Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-10, 11:14
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dgw91
Kan ju också vara så att telefonen inte uppfattat ljuset. Men att man kunde se det med blotta ögat och därför börjat filma då man eventuellt hört en missil avfyras, kollat upp och sett en flygplan i luften. Jag bor vid en flygplats och jag ser dem små ljusen. Har dock aldrig testat att filma dem, men du fattar nog hur jag tänker.

Men när planet träffas av missilen, om så är fallet, självklart börjar brinna och då kan man se det på kameran. Bara en teori.

Det hade jag inte tänkt på alls. Vet själv hur bilden blir när man ska ta kort alternativt filma under kvällstid, bilden blir ju mer eller mindre bedrövlig.
Citera
2020-01-10, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Klart det kan vara turligt filmat, men känns osannolikt. Dock kan han ha varit snabb med kameran och hört avfyrandet av missilen.
Man bör också tänka på att Teherans storstadsområde inhyser 16 miljoner invånare. Givetvis har vi svenskar svårt att inse vidden av det. Nej, särskilt turligt bedömer jag inte att det är, i statistisk mening. Men man får tycka olika.
Citera
2020-01-10, 11:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Det hade jag inte tänkt på alls. Vet själv hur bilden blir när man ska ta kort alternativt filma under kvällstid, bilden blir ju mer eller mindre bedrövlig.
Räkna då också med att filmaren kanske inte har den senaste telefonen på marknaden.
Citera
2020-01-10, 11:18
Medlem
Citat:
Håller med, var det första jag anmärkte när jag såg videon. Men hur långt bort är det mellan personen som filmar och planet? Ljudet kommer ju efter x-antal sekunder.

Det här bör du veta. Du har gått grundskolan och antagligen klarat dess matematikkurser.

Ljud färdas i cirka 340 m/s i luft vid 20C. Det tar x sekunder (räkna själv för fan) för ljudet att nå honom från träff tills han hör träffen, således har ljudet färdats 340x meter. Detta är hypotenusan.

Vi vet också att höjden senast var 2400m, men dess flygplats låg redan på 1000m. Därför var ena hypotenusan effektivt 1400m. Då får du att hans markavstånd från planet är y, och detta avstånd ges av y=sqrt((340x)^2-1400^2)

Nu kan du skapa ett intervall där s=x+/- 0.5s och vips så har du ett sätt att enkelt sätta ut människan som filmade detta. Om man antar att det tog 10s för ljudet att nå personen som filmade det så var flygplanet 3 km bort i markavstånd och 1,4km upp i luften.
Senast redigerad av Woozah 2020-01-10 kl. 11:21.
Citera
2020-01-10, 11:19
Medlem
Citat:

Exakt så jag tänker. Dem flygen jag ser hemma hos mig är jag nästintill säker på att jag ser längre bort än avståndet som sägs vara mellan personen som filmar och flygplanet.

Ögat kan nog se bra mycket bättre och längre än en mobilkamera - skulle jag nog tro.

Så det är en potentiell förklaring som skulle kunna vara sann rent teoretiskt. Men säger inte att det är så.
Senast redigerad av Dgw91 2020-01-10 kl. 11:21.
Citera
2020-01-10, 11:21
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Klart det kan vara turligt filmat, men känns osannolikt. Dock kan han ha varit snabb med kameran och hört avfyrandet av missilen.

På Twitter där någon lagt ut filmen så svarar en på varför folk var uppe och filmade och då svarade en kvinna

Citat:
We ( the Iranian people ) were all awake that night ! It was 2am and we thought that every minute the US are going attack us !
Citera
2020-01-10, 11:21
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Bra teori! Iranierna kör möjligtvis oldschool med fysiska papper på vilka flighter som ska avgå från deras egna flygplats. Denna flight blev en timme försenad, så när iranierna kollar radarn och sitt papper så sluter man sig till att flygplanet inkräktar på deras territorium och skjuter således ner det.

Skjut först, fråga sen, verkar vara den iranska metoden.

Det är ju omänskligt dåligt om så är fallet. Hur hade man tänkt att föra krig då? Var och varannat plan är ju försenad.
Det går bara inte att vara så korkad.
Citera
2020-01-10, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
På Twitter där någon lagt ut filmen så svarar en på varför folk var uppe och filmade och då svarade en kvinna

Tänkte precis skriva om det tweeten, så jag lånar ditt inlägg och kompletterar med en länk:
https://mobile.twitter.com/black_swannnnnn/status/1215345187037143040
Citera
2020-01-10, 11:28
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Där jag såg filmen först, någon som hade lagt upp den på Twitter flera timmar innan media snappade upp den så hade någon räknat ut att ljudet kom 12 sekunder efter träffen och då skulle planet befunnit sig på 2.4 km höjd och raketen avfyrades 3 km bort eller om kameramannen befann sig 3 km bort från platsen där raketen(missilen)avfyrades. De försökte verifiera äktheten i videon och då hittade de området där filmaren befann sig och trolig plats från vart den avfyrades och det fanns något militärt område där.

Edit: länk https://mobile.twitter.com/NarimanGharib/status/1215334836937928705?s=07

Nu verkar de ha räknat lite mer på det men du kan läsa själv

9 second delay in sound. About 3km or 2 miles. Assuming the phone is looking up at about 50degrees, he is recording 1.9km away over ground and the aircraft was at 2.3km altitude. Having the recorders location would help verify lots of things here.

Tack, mycket intressant info!

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Räkna då också med att filmaren kanske inte har den senaste telefonen på marknaden.

Ja, precis och lägg till sanktioner mot Iran också. Tycker ändå kameran är hyfsat bra ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det här bör du veta. Du har gått grundskolan och antagligen klarat dess matematikkurser.

Ljud färdas i cirka 340 m/s i luft vid 20C. Det tar x sekunder (räkna själv för fan) för ljudet att nå honom från träff tills han hör träffen, således har ljudet färdats 340x meter. Detta är hypotenusan.

Vi vet också att höjden senast var 2400m, men dess flygplats låg redan på 1000m. Därför var ena hypotenusan effektivt 1400m. Då får du att hans markavstånd från planet är y, och detta avstånd ges av y=sqrt((340x)^2-1400^2)

Har bara sett videon igår och räknade inte på ljudet. Därav frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Dgw91
Exakt så jag tänker. Dem flygen jag ser hemma hos mig är jag nästintill säker på att jag ser längre bort än avståndet som sägs vara mellan personen som filmar och flygplanet.

Ögat kan nog de bra mycket bättre och längre än en mobilkamera - skulle jag nog tro.

Så det är en potentiell förklaring som skulle kunna vara sann rent teoretiskt. Men säger inte att det är så.

Men din teori stämmer säkert i och med kamerabilden i mörkt ljus blir väldigt mycket sämre, lägg till en mobilkamera och inte den senaste så blir det väldigt svårt att fånga upp flygplansljusen. Måste ju vara väldigt starkt ljus för att fångas på mobilkameran.
Citera
2020-01-10, 11:29
Medlem
Iran verkar oskyldiga om kraschen. Klart dom måste Veta om det har skickats iväg missiler mot flyget.
Oj oj vad mullorna är pressade nu. Vem vågar åka till Iran nu.
Citera
2020-01-10, 11:33
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Säger de själva så, så är det givetvis mer förståeligt. Snubben var ju ute och rökte, kanske gick. Men ändå snabbt jobbat att lyckas få upp mobilen och lyckas filma en missil.
Citera
2020-01-10, 11:34
Medlem
Citat:

Det kan ha varit ett tredje skott, alltså bara de två sista vi sett film på. Snubben kanske började filma efter det första skottet och fick därmed med det andra.
Fast iofs, då borde han även fått med det sista...
Senast redigerad av Kattfarssas 2020-01-10 kl. 11:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in