2020-01-06, 11:07
Medlem
LongfellowDeedss avatar
Idiotiskt att säga upp sig. Håll ut till nya jobbet börjar.
Citera
2020-01-07, 15:24
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Hej, hur funkar det som man tillfälligt jobbar i en annan bransch än den a-kassa man är med i?
Skit i varför i detta läget.

Kan det bli något strul vid eventuell arbetslöshet sålänge man uppfyller de vanliga grundkraven för a-kassan dvs antal arbetade timmar etc inom 6 månadersperioden som gäller för a-kasse beräkning?

Jag kan inte vara den första människan som hamnar lite i en skarv.

Rena spekulationer undanbedes.
Så länge du uppfyller kraven för att få a-kassa så spelar det ingen roll vilken a-kassa du är medlem i oavsett bransch du får ut samma ersättning.
Fördelen att vara med i "rätt" bransch är att du lättare kan få hjälp med tvistemål mot din arbetsgivare då den a-kassan kan den branschen dom är inriktad på.
Senast redigerad av kimdah2002 2020-01-07 kl. 15:29.
Citera
2020-01-07, 15:30
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Så länge du uppfyller kraven för att få a-kassa så spelar det ingen roll vilken a-kassa du är medlem i oavsett bransch du får ut samma ersättning.
Fördelen att vara med i "rätt" bransch är att du lättare kan få hjälp med tvistemål mot din arbetsgivare då den a-kassan kan den branschen dom är inriktad på.

Tackar så mycket, då kan jag gå vidare.
Citera
2020-01-07, 16:30
Medlem
A-kassa och provisionsbaserad lön, vad gäller?

Hej!

Har en stor del provision i min lön, utgör nog minst 25% av den. Vad gäller om jag har SEKO? Får jag bara 80% av grundlönen, eller räknar de netto/brutto? Har även Unionens inkomstförsäkring då jag (med bonus) tjänar över 27.000 i månaden.

Tack på förhand.
Citera
2020-01-07, 16:41
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryyymdman
Hej!

Har en stor del provision i min lön, utgör nog minst 25% av den. Vad gäller om jag har SEKO? Får jag bara 80% av grundlönen, eller räknar de netto/brutto? Har även Unionens inkomstförsäkring då jag (med bonus) tjänar över 27.000 i månaden.

Tack på förhand.

Underlaget till a-kassan räknas på alla kontanta ersättningar (dvs även rörlig lön).
Citera
2020-01-07, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Hej

Varit provanställd sen november, jobbat 9 veckor

Om jag säger upp mig nu, kan jag gå med i A kassan innan uppsägning och sen få A kassa eller hur funkar det?

hur länge?

För jag hatar mitt jobb och jag kommer få ett nytt jobb i mars och har inte sagt upp mig än för jag behöver cash

Jag har 2 veckors uppsägningstid.
80 % av lönen går galant för mig
Har du uppsägningstid under provanställningen? Skumt.
Citera
2020-01-10, 04:20
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Har du uppsägningstid under provanställningen? Skumt.

Inte skummare än din allmänbildning. Vid provanställning gäller två veckor.
Citera
2020-01-10, 04:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Inte skummare än din allmänbildning. Vid provanställning gäller två veckor.
Inte i alla fallen.
Citera
2020-01-14, 07:09
Medlem
Facket & a-kassa, MENA utnyttjar systemet

Jag har betalat in drygt 600 kr varje månad i snart 5 år och ärligt talat så känns det som bortkastade pengar. 600 kr är pengar för en biokväll med popcorn och läsk med tjejen VARJE MÅNAD.

Samtidigt så känner jag att många utnyttjar a-kassa. Jag känner en kille som körde taxi i 12 månader hos en kusin till honom. Sen "sparkades" han och kunde stämpla full a-kassa i 12 månader medan han befann sig i Irak. Det är väldigt många som fyller a-kassa kvoten sen ser dem till att få kicken och antingen jobbar dem svart vid sidan om och får in 14k extra eller så drar dom utomlands och bli försörjda av oss a-kasse betalare.

Tydligen är inte arbetsförmedlingen lika stränga med att kolla upp att folk verkligen söker jobb (enligt taxichaffisen). Dem är fullt upptagna med ni-vet-vilka.

Facket då? Ja ibland skickar dem email kring olika former av möten. Jag gick första året på alla men det var som att se på en teaterföreställning. En massa snack om chefer och vdn och svammel om våra rättigheter. Jag har under 5 år fått 2 energidryck och en varmkorv från facket. Jajuste sen ingår hemförsäkring, men för mig skulle hemförsäkring kostat 90 kr så det blir liksom 400 kr överpris om man subtraherar bort summan.

Vad tycker ni? Ska man lägga 600 kr på något mer givande eller är det dumt att riskera bli utan pengar om företaget sparkar/varslar en?
Citera
2020-01-14, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djorou
Jag har betalat in drygt 600 kr varje månad i snart 5 år och ärligt talat så känns det som bortkastade pengar. 600 kr är pengar för en biokväll med popcorn och läsk med tjejen VARJE MÅNAD.

Samtidigt så känner jag att många utnyttjar a-kassa. Jag känner en kille som körde taxi i 12 månader hos en kusin till honom. Sen "sparkades" han och kunde stämpla full a-kassa i 12 månader medan han befann sig i Irak. Det är väldigt många som fyller a-kassa kvoten sen ser dem till att få kicken och antingen jobbar dem svart vid sidan om och får in 14k extra eller så drar dom utomlands och bli försörjda av oss a-kasse betalare.

Tydligen är inte arbetsförmedlingen lika stränga med att kolla upp att folk verkligen söker jobb (enligt taxichaffisen). Dem är fullt upptagna med ni-vet-vilka.

Facket då? Ja ibland skickar dem email kring olika former av möten. Jag gick första året på alla men det var som att se på en teaterföreställning. En massa snack om chefer och vdn och svammel om våra rättigheter. Jag har under 5 år fått 2 energidryck och en varmkorv från facket. Jajuste sen ingår hemförsäkring, men för mig skulle hemförsäkring kostat 90 kr så det blir liksom 400 kr överpris om man subtraherar bort summan.

Vad tycker ni? Ska man lägga 600 kr på något mer givande eller är det dumt att riskera bli utan pengar om företaget sparkar/varslar en?
Kort svar, vi är ett bidragsland och folk spelar det spelet. Pengarna kommer dock ta slut och samhället göras om.
Citera
2020-01-14, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djorou

Du kan väl välja att enbart vara med i A-kassan.
Citera
2020-01-14, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Du kan väl välja att enbart vara med i A-kassan.

Precis, jag betalar 112kr/mån för A-kassan. Räcker inte ens till en Biobiljett för att använda TS jämförelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in