Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-09, 21:45
  #7105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det är inte ett handelskrig om man själv bestämmer över villkoren för ex. företagande.

Skattesatser för företag och sociala kostnader kan omöjligen vara något som hamnar på WTO:s bord. Inget kommer nu att hindra Storbritannien att få mycket förmånliga handelsvilkor med USA vilket jag också tror kommer att ske. USA:s och Storbritanniens historiskt goda och vänskapliga förbindelser kommer att stärkas än mer.
Om det ger UK konkurrensfördelar kan WTO döma till EUs fördel. EU blev nyligen dömda för olagligt statsstöd till Airbus, så USA kunde införa strafftullar på flygplan från Airbus till USA. Om EU och UK inte får ett frihandelsavtal och UK ger Nissan skattelättnader så kan det bryta mot internationella regler.
Citera
2020-01-09, 22:31
  #7106
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så det är social dumpning om man har en företagsbeskattning eller arbetskraftkostnad som är lägre än vad som kan förväntas inom EU?

Vem ska då bestämma Storbritanniens skattesatser om inte britterna själva får göra det och det med de pengar som hittills bara har slängts in i jordbruksorganisationen EU?

( Jo, EU är en jordbruksorganisation. Det är bara att studera budgeten så inser man det.)

Det är klart britterna får bestämma sina egna skattesatser.

Du får se till att inte Donald Trump tycker du fuskar bara...

PS! Du erkänner uppenbarligen att invandrarhatare som är för Brexit har lurat sig själva. Singapore-on-Thames är inte kompatibelt med stängda gränser...
Citera
2020-01-10, 02:55
  #7107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Om det ger UK konkurrensfördelar kan WTO döma till EUs fördel. EU blev nyligen dömda för olagligt statsstöd till Airbus, så USA kunde införa strafftullar på flygplan från Airbus till USA. Om EU och UK inte får ett frihandelsavtal och UK ger Nissan skattelättnader så kan det bryta mot internationella regler.

Du blandar ihop statsstöd med skattenivåer. WTO kan ingripa mot selektivt statsstöd men jag avser generella skatteskalor. Där kan WTO inget göra och har ej heller med det att göra.

I så fall skulle WTO ha synpunkter på bl.a det svenska skattesystemet vilket kan sägas gynna konsumtion av livsmedel i.st.f köp av ex. drivmedel.

En generell sänkning av ex. företagsbeskattningen i Storbritannien har WTO inget med att göra. Givetvis inte.

Självklart vill EU ha ett handelsavtal med Storbritannien. EU är oroliga över att de kan få en stor ekonomi mitt i EU som inte följer EU:s tvångströja utan går sin egen väg och som därmed rent av kan bli ett framtida ekonomiskt hot. Det är därför EU talar om "dumping" som ett hot och inte som en möjlighet. Fransmän kan plötsligt börja åka över kanalen och upptäcka att det är billigare att köpa smör i England än i hemlandet. Kinesiska produkter till lägre priser än i hemlandet. Till råga på allt så måste de betala en straffavgift, läs tull, när de återvänder hem. Det faller förmodligen inte i god jord.


Storbritannien kan fortsätta att vinka in lastbilar med de förnödenheter som de behöver från EU men nu utan att själva behöva ge statsstöd till jordbruksprodukter från/till EU.
Nog vill väl jordbruksorganisation EU även framgent sälja skatteunderstödda citroner och apelsiner till Storbritannien i.st.f att kassera dem? Jag kan inte tänka mig något annat.
USA står säkert också på tårna för att få fritt tillträde till den brittiska marknaden vilket jag också tror att de kommer att få.

När såg du senast amerikanskt vetemjöl i en svensk matbutik? Varför finns det inte amerikanskt kött i min matbutik men däremot kött från Brasilien. Märkligt eller kanske inte?

Se det passar inte politiker att marknadskrafterna får råda i alltför stor utsträckning. Det finns då en uppenbar risk att politikerna inte får kvar något att bestämma över utan de får syssla med att välja färg på parkbänkarna. Hemska tanke men tanken är kanske inte så hemsk för den vanlige hederlige konsumenten.
__________________
Senast redigerad av Konrad 2020-01-10 kl. 03:04.
Citera
2020-01-10, 09:18
  #7108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

När såg du senast amerikanskt vetemjöl i en svensk matbutik? Varför finns det inte amerikanskt kött i min matbutik men däremot kött från Brasilien. Märkligt eller kanske inte?

Se det passar inte politiker att marknadskrafterna får råda i alltför stor utsträckning. Det finns då en uppenbar risk att politikerna inte får kvar något att bestämma över utan de får syssla med att välja färg på parkbänkarna. Hemska tanke men tanken är kanske inte så hemsk för den vanlige hederlige konsumenten.

Därför att hormonbehamdlat kött och gmo-roundup resistiva grödor inte är tillåtet i EU. Blir intressant och se om trumpen kommer packa på britterna skiten. Tydligen vill jänkarna exportera klorblekt kycklingfilé till GB som inte är tillåtet i EU.
Citera
2020-01-10, 10:47
  #7109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det är därför EU talar om "dumping" som ett hot och inte som en möjlighet.
Dumping är ett hot därför att ett enskilt land genom att sänka skatter kan dra till sig handel från andra länder så att de ändå får mer skatteintäkter, vilket fungerar tills dess att andra länder tvingas haka på och sänka sina skatter, då för då får inget land mycket till skatteintäkter. Samma med arbets- och miljölagstiftning där ett enstaka land kan tycka sig vinna på att lätta på reglerna, men om alla gör det så blir alla förlorare.
Citat:
USA står säkert också på tårna för att få fritt tillträde till den brittiska marknaden vilket jag också tror att de kommer att få.
Det mest kontroversiella där är kraven från USA på att UK skall privatisera sin hälsovård så de amerikanska företagen kan komma in på den marknaden, vilket med tanke på hur sjukvården fungerar i USA säkert är bra för dessa företag men knappast för sjuka i UK.
Citat:
Se det passar inte politiker att marknadskrafterna får råda i alltför stor utsträckning.
Och jag föredrar att inte behöva ha med mig kemilådan till livsmedelsaffären för att kunna analysera vad maten jag funderar på att köpa innehåller för farliga ämnen utan föredrar att vi har en stat som skapar regler som förbjuder farliga ämnen och genomför tester att de efterlevs.
Citera
2020-01-10, 14:03
  #7110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Därför att hormonbehamdlat kött och gmo-roundup resistiva grödor inte är tillåtet i EU. Blir intressant och se om trumpen kommer packa på britterna skiten. Tydligen vill jänkarna exportera klorblekt kycklingfilé till GB som inte är tillåtet i EU.

Så EU har den mest perfekta livsmedelslagstiftningen av alla konstellationer som kan tänkas i hela världen? Jag har inte varit i USA men det kan tänkas att det ligger drivor av döda människor i dikena som har blivit förgiftade av GMO-grödor?
__________________
Senast redigerad av Konrad 2020-01-10 kl. 14:10.
Citera
2020-01-10, 14:09
  #7111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Dumping är ett hot därför att ett enskilt land genom att sänka skatter kan dra till sig handel från andra länder så att de ändå får mer skatteintäkter, vilket fungerar tills dess att andra länder tvingas haka på och sänka sina skatter, då för då får inget land mycket till skatteintäkter. Samma med arbets- och miljölagstiftning där ett enstaka land kan tycka sig vinna på att lätta på reglerna, men om alla gör det så blir alla förlorare.
.

Med det resonemanget blir den naturliga slutsatsen att alla länder således bör höja skattesatserna till 100%. Kanske t.o.m högre än 100%? Det är tydligen bara skatteintäkter som kan generera välstånd. All annan aktivitet skapar bara elände, fattigdom och svält.
Citera
2020-01-10, 14:15
  #7112
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Brexit ett faktum, vilka är konsekvenserna?

NHS (offentliga brittiska sjukförsäkringssystemet) privatiseras, då UK ingår frihandelsavtal med USA.
Citera
2020-01-10, 14:16
  #7113
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Brexit ett faktum, vilka är konsekvenserna?
Nu var du kul.

Konsekvenser än så länge, efter 3 1/2 år: NOLL (förutom att inga britter längre sitter i Bryssel)
Citera
2020-01-10, 14:20
  #7114
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu var du kul.

Konsekvenser än så länge, efter 3 1/2 år: NOLL (förutom att inga britter längre sitter i Bryssel)

Vet inte om trådens rubrik "Brexit ett faktum, vilka är konsekvenserna?" är kul.

Den skrevs in i kommentaren oavsiktligt av mig, då min dator hängde sig.

Se gärna min fullständiga kommentar om NHS, vilken var den jag avsåg att publicera.
__________________
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2020-01-10 kl. 14:27.
Citera
2020-01-10, 15:02
  #7115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Med det resonemanget blir den naturliga slutsatsen att alla länder således bör höja skattesatserna till 100%. Kanske t.o.m högre än 100%? Det är tydligen bara skatteintäkter som kan generera välstånd. All annan aktivitet skapar bara elände, fattigdom och svält.
Nej, den naturliga slutsatsen blir att alla länder bör lägga sig på ungefär samma skattesats på en nivå som täcker nödvändiga utgifter. Fast du kanske tror att staten bara är tärande och bästa samhället är ett helt utan stat där alla gör som de vill?
Citera
2020-01-10, 16:35
  #7116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Du blandar ihop statsstöd med skattenivåer. WTO kan ingripa mot selektivt statsstöd men jag avser generella skatteskalor. Där kan WTO inget göra och har ej heller med det att göra.

I så fall skulle WTO ha synpunkter på bl.a det svenska skattesystemet vilket kan sägas gynna konsumtion av livsmedel i.st.f köp av ex. drivmedel.

En generell sänkning av ex. företagsbeskattningen i Storbritannien har WTO inget med att göra. Givetvis inte.

Självklart vill EU ha ett handelsavtal med Storbritannien. EU är oroliga över att de kan få en stor ekonomi mitt i EU som inte följer EU:s tvångströja utan går sin egen väg och som därmed rent av kan bli ett framtida ekonomiskt hot. Det är därför EU talar om "dumping" som ett hot och inte som en möjlighet. Fransmän kan plötsligt börja åka över kanalen och upptäcka att det är billigare att köpa smör i England än i hemlandet. Kinesiska produkter till lägre priser än i hemlandet. Till råga på allt så måste de betala en straffavgift, läs tull, när de återvänder hem. Det faller förmodligen inte i god jord.


Storbritannien kan fortsätta att vinka in lastbilar med de förnödenheter som de behöver från EU men nu utan att själva behöva ge statsstöd till jordbruksprodukter från/till EU.
Nog vill väl jordbruksorganisation EU även framgent sälja skatteunderstödda citroner och apelsiner till Storbritannien i.st.f att kassera dem? Jag kan inte tänka mig något annat.
USA står säkert också på tårna för att få fritt tillträde till den brittiska marknaden vilket jag också tror att de kommer att få.

När såg du senast amerikanskt vetemjöl i en svensk matbutik? Varför finns det inte amerikanskt kött i min matbutik men däremot kött från Brasilien. Märkligt eller kanske inte?

Se det passar inte politiker att marknadskrafterna får råda i alltför stor utsträckning. Det finns då en uppenbar risk att politikerna inte får kvar något att bestämma över utan de får syssla med att välja färg på parkbänkarna. Hemska tanke men tanken är kanske inte så hemsk för den vanlige hederlige konsumenten.
Exakt, och därför kan UK inte göra vad regeringen May lovade till Nissan. Om de vill ge skattelättnader räknas det som illegalt statsstöd, oavsett vad UK kallar det, och då kan alla bolag kräva samma subvention. Samma sak med valfri skattesänkning på kanske bara nån procent. Det kostar miljarder för att den gäller alla, och Nissan som bara har några tusen anställda tjänar inte mycket på det, jämfört med om EU inför en tullavgift på 10% på bilar.

Bönderna i UK kan inte konkurrera utan statsstöd med bönder i EU. Så det blir nog som du säger att lastbilarna kommer att fortsätta leverera till UK från EU. Eller så fortsätter UK på nationell nivå med samma stöd som bönderna tidigare fick från EU, och då finns inga 350 miljoner i veckan till NHS.

Just när det gäller matproduktion kan vi inte vara beroende av import, vi måste ha egen matproduktion, inte minst för att även i framtiden kunna försörja hela världen med mat. Men EU-stöd sker inte på marknadsmässiga villkor. Därför är ett nationellt minimipris på alla jordbruksvaror ett bättre alternativ.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback