Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-08, 21:18
Medlem
Ojojoj. Nu är britterna som röstade för brexit i senaste parlamentsvalet rövknullade av Boris Johnson. Ursula von der Leyen, som var lika okänd som Soleimani för den stora allmäheten, och som kuppade sig till positionen som EUs högsta höns efter Juncker stötte ut läten att vi hinner inte med brexit.

Nu verkar Johnson gått med på att uppskjuta delar av det. Undrar om hans avsikt någonsin varit att genomföra brexit. Tanken har varit att hålla omröstningar av olika slag tills britterna röstar rätt. Demokratin i sin prydno.

https://borsen.dk/nyheder/politik/ar...paign=rss_feed
Citera
2020-01-09, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ojojoj. Nu är britterna som röstade för brexit i senaste parlamentsvalet rövknullade av Boris Johnson. Ursula von der Leyen, som var lika okänd som Soleimani för den stora allmäheten, och som kuppade sig till positionen som EUs högsta höns efter Juncker stötte ut läten att vi hinner inte med brexit.

Nu verkar Johnson gått med på att uppskjuta delar av det. Undrar om hans avsikt någonsin varit att genomföra brexit. Tanken har varit att hålla omröstningar av olika slag tills britterna röstar rätt. Demokratin i sin prydno.

https://borsen.dk/nyheder/politik/ar...paign=rss_feed

Om britterna drömmer om ett läge där de bara behöver hålla reda på sina egna politiker, där de kan dra ner gardinen och mentalt leva i splendid isolation samt ekonomiskt överdåd som för tvåhundra år sedan - så kommer de alltid att bli lurade och bortgjorda.

Tough luck, Englishmen.

PS. Att von der Leyen "kuppade sig till" sitt ämbete stämmer nog inte, jag skulle snarare säga att hon var en kompromisskandidat lanserad av andra inom och utom Tyskland. Intelligensmässigt verkar hon stå högt över BoJo och hans bunkergäng.
Senast redigerad av HepCat-X 2020-01-09 kl. 01:27.
Citera
2020-01-09, 10:15
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Om britterna drömmer om ett läge där de bara behöver hålla reda på sina egna politiker, där de kan dra ner gardinen och mentalt leva i splendid isolation samt ekonomiskt överdåd som för tvåhundra år sedan - så kommer de alltid att bli lurade och bortgjorda.

Tough luck, Englishmen.

Ja. Britterna är körda. Många i UK kommer att bli tvungna att ha två eller tre jobb för att kunna betala räkningar, hyra, mat och annan livets nödtorft; en del har två heltidsjobb, plus jobb hemma. Många kommer dessutom att ha skyhöga studieskulder även för relativt enkla och lågavlönade jobb
Citera
2020-01-09, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Ja. Britterna är körda. Många i UK kommer att bli tvungna att ha två eller tre jobb för att kunna betala räkningar, hyra, mat och annan livets nödtorft; en del har två heltidsjobb, plus jobb hemma. Många kommer dessutom att ha skyhöga studieskulder även för relativt enkla och lågavlönade jobb

Vad insiktsfull du har blivit plötsligt. Om några år, när jag får höra vanliga britter (som röstade för Boris eller för Brexit) sucka och svära över att Brexit inte blev den frihetsfest, den nytändning eller den dans på räkmackan de väntade sig, ska jag snäsa till dem: "Tough luck, Englishman".

Lika bra replik som "Okay, boomer!"

I used to admire England.
Citera
2020-01-09, 10:44
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Vad insiktsfull du har blivit plötsligt. Om några år, när jag får höra vanliga britter (som röstade för Boris eller för Brexit) sucka och svära över att Brexit inte blev den frihetsfest, den nytändning eller den dans på räkmackan de väntade sig, ska jag snäsa till dem: "Tough luck, Englishman".

Lika bra replik som "Okay, boomer!"

I used to admire England.

Klart att du kommer att få höra det. Du hör det redan från vanliga amerikaner. Statistiken visar iofs något annat, men rösterna i huvudet försvinner ju inte för det!
Citera
2020-01-09, 10:46
Medlem
Citat:
Klart att du kommer att få höra det. Du hör det redan från vanliga amerikaner. Statistiken visar iofs något annat, men rösterna i huvudet försvinner ju inte för det!

Dina röster i skallen, ja,

Du är lika rökt som du var när Trump var ny och grön på jobbet.
Citera
2020-01-09, 10:54
Medlem
Citat:
Eh... Ok, boomer!

Haha, miss igen.
Citera
2020-01-09, 18:54
Medlem
Jag har hävdat och hävdar fortfarande att det är just detta EU är rädd för:

""EU: HANDELSAVTAL PRIORITET I FÖRHANDLINGAR MED UK - BARNIER
.
.
Vi har de senaste 45 åren inte bara byggt upp en frihandelszon med
Storbritannien, utan också ett ekosystem, där vi respekterar samma normer för
produkter, samma regler för arbetare, miljön, konsumenterna, samma regler för
översyn? Om britterna vill lämna är det ok, om de vill handla med oss är det
ok, men vi måste vara försiktiga och undvika varje form av dumpning mot oss?
Vi är öppna, vi är vänliga, vi är konstruktiva, men vi kommer inte att vara
naiva", sade Barnier."

/Nyhetsbyrån Direkt 2020-01-09

Storbritannien blir nu fria att sänka företagsskatter etc. Pengar som de tidigare har tvingats att skicka in till EU. Det skulle inte förvåna mig om vi i en bortre ände fick se företag börja flytta från EU till Storbritannien.
Citera
2020-01-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag har hävdat och hävdar fortfarande att det är just detta EU är rädd för:

""EU: HANDELSAVTAL PRIORITET I FÖRHANDLINGAR MED UK - BARNIER
.
.
Vi har de senaste 45 åren inte bara byggt upp en frihandelszon med
Storbritannien, utan också ett ekosystem, där vi respekterar samma normer för
produkter, samma regler för arbetare, miljön, konsumenterna, samma regler för
översyn? Om britterna vill lämna är det ok, om de vill handla med oss är det
ok, men vi måste vara försiktiga och undvika varje form av dumpning mot oss?
Vi är öppna, vi är vänliga, vi är konstruktiva, men vi kommer inte att vara
naiva", sade Barnier."

/Nyhetsbyrån Direkt 2020-01-09

Storbritannien blir nu fria att sänka företagsskatter etc. Pengar som de tidigare har tvingats att skicka in till EU. Det skulle inte förvåna mig om vi i en bortre ände fick se företag börja flytta från EU till Storbritannien.
UK kan inte göra vad de vill. ITUC finns. WTO också. Om UK skaffar sig en konkurrensfördel genom statsstöd eller skattelättnader kan EU få WTO att gå med på strafftullar. Som sagt, UK vill inte starta ett handelskrig med EU. Även om Jeremy Commie Core Bin Impeded är mer bakbunden än Blow Jobson.
Citera
2020-01-09, 19:09
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

Vad ska de göra där då? EU gillar inte dumpning och Donald Trump fullkomligt hatar dumpning.

Det kan inte nog betonas hur mycket Trump hatar social dumpning. Vad tror du hans handelskrig med Kina handlar om?
Citera
2020-01-09, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Vad ska de göra där då? EU gillar inte dumpning och Donald Trump fullkomligt hatar dumpning.

Det kan inte nog betonas hur mycket Trump hatar social dumpning. Vad tror du hans handelskrig med Kina handlar om?

Så det är social dumpning om man har en företagsbeskattning eller arbetskraftkostnad som är lägre än vad som kan förväntas inom EU?

Vem ska då bestämma Storbritanniens skattesatser om inte britterna själva får göra det och det med de pengar som hittills bara har slängts in i jordbruksorganisationen EU?

( Jo, EU är en jordbruksorganisation. Det är bara att studera budgeten så inser man det.)
Citera
2020-01-09, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Som sagt, UK vill inte starta ett handelskrig med EU.

Det är inte ett handelskrig om man själv bestämmer över villkoren för ex. företagande.

Skattesatser för företag och sociala kostnader kan omöjligen vara något som hamnar på WTO:s bord. Inget kommer nu att hindra Storbritannien att få mycket förmånliga handelsvilkor med USA vilket jag också tror kommer att ske. USA:s och Storbritanniens historiskt goda och vänskapliga förbindelser kommer att stärkas än mer.
Senast redigerad av Konrad 2020-01-09 kl. 21:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback