Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Inte helt otroligt om Iran råkat skjuta ned det av misstag. De sitter säkert på helspänn och är beredd på minsta lilla rörelse på himlen.

I så fall finns spår på vrakdelarna i form av splitter från exploderande ground-to-air-missil. Om det är BUK exploderar de nära flygplanskropp och ger karaktäristiska spår som berättar vad som hänt.
Citera
2020-01-08, 13:40
Medlem
Funkydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumeg
Ok, kan du vänligen redogöra för hur du landar i den låga sannolikheten för att planet av misstag blivit nedskjutet? Givet den extremt låga risken för olycka med trafikflygplan generellt och med den aktuella typen specifikt, som dessutom för enstaka dagar sedan genomgått teknisk kontroll. Givet att händelsen skedde just några timmar efter att Iran angripit USA med ballistiska robotar och luftvärnet förstås var på helspänn, milt sagt. Givet att liknande nedskjutning skett historiskt (MH17). Givet att planet brann på vägen ner och att det finns suspekta splitterskador på bilder från motor. Slutligen, givet att Iran hittills vägrat lämna ut lådan (vilket de rimligen vore angelägna att göra om de själva trodde att det handlade om olycka - nedskjutning är ju knappast fötroendeingivande eller gynnande för regimen).

Återigen, "Occams rakkniv".

Det jag främst vänder mig emot är att den iranska regimen medvetet skulle skjutit ner planet. Det tycks inte du heller tro med tanke på hur du uttrycker dig här?

Att det var en olycka, d.v.s. att man sköt ner det av misstag vill jag inte utesluta men jag ser ändå en "klassisk" flygolycka som mer troligt trots allt. Som jag länkade sker det en stor flygolycka i Iran ungefär vartannat år, om man tycker det är ofta eller inte är förstås relativt. Tillräckligt ofta för att jag inte ska kliva på konspirationsteori-tåget ännu.

Planet startade från Teheran. Att det finns flyg i omlopp runt stadens flygplats borde inte överraska landets armé kan jag tycka. Det var i luften i några minuter och sköts sedan enligt dig (och andra) ner av Irans militär. Jämfört med MH17 finns klara skillnader. Det var ett plan som passerade genom ukrainskt luftrum och sköts ner av mer eller mindre lekmannamässiga rebeller utan regelrätt uppsyn över luftrummet. Här pratar vi alltså om ett plan som direkt i samband med start ifrån landets största flygplats, vad gäller internationell trafik, skulle skjutits ner av nationens egna militär. Vi kan nog vara säkra på att missilansvariga har full tillgång till instrument som visar de plan som legalt befinner sig i luftrummet.

Att de inte lämnar ut svarta lådan direkt är knappast förvånande. I första hand anser de nog att detta är ett nationellt ärende då det inträffade i Teheran och 82 stycken av de avlidna var iranier. Skulle de aldrig lämna över lådan är det förstås extremt misstänksamt, men det hela är minst sagt väldigt färskt. All form av kontakt med USA, om så bara med ett amerikanskt företag (Boeing), ses nog som väldigt problematisk och prestigefull i dagsläget. Det troliga är att de vill analysera innehållet först och sedan lämna över dessa. Jag sympatiserar inte på något sätt med Iran så jag kan tycka att de borde lägga alla kort på bordet och dela med sig av informationen skyndsamt. Men det jag beskrev anser jag vara väntat i sammanhanget.

Sedan kan jag erkänna att jag inte har tillräckligt bra koll för att sitta och titta på bilder från vraket och tycka mig tyda var en raket penetrerat eller liknande. Känner man att man behärskar det så spekulera på. Jag inväntar tills jag ser experter uttala sig om att det finns en hel del som tyder på att Iran gjort bort sig rejält. Som det är nu så är det bara på diverse forum som detta tycks skrivas. Där det nämns i medierna är det mer rent spekulativt i förbifarten utan källhänvisningar. Men uteblir dessa experter även framöver så kommer konspirationsteoretikerna såklart säga att de blivit mutade eller skrämda till tystnad så det är svårt att "vinna" mot dem.

Men visst, alla kan fela. Att de medvetet skjutit ner planet ser jag dock som mer eller mindre uteslutet. En missriktad raket? Njao, jag är tveksam som sagt.
Senast redigerad av Funkydude 2020-01-08 kl. 14:05.
Citera
2020-01-08, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Samtidigt så ger man tillstånd att öppna luftrummet från 23:30 och det är här misstaget görs

Det som talar emot är att 01:34 (UTC) 04:34 (lokal tid) samt 01:46 (UTC) 04:46 (lokal tid) avgick två kärror till Turkiet längs samma färdväg.
Olycksplanet kom iväg sent, lyfte 02:41/42 (UTC) 05:42 (lokal tid) och försvann från ADS-B 2min senare längs samma färdväg.
Rumsaspekten (dvs flygkorridor) vid luftförsvar kan därmed avskrivas om det var en vådabekämpning.
Möjligen kan tidsaspekten i så fall spela in. Dvs flygförbud efter 05:00 lokal tid (vilket skulle förklara förseningen). Det skall dock till jävligt triggerhappy Iranier för att skjuta ner en civil kärra.
Andra aspekter kan ju dock vara skiftbyte och felaktig överlämning eller en förändring i luftläge/eldtillstånd. Klar är i alla fall att andra flygplan lyfte från flygplatsen timmarna före och efter (dock ingenting mellan 05:00-07:45 lokal tid förutom olycksplanet).
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Ja, men hur många är svenskar av dessa svenskar?

Sjutton personer bodde i Sverige. Hur många av dessa som var iranier, svensk-iranier, kort och gott svenskar eller något annat vet jag inte. Ärligt talat tycker jag deras respektive nationella identitet är ganska ointressant i sammanhanget.
Citera
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Det är bara en svensk som har dött.

Det finns tio svenskar med på listan (se SWE längst till höger) varav tre heter L*ndberg i efternamn.

* = i
Citera
2020-01-08, 13:42
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det var sjutton svenskar på planet, enligt uppgifter i flera medier.
Det är 10 (varav fyra med svenskt efternamn), om man räknar i listan i Twitterlänken som nyss lades upp.
Citera
2020-01-08, 13:43
Medlem
Gardiennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inte i nuläget, tror jag. Om man tänker sig att det är några inom iranska armén som på eget bevåg skjutit ned planet så ökar trycket på Trump att agera hårdare.

Tror inte att vare sig Iran eller USA egentligen vill ha ett regelrätt krig. Men för de båda ledarna handlar det om att visa sig starka.

Kanske kan nattens bombningar av flygbaserna i Iran kommuniceras som att nu vågar USA inte göra mer. Samtidigt som det i USA kommuniceras att missilerna inte fick några vidare konsekvenser. I så fall kanske alla är nöjda, men ett nedskjutet plan med civila dödsoffer skulle kunna ställa till det.

Fast jag ser det mer som att Iran gjort ett gigantiskt självmål och USA och Trump kan luta sig tillbaka medan Iran försöker komma tillrätta med sig själv. Iran har inte åsamkat USA något, däremot delvis mot övriga världen. Nu sägs att svarta lådan inte heller lämnas ut. Detta är en vinstlott för USA. Ärendet sköter sig själv.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M88
Nej din luffare, det var det inte alls. Iran borde med kärnvapen jämna hela USA med marken.

Just nu tycks Iran vara upptagna med att ta kål på sig själva. Först trampar de ihjäl 56 av de egna vid begravningen, sedan skjuter man ner 170 pers.
Citera
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Boeing är amerikanskt. Och det är kanske sannolikt att den amerikanska Staten har vägar in i IT-systemen som man har med Apple o dylikt. Kanske har man hackat flygplanet?

Å andra sidan rör det sig om en 737a. Vilket kan betyda 737 MAX. Och den flygplanstypen har dragits med stora problem med några olyckor och det rådde därför ett tag flygförbud. Norwegian hade ett sådant plan strandat nere i Spanien tror jag. Och det kostar ganska mkt att ha ett plan parkerat så man ville få hem det. Man fick tillåtelse av spanska luftmyndigheter att flyga hem, så man lyfte utan passagerare och flög över Tyskland. Tyskarna tvingade ner planet och sa att det här planet kan ni ju inte flyga, det har flygförbud.

Ordning och reda hos tyskarna

Edit: 737 MAX verkar fortfarande ha flygförbud. Så förmodligen inte ett sådant plan.
MAX har fortfarande flygförbud. Enda undantaget är när ett plan ska parkeras vid annat flygfält. Då får det flygas dit. Men ej med passagerare
Citera
2020-01-08, 13:44
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Det finns tio svenskar med på listan (se SWE längst till höger) varav tre heter L*ndberg i efternamn.

* = i
Det är väl 10/4?
(#87-#90)
Citera
2020-01-08, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
De 8 personerna från Sverige är gissningsvis inte svenskar i mina ögon.
Väldigt många Kanadensare på flyget men de kanske flyger den vägen för att komma billigare undan.

Finns 4 Lindb*rg ombord, varav en med iranskt förnamn.
Citera
2020-01-08, 13:45
Medlem
Har piloternas namn publicerats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här