitt i landet.

Exakt

Och om man varnar för att det har skjutits kryssningsmissiler mot Iran bör de ha avfyrats, var i så fall, vart tog de vägen?

Det är bara en lögn av många i den här härvan.

Tomahawk kan fällas från flygplan, dock så sjunker de mot backen, inte stiger från Teherans internationella flygplats.
Citera
2020-01-11, 16:53
Medlem
Silentminds avatar
Jag tycker också det låter väldigt märkligt att de skulle missta ett kommersiellt flygplan för en inkommande missil. Borde inte flygplanet dyka upp centralt över Teheran på radarn i så fall? För det låter ju inte direkt rimligt att en missil bara skulle materialiseras helt random i luftrummet över Teheran.
Citera
2020-01-11, 16:55
Medlem
En som utreder vad som hände säger på Sky News (live) att det finns bevis som pekar på att det var TVÅ missiler som sköt ner planet. Om jag fattade rätt sa han att det var en händelse innan nedskjutningen som triggade filmaren att börja filma. Men det kan ju lika gärna vara så att han hörde när missilen blev lanserad, och började filma efter det. Det jag vill veta är hur många sekunder det tog för missilen som han filmade att träffa sitt mål. Hade han tid att plocka upp telefonen och börja filma? Tar det 30 sekunder eller längre?
Citera
2020-01-11, 16:56
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Slicka på såren ja, men vi vill veta varför detta hände!
Ja naturligtvis vill alla det, inte minst de anhöriga. Vi kommer aldrig att få det, menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in