Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 12:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Det räcker med att Iranierna sitter på helspänn eftersom det dessutom var natten då de skulle "hämnas". Ett motanfall från Trump på direkten lär inte ha varit främmande i deras tankevärld.
Flygplanet i fråga fick ju inte lyfta enligt tidtabell utan först kl 06.

Ponera att de haft flygförbud och därmed sagt till sina luftvärnsgossar att "allt som flyger i natt är den stora satan USA". I det läget räcker det med att någons klocka går ett par minuter fel så är tragedin ett faktum.

Precis som kosackerna i Ukraina som indignerat undrade vem fan som givit klartecken för civila flygplan att flyga över området så kan säkert en Iransk operatör just nu undra hur i helskotta man kan tillåta civila flygplan över Teheran samtidigt som Iran själva skjuter robotar mot grannlandet Irak och USAs baser där.

Jag avfärdar inte nedskjutning, dock skeptisk till att det i så fall handlar om ett misstag. Dessutom är jag inte helt övertygad om att Iran är avsändaren.
Citera
2020-01-08, 12:56
Medlem
Familjen Lindberg, Svensk pappa Iransk mamma och två små söner.. Tragiskt, men nu är väl Iranska regimen nöjda att de fick dödat en fri Iransk kvinna..
Citera
2020-01-08, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jo det skulle till kiev
Troligtvis för mellanlandning där Svenskarna skulle byta till flyg till Sverige.
Citera
2020-01-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude
Att den iranska regimen medvetet skjutit ner planet kan vi nog sortera in under "totalt verklighetsfrånvända konspirationsteorier". Om de av misstag råkat göra det ska jag inte uttala mig tvärsäkert om, även om det också känns väldigt osannolikt.

Då det är alldeles för tidigt för att dra några slutsatser utifrån annat än sannolikhetslära så nöjer jag mig med det. Det allra troligaste är att det helt enkelt är en olycka. Flygkrascher är ovanliga men det känns som var och varannan sådan inträffar i just Iran. Googlade på det för att stärka min tes och det var inte riktigt så ofta som jag fått för mig men ändå tillräckligt för att en olycka fortfarande ska kännas mest rimligt, se länk " https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Iranian_aviation_accidents_and_incidents ". Flygbolaget var ukrainskt vilket inte heller direkt bör likställas med kvalitet och säkerhet.

En annan tes är förstås ett terrorattentat, då i form av en bomb eller liknande. Det ser jag som klart mer troligt än att man skjutit ner planet med en missil av någon sort. Om vi tänker att konflikten mellan USA och Iran fortsätter så kommer vi nog tyvärr få se olika former av terrordåd, riktade mot mer eller mindre legitima amerikanska mål utförda av diverse grupperingar. Självklart finns det sådana som lyder direkt under den iranska regimen men dessa tvekar jag starkt på skulle ge sig på ett civilt plan på detta sätt på eget territorium. Däremot finns det säkert mer klassiska, för regimen okontrollerbara, terrorgrupperingar som ivrigt spränger det som känns bäst för stunden. Grupper som inte direkt lyder under landets toppskikt även om de säkert delar samma mål. En sådan terrorcell skulle säkert kunna få för sig att utföra ett liknande dåd.

Men jag menar ändå att det inte känns som huvudspåret här och jag vill tro att de väljer ett plan som inte utgår ifrån Iran. Jag läser om svenska, brittiska och en massa kanadensiska medborgare ombord på det drabbade planet. Hur många av dessa är inte också iranier? Även om de nu tydligen inte godkänner dubbla medborgarskap så reser väl inte någon frivilligt dit annat än för att hälsa på släkten. De härstammar alltså ifrån landet. Några procent var säkert där i affärer men samtidigt har nog många av dessa också iranskt ursprung. De skickas dit för att de kan språket och har kontakter m.m.

Nej, är tanken att hämnas på USA i synnerhet och väst i allmänhet är detta ett dåligt mål. Jag säger olycka tills starka indikationer tyder på något annat.

Missade du splitter skador från luftvärn på vingarna https://www.dailymail.co.uk/news/article-7863359/Ukrainian-passenger-plane-carrying-180-people-crashes-near-Tehran-local-media.html

Jag tror det var av misstag och Iran försöker dölja det, då de vägrar ge ut svarta lådan.
Citera
2020-01-08, 12:59
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Det känns som att Nr 1 också reste med familjen ... Kanske fler än 17 st?

Det har du rätt i nu när jag kollade lite snabbt, en från Canada.
Då finns det antagligen flera.
Det är lite intressant med att vara skriven i Sverige.

Synar man listan på alla så skulle antalet "boende" och "skrivna" i Sverige stiga mycket mera.
Citera
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Givetvis, vad annars?

En Nasse i husvagnen! Nej Israel har inget med detta att göra. Vi har bra scenariobeskrivningar Iranskt luftvärn och trigger happy personal och taskig stridsledning.
Citera
Medlem
Det va ett totalt förstört plan, inte mycket intakta delar kvar, det ser ut som det gått genom en vedflis!
Om det var en sprängladdning ombord eller missil eller luftvärn av nåt slag, borde det ligga delar en lång bit innan nedslagsplats.
Dom delarna borde ha spår av sprängämnen!
Imponerad av människor som vågar resa till och från sådana länder.
Citera
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Det finns fortfarande inte i media någon uppgift om vart planet var ämnat att flyga till. Det kan ju ändå vara av intresse om attentat misstänks. Att det är ett Ukrainskt flygföretag betyder inte nödvändigtvis att planet var på väg till Ukraina.

Det var på väg till Kiev enligt flightradar24.

https://www.flightradar24.com/blog/ukrainian-flight-ps752-crashes-shortly-after-take-off-from-tehran/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Flygplatsen ligger på, grovt, 3300fot så det är mindre än 5000 fot höjd vilket gott och väl är inom porte. Spelar ingen roll därför att det är exakt som du skriver, MANPADS går mot värmekälla med direktträff och slår ut en motor i detta fall. Vi har exampel på liknande händelser där maskinen nödlandat. Generellt är en MANPADS för liten för att slå ut maskinen.

Splitterträffarna vi ser på bild talar tydligt för större luftvärnssystem med betydligt större sprängladdning vilket också ger en bild om vem som skulle kunna gjort det...
Detta är en liknande händelse som MH017 vad avser vapensystem och händelseförlopp.

Ser ut som en liknande nedskjutning som den i Ukraina. Kommer snart att visa sig om så är fallet. Iransk officer trodde det var ett amerikanskt bombflyg som skulle hämnas robotattackerna. För civilt flyg gäller uppenbarligen att inte trafikera laddade zoner.
Citera
2020-01-08, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Mänskliga misstag händer trots radar, stridsledning, C2, datalänk och teknologi. Det har historien visat gång på gång. Och det är övertron på teknologin i kombination med att man glömmer bort att människor inte är maskiner som gör att det går på röven ibland.

Så här kanske:
Irans militära ledning vet att de ska slå till 21:00 och ser en motreaktion som möjlig. De beordrar civila flyget ett flygförbud från 21:00 och följer upp att de lämnat luftrummet vilket gör att allt i luften efter 22:00 kan antas vara amerikanskt och då blir det enklare att upprätthålla ett luftvärn då både kvalificerade enheter med fullgod radarbild har eldtillstånd OCH mindre kvalificerade enheter så som grupper med MANPAD med vanliga ögon och öron har eldtillstånd mot allt i luften de ser.

Mellan 22:00 och 23:00 upprätthålls detta och fungerar som det ska och Irans militära ledning gör en ny bedömning 23:15 att USA inte verkar slå tillbaka omedelbart, så de ger order om att gå ned ett steg i beredskap, samt drar in det fria eldtillståndet för de okvalificerade grupperna.

Samtidigt så ger man tillstånd att öppna luftrummet från 23:30 och det är här misstaget görs för Morteza som är gruppchef för en MANPAD grupp en liten bit från flygplatsen är så sjukt konad och taggad på himlen så han ser inte att strömförsörjningen till sin radio/komutrustning har fallit ur och i hans psykologiska sinnestillstånd tänker han att radion är död för att USA bedriver EW-insats. Någonting dyker upp på himlen och i hans värld är det 100% säkert att han ska bli nationens hjälte genom att skjuta ned det amerikanska stridsflygplanet. Även Gazzam som skulle se till att räkna in att alla grupper återrapporterat att de tagit emot order om indraget eldtillstånd hade en dålig dag och räknade fel på en grupp då han fick det till 10 fast det bara var 9 som återkopplat.
En mycket bra hypotes, fullt möjlig.

Inte en enda amerikan ombord, nästan så att kan kan misstänka en hemlig amerikansk kommandogrupp som vill elda på Iran hatet lite men lite väl konspiratoriskt det medger jag.
Citera
Medlem
Sumegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude
Att den iranska regimen medvetet skjutit ner planet kan vi nog sortera in under "totalt verklighetsfrånvända konspirationsteorier". Om de av misstag råkat göra det ska jag inte uttala mig tvärsäkert om, även om det också känns väldigt osannolikt.

Då det är alldeles för tidigt för att dra några slutsatser utifrån annat än sannolikhetslära så nöjer jag mig med det. Det allra troligaste är att det helt enkelt är en olycka. Flygkrascher är ovanliga men det känns som var och varannan sådan inträffar i just Iran. Googlade på det för att stärka min tes och det var inte riktigt så ofta som jag fått för mig men ändå tillräckligt för att en olycka fortfarande ska kännas mest rimligt, se länk " https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Iranian_aviation_accidents_and_incidents ". Flygbolaget var ukrainskt vilket inte heller direkt bör likställas med kvalitet och säkerhet.

En annan tes är förstås ett terrorattentat, då i form av en bomb eller liknande. Det ser jag som klart mer troligt än att man skjutit ner planet med en missil av någon sort. Om vi tänker att konflikten mellan USA och Iran fortsätter så kommer vi nog tyvärr få se olika former av terrordåd, riktade mot mer eller mindre legitima amerikanska mål utförda av diverse grupperingar. Självklart finns det sådana som lyder direkt under den iranska regimen men dessa tvekar jag starkt på skulle ge sig på ett civilt plan på detta sätt på eget territorium. Däremot finns det säkert mer klassiska, för regimen okontrollerbara, terrorgrupperingar som ivrigt spränger det som känns bäst för stunden. Grupper som inte direkt lyder under landets toppskikt även om de säkert delar samma mål. En sådan terrorcell skulle säkert kunna få för sig att utföra ett liknande dåd.

Men jag menar ändå att det inte känns som huvudspåret här och jag vill tro att de väljer ett plan som inte utgår ifrån Iran. Jag läser om svenska, brittiska och en massa kanadensiska medborgare ombord på det drabbade planet. Hur många av dessa är inte också iranier? Även om de nu tydligen inte godkänner dubbla medborgarskap så reser väl inte någon frivilligt dit annat än för att hälsa på släkten. Några procent var säkert där i affärer men samtidigt har nog många av dessa också iranskt ursprung. De skickas dit för att de kan språket och har kontakter m.m.

Nej, är tanken att hämnas på USA i synnerhet och väst i allmänhet är detta ett dåligt mål. Jag säger olycka tills starka indikationer tyder på något annat.

Ok, kan du vänligen redogöra för hur du landar i den låga sannolikheten för att planet av misstag blivit nedskjutet? Givet den extremt låga risken för olycka med trafikflygplan generellt och med den aktuella typen specifikt, som dessutom för enstaka dagar sedan genomgått teknisk kontroll. Givet att händelsen skedde just några timmar efter att Iran angripit USA med ballistiska robotar och luftvärnet förstås var på helspänn, milt sagt. Givet att liknande nedskjutning skett historiskt (MH17). Givet att planet brann på vägen ner och att det finns suspekta splitterskador på bilder från motor. Slutligen, givet att Iran hittills vägrat lämna ut lådan (vilket de rimligen vore angelägna att göra om de själva trodde att det handlade om olycka - nedskjutning är ju knappast fötroendeingivande eller gynnande för regimen).

Återigen, "Occams rakkniv".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jo det skulle till kiev

Citat:
Ursprungligen postat av living4free
Troligtvis för mellanlandning där Svenskarna skulle byta till flyg till Sverige.

Läs tråden, redan konstaterat att den skulle till Kiev och att ett plan Kiev-Stockholm lyfte imorse och landat på Arlanda som de troligen skulle med. RIP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in