2019-12-05, 16:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Färgen var midnattsblå.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Bilen kan tidsmässigt ha hamnat där då på grund av att efteråt så byggdes det infrastrukturprojekt
som gjorde det omöjligt att senare att få dit en bil enligt historiska kartor (kollat förra veckan) men färgtester visar att det inte är denna bil och motornummer som finns i blocket på motorn instansat på vänstersida B4B stämmer inte alls med eftersökta bilen.

Sen den mörkblåa färgen var lika vacker som unik och den kan inte stått där oupptäckt efter skriver i tidningar - bilen hade nån grå nyans eller ljusblå från början med inte mörkblå

Det kan ju vara fullt möjligt-

Eftersom detta inte är den eftersökta bilen så spelar det ingen roll när den hamnade där. Inte bara att färgen var mörkblå. Den var midnattsblå. Så mycket kan den aldrig ha förändrat färgen även om bilvraket har blivit utsatt för vädrets makter ända sedan 1965-66.
Citera
2019-12-07, 21:32
Medlem
448s avatar
I bagageluckan på denna bil så skulle det finnas en skivspelare...
denna stora låda bak som skulle vara en skivspelare , finns det nått om att det var det? - spelades nått?
Senast redigerad av 448 2019-12-07 kl. 21:40.
Citera
2019-12-07, 22:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilgrammofonen.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
I bagageluckan på denna bil så skulle det finnas en skivspelare...
denna stora låda bak som skulle vara en skivspelare , finns det nått om att det var det? - spelades nått?

Att det fanns en bilgrammofon inmonterad i bilen vet vi.

Vittnen har själva sett den och var naturligtvis inmonterad på så sätt att personen i passagerarsätet kunde byta skivor. Ja skivspelaren användes. Vilka skivor som fanns i bilen vet vi inte förutom en EP-skiva med den då så berömda popsångerskan Alma Cogan. Denna hade stulits av Kjell-Åkes syster då den var nyinköpt. Detta skedde när hon åkte med i bilen i Haga tillsammans med Dahlsjö och Gay Karlsson.
Citera
2019-12-10, 09:03
Medlem
Azrils avatar
Skivspelare

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Att det fanns en bilgrammofon inmonterad i bilen vet vi.

Vittnen har själva sett den och var naturligtvis inmonterad på så sätt att personen i passagerarsätet kunde byta skivor. Ja skivspelaren användes. Vilka skivor som fanns i bilen vet vi inte förutom en EP-skiva med den då så berömda popsångerskan Alma Cogan. Denna hade stulits av Kjell-Åkes syster då den var nyinköpt. Detta skedde när hon åkte med i bilen i Haga tillsammans med Dahlsjö och Gay Karlsson.

Det borde väl ha varit någon liknande lösning som det här --> Phillips skivspelare <--

Kuriosa kring ämnet.....
En före detta men nu pensionerad arbetskamrat hade en rolig historia kring detta och raggning av det motsatta könet, i bilen han hade så satt "skivspottaren" monterad rakt framför passageraren så vid samkväm med lämplig söt flicka i passagerarsätet så spelades det naturligtvis något lämpligt och när skivan var slut och spottades ut så var det bara att ta ut rörelsen lite extra så att hans bakre del sköt in skivan igen för fortsatt musikalisk ackompanjemang under samkvämet...

Passande musik kanske Alma Cogan bistod med.

/Azril
Citera
2019-12-12, 19:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilskivspelare.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Det borde väl ha varit någon liknande lösning som det här --> Phillips skivspelare <--

Kuriosa kring ämnet.....
En före detta men nu pensionerad arbetskamrat hade en rolig historia kring detta och raggning av det motsatta könet, i bilen han hade så satt "skivspottaren" monterad rakt framför passageraren så vid samkväm med lämplig söt flicka i passagerarsätet så spelades det naturligtvis något lämpligt och när skivan var slut och spottades ut så var det bara att ta ut rörelsen lite extra så att hans bakre del sköt in skivan igen för fortsatt musikalisk ackompanjemang under samkvämet...

Passande musik kanske Alma Cogan bistod med.

/Azril

Tack för länkarna.

Den här bilskivspelaren tror jag inte jag såg på den tiden men såg däremot andra. Hade själv en sådan i det tidiga 1970-talet. Den var flyttbar och gick inte på bilens ström utan på batteri. Vad för slags skivspelare som fanns inmonterad i den midnattsblå vet vi inte.

Den låten med Alma Cogan lär ha spelats in den försvunna bilen. Skivor som spelades på en bilskivspelare tog ofta mycket stryk. Fullt med rispor och ibland jack. Efter ett tag kunde man inte spela dessa längre.
Citera
2019-12-13, 21:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Twisted 2s # 76 utlagt den 6 november 2019 och är 7.59 långt.

Detta fall tas upp där med start 3.28 och avslutas 7.38.

https://play.acast.com/s/scary-mysteries/tag%3Asoundcloud%2C2010%3Atracks%2F708056152
Citera
2019-12-23, 16:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Julaftonen 1964.

I morgon är det julafton 2019.

Det är då på dagen 55 år sedan den då 15-årige Kjell-Åke firade julen tillsammans med sina föräldrar, två bröder och en syster för sista gången. Detta visste dessbättre ingen av familjemedlemmarna att julen 1964 var sista julen som hela familjen Johansson samlades.

Vi vet från denna julafton att Kjell-Åke var mycket nöjd med all den goda julmaten.
Citera
2020-01-07, 09:00
Medlem
Azrils avatar
Julfirande

Citat:
I morgon är det julafton 2019.

Det är då på dagen 55 år sedan den då 15-årige Kjell-Åke firade julen tillsammans med sina föräldrar, två bröder och en syster för sista gången. Detta visste dessbättre ingen av familjemedlemmarna att julen 1964 var sista julen som hela familjen Johansson samlades.

Vi vet från denna julafton att Kjell-Åke var mycket nöjd med all den goda julmaten.

Jag hoppas att Kjell-Åke firade jul med hejdlös god mat även nu 55 år senare om så i avsaknad av sin gamla familj men väl med sin nya. Jag vet att det är mot alla odds men jag hoppas faktiskt fortfarande på att Kjell-Åke lever och har hälsan i behåll.

/Azril
Citera
2020-01-08, 17:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel i Norge.

Nu har även dessa händelser blivit omskrivna i Norge den 18 augusti 2019.

Tyvärr är artikeln låst men man kan se att skribenten blandar ihop Janne Dahlsjö med Kjell-Åke.

https://www.dagbladet.no/tema/fire-unge-svensker-forsvant-etter-bankran/71497176

Citat:

"29. juli 1965 forsvant fire unge menn sporløst i Göteborg. Ingen har blitt funnet, men teoriene er mange. Fantes det en sammenheng med et av Sveriges merkeligste ran?"

Nu har detta blivit omskrivet i bl. a. Norge, Danmark och Finland.
Citera
2020-01-13, 20:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke fortfarande i livet?

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Jag hoppas att Kjell-Åke firade jul med hejdlös god mat även nu 55 år senare om så i avsaknad av sin gamla familj men väl med sin nya. Jag vet att det är mot alla odds men jag hoppas faktiskt fortfarande på att Kjell-Åke lever och har hälsan i behåll.

/Azril

Det gör jag också.

Om han fortfarande skulle vara i livet är omöjligt att uttala sig om. I a f var han med den största sannolikhet ännu i livet så sent som 2012. Kjell-Åke kan ha avlidit under dessa år som har gått sedan dess. Skulle han vara i livet så fyller han 71 år den 9 april i år.
Citera
2020-01-19, 21:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inlägg i gästboken den 10 januari 2020.

Inlägget skrivet fredagen den 10 januari 2020 i "CityGängets" gästbok.

http://www2.olzzon.com/g/g.php?a=s&i=g41-03545-2d

Tar och citerar av detta inlägg:

"Hej alla i gästboken. 1965 den 29 juli försvinner följande unga killar: Jan Olof Dahlsjö (född 1944), Kjell-Åke Johansson (född 1949) och Gay Roger Karlsson, född den 25 mars 1943 från Haga. Deras plats i livet är Göteborg och Haga. Killarna jobbar och lever livet som man gör i den åldern samt att efter detta datum finns inga iakttagelser som ger nåt som kan avslöja vart dom tog vägen. Har du/ni info om detta försvinnande kontakta mig gärna på: nittonhundra65@hotmail.com Som privatperson lovar jag att utbetala minst 5-siffrigt alternativt 6-sifrigt belopp upp till 100.000:- för tips som löser detta fall. Är du intresserad av att läsa mer om fallet så sök gärna på " dahlsjöfallet" på Google alternativt på flashback. Diskretion lovas och ges. Kontakt endast via mail !"

Första gången mig veterligen någon har erbjudit pengar för att försöka lösa deras försvinnande.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-01-19 kl. 21:46.
Citera
2020-01-20, 11:15
Medlem
Azrils avatar
Någon rör om i grytan......

Citat:
Inlägget skrivet fredagen den 10 januari 2020 i "CityGängets" gästbok.

http://www2.olzzon.com/g/g.php?a=s&i=g41-03545-2d

Tar och citerar av detta inlägg:

"Hej alla i gästboken. 1965 den 29 juli försvinner följande unga killar: Jan Olof Dahlsjö (född 1944), Kjell-Åke Johansson (född 1949) och Gay Roger Karlsson, född den 25 mars 1943 från Haga. Deras plats i livet är Göteborg och Haga. Killarna jobbar och lever livet som man gör i den åldern samt att efter detta datum finns inga iakttagelser som ger nåt som kan avslöja vart dom tog vägen. Har du/ni info om detta försvinnande kontakta mig gärna på: nittonhundra65@hotmail.com Som privatperson lovar jag att utbetala minst 5-siffrigt alternativt 6-sifrigt belopp upp till 100.000:- för tips som löser detta fall. Är du intresserad av att läsa mer om fallet så sök gärna på " dahlsjöfallet" på Google alternativt på flashback. Diskretion lovas och ges. Kontakt endast via mail !"

Första gången mig veterligen någon har erbjudit pengar för att försöka lösa deras försvinnande.

Någon verkar synnerligen intresserad av att få tag på dem alternativt säkerställa att de verkligen inte finns tillreda längre för att kanske avslöja jobbiga detaljer där nittonhundra65 eventuellt har haft några besvärande fingrar med i syltburken.

Med tanke på ålder och livssituation för de som har information kring det fallet så tror jag att nittonhundra65 kommer att få ganska skral utdelning då de är både till åren komna samt kanske inte levt direkt efter scoutboken under större delen av sina liv. Hur ska han sköta betalning för utförda tjänster i vår digitaliserade värld är också en berättigad fråga om det skall hållas helt anonymt?

Nittonhundra65 verkar vara ett ganska nytt alternativt tidigare sparsamt använt email nick, finns dock ett bolag(!) registrerat i Hornstull (Stockholm) med just detta namn, okänt vilka tjänster som det erbjuder. Troligtvis en tillfällighet men ändå lite intressant då det är ovanligt val av namn och med exakt samma stavning.

Jag tror tyvärr att just det här utspelet drastiskt kommer att sänka möjligheten för oss att få en förklaring på mysteriet och alla händelser där omkring, att någon är så angelägen att få fram information visar (under förutsättning att han fortfarande lever) att Kjell-Åke faktiskt har ganska goda grunder att än idag hålla sig undan och absolut inte ens lämna en "officiell och städad" version om vad som faktiskt hände tiden före och och absolut inte efter.

Det är väl inte så mycket annat att göra än att sitta och vänta på vad detta kan röra upp och se om och i så fall vilka som blir nervösa för er som under lång tid har haft inblick i händelsen, med detta menar jag personer som du Skaraborg vilka är väldigt insatta i fallet och som även har ett kontaktnät kring personer av intresse.

Att just själva "Citygänget" är av intresse i fallet tror jag också, jag är övertygad om att där finns någon eller några personer med viss insikt kring fallet. Jag har vid ett flertal tillfällen gått igenom hela siten men kan inte sätta fingret på vilka av personerna, kollektivet har en viss betydelse tror jag men det kan vi utveckla vidare i pm.....

/Azril
Senast redigerad av Azril 2020-01-20 kl. 11:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in