Att den iranska regimen medvetet skjutit ner planet kan vi nog sortera in under "totalt verklighetsfrånvända konspirationsteorier". Om de av misstag råkat göra det ska jag inte uttala mig tvärsäkert om, även om det också känns väldigt osannolikt.
Då det är alldeles för tidigt för att dra några slutsatser utifrån annat än sannolikhetslära så nöjer jag mig med det. Det allra troligaste är att det helt enkelt är en olycka. Flygkrascher är ovanliga men det känns som var och varannan sådan inträffar i just Iran. Googlade på det för att stärka min tes och det var inte riktigt så ofta som jag fått för mig men ändå tillräckligt för att en olycka fortfarande ska kännas mest rimligt, se länk "
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Iranian_aviation_accidents_and_incidents ". Flygbolaget var ukrainskt vilket inte heller direkt bör likställas med kvalitet och säkerhet.
En annan tes är förstås ett terrorattentat, då i form av en bomb eller liknande. Det ser jag som klart mer troligt än att man skjutit ner planet med en missil av någon sort. Om vi tänker att konflikten mellan USA och Iran fortsätter så kommer vi nog tyvärr få se olika former av terrordåd, riktade mot mer eller mindre legitima amerikanska mål utförda av diverse grupperingar. Självklart finns det sådana som lyder direkt under den iranska regimen men dessa tvekar jag starkt på skulle ge sig på ett civilt plan på detta sätt på eget territorium. Däremot finns det säkert mer klassiska, för regimen okontrollerbara, terrorgrupperingar som ivrigt spränger det som känns bäst för stunden. Grupper som inte direkt lyder under landets toppskikt även om de säkert delar samma mål. En sådan terrorcell skulle säkert kunna få för sig att utföra ett liknande dåd. Men jag menar ändå att det inte känns som huvudspåret här och jag vill tro att de väljer ett plan som inte utgår ifrån Iran.
Jag läser om svenska, brittiska och en massa kanadensiska medborgare ombord på det drabbade planet. Hur många av dessa är inte också iranier? Även om de nu tydligen inte godkänner dubbla medborgarskap så reser väl inte någon frivilligt dit annat än för att hälsa på släkten. De härstammar alltså ifrån landet. Några procent var säkert där i affärer men samtidigt har nog många av dessa också iranskt ursprung. De skickas dit för att de kan språket och har kontakter m.m. Men framförallt, enligt media så var över hälften av passagerarna inhemska.
Nej, är tanken att hämnas på USA i synnerhet och väst i allmänhet är detta ett dåligt mål. Jag säger olycka tills starka indikationer tyder på något annat.