2020-01-09, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Den stora frågan är väl:

1. Hur stänger vi ner hela HR-branschen?

2. Hur kan vi straffa och eliminera de som är ansvariga?

3. Hur organiserar vi oss?

Det är lite svårt att annonsera i detalj här för att inte röja sig och förbereda motparten men jag har sedan jag fick beskedet 2 jan kollat runt och gjort min research Sparat ner och så från alla de stora HR-systemen. Bl a lite filmer de har där de säljer in tjänsterna med bakgrundskontroll väldigt tufft och där de med anmärkning i datat framställs som persona-non-grata milt sagt. De säger saker som att du 1) behöver inte ens ha med dessa att göra. 2) de behöver aldrig får veta. Rätt slående när sådant sägs i deras filmsnuttar.
Sedan har jag pratat runt ett par dagar med folk i olika branscher som jag litar på. Sista steget var att kontakta Verifiera.se och få bekräftat därifrån eller om jag var fel ute. Jag försökte igår och fick tag i dem idag och all info om hur det funkar stämde.
Citera
2020-01-09, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Hur gör offentliga arbetsgivare , som kommun, landsting statliga bolag etc? Om dessa använder sig av HR-rekrytering som dom i den här tråden så borde väl det kunna ifrågasättas rejält. För om staten sållar bort sökande utan att ens ge dom en chans att söka, så borde väl det vara otillåtet? Staten har väl ett ansvar om nåt att se till att alla ges samma möjligheter. Och om dom automatfiltrerar bort alla med minsta lilla grej, så vad är det då för en stat?

Kommun och stat kör Varbi som rekryteringsystem. jag söker där hela tiden , senast 2019-11-27 50% tjänst. vem vill jobba 50% ? Inget svar alls trots rätt meriter . Aldrig blivit kallad till nånting inom kommun, landsting, stat trots att jag sökt ungefär 100 såna jobb på 4 år.
Citera
2020-01-09, 02:21
Medlem
RAGEDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Kommun och stat kör Varbi som rekryteringsystem. jag söker där hela tiden , senast 2019-11-27 50% tjänst. vem vill jobba 50% ? Inget svar alls trots rätt meriter . Aldrig blivit kallad till nånting inom kommun, landsting, stat trots att jag sökt ungefär 100 såna jobb på 4 år.
du kanske bara har ett dåligt cv?
Citera
2020-01-09, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Ja och när du säger det så ter det sig logiskt. Företagen vill inte gräva i när eller hur folk har blivit registrerade i databasen. Allt de bryr sig om är att effektivt sålla ut de som kan vara "outliers" för att på så vis minska risken för att behöva genomgå en nyanställning. Jag är ekonom i grunden och vet detta väldigt väl. Där i ligger den enorma problematiken.

Ja de sållar bort "outliers" , alla som har något avvikande på nåt sätt. det är ett bekvämt sätt att jobba när man får in 100 ansökningar.
Problemet är när datat är fel. Det finns felaktiga domar. och dessutom är det inte relevant i 25 år att man parkerat brottsligt nära ett övergångsställe och fått böta 700 kr
Problemet är också att när alla väljer bort samma outliers så får de aldrig mer chansen att vara med. Ens CV förstörs också ganska snabbt. Man kan inte så lätt i slutändan förklara varför man har 2-3 års hål i CVt.
Samhället har inte råd att stänga ute så många från jobb bara för att man gjort något mindre som är enkelt förlåtligt. Jo råd har man kanske men det blir en jättekostnad och tar av välfärden för de andra helt i onödan.
Citera
2020-01-09, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAGED

Jag tror inte att det är en fullgod förklaring. Även jag är dömd för ett flertal narkotikabrott, och trots att min meritförteckning både spänner över flera olika branscher och är juste uppbyggd med korrekt svenska får jag ingen återkoppling när jag har sökt arbete inom kommun och landsting.

Nu är jag visserligen konspiratoriskt lagd, och ser det som en merit att inte arbeta för politiskt styrda statliga trälar i form av ovannämnda organ, men att det skulle ha någonting med mina tidigare domar att göra går ej att utesluta. Lexbase är för horungar, och gynnar knappast oss som av olika anledningar hamnar i klaveret med den s.k. rättvisan.

Nåja.
Citera
2020-01-09, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAGED
Nej de anger "Ej rent i registren" när jag söker jobb.
Citera
2020-01-09, 02:31
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ja de sållar bort "outliers" , alla som har något avvikande på nåt sätt. det är ett bekvämt sätt att jobba när man får in 100 ansökningar.
Problemet är när datat är fel. Det finns felaktiga domar. och dessutom är det inte relevant i 25 år att man parkerat brottsligt nära ett övergångsställe och fått böta 700 kr
Problemet är också att när alla väljer bort samma outliers så får de aldrig mer chansen att vara med. Ens CV förstörs också ganska snabbt. Man kan inte så lätt i slutändan förklara varför man har 2-3 års hål i CVt.
Samhället har inte råd att stänga ute så många från jobb bara för att man gjort något mindre som är enkelt förlåtligt. Jo råd har man kanske men det blir en jättekostnad och tar av välfärden för de andra helt i onödan.

Precis. Grundfrågan är om det är rätt från en rättslig synpunkt. Tidigare har arbetsgivaren begärt att arbetstagare ska ta med utdrag från polisens belastningsregister, vilket varit helt rätt. Då var folk som inte varit dömda för brott inte med i registret och folk som gallrats hade upphört att vara brottsregistrerade.
Nu när det blir automatiserat så blir det mer och mer tvivelaktigt hur det står sig rättsmässigt. Och moraliskt sett så har då Lexbase varit fel från dag ett.

Hur man än tänker på det så finns det ingen samhällsnytta i att folk som inte är registrerade i polisens brottsregister ska finnas synliga i databaser på internet och för tredje part såsom exempelvis arbetsgivare.

Dags att folk här mobiliserar, då det lär vara en hel del som är med i Lexbase databas trots att de gallrats från Polisens register och än värre (folk aldrig blivit dömda för brott eller gjort något olagligt).
Senast redigerad av Diskuterarn 2020-01-09 kl. 02:42.
Citera
2020-01-09, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkmunk45
Hur länge innan vissa kriminella som vill lägga det livet bakom sig söker upp innehavarna och artigt kräver att de stänger ned systemet? Vi vet vart du bor/din familj bor etc.

Eller kriminella som av olika anledningar inte vill synas där?
Jag tror faktiskt att det diskuterats tidigare på forumet att när lexbase/verifiera fått "rätt typer av påtryckningar" så har de tagit bort noteringar osv.

Alltså ett tips till alla som vill ha bort sina sökresultat: kontakta lexbase och berätta vad ni kommer att göra om de inte tar bort resultaten.

Jag kommer att göra det om det någonsin behövs. Följer de inte instruktionerna så kommer jag beväpna mig och söka upp anställda utanför kontorstid oavsett var det är.
Citera
2020-01-09, 02:44
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Det är lite svårt att annonsera i detalj här för att inte röja sig och förbereda motparten men jag har sedan jag fick beskedet 2 jan kollat runt och gjort min research Sparat ner och så från alla de stora HR-systemen. Bl a lite filmer de har där de säljer in tjänsterna med bakgrundskontroll väldigt tufft och där de med anmärkning i datat framställs som persona-non-grata milt sagt. De säger saker som att du 1) behöver inte ens ha med dessa att göra. 2) de behöver aldrig får veta. Rätt slående när sådant sägs i deras filmsnuttar.
Sedan har jag pratat runt ett par dagar med folk i olika branscher som jag litar på. Sista steget var att kontakta Verifiera.se och få bekräftat därifrån eller om jag var fel ute. Jag försökte igår och fick tag i dem idag och all info om hur det funkar stämde.
Detta borde Uppdrag granskning ta en titt på.Den här automatiserade sållningen av personer med helt orelevanta domar känns ju jävligt suspekt. Det bli ett jävla liv om en arbetsgivare diskriminerar än person som inte vill skaka hand, eller annat sjukt. Men detta är ju diskriminering så det skriker om det särskilt när offentliga arbetsgivare också använder skiten. Vi har väl en lag som börbjuder arbetsgivare att kräva polisutdrag såvida inte arbetetsuppgiften/anställningen är av en känsligare natur. Ex barnskötare, taxiförare och jobb med säkerhetstänk. För arbeten av vardaglig natur så får dom inte kräva registerkoll. Hur fan kan detta då vara lagligt, det är ju inte ens en kontroll,, då den sökande sållas bort automatiskt som en "röd prick".

Detta är för sjukt. Vad gör Morgan Johansson, vår inkompetente (J-minister) katastrof åt saken? Vilka mäktiga ormar kan tänkas backa upp HR-skojarna? Antagligen somliga journalister som vill ha rätt till att snoka hos alla. Men antagligen alla stora företag som nu har en tjänst som gör rekryteringen mycket lättare när många sållas. Tänk att slippa den nedre percentilen av sökanden genom domstolsorsak, oavsett sak. Äcklad är jag.
Citera
2020-01-09, 02:44
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Jag tror faktiskt att det diskuterats tidigare på forumet att när lexbase/verifiera fått "rätt typer av påtryckningar" så har de tagit bort noteringar osv.

Alltså ett tips till alla som vill ha bort sina sökresultat: kontakta lexbase och berätta vad ni kommer att göra om de inte tar bort resultaten.

Jag kommer att göra det om det någonsin behövs. Följer de inte instruktionerna så kommer jag beväpna mig och söka upp anställda utanför kontorstid oavsett var det är.

De tar inte bort saker ur sin databas, oavsett om du mailar dem och hotar dem rättsligt. De har ju knappt tagit bort folk från sin databas som blivit registrerade felaktigt men som aldrig gjort något brottsligt i sitt liv.
Senast redigerad av Diskuterarn 2020-01-09 kl. 02:46.
Citera
2020-01-09, 03:55
Medlem
Fy vad obehagligt. Det här drabbar verkligen många människor i Sverige. Hur är det med information om personal och andra ansvariga som jobbar inom den här verksamheten? Har dessa skyddade uppgifter?

Tänk om någon drabbad tappar fotfästet och börjar ge igen för att livet blivit förstört tack vare dessa företag?

Det känns inte helt orealistiskt. Bara därför borde kanske staten eller olika myndigheter se över detta märkliga system.
Citera
2020-01-09, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Hur gör offentliga arbetsgivare , som kommun, landsting statliga bolag etc?
Vissa myndigheter använder ReachMee
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in