Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 12:49
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Klart som fan att det Iran som ligger bakom. Att det är slumpen kan vi ju glömma.

occam's razor är högaktuell än idag.

Och varför skjuter dom ner ett random passargerarplan? Så jävla idiotiskt, deras äckliga land med deras avskum till befolkning hoppas jag blir utrotade för gott av Trump.
Citera
2020-01-08, 12:50
Medlem
Funkydudes avatar
Att den iranska regimen medvetet skjutit ner planet kan vi nog sortera in under "totalt verklighetsfrånvända konspirationsteorier". Om de av misstag råkat göra det ska jag inte uttala mig tvärsäkert om, även om det också känns väldigt osannolikt.

Då det är alldeles för tidigt för att dra några slutsatser utifrån annat än sannolikhetslära så nöjer jag mig med det. Det allra troligaste är att det helt enkelt är en olycka. Flygkrascher är ovanliga men det känns som var och varannan sådan inträffar i just Iran. Googlade på det för att stärka min tes och det var inte riktigt så ofta som jag fått för mig men ändå tillräckligt för att en olycka fortfarande ska kännas mest rimligt, se länk " https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Iranian_aviation_accidents_and_incidents ". Flygbolaget var ukrainskt vilket inte heller direkt bör likställas med kvalitet och säkerhet.

En annan tes är förstås ett terrorattentat, då i form av en bomb eller liknande. Det ser jag som klart mer troligt än att man skjutit ner planet med en missil av någon sort. Om vi tänker att konflikten mellan USA och Iran fortsätter så kommer vi nog tyvärr få se olika former av terrordåd, riktade mot mer eller mindre legitima amerikanska mål utförda av diverse grupperingar. Självklart finns det sådana som lyder direkt under den iranska regimen men dessa tvekar jag starkt på skulle ge sig på ett civilt plan på detta sätt på eget territorium. Däremot finns det säkert mer klassiska, för regimen okontrollerbara, terrorgrupperingar som ivrigt spränger det som känns bäst för stunden. Grupper som inte direkt lyder under landets toppskikt även om de säkert delar samma mål. En sådan terrorcell skulle säkert kunna få för sig att utföra ett liknande dåd. Men jag menar ändå att det inte känns som huvudspåret här och jag vill tro att de väljer ett plan som inte utgår ifrån Iran.

Jag läser om svenska, brittiska och en massa kanadensiska medborgare ombord på det drabbade planet. Hur många av dessa är inte också iranier? Även om de nu tydligen inte godkänner dubbla medborgarskap så reser väl inte någon frivilligt dit annat än för att hälsa på släkten. De härstammar alltså ifrån landet. Några procent var säkert där i affärer men samtidigt har nog många av dessa också iranskt ursprung. De skickas dit för att de kan språket och har kontakter m.m. Men framförallt, enligt media så var över hälften av passagerarna inhemska.

Nej, är tanken att hämnas på USA i synnerhet och väst i allmänhet är detta ett dåligt mål. Jag säger olycka tills starka indikationer tyder på något annat.
Senast redigerad av Funkydude 2020-01-08 kl. 13:02.
Citera
2020-01-08, 12:51
Medlem
sinnpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
* = i
01. M*tra Ahmady SWE 19731223 Järfälla
02. Mahd* Emam* Seyyed SWE 19590322 Sollentuna
03. Mehd* Mohammad* SWE 19990927 Huskvarna AFG
04. Mahd* Reza* SWE 20000106 Tenhult AFG
05. Mahd* Taj*k SWE 19990717 Stockholm SWE
06. Rah*meh Kateb* AFG 19991221 Farsta SWE
07. Em*l L*ndberg SWE 20120812 SWE
08. Er*k L*ndberg SWE 20100112 SWE
09. M*kael Alexander L*ndberg SWE 19790413 Åkersberga SWE
10. Raheleh L*ndberg SWE 19820915 Åkersberga SWE
11. Al*reza Norouz* SWE 20010328 Varekil SWE
12. Hossa*n Reza*e AFG 19991029 Tyresö AFG
13. Ze*nolabed*n Saadat AFG 20001121 Uppsala AFG
14. Shahram Taj*k AFG 19980412 Gävle AFG
*=e
15. Azad*h Kav*h IRN 19790201 Upplands Väsby IRN

Är det lista på passagerare?
Citera
2020-01-08, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Det känns inte som att någon har skjutit ner det. Iran skulle väl annars skylla på USA?

Även om det var Iran som sköt ner det så tror jag att man hade pekat på USA ändå.

Nej troligen inte eftersom alla vet att USA varken har motiv eller medel att göra det. Det är mycket bättre att helt enkelt skylla på att det var fel på planet. Det är ju dessutom amerikanskt.
Sedan är väl frågan om det kommer att hålla. Kanske kommer det att finnas en officiell iransk version och en annan version i övriga världen.
Citera
2020-01-08, 12:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Flygplatsen ligger på, grovt, 3300fot så det är mindre än 5000 fot höjd vilket gott och väl är inom porte. Spelar ingen roll därför att det är exakt som du skriver, MANPADS går mot värmekälla med direktträff och slår ut en motor i detta fall. Vi har exampel på liknande händelser där maskinen nödlandat. Generellt är en MANPADS för liten för att slå ut maskinen.

Splitterträffarna vi ser på bild talar tydligt för större luftvärnssystem med betydligt större sprängladdning vilket också ger en bild om vem som skulle kunna gjort det...
Detta är en liknande händelse som MH017 vad avser vapensystem och händelseförlopp.

Du tycker också att det ser ut som splitterskador?

Särskilt skadan på motorn ser ut att vara utifrånkommande skada om man ser hur metallen är böjd inåt kring hålet.
Citera
2020-01-08, 12:54
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinnpaj
Är det lista på passagerare?

Ja dessa var med på passagerarlistan och hade bostadsadress i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
* = i
01. M*tra Ahmady SWE 19731223 Järfälla
02. Mahd* Emam* Seyyed SWE 19590322 Sollentuna
03. Mehd* Mohammad* SWE 19990927 Huskvarna AFG
04. Mahd* Reza* SWE 20000106 Tenhult AFG
05. Mahd* Taj*k SWE 19990717 Stockholm SWE
06. Rah*meh Kateb* AFG 19991221 Farsta SWE
07. Em*l L*ndberg SWE 20120812 SWE
08. Er*k L*ndberg SWE 20100112 SWE
09. M*kael Alexander L*ndberg SWE 19790413 Åkersberga SWE
10. Raheleh L*ndberg SWE 19820915 Åkersberga SWE
11. Al*reza Norouz* SWE 20010328 Varekil SWE
12. Hossa*n Reza*e AFG 19991029 Tyresö AFG
13. Ze*nolabed*n Saadat AFG 20001121 Uppsala AFG
14. Shahram Taj*k AFG 19980412 Gävle AFG
*=e
15. Azad*h Kav*h IRN 19790201 Upplands Väsby IRN
*=a
16. Si*v*sh M*ghsoudlouest*r*b*di IRN 19760904 Upplands Väsby IRN
17. P*ri* M*ghsoudlouest*r*b*di IRN 20049823 Upplands Väsby IRN

De tre sista är ytterligare en familj.

Då var det 17 som de har skrivits om tidigare

Det känns som att Nr 1 också reste med familjen ... Kanske fler än 17 st?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Det känns inte som att någon har skjutit ner det. Iran skulle väl annars skylla på USA?

Även om det var Iran som sköt ner det så tror jag att man hade pekat på USA ändå.
Med tanke på Irans missiler inatt så är det väl självklart att Iran har tabbar sig här.

Det fattiga landet kommer bli ännu mer fattigt, turister lär knappast vilja åka dit nu och sanktionerna lär blir tunga också från många länder.

De kan börja äta upp sin äckliga bok koranen.
Citera
Medlem
Känns så brutalt när en hel familj blir utslagen i en sådan här olycka
barnen och allt. Är det mor och far bara så är åtminstone deras skapelse kvar på jorden
Nu dog deras 2 barn och dem själva, utplånade. Sjukt att tänka på
Citera
2020-01-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Flygplatsen ligger på, grovt, 3300fot så det är mindre än 5000 fot höjd vilket gott och väl är inom porte. Spelar ingen roll därför att det är exakt som du skriver, MANPADS går mot värmekälla med direktträff och slår ut en motor i detta fall. Vi har exampel på liknande händelser där maskinen nödlandat. Generellt är en MANPADS för liten för att slå ut maskinen.

Splitterträffarna vi ser på bild talar tydligt för större luftvärnssystem med betydligt större sprängladdning vilket också ger en bild om vem som skulle kunna gjort det...
Detta är en liknande händelse som MH017 vad avser vapensystem och händelseförlopp.
Har du fått någon uppfattning om träffbilden? Jag inbillar mig att det smällt höger-bakåt om planet, men jag har inte mycket att gå på. Vissa skrovdelar vet jag inte från vilken sida de härrör, men jag tycker mig se ett ingångshål på vertikala stabilisatorn på höger sida.
Citera
2020-01-08, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Finns det något restricted airspace I närheten av där flygplanet damp ned?

Tänker att planet kanske var på väg eller hade passerat in i något nyupprättat iranskt skyddsområde varpå någon iransk småhövding fick panik och beordrade att planet skulle bekämpas.
Kommunikation och svårigheten att ha en blick över "slagfältet" och veta vad som gäller och inte, har varit ett problem sedan människan började slåss mot varandra. Den moderna informationsåldern har dessutom inneburit att vi fått ett nytt problem som ger en soldat/pilot/operatör etc för mycket information på samma gång under en stressad situation, svårt att sålla ut vad som är viktigt och hjärnan går på helvarv. Lätt att fatta fel beslut under de förhållandena. Betänk att operatörerna på dessa luftvärnsenheter inte sitter lugnt framför en skärm på jobbet, med en kopp kaffe, och skriver på Flashback, utan befinner sig i en stressad miljö där det kan smälla när som helst.
Citera
2020-01-08, 12:56
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Det finns fortfarande inte i media någon uppgift om vart planet var ämnat att flyga till. Det kan ju ändå vara av intresse om attentat misstänks. Att det är ett Ukrainskt flygföretag betyder inte nödvändigtvis att planet var på väg till Ukraina.

Jo det skulle till kiev
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in