Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 14:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Kan såklart i detta läget inte uteslutas.

”Jan Ohlsson berättar att flygplanstypen, Boeing 737-800, är världens vanligaste och att det inte har skett någon olycka med ett liknande scenario. Han säger vidare att Ukraine International Airlines anses vara ett säkert flygbolag och att Irans flygtekniker är kända för att vara ovanligt duktiga.
Vad som är misstänkt är att planet har varit parkerat på Teherans flygplats över natten. Det kom in redan under den tidiga kvällen.”
https://www.expressen.se/nyheter/experten-sagar-forklaringen-efter-kraschen-hittar-pa/

Märklig formulering.

Knappast misstänkt att planet stod parkerat över natten, dock kan man misstänka att någon har gjort något med flygplanet när det stod parkerat. Det är sannolikt det man vill säga.
Citera
2020-01-08, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MastodontElvisp
Det är uppenbart att Iran ligger bakom detta. Det finns bevis överallt på internet nu. Iran vägrar ge ut svarta lådan, flygplanet brinner när det störtar, det finns skotthål i vraket.
Om det var Irans plan att skjuta ner Iranier eller om det var en grottmänniska som gjorde ett misstag på jobbet är fortfarande oklart.

Oavsett vad som kommer väl Stefan Löfven att ställa till med ett 30 sekunders tal och 'sörja' detta i Media, men sedan gå och glömma bort det sekunden efter i tryggheten av sitt välskyddade hem, medan resten av Sverige brinner.

Bild på Stefan Löfven och Hassan Rouhani:
https://i.imgur.com/tzMw3CE.jpg
För 10:e gången, dom behöver inte alls lämna ut svarta lådan, man gör inte så.
Citera
2020-01-08, 14:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nu börjar det här bli gravt OffT men hur vet vi så bergsäkert att de som media beskriver som svenskar verkligen betraktade sig själva som svenskar?

Kanske de flesta av de s.k "svenskar" tvärtom under deras livstid med emfas påpekade:

- Jag är en iranier och jag är stolt över det!
- Jag är en stolt afghan med mina egna seder och min afghanska livsstil!

Nu när de är döda blir de skymfligen plötsligt kallade för svenskar fast de aldrig hade påstått att de var svenskar under deras levnad.

Nog skulle det vara klädsamt av media att visa lite aktning inför de som nyss har omkommit i en hemsk flygolycka.

Med det sagt avslutar jag det som nu har bliviit OffT.

Det är inte säkert att alla sjutton betraktade sig som svenskar. (Även om det för den delen inte finns någon motsättning med dina citst och samtidigt vara svensk, man kan ju vara både svensk och iranier, samtidigt.)

Men när medierna talar om att sjutton svenskar dött så menar man inte vad de avlidna hade för nationell identitet. Begreppet "svensk" har ju flera olika betydelser, beroende på sammanhang. Det är heller inte medias roll att gå igenom varenda enskild person och göra någon form av bedömning om de utifrån definitionen nationell identitet är svenskar, iranier, både och eller något annat.
Citera
2020-01-08, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Märklig formulering.

Knappast misstänkt att planet stod parkerat över natten, dock kan man misstänka att någon har gjort något med flygplanet när det stod parkerat. Det är sannolikt det man vill säga.
Man syftade säkert på ev isbildning.
Citera
2020-01-08, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinnpaj
Vart kan man se detta? Vore guld om du orkar länka

På egen risk.. hemska bilder
Länken Från tidigare i tråden.

https://www.isna.ir/amp/98101813851/
Citera
2020-01-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Ifall Iran sköt ner det så kan USA mycket väl lurat dem till att göra det, USA bryr sig i slutändan enbart om sina egna medborgare.

Nu nedvärderar du iranierna och förolämpar deras intelligens. Är iranierna så extremt lättlurade att amerikanarna kan få dem till att skjuta ner ett stort passagerarflyplan(med en massa iranier ombord) i sitt eget land? Hur skulle det gå till menar du? Det låter extremt osannolikt. Har du möjligtvis en foliehatt på ditt huvud?
Senast redigerad av Pazzamo 2020-01-08 kl. 14:51.
Citera
2020-01-08, 14:49
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det ser absolut misstänkt ut det som hänt, med det sagt - varje dag så sker cirka 100 000 flygningar. Och även om de är oerhört säkra kommer rena slumpen ibland att ställa till bekymmer. Människan är väldigt benägen på att försöka tolka in mönster även där sådana kanske inte finns. Säg att ett plan istället hade störtat i USA eller Iran eller Afghanistan eller Saudiarabien eller Israel eller Turkiet - hade det inte varit lika enkelt att även då misstänka sabotage antingen av USA eller av Iran?
Det är alltid misstänksamt när:
-planets fyra hörnor inte kraschar på samma nerslagsplats
-NTSB inte får delta i utredningen
-tillverkaren inte får delta i utredningen
-besättningen inte signalerat för nödläge eller ens en panpanpan
-Iran är inblandat
Citera
2020-01-08, 14:50
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Jag vet att svensk media aldrig skulle skriva "svensk medborgare" om t.ex en afrikan tävlar för Sverige och vinner någonting. Jag tycker givetvis att de borde skriva svensk medborgare men jag förväntar mig inte att de gör det.

I detta fall så borde media ha skrivit "10 svenska medborgare och 7 skrivna i Sverige" istället för "17 svenskar".

Då får folk avgöra själva vem som är svensk.

Ja, tio svenska medborgare och ytterligare sju skrivna i Sverige hade man kunnat skriva. Eller bara sjutton personer bosatta i Sverige. Hade inte sett något fel i det, men tycker inte det är så mycket att haka upp sig på att man skrivit "svenskar". Det är inte alltid som medierna är sylvassa i varje enskild formulering.
Citera
2020-01-08, 14:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Man syftade säkert på ev isbildning.

Ja ja, såklart, men hur får flygexperten ihop isbildning med utslagen kommunikation?

Hur kan is orsaka den brand vi ser på filmen?
Citera
2020-01-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC-2.0
Iran har tydligen sagt att man inte kommer lämna över svarta lådan till Boeing. Finns nog en anledning till det.
Om den inte blitt förstörd i explotionen
Citera
2020-01-08, 14:52
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är inte säkert att alla sjutton betraktade sig som svenskar. (Även om det för den delen inte finns någon motsättning med dina citst och samtidigt vara svensk, man kan ju vara både svensk och iranier, samtidigt.)

Men när medierna talar om att sjutton svenskar dött så menar man inte vad de avlidna hade för nationell identitet. Begreppet "svensk" har ju flera olika betydelser, beroende på sammanhang. Det är heller inte medias roll att gå igenom varenda enskild person och göra någon form av bedömning om de utifrån definitionen nationell identitet är svenskar, iranier, både och eller något annat.

Just därför är det så mycket bättre att använda sig av "svensk medborgare", så som andra länder gör skillnad på ursprung och medborgarskap. Men inte i Sverige icke, där får man inte påstå något annat än att någon är svensk om denna har svenskt medborgarskap, för annars är det rasism.

Så. Det vi vet är att 17 personer med svenskt medborgarskap fanns på flygplanet.

Finns det verkligen någon som tycker att irakisk fd försvarsminister är svensk?
Citera
2020-01-08, 14:52
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Märklig formulering.

Dock tickar ju planet ganska mycket pengar när det står på backen. Man har väl alltid en idé som flygbolag om att ha planet på backen så kort tid som möjligt, helst under timmen. Med det sagt, att övernatta ett plan är väl säkerligen inget ovanligt scenario. Däremot borde det kanske mer rimligtvis gjorts i Ukraina där Ukranian Airlines har sitt säte?

Förövrigt,
Jag har själv bidragit till en kommentar gällande huruvida 17 personer är svenskar eller icke men kan ni snälla bara släppa den diskussionen. Det finns tusentals andra trådar på Flashback om svenskhet.
Här inne kan vi väl diskutera uppgifter kring själva incidenten.
Vad fan spelar det för roll vad media skriver? Iranier, forskare, svenskar eller polynesier. Planet har kraschat och jag är intresserad av att veta varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in