2020-01-09, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Så är det. Vilket bevisar vilket fantastiskt redskap Verifiera är vid anställningar. TS kan söka 700 jobb till. Han kommer aldrig att få jobb hos någon som gör en grundlig bakgrundskontroll.

Precis. Baserat på hur det är nu är det därför jag bara söker jobb på 1-mans bolag nu så jag kommer nog få jobb.

Det är värre för de som är beroende av hög lön på storbolag och inte kan få jobb.
Citera
2020-01-09, 13:48
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Stämmer inte . Tingsrätterna har börjat jobba annorlunda. De gallrar nu . fick detta mail nu när jag sökte på min dom genom att maila dem om kopia.

---------- Forwarded message ---------
From: Registrator xxxxxxxxxxxxxxxxx@dom.se>
Date: Thu, Jan 9, 2020 at 12:39 PM
Subject: SV: dom
To: xxxxxxxxxxxxx

Ingen träff.*Med vänlig hälsningRegistrator
Den går fortfarande att fysiskt begäras ut ur akrivet
Citera
2020-01-09, 13:52
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Om man har blivit dömd för något så borde man kunna förklara det? Jag har varit en del i beslutsprocessen för att anställa på mitt företag och det förekommer att folk har blivit dömda för t.ex. att köra för fort. Varför skulle vi anställa en nöt som har så dåligt konsekvenstänk? Även om det var 10 år sen var personen i fråga åtminstone 18 år och jag skulle inte lita för fem öre på den personen att hantera viktiga saker.
Problemet är att företagen bara kollar HR-systemet och skiter i att fråga och bara sållar bort nån med tex en trafikbrott som gått till tingsrätten. Tex bestridit en bot.
Det enklaste för en arbetsgivare borde vara när man valt ut de mest lämpliga kandidaterna att be om ett oöppnat polisutdrag eller något. Fan så mycket mer ärligt, hederligt och korrekt än HR-system som lagrar personuppgifter om folk och sätter onödiga käppar i hjulet.
Citera
2020-01-09, 13:54
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Total lögn. Över 50 förekomster i domstolar de senaste ca tio åren.

Hur vet du vad han/hon dömts för när du inte har TS namn?
Citera
2020-01-09, 14:00
Medlem
Om man tar ett steg tillbaka och tittar på hur det ser ut i hela landet. Runt 3,5% har Lexbase - förekomst. Lexbase tar även med ordningsbot och civilmål utöver brottmål så dessa finns inte i Verifiera.se

Ang det som finns på Lexbase.se och på mrkoll.se :
5-15% av de som finns där har enbart strafföreläggande / ordningsbot
0-10% har bara tvist som orsak, tex stämma hantverkaren som gjort dåligt jobb med badrummet.
15-25% har både tvist och varit i domstol för brott
60-75% har varit i domstol för brott

Av de som varit i domstol för brott och finns med har 15-20% friande dom
Av de som varit i domstol för brott avser en del struntsaker såsom trafikförseelser

www.verfiera.se rensar också friande dom dvs 15-20%
www.verfiera.se innehåller då anmärkning på ca 2,4% av befolkningen. dvs 5 milj x 0,024 = 120 000 personer i arbetsför ålder

En del av dessa 120 000 är dömda fel ( ja ibland ändrar hovrätt och friar den som dömts i tingsrätt etc) kanske 5% = 6 000 personer

En del av dessa 120 000 har brott som inte försvinner ur polisens belastningsregister efter 5 år. Grov stöld, grova bedrägerier, grov misshandel o dyl. Väldigt högt räknat 75% av noteringarna 90 000 pers.

resterande del har brott som försvinner ur polisens belastningsregister efter 5 år dvs 24000 personer.

Det finns således 6000 + 24000 = 30 000 personer som aldrig borde finnas i belastningsregister alls och det är antalet drabbade.
Citera
2020-01-09, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Den går fortfarande att fysiskt begäras ut ur akrivet

Inte om du inte redan har domen. Du måste kunna målnummer och datum för att få ut den.
Citera
2020-01-09, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Hur vet du vad han/hon dömts för när du inte har TS namn?
Försöker du ta reda på vem jag är?
Citera
2020-01-09, 14:23
Medlem
Alla som tycker tycker att det är fel att man ska bli uthängd och straffad resten av sitt liv för ett brott man begått när man var ung. Måste givetvis försöka påverka makthavarna att ändra lagarna så man får tillbaka sin integritet och får en möjlighet att gå vidare med sitt liv. Det hjälper inte att sitta och gnälla på flashback.
Citera
2020-01-09, 14:25
Medlem
WhiteWalkers avatar
Tycker det är helt jävla efterblivet faktiskt. Förstår att det kan finnas en poäng i att kolla om nån är pedofil eller har mördat någon, men att man har åkt dit för nåt trafikbrott eller rökt hasch när man var 16.. Fyfan. Lite orolig att jag inte kommer få något jobb själv av den anledningen när jag är klar med min utbildning faktiskt. Har mer än bara ett ringa om man säger så.
Citera
2020-01-09, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av (ô_Ô)
Alla som tycker tycker att det är fel att man ska bli uthängd och straffad resten av sitt liv för ett brott man begått när man var ung. Måste givetvis försöka påverka makthavarna att ändra lagarna så man får tillbaka sin integritet och får en möjlighet att gå vidare med sitt liv. Det hjälper inte att sitta och gnälla på flashback.

Exakt. Lets get real här . Om man tittar 2-3 år fram.
Antingen stämmer fackförbunden HR-avdelningarna och detta upphör eller så upphör det i och med att vi får mer EU-liknande regler.

De i storleksordningen 30 000 berörda personerna talar med facket och andra och tex SACO har varit på om att ändra reglerna. Det är lagändringar på gång sedan ett par år och sverige har en situation med belastningsregister som inte finns på annat håll i EU. Det går ju att ändra med grundlagsändring men det troligaste är ändå att Näringsdepartementet snart får tid att på nytt titta på detta och utvärdera efter senaste rundan. Om de vill justera något så kan de.

Förmodligen blir det så att nuvarande upplägg inte är tillåtet om 2-3 år om man kollar i motioner hittills. Ungefär samtidigt som man stämmer HR-avdelningarna mot GDPR och får upprättelse. Då tas troligen de missvisande uppgifterna bort oavsett.

Tingsrätterna har börjat gallra 10 år gammalt och hänvisa till ej sökbara arkiv, ca 30 st runt om i landet dvs ingen kollar i dem.

Det är sökfunktionen som gör datat tillgängligt som annars är närmast totalt otillgängligt som ställer till det för samhället och det blir en suboptimering när 30 000 personer antingen inte får jobb eller inte det jobb de är bäst lämpade för. Och siffran ökar hela tiden då inte gamla poster rensas ut.
Citera
2020-01-09, 14:29
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:

Det fanns ett lagförslag angående det här för ett tag sedan. Problemet var att regeringen i klassisk Stasi-anda försökte baka in så att bara vissa journalister och dylikt skulle få tillgång till domar. Då vet man ju själv hur det skulle se ut. Inte en jävel som inte själva var vittnen eller offer skulle få reda på när en invandrare begått ett brott t.ex.

Vill minnas att det var så i alla fall. Ungefär ett år eller två tillbaks.
Citera
2020-01-09, 14:36
Medlem
antoneriks avatar
Citat:

Ja, det här är en politisk fråga i botten. Lexbase, mrkoll, verifiera och allt vad dom heter är vinstdrivande företag som ser en möjlighet att tjäna en hacka. Om lexbase försvinner kommer något annat. Att skjuta på budbäraren har aldrig varit en framkomlig väg.

Vi måste göra det jävligt smärtsamt och kostsamt att rota i kriminell bakgrund vid en anställningsprocess. För mig är det ingen skillnad att man slänger alla med arabiskt efternamn i papperskorgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in