Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-21, 23:44
  #6505
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Din uppfattning om det är mytologi snarare än vetenskap, såvida du inte egentligen blåser upp det till indoeuropéerna i stort, och därmed menar "jag är ättling till personer ur de folk, vilka som helst, som bodde i norra Europa under bronsåldern". Det kanske stämmer, men det är något helt annat än att säga att 90% av alla vita svenskar idag härstammar från dem som bodde i södra och mellersta Sverige under bronsåldern.
Vad härstammar de då ifrån? Adam och Eva? Förövrigt spelar det ingen som helst roll: jag vill inte se mer invandring till Europa. Det är inget att diskutera.
Citera
2019-10-22, 00:50
  #6506
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tidsschemat är pressat till bristningsgränsen. Efter att BJ misslyckades med att ens få upp sitt avtal till debatt idag, pga regeln att man inte får repetera i stort sett identiska lagförslag osv, ska avtalet nu debatteras i den betydligt längre version där dess effekter direkt i framtida brittisk lag blir tydligt preciserade. Det är drygt hundra sidor komplex lagtext på många tunga områden som ska diskutera under endast tre dagar, har Boris tänkt, med maratonsittningar till midnatt och omröstningar på torsdag. Maastrichtavtalet debatterades som jämförelse i en hel månad, Lissabonavtalet i 12 dagar. Efter att Westminster är färdiga i slutet av veckan ska EU-parlamentet i sin tur godkänna Boris avtal.

Räkna med att det blir myteri i underhuset och att tidsschemat spricker. Dessutom har underhusets medlemmar nu rätt att föreslå egna amendments och att rösta om dessa (vilka det ska bli som tas upp till omröstning väljs ut av Bercow). Vid majoritet tas dessa amendments i så fall med i den "Brexit Bill" man sedan ska rösta om. Även överhuset har rätt att lägga in egna amendments.

Poppar popcorn - inte en chans att Boris tidsplan håller, och därmed kommer EU nästan säkert att ge britterna en förlängning på minst några månader.

Det kan spricka redan imorgon. Då ska man nämligen rösta om "programme motion" för WAB. Dvs det stressiga schemat för WAB som Jacob Rees Mogg la fram delar av tidigare ikväll.

Regeringen kan ju nu knappast tro att de hinner få igenom allt innan 31a okt...

Så vad är det regeringen siktar på nu?

1) att EU ej ger förlängning och därmed No-Deal 31a okt

eller

2) förlängning och nyval med möjligheter för egen majoritet för tories som därmed ger möjlighet för tories att själva diktera villkoren för brexit.

eller något annat?
Citera
2019-10-22, 00:56
  #6507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det kan spricka redan imorgon. Då ska man nämligen rösta om "programme motion" för WAB. Dvs det stressiga schemat för WAB som Jacob Rees Mogg la fram delar av tidigare ikväll.

Regeringen kan ju nu knappast tro att de hinner få igenom allt innan 31a okt...

Så vad är det regeringen siktar på nu?

1) att EU ej ger förlängning och därmed No-Deal 31a okt

eller

2) förlängning och nyval med möjligheter för egen majoritet för tories som därmed ger möjlighet för tories att själva diktera villkoren för brexit.

eller något annat?

Tvåan tippar jag att de siktar på, men det är verkligen en högst osäker plan eftersom Boris metodiskt har kört förtroendet för sig själv ute bland folket i botten - och Tories dessutom konkurrerar med Brexit Party och UKIP om samma väljare och på samma profilfrågor.
Citera
2019-10-22, 01:04
  #6508
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tvåan tippar jag att de siktar på, men det är verkligen en högst osäker plan eftersom Boris metodiskt har kört förtroendet för sig själv ute bland folket i botten - och Tories dessutom konkurrerar med Brexit Party och UKIP om samma väljare och på samma profilfrågor.
Ja Boris har kört stenhårt på 31a okt. Om det misslyckas kommer fisken Farage hugga hårt på det. Boris/Cummings lär väl kontra med en lista på olika hinder till varför han inte lyckades.

Just nu ligger Boris Tories mycket bra till i nationella opinionsundersökningar men det kan ändras ganska fort i UK och i deras system med enmansvalkretsar så slår små ändringar i den generella opinionen stort i mandatfördelningen i underhuset.
Citera
2019-10-22, 01:22
  #6509
Medlem
Madagascars avatar
Jag letade efter "programme motion" för WAB. Den hittade jag inte men jag hittade själva WAB som publicerats nyss. Det tycks vara ett minst sagt snårigt dokument att läsa. Men för de djupt intresserade så är den här: https://services.parliament.uk/Bills...documents.html
Citera
2019-10-22, 01:51
  #6510
Medlem
Faktum är att oavsett Brexit kommer inom snar framtid engelskhatande invandrare (och dom finns många av) och njuta av att förnedra,misshandla engelsmännen och knulla skiten ur engelska tjejer.
Citera
2019-10-22, 08:16
  #6511
Medlem
Soterns avatar
Det är nästan så man blir lite konspiratorisk. Är det mening att de ska trötta ut befolkningen med det här tragglandet att de till sist ska säga: ja, ja vi stannar väl kvar, då?
För jag har sagt hela tiden, och är fortfarande övertygad om att i slutändan blir det inget brexit.
Citera
2019-10-22, 08:50
  #6512
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det är nästan så man blir lite konspiratorisk. Är det mening att de ska trötta ut befolkningen med det här tragglandet att de till sist ska säga: ja, ja vi stannar väl kvar, då?
För jag har sagt hela tiden, och är fortfarande övertygad om att i slutändan blir det inget brexit.

Tragglande?

Hur tänker du dig att ett land ska lämna en sammanslutning av länder med gemensamma åtaganden och lagstiftning ifall det inte skall ske genom anpassning av landets egna lagstiftning i form av nya lagar?

Det handlar trots allt inte om att dra sig ur Hemmabodas Kultur- och Knyppelförening.

I övrigt har jag inte sett direkt mycket av "Leavers" på sistone utan enbart "Remainers" så om taktiken skulle vara att trötta ut de förra har man redan uppnått det önskade målet.
Citera
2019-10-22, 09:11
  #6513
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewsFlashs
Tragglande?

Hur tänker du dig att ett land ska lämna en sammanslutning av länder med gemensamma åtaganden och lagstiftning ifall det inte skall ske genom anpassning av landets egna lagstiftning i form av nya lagar?

Det handlar trots allt inte om att dra sig ur Hemmabodas Kultur- och Knyppelförening.

I övrigt har jag inte sett direkt mycket av "Leavers" på sistone utan enbart "Remainers" så om taktiken skulle vara att trötta ut de förra har man redan uppnått det önskade målet.


Jag förstår att ett utträde inte är lätt, men man har ju haft ganska lång tid på sig att lösa det och i stort sett inte kommit fram till någonting. Man säger ju NEJ till alla förslag. Det är helt absurt.
Citera
2019-10-22, 09:17
  #6514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det är nästan så man blir lite konspiratorisk. Är det mening att de ska trötta ut befolkningen med det här tragglandet att de till sist ska säga: ja, ja vi stannar väl kvar, då?

För jag har sagt hela tiden, och är fortfarande övertygad om att i slutändan blir det inget brexit.

Jag har sagt det ett par gånger tidigare i tråden: Brexit was never going to be near as smooth and simple as ending your apartment contract. Det är oerhört mycket mer komplext än så, och kan inte vara annorlunda. Det ser ungefär likadant ut när WTO eller EU förhandlar om handelsavtal - men där är effekterna dock inte lika genomgripande för hela samhället.
Citera
2019-10-22, 09:18
  #6515
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag förstår att ett utträde inte är lätt, men man har ju haft ganska lång tid på sig att lösa det och i stort sett inte kommit fram till någonting. Man säger ju NEJ till alla förslag. Det är helt absurt.


Britternas politiska inkompetens och tragikomiska självöverskattning (i nutid, och projicerat på historien) är inte EU:s fel.
Citera
2019-10-22, 09:31
  #6516
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag förstår att ett utträde inte är lätt, men man har ju haft ganska lång tid på sig att lösa det och i stort sett inte kommit fram till någonting. Man säger ju NEJ till alla förslag. Det är helt absurt.

Absurt?

Det kallas för demokrati.
Om inte en majoritet kan komma överens om att stödja ett förslag kommer det aldrig att passera parlamentet.

Ifall det brittiska folket hade fått en insikt i vad det faktiskt innebär att begära utträde ur EU och vilken omfattande juridisk process det är samt de tänkbara negativa effekterna av processen ställer jag mig ytterst tveksam till att folkomröstningen skulle ha landat i ett Brexit till att börja med.

Att sedan ungdomarna låg hemma på soffan och tänkte att deras röster inte behövs för nog är de äldre kloka nog...ja det säger väl allt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback